Uusi kuusi

112 kommenttia
124»
  • Herbert:

    A-utoilija:


    Honda ja Mazdahan nyt ovat ilmiselvät kilpailijat ja eipä minunkaan olisi tullut kuutosen omistaessani mieleen vaihtaa sitä Accordiin, koska ne oli turhankin samanlaisia niin hyviltä kuin huonoiltakin puoliltaan.


    Tämä nyt on vähän epäoleellista, mutta jos Mazda ja Honda ovat kilpailijoita ja siten samankaltaisia, miksei ne voisi olla myös vaihtoehtoja toisillensa? Vai menikö valinta pieleen ottaessasi Mazdan? Huomasit, ettei se palvele sinun tarpeitasi. Silloin tuskin Hondakaa toimii.




    Itse koeajoin Accordin pelkästä mielenkiinnosta jo kuutosen omistaneena. Totesin autot autot aika samanlaisiksi, Mazda on parempi kokonaisuus ja Accordissa on parempi moottori ja se on urheilullisempi. Molemmissa on myös vähän liikaa melua ja ohjaus on herkkä reagoimaan teiden kallistuksiin. Accordissa tosin on urheilullisuutta perheautoksi jo turhankin paljon mm. täristävän jousituksen ja liiankin matalan ajoasennon takia, kun taas Mazdassa urheilullisuus ei ole ylikorostettua, vaan yksi ominaisuus muiden joukossa.



    Tottakai kuutonen ja Acccord on vaihtoehtoja toisilleen autoa valitessa. Minua ei kuitenkaan kiinnosta vaihtaa autoa lähes samanlaiseen, vaan kaipaan vaihtelua. Tiedän, että niitäkin on, jotka ostaa sen saman automerkin ja mallin aina vaan uudelleen, mutta itse en kuulu tuohon joukkoon. Seuraavan auton pitää olla parempi ja riittävän erilainen mitä edellinen ja sitä ei Accord ole kuutoseen verrattuna.

      
  • juster:


    Mazda ei tee mitään omia päätöksiä mitä alustoja se käyttää ja kenelle se segmentoidaan. Koska merkki on isoa konsernia, päätökset tehdään konsernitasolla.




    Aivan noin lyhyessä talutushihnassa Mazda ei ole. Ford omistaa yhtiöstä vain kolmanneksen toisin kuin 100 % omistamista konserniyhtiöistään.

      
  • PPi:

    juster:

    Mazda ei tee mitään omia päätöksiä mitä alustoja se käyttää ja kenelle se segmentoidaan. Koska merkki on isoa konsernia, päätökset tehdään konsernitasolla.


    Aivan noin lyhyessä talutushihnassa Mazda ei ole. Ford omistaa yhtiöstä vain kolmanneksen toisin kuin 100 % omistamista konserniyhtiöistään.




    AutoBildin toimittaja Diether Rodatz sanoi mielestäni sattuvasti Mazda6:n ensikoeajon yhteenvedossa:

    "Minulla ei ole mitään Fordia vastaan, mutta mielestäni Mazda6:n menestyksen salaisuutena oli ja on edelleenkin se, että amerikkalaiset eivät ole olleet mukana sen suunnittelussa."

    AutoBild Suomi nro 21/2007

      
  • Herbert:

    petos:


    Eli totta ihmeessä subarua voi verrata JOPA VOLVOON.
    olkoonkin että TM laittoi leagcyn alkaen mallin tuohon perusfarkut testiin.


    Milloinkas TM on Subarun farkkutestissä testannut?






    sorry, sekoilin jotain. tarkoitin tuota testiä josta tässä on tullut jankattua. :open_mouth:

      
  • Simppas:

    Mazda6 on ohjaustunnoltaan parempi kuin Mazda6.






    Miten tuo on mahdollista?

      
  • Uuden Mazda6:n hinnat löytyvät jo maahantuojan nettisivuilta:

    http://www.mazda.fi/?page=257



    Klikkaa vasemmasta alareunasta: Hinnasto



    Hinnat alkaen hiukan alle 25 000 eur.

      
  • MatLog:

    PPi:
    juster:

    Mazda ei tee mitään omia päätöksiä mitä alustoja se käyttää ja kenelle se segmentoidaan. Koska merkki on isoa konsernia, päätökset tehdään konsernitasolla.


    Aivan noin lyhyessä talutushihnassa Mazda ei ole. Ford omistaa yhtiöstä vain kolmanneksen toisin kuin 100 % omistamista konserniyhtiöistään.


    AutoBildin toimittaja Diether Rodatz sanoi mielestäni sattuvasti Mazda6:n ensikoeajon yhteenvedossa:
    "Minulla ei ole mitään Fordia vastaan, mutta mielestäni Mazda6:n menestyksen salaisuutena oli ja on edelleenkin se, että amerikkalaiset eivät ole olleet mukana sen suunnittelussa."
    AutoBild Suomi nro 21/2007




    Näkee helposti, etteivät Autopiltin toimittajat ole kovin ammattitaitoisia. Mazda 6 käyttää nimenomaan esim. Amerikassa suunniteltua alustaa. Eikä siinä ole mitään pahaa, turha on pyörää keksiä uudestaan.



    Ford omistaa Mazdasta yli kolmasosan (33,7 %) mikä ei ole sattumaa. Japanilaisia pörssiyrityksiä säätelevää laki takaa tällä osuudella varsin pitkälle meneviä oikeuksia. Muut suuret omistajat ovat pankkeja ym. joilla on korkeintaan muutaman % omistus yrityksestä. Mazdan johtokunnassa olevat Fordin miehet ovat strategisesti tärkeillä paikoilla vastuu alueenaan mm. R&D ja corporate planning.





      
  • juster:


    Näkee helposti, etteivät Autopiltin toimittajat ole kovin ammattitaitoisia. Mazda 6 käyttää nimenomaan esim. Amerikassa suunniteltua alustaa. Eikä siinä ole mitään pahaa, turha on pyörää keksiä uudestaan.

    Ford omistaa Mazdasta yli kolmasosan (33,7 %) mikä ei ole sattumaa. Japanilaisia pörssiyrityksiä säätelevää laki takaa tällä osuudella varsin pitkälle meneviä oikeuksia. Muut suuret omistajat ovat pankkeja ym. joilla on korkeintaan muutaman % omistus yrityksestä. Mazdan johtokunnassa olevat Fordin miehet ovat strategisesti tärkeillä paikoilla vastuu alueenaan mm. R&D ja corporate planning.




    Kuten aiemmin on jo todettu, Mazda6:n pohjalevy on Mazda-autokonsernin kehittämä. Kaikki Ford-yritysryppääseen kuuluvien autovalmistajien pohjalevyt saavat kylläkin nk. "Ford-koodin", näinhän tapahtui mm. edellisen korimallin Volvo S80:n pohjalevylle, joka oli kehitetty paljon ennen kuin Ford osti Volvon. Tämä tietenkin tarkoittaa, että "Ford-merkit" (Ford (+ Mercury. Lincoln), Jaguar, Volvo, Mazda jne..) voivat halutessan hyödyntää toistensa kehittämiä pohjalevyjä.



      
  • Aika lähelle menee 2.5l kuutosen hinnat C- ja 3-sarjan business-malleja, nyt kun mersukin on uudet hintansa julkaissut...



    Mersujen hinnat muuten laskivat ihan älyttömästi. Uusi eemeli alkaen ~47 000€. Hinnanpudotus mallista riippuen jopa 18%!



    Mazda 6 2.5 35 990€ (170hv)

    MB C200 Kompressor Business 39 950€ (185hv)

    MB C180 Kompressor Business 37 000€ (156hv)

    BMW 320i Business 36 600€ (177hv)



    Bemari siis käytännössä samanhintainen varsinkin kun otetaan huomioon sen business-paketti, joka tarjoaa varusteita kohtuu edukkaasti saksalaisautoksi.

      
  • simppa:

    Aika lähelle menee 2.5l kuutosen hinnat C- ja 3-sarjan business-malleja, nyt kun mersukin on uudet




    BMW:n totesi mm. Taloussanomat (siis netissä ) autoverouudistuksen voittajaksi.



    Sinänsä Business-hintoja pitäisi verrata Business-hintoihin - uudelle Mazda6:llekin varmasti sellaiset pian julkaistaan.



    Arkiautoilijoiden Mazda6-ostointoa hillitsee varmasti Elegance-varustetason rengasprofiili. Täysin järjetön 205/50 R17 !!! Sport-malli lieneekin sitten tarkoitettu vain jälkipuberteetista kärsiville (225/45 R18).



    Jos Elegance -mallin saisi 1,8 Classicin renkailla (+vanteilla), se olisi siinä. Tosin ei Classic-varustetasossakaan kovin pahoja puutteita ole.



      
  • Hups, tuo edellinen 36 600€ hinta puimurille ei ole mikään bisneshinta, vaan tavallisen menopelin hinta. Varustellumpi bisnesmalli maksaa 37 500€.



    BMW:hän on muista valmistajista poiketen jopa kovaan ääneen mainostanut myyvänsä noita bisnesmalleja yksityisostajillekin. Esimerkiksi Volvo hiiskuu täysin noista bisneshinnoista yksityisostajille.

      
  • MatLog:



    Arkiautoilijoiden Mazda6-ostointoa hillitsee varmasti Elegance-varustetason rengasprofiili. Täysin järjetön 205/50 R17 !!! Sport-malli lieneekin sitten tarkoitettu vain jälkipuberteetista kärsiville (225/45 R18).

    Jos Elegance -mallin saisi 1,8 Classicin renkailla (+vanteilla), se olisi siinä. Tosin ei Classic-varustetasossakaan kovin pahoja puutteita ole.




    Tuossa Elegance-paketin rengaskoossa täytyy olla painovirhe. Tuo 205/50R17 on halkaisijaltaan selvästi pienempi kuin Classicin ja Sportin renkaat. Tod. näk. oikea koko on 225/50R17, joka nyt ei sekään tietysti ole kauhean järkevä. Täytyy kyllä sanoa, että tuo rengaskoon rinnastaminen muuhun varustetasoon on itselläni se asia, joka tuossa kutosessa pahiten mättää. Tietysti muutenkin japanilaismallinen kytkykauppa hieman harmittaa. Esim. saadakseen bi-xenonit täytyy ostaa iso bensakone, kauheat 18" renkaat, korisarja, takaspoileri jne. Ei sattunut tällä kertaa tehtaan laatimat varustekokonaisuudet omaan makuuni sopiviksi.



    Hinnat sinällään ihan ok, kun kyseessä on uusi, suurehko ja tyylikäs auto.



      
  • kenesis:


    Tuossa Elegance-paketin rengaskoossa täytyy olla painovirhe. Tuo 205/50R17 on halkaisijaltaan selvästi pienempi kuin Classicin ja Sportin renkaat. Tod. näk. oikea koko on 225/50R17, joka nyt ei sekään tietysti ole kauhean järkevä.


    Alankomaiden Mazda-sivuilla oli 17-tuumainen vaihtoehto merkitty: 215/50 R17.

      
  • MatLog:



    Arkiautoilijoiden Mazda6-ostointoa hillitsee varmasti Elegance-varustetason rengasprofiili. Täysin järjetön 205/50 R17 !!! Sport-malli lieneekin sitten tarkoitettu vain jälkipuberteetista kärsiville (225/45 R18).

    Jos Elegance -mallin saisi 1,8 Classicin renkailla (+vanteilla), se olisi siinä. Tosin ei Classic-varustetasossakaan kovin pahoja puutteita ole.




    Rengaskokohan on vaan neuvottelukysymys. Edellisessä kuutosessakin oli GT-mallissa vakiona 17 " renkaat aluvanteilla, mutta itse otin siihen 15 " renkaat aluvanteilla, joilla rengasmelu putosi puoleen ja vetelyt urissa ja ohjauksen yliherkkyys katosivat. Maksoin lopulta tinkimisen jälkeen 300 € väliä ja sain vielä paljon paremmat renkaatkin mitä alukuperäisenä kuutoseen asennetaan eli Nokian NRVi:t. Edellisessä kuutosessa ei ollut jarrujen koossa mitään eroa eri mallien välillä, joten samat rengaskoot sopi kaikkiin malleihin. Uudesta en tiedä, mutta kun vaikkapa Volvo S80 ja Audi A6 sopii 16 " renkaat, niin olisipa aika kumma, jos ei uuteen Mazda6:eenkin.



    Bi-xenonit näyttää olevan harmittavasti toistaiseksi saatavissa vain sport-malliin, mutta taatusti tulevat myöhemmin muihinkin malleihin saataville. Edellisessä kuutosessahan tuli touring-malli noin vuoden kuluttua markkinoilletulosta, johon sai ihan samat varusteet mitä GT-malliin. Tuo 2,5 l sport-mallin hinta on minusta ihan kohdallaan kilpailijoihin nähden ja eihän Mazda olekaan enää nykyään mikään halpamalli, vaan kaikin puolin laadukas auto.

      
  • minusta tuo mazdan nyky ilme ja nuorekas tyyli (joka alkoi ekasta kuutosesta muistaakseni, ja jatkuu entistä voimakkaammin) on vain positiivinen asia. Jos tuollaisesta tyylistä ei pidä ja haluaa jotain ''hillitympää'' ja vanhempaan makuun, on varmasti siihenkin makuun tuotteita tarjolla.

      
  • A-utoilija:



    Rengaskokohan on vaan neuvottelukysymys. Edellisessä kuutosessakin oli GT-mallissa vakiona 17 " renkaat aluvanteilla, mutta itse otin siihen 15 " renkaat aluvanteilla, joilla rengasmelu putosi puoleen ja vetelyt urissa ja ohjauksen yliherkkyys katosivat. Maksoin lopulta tinkimisen jälkeen 300 € väliä ja sain vielä paljon paremmat renkaatkin mitä alukuperäisenä kuutoseen asennetaan eli Nokian NRVi:t. Edellisessä kuutosessa ei ollut jarrujen koossa mitään eroa eri mallien välillä, joten samat rengaskoot sopi kaikkiin malleihin. Uudesta en tiedä, mutta kun vaikkapa Volvo S80 ja Audi A6 sopii 16 " renkaat, niin olisipa aika kumma, jos ei uuteen Mazda6:eenkin.




    Kyllä siihen varmasti saa pienemmätkin renkaat laittaa, mutta joutuu kuitenkin maksamaan niistä "ylikokoisista". Jotkut autokauppiaat ovat kuulemma antaneet pienemmät vanteet renkaineen päittäin vaihtarina, eli ottaneet ne isommat itselleen ja antaneet pienemmät (ja halvemmat) tilalle. Sinä siis jouduit peräti maksamaan väliä? Ei minua tietenkään nuo ylikokovanteet sen kummemmin harmittaisi, jos saisin kauppasummassa hyvityksenä suuremman ja pienemmän vanteen erotuksen. Näin ei vaan taida tapahtua juuri koskaan, koska auto tulee tehtaalta niillä vanteilla/renkailla mitkä pakettiin kuuluu, eli otettaessa pienemmät tilalle jää ne suuremmat autokauppiaan vaivaksi.

      
  • petos: "minusta tuo mazdan nyky ilme ja nuorekas tyyli (joka alkoi ekasta kuutosesta muistaakseni, ja jatkuu entistä voimakkaammin) on vain positiivinen asia."



    Oikeastaan se alkoi noin vuonna -83, jolloin markkinoille tuli etuvetoinen 626. Linja säilyi johdonmukaisena seuraavan polven ajankin, mutta sitten 90-luvun alussa tapahtui jotain, kun esiteltiin ulkomitoiltaan iso, pyöreä 626. Syvemmälle metsään mentiin vielä sitä seuraavankin mallin kanssa, mutta menestys löytyi menneisyydestä, koska kuutosella ja varsinkin 80-luvun lopun 626-mallilla on minusta aika paljon yhteistä.



    kenesis: "Kyllä siihen varmasti saa pienemmätkin renkaat laittaa, mutta joutuu kuitenkin maksamaan niistä "ylikokoisista"."



    Nykyisen mallin kohdalla tosiaan leveämpien tilalle on otettu kapeampia renkaita ja käytäntö kustannusjaon suhteen on vaihdellut. Älytöntään se tavallaan on maksaa lisää kapeammista renkaista, mutta jos sillä tavalla autosta saa paremman ja etenkin jos auton hinta siitäkin huolimatta säilyy kilpailukykyisenä, kannattaahan vaihto tehdä. Ei muuten hyvää autoa kannata hylätä siksi, että noin helposti parannettava asia on tehtaalla ajateltu huonosti. Sama koskee ruosteen estoa, valoja jne. Jonkun mielestä auto pitää olla valmiiksi saakka tehty tehtaalla, mutta silti asentaa siihen heti lohkolämmittimen ja vetokoukun, mukaan tulee lisäksi myös kattoteline ja talvirenkaat.

      
  • No ei tuo rengas/vanne-asia nyt mikään kynnyskysymys minulle ole, eli kyllä minäkin jopa hieman olisin valmis maksamaankin paremmat ominaisuudet tarjoavasta rengastuksesta. Periaatteessa vähän hiertää, mutta ei tuo sentään estä harkitsemasta tuota Mazdaa edelleenkin.



    Toivottavasti tuon Masukan vakiovalot on toimivaa mallia. Lukuunottamatta xenonien puutetta ja noita renkaita, diesel-Elegance vaikuttaa ihan hyvältä paketilta.

      
  • Herbert:


    Nykyisen mallin kohdalla tosiaan leveämpien tilalle on otettu kapeampia renkaita ja käytäntö kustannusjaon suhteen on vaihdellut. Älytöntään se tavallaan on maksaa lisää kapeammista renkaista, mutta jos sillä tavalla autosta saa paremman ja etenkin jos auton hinta siitäkin huolimatta säilyy kilpailukykyisenä, kannattaahan vaihto tehdä. Ei muuten hyvää autoa kannata hylätä siksi, että noin helposti parannettava asia on tehtaalla ajateltu huonosti. Sama koskee ruosteen estoa, valoja jne. Jonkun mielestä auto pitää olla valmiiksi saakka tehty tehtaalla, mutta silti asentaa siihen heti lohkolämmittimen ja vetokoukun, mukaan tulee lisäksi myös kattoteline ja talvirenkaat.




    Omalla kohdalla maksamani 300 € erotus pienemmistä renkaista tuntui ihan siedettävälle, kun lähtökohta mistä lähdettiin tinkimään oli 1000 €! Joku varmaan on onnistunut tinkimään pienemmät renkaat samaankin hintaan, sehän riippuu ihan tilanteesta. Itse tein kaupat vuonna 2003, jolloin kuutonen oli uusi malli ja alennukset oli tiukassa. Mazdallahan on muutenkin ollut ns. nettohinnoittelu eli alennuksia ei paljon enää saa. Verrokkina loppusuoralla itselläni oli tuolloin Vectra GTS, joka olisi maksanut samoilla varusteilla reippaasti enemmän, joten tuo pieni lisäkustannus pitää vaan suhteuttaa siihen mitä muut merkit tarjoaisivat. Sitten kun sain vielä autoon silloisen verouudistuksen myötä yllättävän 2600 € alennuksen, niin eipä harmittanut tippaakaan joku 300 € lisämaksu pienemmistä renkaista!



    Harvaan autoon sopii melun tai ajettavuuden kärsimättä edes 17 " renkaat Suomen teille, vaikka niitä hanakasti autoissa nykyään vakiovarusteena tyrkytetäänkin. Itse vaihtaisin uuteenkin kuutoseen ilman muuta 2,5 l Sport-mallin renkaat 18 " koosta joko 16 " tai 17 " kokoon, vaikka siitä jonkin verran joutuisinkin lisää maksamaan. Kun ensimmäisen kerran ostaa uudet renkaat, niin saa jo reippaan hyödyn siitä, ettei renkaat ole mitään älytöntä kokoa. Renkaiden hinnat nimittäin kasvaa huimasti koon kasvaessa.

      
  • Herbert:



    Oikeastaan se alkoi noin vuonna -83, jolloin markkinoille tuli etuvetoinen 626. Linja säilyi johdonmukaisena seuraavan polven ajankin, mutta sitten 90-luvun alussa tapahtui jotain, kun esiteltiin ulkomitoiltaan iso, pyöreä 626. Syvemmälle metsään mentiin vielä sitä seuraavankin mallin kanssa, mutta menestys löytyi menneisyydestä, koska kuutosella ja varsinkin 80-luvun lopun 626-mallilla on minusta aika paljon yhteistä.


    -niin no, puhuin tuosta 626:sen viimeisen korimallin muutosta kuutoseksi. aika iso ero dynaamisempaan ja ''menevämpään'' suuntaan.



    Ei muuten hyvää autoa kannata hylätä siksi, että noin helposti parannettava asia on tehtaalla ajateltu huonosti. Sama koskee ruosteen estoa, valoja jne.

    -samaa mieltä!
      
  • Tsekkasin viikonloppuna uuden kuuden. Auto ei vaikuta erityisen tilavalta, mutta lisävarusteisella sähköpenkillä sain hyvän ajoasennon etureunan korkeus-säätöä hyväksikäyttäen (190cm, 47 kenk&#228:wink:. Erikoista oli sen sijaan että jalkani eivät mahtuneet matkustajan puolelle siten, että reisien alapinta saisi tukea penkistä. Jalkani jäivät pahasti koukkuun. Esim. Kia Ceedissä ei tätä ongelmaa ollut.

      
  • Minäkin otin pikaiset kylmät tyypit kutosesta:



    Hieno auto ulkoa.



    Sedanin luukku taitaa olla pienentynyt edelliseen malliin verrattuna. (Edellinen 6 oli niitä harvoja sedaneita, jossa vielä käyttökelpoinen luukku.)



    Vähän halvan oloinen sisältä. Kun ulkonäkö on kohdallaan, niin ohjaamon materiaalit saisi olla sitä myös.



    Vaikuttaa vähän siltä, että hinnoittelussa ei ole otettu autoveronalennusta huomioon tai se on "unohtunut" maahantuojan katteisiin. Varustetaso lisäksi huonompi kuin edellisessä.

    Toivottavasti hintaa ymmärretään laskea ajoissa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit