Luopuuko GM Saabista ja Opelista?

13 kommenttia

Jo vuosikausien ajan ovat niin Saab kuin Opelkin tehneet tappiota. Ei ole GM:llä helppoa. Lisäksi on vielä tappiollinen Fiat mukana kuvioissa. GM on jo pikimmiten purkamassa Euroopasta liiallista tuotantokapasiteettia, ainakin yksi tehdas suljetaan. Riittääkö se?

Saabin myynti on kasvanut, mutta tuottaa edelleen tappiota. Homma ei ole kannattavaa, Saabin pitäisi löytää enemmän asiakkaita. Vaikea juttu, kun Euroopassa Saabilla on vain yksi varteenotettava malli, 9-3. Ysivitonenhan on jo todella vanha malli. Kuluttajat kaipaavat uutta. Viisas veto voisi olla Saab 9-2:n tuominen Eurooppaan.

Opelin myynti sitten on jäänyt todella surkeasti toivotusta. Ei kivunnut Opel premiumluokkaan. Corsa ei myy, Vectra ei myy, Zafira ei myy enää... ehkä uusi Astra pelastaa. Luultavasti koko Opel olisi mennyt jo konkurssiin, ellei sillä olisi ollut Zafiraa, joka monta vuotta piti koko firmaa käytännöllisesti katsoen pystyssä.

Saabillakin on ollut hienoja konsepteja; miksei niitä toteuteta? Ei kai autotehdas voi kuvitella tekevänsä rahaa jollei se sijoita uusiin, houkutteleviin malleihin? Opelin ongelma munattoman malliston ohella lienee karvalakki-imagossa, vaikka luultavasti autot ovat täysin asiallisia huolimatta takavuosien laatuongelmista.

Ja taitavat uutta Omegaakin suunnitella. No, kukahan ostaa sitten 45 tonnin Ooppelin jos selvästi halvempi mutta kelvonnäköinen Vectrakaan ei mene kaupaksi? Samaan aikaan Audi A3 Sportbackin saa n. 26 tonnilla. Kumpikohan lienee houkuttelevampi? Onhan Omega isompi, mutta valtaosa perheistä mahtuu Audiinkin heittämällä. Ketä kiinnostaa möhkö-Opel jonka hinnalla saa liki pari Audia?

Ja ehkä Saabin pitäisi tuoda se SUV Eurooppaan ja iskeä siihen sopiva dieselkone kiinni, kai nyt maailman isoimmalla autotehtaalla on koneita joka lähtöön? Mitä ne odottelevat? Konkurssiako?

  
  • Kirjoitusta, jonka on tarkoitus aiheuttaa fleimejä, sanotaan trolliksi. Suomenkieliseksi vastineeksi on ehdotettu sanaa "vedätys". Yleensä trollaaja esittää jostakin kuumasta, kiistanalaisesta aiheesta äärimmäisen mielipiteen esittäen sen vastustajien kantaa halventaen, positiivisia argumentteja esittämättä. Usein trolli on tarkoituksellisen naiivi ja sisältää niin monta väärinkäsitystä tai vääristelyä, että liki jokaisen tekisi mieli oikaista edes osa - ja jos oikaisemiseen rupeaa, siitäpä tuleekin vuodatus. Trollin tulee sisältää myös sopiva määrä faktoja, jotta osa lukijoista ottaa sen vakavasti. Trollaus voidaan pukea myös kysymyksen muotoon. :smile:

      
  • Kaiken lisäksi on vielä olemassa ihmisryhmä, jonka ajatusten piiri on niin ahdas, omaannapaantuijottava ja epä-älyllinen, että he luulevat nk. trolleiksi käsityksiä, jotka poikkeavat heidän omistaan.... :smile:

      
  • "Opelin myynti sitten on jäänyt todella surkeasti toivotusta. Ei kivunnut Opel premiumluokkaan."

    Onko tuo nyt mikään ihme. Idiootit lopettivat Omegan valmistamisen ja toivat tilalle jonkin säälittävän etuvetoisen Signumin. Onhan se nyt selvä, että ihmiset jotka haluavat ison takavetoisen sedanin, siirtyvät johonkin toiseen merkkiin, kuten Mercedes-Benz, BMW, Jaguar, jne.


    "Ja taitavat uutta Omegaakin suunnitella."

    No hyvä jos suunnittelevat. Toivottavasti eivät tee sitä emämunausta, että tekevät siitä etuvetoisen. Nykyaikaisten pidon- ja ajonvakaudenhallintajärjestelmien ansiosta ei ole mitään hyvää syytä tehdä etuvetoista autoa. Takavetoinen pysyy niiden ansiosta aloittelijankin käsissä. Kokeneemmat kuskit tietenkin kytkevät ne pois päältä, jotta pääsevät nauttimaan ajamisesta.

      
  • Eläpäs nyt Anders puhu peetä. Kyllä se Opel on sinne premium-luokkaan kivunnut uudella Signumilla TM 17/03 mukaan. Tämä onkin mielenkiintoinen juttu. Kun kerran Signum on päässyt premium-luokkaan, niin se automaattisesti hilaa merkin muutkin mallit mukaan, vanhan käsityksen mukaan. Näin ollen Opelin ihan kaikki mallit, mitä koskaan tullaankaan valmistamaan kuuluvat automaattisesti premium-luokkaan nyt ja ikuisesti. Kyseessähän ei ole mikään "luokka" vaan merkit!

      
  • Joo, Anders Simo, onkohan se amiksen putkipuolen hedelmää vai minkä linjan se on aikoinaan kesken jättänyt...

    Asiaan, Opel on tällä hetkellä VW:n jälkeen toiseksi eniten rekisteröity automerkki Saksassa (ohitti juuri mersun). Ainut merkki, jolla on viime kuukausina ollut minkäänlaista nostetta - ja mallisto on vasta uusiutumassa - tulee mielenkiintoinen loppuvuosi samalla kun VW ja Daimler-Chrysler miettii mihin laittaa 30 000 turkkilaista.

    Entä sitten parjattu Signum. No mersu rakentaa saman kaavan mukaan Concept R:ää ja Volkkarilta tulee vastaavaa, eli sitä mitä suuret (GM) edellä, niin sitä pienet perässä.
    Japsit nyt tulee sitten mukaan kun idea on jo vanha...
    Corolla on muuten Saksan rekisteröintitilastossa noin sijalla 25-30.
    Onko saksalaiset tyhmiä, vai suomalaiset köyhiä?

    "Kuka ostaa kalliita Opeleita?" No tietenkin RAHAMIEHET!!!
    Audi A3 sportpäkki kun on niin iso ja hieno - ja 5senttiä lyhyempi kuin kolmiovinen Astra GTC. Ei se iso maski, mutta kovat luulot!!

    Antaa nyt näiden nousukkaiden vouhottaa - Opel on ollut olemassa jo 105 vuotta ja sinä aikana on jo moni nousukas uupunut matkalle...
    Tiedä vaikka GM sijoittaisi ylimääräistä rahaansa johonkin pieneen ja kivaan alasajokuntoiseen - vaikkapa VAG:hen :smile:

      
  • Mielestäni Anders-Simo kirjoittaa asiaa Saabin osalta. Saabilta ei ole pitkään aikaan tullut "omaa" uutta mallia. GM tullee jatkossa harjoittamaan Saabilla badge managementtia ja Saabin omaleimaisuuden hävitessä koko merkki saattaa kuihtua pois. Ikävä kyllä.

      
  • Opel tulee varmasti säilymään. Saab on kysymysmerkki. Se, että Subaruun asennetaan Saabin tekniikka tai päinvastoin, tuo juuri sitä bad image:a. Yhtälailla myydä Saabia USA:ssa Chevrolet Tahoen kopalla ja tekniikalla. Kirves on heitetty jo kaivoon Saabin osalta. Ehkä joukko Ruotsalaisia perustaa osakeyhtiön ja ostaa Saabin takaisin Svea-mammalle, ennenkuin GM lopettaa Saabin valmistuksen Opelin pohjalevyllä ja tekniikalla tappiollisena tai turhana. Merkkihän on hyvin pieni maailmalla, eikä sillä liene kummempaa arvostusta kuin Pohjoismaissa ja joku USA-inssi tai nörtti joka haluaa erottautua massasta on hankkinut Saabin.

      
  • Saab kaipaisi 9-5:n tilalle uuden lippulaivan, ja 9-3:n farkkumalli taitaa vain viipyä ja viipyä...mikähän siinäkin on, että siitä alkaa olla jo pari vuotta, kun huhuttiin, että uuteen 9-3:een saadaan piakkoin myös farkku. Nyt ei ole kuulunut mitään.

    Ja tämä nyt on vain minun mielipiteeni, mutta olipa Signum sitten miten hyvä tahansa, niin on tuon hinta- ja kokoluokan autoksi kyllä täysin mitättömän näköinen. Olen edelleen sitä mieltä, että tuossa luokassa edustusluokan sedan ja farkku ovat ne ainoat oikeat, ei mitkään hatchback-Vectran näköiset harmaavarpuset.

      
  • Lainaus:
    25.09.2004 klo 13:30 SixPack kirjoitti
    Saabin valmistuksen Opelin pohjalevyllä ja tekniikalla tappiollisena tai turhana.



    Kun nyt olet tietävinäsi niin valaise hieman mitä tarkoitat Opelin tekniikalla ?
    9-5 ja 9-3 ovat kyllä ihan ruotsalaista suunnittelua ja teknikkaa.

    [quote title="25.09.2004 klo 13:30 SixPack kirjoitti"]
    Merkkihän on hyvin pieni maailmalla, eikä sillä liene kummempaa arvostusta kuin Pohjoismaissa ja joku USA-inssi tai nörtti joka haluaa erottautua massasta on hankkinut Saabin.

    Näin puhuu tyyppi joka ajaa pullapitko IFAlla :sleepy:

      
  • Jos pullapitkolla IFA-kuski tarkoitti minulle tekniikka-asiaa, niin Saab valmistetaan Opelin pohjalevylle, dieselmoottorit tulevat Opelilta, joka ostaa ne samaan ryhmään kuuluvalta Fiatilta, jolle moottorit valmistaa tunnettu vanha Italialainen moottoritehdas VM.

    Bensakoneista en tiedä, tuskin nekään kauan on Saabin. Varsinkin jos moottori ja vaihdelaatikko ovat rakennettu toisiinsa, jolloin tietyt vaihto-operaatiot tarvitsevat lähes taikavoimia onnistuakseen. Kuten 90 ja 900 käsijarrusäätö etupyöriin viemättä autoa korjaamolle.

      
  • En ole ihan varma mutta eikö saksalaiset ja ruotsalaiset kilpaile siitä nyt missä maassa Saab tehdään?

      
  • Lainaus:
    24.09.2004 klo 16:39 Torque kirjoitti
    Nykyaikaisten pidon- ja ajonvakaudenhallintajärjestelmien ansiosta ei ole mitään hyvää syytä tehdä etuvetoista autoa.


    Etuvetoiset käyvät paremmin kaupaksi, koska sellaisia autonostajia on harvassa, joille vetotavalla on vahäistäkään merkitystä, siitä puhumattakaan että se olisi kynnyskysymys.

      
  • Ylläolevaan voin jokseenkin yhtyä...

    Anders on Saabin osalta jokseenkin oikeassa. GM on pumpannut merkkiin niin monta miljardia -turhaan. Lupaukset on kyllä olleet kovia, mutta tulos on aivan samalla tavalla pakkasen puolella kuin vuosia aikaisemminkin, eikä lisäsijoitukset ole tuoneet käytännössä minkäänlaista katetta...

    GM:llä on ollut jo pitkään kova säästökuuri toimintojen ollessa kannattamattomia. Ruotsista saattaa nyt lähteä jopa 20.000 työpaikkaa- mikä on todella huolestuttavaa. Saabin kannalta se saattaa tosin olla ainoa vaihtoehto, jos tämänhetkiseen tilanteeseen ei saada muutosta. Mallisto on liian kapea ja 9-5 vanhentunut, hinnat ovat imagoon nähden turhan kovia- mihin hävisi se Saab, joka 80 luvulla porskutti meidän myyntitilastojen kärjessä :confused:

    Dieselien osto Fiatilta on ollut järkevä teko- samalla Fiat saa osaamista GM:ltä ja mm. Alfaan on tulossa mm. Holdenin loistava kone- ketjulla varustettuna. Opel tarvitsee mielestäni Omegalle seuraajaa, on siis hyvä asia, että sitä ollaan kehittelemässä. Uuden mallin kehityskulut näkyvät kuitenkin vielä Opelin tuloksessa, kunnes Omega saadaan markkinoille. Toivottavasti Saabilla on vielä potkua uusiin malleihin- jotka tulevat varmasti syömään viimeisetkin voimavarat- jolloin uuden malliston on myytävä nykyistä paremmin. Oma mielipiteeni on se, että Saab on nyt varsin totisen paikan edessä (ns. tulos tai ulos). Uudet mallit on saatava markkinoille ja niiden pitää olla haluttavia. Täytyy vain toivoa, että Saabin kirstusta riittää vielä sen verran potkua, että saadaan korvaavat tuotteet vanhentunutta ja vajaata mallistoa korjaamaan. Tällä hetkellä kuitenkin näyttää siltä, ettei Saabilla ole vielä kasassa malliston uusimiseen tarvittavia voimavaroja, sillä kukkarosta rahaa riittää vain hienoille puheille ja tyylikkäille konsepteille, joilla emoyhtiötä lepytellään...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit