Uusi Saab 9-7X V8

6 kommenttia

http://www.canadiandriver.com/articles/ly/0697x.htm

Jälleen on saatu Saabilta uusi malli, nyt SUV-luokkaan kuuluva V8-monsteri. Kuten kaikki tietävät, kyseessä on Chevrolet Trailblazer, johon on liimattu Saabin keula ja rattiin laitettu Saabin logo.

Voi j-lauta, NÄINKÖ se GM kuvittelee nostavansa Saabin jälleen plussalle? Tämäkö on Saabin uusi tuleminen? Dinosaurusten aikainen jenkkimaasturi valjastetaan Saabin veturiksi? Lopputulos on ruma ja kitschimäinen.

Trailblazer varmaan on ihan hyvä auto texasilaiselle salaviinan polttelijalle, joka haluaa vain halvalla isot tilat ja nelivedon, mutta ei kai se nyt hengeltään sovi mitenkään eurooppalaisen premiummerkkinä esiintyvän autovalmistajan palettiin?

Eihän Saabit milloinkaan mitään ihmeellisiä autoja ole olleet, mutta tuo on nyt jo pohjoismaisen autoperinteen halventamista. Jokin aika sitten ne tekivät Saabin Subaru Impreza farmarista. Ei senkään idean keksijälle mitään Nobelin palkintoja myönnettäne, mutta tällöin syntyi sentään HUOMATTAVASTI kypsempi tuote: ulkonäkö oli balanssissa ja jopa hyvännäköinen, ajo-ominaisuudet kiitettävät, tehoa rajusti ja tekninen laatu varmaankin taattua Subaru-laatua. Ja hengeltäänkin tuo 9-2X sopi aika hyvin Saabiksi - vaikkei se mikään aito Saab olekaan niinkuin ei mikään GM:n tekemä voikaan olla.

Kaikenlaisia konsepteja kyllä Saab tuottaa ja lehdissä lupaillaan makeita coupeja "muutaman vuoden" kuluttua.. mutta mitään ei tapahdu vaikka vuodet kuluvat! Paitsi että tehdään Saab Trailblazer! Ei kiasus!

Kyllä se Saab konkkaan menee näillä näkymin. Ainoa keino menestyä on tehdä vetäviä tuotteita eikä tekohengittää jo muutenkin enintään keskinkertaisia Chevyjä. Ei ihme, että GM on menettänyt henkilöautopuolella suurimman valmistajan tittelin Toyotalle. Jokunen vuosi ja Hyundai menee ohi...

  
  • Aika säälittävä tekele. Eipä silti, on se sa(a)vutus tämäkin:
    50- ja 60-luvuilla saappi teki kaksitahtisia pikkuautoja, sittemmin turvalllisia, iso kulutuksisia ja rumia möhkäleitä, nyt "moderneja" möhkömaastureita! :wink:

    [Candyman muokkasi tätä viestiä 19.01.2006 klo 08:20]
      
  • Lainaus:
    18.01.2006 klo 22:50 Anders-Simo kirjoitti

    Kyllä se Saab konkkaan menee näillä näkymin. Ainoa keino menestyä on tehdä vetäviä tuotteita eikä tekohengittää jo muutenkin enintään keskinkertaisia Chevyjä. Ei ihme, että GM on menettänyt henkilöautopuolella suurimman valmistajan tittelin Toyotalle. Jokunen vuosi ja Hyundai menee ohi...


    Ei tosiaankaan mikään ihme ole. GM:ään on viime vuodet palkattu kilvan saneerausekonomisteja, jotka osaavat kytätä pelkästään kustannussäästöjä ja talouden saneerauksia (mitkä varmasti ko. firmassa ovat sinänsä tarpeenkin). Niiltä on vaan jäänyt ymmärtämättä, että asiakkaalle ei oikein pelkillä kustannussäästöillä ja logoilla autoa saa myydyksi, ei pitkään edes Amerikassa.

      
  • Saabin hinta ei ainakaan autoa paranna, 53 tuhatta, kun TrailBlazer SS (395hv) maksaa saman verran. Tekniikaltaan ja varusteiltaan autot tuskin paljon eroavat (Chevyssä tosin isompi kone). Monille ihmisille Chevy edustaa enemmän premiumia kuin Saab.

    Taustat huomioonottaen auto tuskin on muuten huono, siinähän on erillinen runko ja oliko peräti jäykät akselit, eli ei sitä henkilöautopohjalle tehtyjen autojen kilpailijaksi ole tehtykään vaan ihan oikeaksi maasturiksi. Mitä Saabiin tulee niin eiköhän merkki ole itsekin asiansa kämmännyt, kymmeneen vuoteen merkki ei ole tuottanut voittoa vaikka vasta nyt on lainamalleja tullut, eli ongelmia on ollut aikaisemminkin.

      
  • GM:lla on muutenkin pakka sekasin. Ei näytä Saabin tulevaisuus hyvälle jos sitä ei joku osta pois. Subaruhan meni myyntiin jo. Jos suunta on sama niin Opelia, Chevroletia, Suzukia odottaa sama kohtalo...

    Itse olisin nähnyt Saabilla tulevaisuutta turvallisena perheautona. Mondeon, Avensiksen, A4:n tai BMW 300-sarjan kilpailijana. Mutta tätä puolta ei oikein kehitetty. Isoin virhe tehtiin kait jo uutta 900:sta suuniteltasessa 90-luvun alussa kun se tehtiin sen surullisen kuuluisan Vectran alustalle ja sen komponentteja hyväksi käyttäen.

    Uudessa 95:ssä on sitä jotain aitoa Saabia mutta onko jo liian myöhäistä? GM:n aikana Saabin imago (ja myynti) on pudonnut niin Amerikassa kuin Euroopassakin.

    [A Tapio muokkasi tätä viestiä 19.01.2006 klo 16:50]
      
  • Ei voi muuta kuin huuli pyöreänä vierestä katsoa Saabin nykymenoa.
    Edellinen Subarukopio mollattiin likipitäen kaikissa jenkkilehdissäkin eikä sekään kohdalla ymmärretty juuri tuota hintapolitiikkaa.
    Tehokkaamman ja muutenkin urheilullisemman Impreza-farkun kun saa reilusti halvemmalla.
    9-5:ssä on tosiaan jäljellä vielä sitä positiivista saabismia paitsi että pohjautuuhan sekin venytetyn b-Vectran pohjalevyyn eikä uusimman version avaruuskeulaa voi ylisanoilla rummuttaa.

      
  • Lainaus:
    19.01.2006 klo 16:47 A Tapio kirjoitti
    GM:lla on muutenkin pakka sekasin. Ei näytä Saabin tulevaisuus hyvälle jos sitä ei joku osta pois. Subaruhan meni myyntiin jo. Jos suunta on sama niin Opelia, Chevroletia, Suzukia odottaa sama kohtalo...

    Itse olisin nähnyt Saabilla tulevaisuutta turvallisena perheautona. Mondeon, Avensiksen, A4:n tai BMW 300-sarjan kilpailijana. Mutta tätä puolta ei oikein kehitetty. Isoin virhe tehtiin kait jo uutta 900:sta suuniteltasessa 90-luvun alussa kun se tehtiin sen surullisen kuuluisan Vectran alustalle ja sen komponentteja hyväksi käyttäen.

    Uudessa 95:ssä on sitä jotain aitoa Saabia mutta onko jo liian myöhäistä? GM:n aikana Saabin imago (ja myynti) on pudonnut niin Amerikassa kuin Euroopassakin.


    Tuskin GM Opelista helpolla luopuu, sehän on harvoja GM:n osasia jolla menee hyvin. Nythän GM suunnittelee Opelin viemistä jenkkeihinkin kilpailemaan japanilaisten kanssa "normaaliautojen" markkinoista.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit