Mazda6 talvella?

3 kommenttia

Minkälaisia kokemuksia käyttäjillä Mazda6:n talviominaisuuksista? Lähinnä lämppärin teho kovilla pakkasilla / lämpötilan nousuaika kaupunkiajossa kiinnostaa + muut talviominaisuudet? Valot (vakiohalogeenit) ilmeisesti ei myöskään kovin tehokkaat?

  
  • Lainaus:
    27.02.2007 klo 11:19 zoso kirjoitti
    Minkälaisia kokemuksia käyttäjillä Mazda6:n talviominaisuuksista? Lähinnä lämppärin teho kovilla pakkasilla / lämpötilan nousuaika kaupunkiajossa kiinnostaa + muut talviominaisuudet? Valot (vakiohalogeenit) ilmeisesti ei myöskään kovin tehokkaat?



    Minulla oli Mazda6 Gt käytössä 4 vuotta ja kyllä Mazdalla talvella pärjää. Minusta tuo isoin bensamoottori lämpeni talvella ihan kohtuullisen hyvin, vaikka TM:n talvitestissä 1,8 l versio sai aika huonon arvosanan lämpenemisestä. Itselläni oli tosin koko ajan moottorilämmitin ja sisätilan lämmitin käytössä eli ainakaan niitä käyttämällä ei ollut ongelmia kovemmillakaan pakkasilla. Lämpötilan nousuaikoja kannattaa katsella TM:n talvitestistä vuodelta 2003 ja artikkeli varmaan löytyy PDF-versiona, jos olet kestotilaajaksi rekisteröitynyt.

    Xenonit on ainakin hyvät lähivalojen osalta, halogeeneista ei ole omaa kokemusta, mutta kaukovalo-halogeenien kantama on huono eli eivät ole kovin tehokkaat. ESP ja luistonesto toimivat hyvin liukkaalla, eivätkä rajoita liikaa ajettavuutta. Ajettavuus yleensäkin on hyvä talvella ja sitähän kiiteltiin myös tuossa TM:n talvitestissä, jossa Mazda sai kiitettäviä arvosanoja etenemisestä ja ajettavuudesta liukkaalla. Mazdan heikkoudet tuon TM:n testin mukaan olivat heikko lämmityslaite ja suuri kylmäkulutus. Tuota lämmityslaitetta ilmeisesti on parannettu faceliftin yhteydessä.

      
  • Kiitos, tuolta arkistostahan se talvitesti 2003 löytyikin, oli jotenkin päässyt livahtamaan ohi silmien.

    Uuden 75-vuotisjuhlamallin hinta/varustelu/laatusuhde vaikuttaa hyvältä ja ajettavuus oli pikatestissä varsin mainio, mutta nyt kiinnostaisi vain tietää onko 2-litraisen lämppäri parempi kuin pienemmällä moottorilla varustetussa autossa, onko facelifitin mukana lämmityslaitetta oikeasti parannettu (myyjän mukaan tietysti on) ja onko valotehoissa tapahtunut muutosta. Eli pitänee vain päästä omakohtaisesti testaamaan miten uusimmalla kutosella pärjää pimeässä ja kylmän yön jälkeen.

      
  • Omalla kohdallani huomasin, että Mazdan esittelyautoissa on talvella kitkarenkaat. Melutasoa kai halutaan peitellä.

    Toinen asia oli se, että valot saattoivat olla suunnattu liian ylös. Lähivalot (halogeenit) olivat esittelyautossa ihan ok, mutta omassani etenkin vasen puoli valokeilasta rajautui yllättävän lähelle. Aivan kuin sumuvaloilla olisi ajellut. Epäilin suuntausvirhettä, mutta siitä ei kyse ollut. Kun valot suunnattiin 1,3 prosentin sijasta jonnekin 0,8 tienoille, tilanne normalisoitui. Tuollaisilla säädöillä katsastuskin hyväksyi valot.

    Kaukovaloja onneksi voi parannella lisävaloilla, vaikka helppoa se Mazdan tapauksessa ei olekaan, jos siistin ratkaisun haluaa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit