Olen viime aikoina istunut paljon taksissa. Istuin samana päivänä nykyisen ja edellisen korimallin E-mersun takapenkillä. Siinä kun uusi malli oli hämmästyttävän meluisa ja jousituskin tuntui kovalta, vanhempi malli oli miellyttävän hiljainen ja selvästi jykevämmän tuntuinen. Ero oli todella merkittävä vanhemman Eemelin hyväksi. Molemmat olivat moottoriltaan 220CDI.
Jospa siinä uudessa mallissa oli sport-jousitus...?
No ei kai Mersusta mukavuutta haetakaan. Se ostetaan sen tähden vuoksi, ei ominaisuuksien.
Luulisin että renkailla on vaikutusta, eli vanhemmissa on yleensä 70-sarjan renkaat kun taas nykyään mersut on pääosin 55-sarjan renkailla. Onhan selvää että matalaprofiiliset renkaat ovat selvästi äänekkäämpiä.Ostin itse n.3kk sitten uuden mersun ja ainoat ylimääräiset äänet syntyvät rengasmelusta, Maahantuojalla mainittiin että ei kannata laittaa kovin matalia renkaita em. syistä johtuen.Vielä kommenntti A-S:lle: Olet oikeassa,että mersu ostetaan yksityiskäyttöön tähden takia, mutta on vaan niin kiva nähdä kun tuulipuku-ja pipotojot ovat herne nenässä. Näin ainakin minun naapurissani.
Jos sen uuden tähtinokan maksaa omistaan ja vain naapurien iloksi,
ei voi kuin ihailla niitä korkeita tavoitteita joita ihminen elämälleen asettaa. Tietysti voi asuinpaikkansa valita (jopa Suomessa) niin,
ettei tarvitse herneneniä juuri katsella.
Auto on meille monille elämääkin suurempi asia !
Naapurit ovat varustettuja vahvalla terveellä itsetunnolla kun voivat ajaa tojolla, nyt selvisi miksi niin sanottuja prenium autoja ostetaan, tosin olihan se kaikkien tiedossa. Harvoin se vaan julkisesti myönnetään?
Olisikohan nyt kuitenkin niin, että annetaan ihmisten valita ja ostaa auto ihan millä kriteereillä tahansa: merkin, logon, värin, moottorin tehon, imagon, fiiliksen, näyttämisen halun, ajettavuuden ja/tai minkä tahansa muun syyn takia.
Vaiko onko tässä kateellisten ihmisten maassa niin tärkeää, että kaikki ovat samanlaisia paskat housussa kulkevia urpoja.
Negatiivisintä kehitystä mersun kannalta on se, että "kaikilla" on mersu. Se status, joka Mercedeksellä oli vielä 1970- ja 1980- luvullakin, on menetetty. Katselkaapa liikenteessä, mikä auto on korvannut Ladan liikenteessä. Aivan oikein; mersuhan se on. Laatuongelmat nakertavat uusia mersuja, mutta imagon kannalta haitallisempia ovat nuo ikivanhat ruosteiset autovanhukset, jotka jollain ihmeellisellä tavalla saadaan katsastuksesta läpi vuodesta toiseen. Saksasta on tuotu huomattavia määriä vanhoja mersuja vahvistamaan maamme mersukantaa. Voimme siis olla varmoja siitä, että saamme "nauttia" mersuista yllin kyllin tien päällä.
P.S. Jaguar tulee täyttämään sen aseman, minkä mersu on jo menettänyt. Toivottavasti saamme mukaan vielä esim. Lexuksen sekä Cadillacin.
Ei ole pienintäkään pelkoa, että valitsee Jaguar XJ:n Meban S-sarjan sijaan ellei ole raskaasti opiaattien vaikutuksen alainen. BMW on niin lähinnä ominaisuuksiltaan, että sitä voi harkita, mutta englannin "ylpeys" Fordin omistuksessa...
Mikäs siinä jos yhtiöllensä hankkii, mutta jos omasta pussista rahat laittaa tarkoituksena käyttääkin noita vehkeitä eikä jättää vajaaseen 20.000km vuodessa "edustuspyörimiseen" yrityksen kalustolla niin valinta ei tällä pallonpuoliskolla taida osua Jaguaariin eikä Cadillaciin.
Minusta se nimenomaan ostetaan firmakäyttöön tuon statuksen takia. Niillehän ei ole mitään väliä mitä auto maksaa ja miten se toimii, kunhan vaan tuo tietyn statuksen.
Suomessa on kovin vähän niitä joilla olisi omilla rahoillaan varaa ostaa esim. MB E isommalla koneella ja vielä vähemmän S-sarjan ostajia. Tunnen erään joka on ihan omasta taskustaan maksanut tuon S-sarjalaisen, ja uskon että ei siinä kyllä ole tähdellä asian kanssa tekemistä vaan tarkoituksena on nimenomaan ollut ostaa vanhan herran arvolle sopiva laatuauto. Tuskin sillä tien päällä kaahaillaan, eiköhän meno ole jo aika arvokkaan oloistakin kun omalla kalustolla ajelee. Ei tämänkään herran enää tarvitse naapureille näytellä mitään, pikkuporvarit ja pomonaluthan ne ovat niitä joiden pitää firmakalustolla elvistellä. Nousukkaat, new-money ja miten sitä nyt sanotaankaan
Niimpä niin, vain vaan yrityskäyttöön? rohkenen olla eri mieltä.
Näyttää kuitenkin siltä että ihmisillä alkaa olla löysää rahaa nyky-yhteiskunnassa jopa "tähden" ostoon. Senverran elintaso on yleisesti kohonnut viime vuosina. Jätin työelämän suht. nuorena n.50v (terveenä) ja järjestin asiani niin että jäin eläkkkeelle, josta johtuen suon itselleni pieniä "nautintoja" nyt. Ent. työtoverit eivät reagoineet "tähteen" mitenkään koska se oli melko tavanomainen kavereillani. Ostin kärryn vain mukavuussyistä, en vaan arvannut "ominaisuuksia" mitä seurasi. Eli asenteet ympäristössä. On todella KIVA-tai HYVÄ ajoissa huomata miten ohut joidenkin sietokyky on.
Mikäs siinä jos yhtiöllensä hankkii, mutta jos omasta pussista rahat laittaa tarkoituksena käyttääkin noita vehkeitä eikä jättää vajaaseen 20.000km vuodessa "edustuspyörimiseen" yrityksen kalustolla niin valinta ei tällä pallonpuoliskolla taida osua Jaguaariin eikä Cadillaciin.
No, eipä tarvitsisi kauaa miettiä, minkä valitsisi, jos vaihtoehdot olisivat mb s, bmw7, jaguar tai cadillac.. Bmw:n voisi tyrmätä oitis, sitten jaguaarin. Vaikea valinta ässän ja cadillac sts:n väliltä kääntyisi mitä suuremmalla varmuudella cadillacin puoleen. Yksiselitteinen syy : meillä, eikä ameriikassa ei ajeta maantiellä kahtasataa.
Olisikohan kuitenkin niin, että yrityksissä autoilun kustannukset ovat kotitalouksia tarkemmassa syynissä? Yritysten imagon kohottaseen löytyy varmasti kalliita autoja kustannustehokkaampiakin keinoja.
Cadillaceista kuitenkin Deville on se malli, jonka on tarkoitus kilpailla S:n, 7:n ja kumppanien kanssa. STS on suunnattu E:n ja 5:n kilpailijaksi.
No, eipä tarvitsisi kauaa miettiä, minkä valitsisi, jos vaihtoehdot olisivat mb s, bmw7, jaguar tai cadillac.. Bmw:n voisi tyrmätä oitis, sitten jaguaarin. Vaikea valinta ässän ja cadillac sts:n väliltä kääntyisi mitä suuremmalla varmuudella cadillacin puoleen. Yksiselitteinen syy : meillä, eikä ameriikassa ei ajeta maantiellä kahtasataa.
Oletkos koskaan kokeillut uutta S-sarjalaista? Mielestäni pehmeimmällä jousitusasetuksella tuo on ilmajoustensa ansiosta todella pehmeä ja menee kaikkien röykkiöiden yli täysin huomaamatta. Varsinkin töyssyisellä moottoritiellä jousitus on niin löysä, että tekee mieli säätää se kovemmaksi, vaikka se säätää sitä myös itse. Tuollaisessa tilanteessa huomaa hyvin, mikä alustan vaikutus on.
Mikä esim MB:n S-sarjasta tekee hyvän on se, että se hoitaa molemmat puolet. Sillä voi huoletta ajella 250 km/h cruisella, mutta silti alusta on hitaammassa vauhdissa erittäin pehmeä. Tähän ominaisuuteen en ole missään jenkissä törmännyt, mitä olen kokeillut (mm. Caddy STS, Rysy 300C & 300M, Dodge Interript ja vanhempia jenkkejä) ne ovat joko lullia tai pintakovia, uudet nykyään usein jälkimmäisiä..