Sinäänsä hyvä että alkoivat näitäkin testaamaan, koska nyt tulee paine kehittää tätäkin puolta, kuten tuokin sanoi, ettei kukaan valmistaja halua nähdä heidän mallinsa menestyvän huonosti.
Ovathan muutamat valmistajat itsenäisesti tätäkin testanneet ja tutkineet jo pitkään kuten Mercedes Benz ja Volvo.
Tiquan kyllä veti loistavat pisteet. Samoin Forester.
Sinäänsä hyvä että alkoivat näitäkin testaamaan, koska nyt tulee paine kehittää tätäkin puolta, kuten tuokin sanoi, ettei kukaan valmistaja halua nähdä heidän mallinsa menestyvän huonosti.
No jos tästä tuloksena on taas parisataa kiloa painavampi auto, jonka painopiste on vähän vielä korkeammalla, niin kokonaisturvallisuuden kannalta mennään taas metsään komeasti. No mutta mitäs siitä, pääasia että testissä näyttää hyvältä ja että kauppa käy.
No jos tästä tuloksena on taas parisataa kiloa painavampi auto, jonka painopiste on vähän vielä korkeammalla, niin kokonaisturvallisuuden kannalta mennään taas metsään komeasti. No mutta mitäs siitä, pääasia että testissä näyttää hyvältä ja että kauppa käy.
Niin, mielenkiintoinen näkökulma. Voihan asiaa näinkin ajatella, mutta painaako Tiquan tai Forester selvästi enemmän mitä RAV4, CRV ja kumppanit ? Tiquanissa ja Foresterissa asiat olivat kuitenkin kunnossa. Pitää sitten muualta keventää
Faktat:
Honda CRV 2,2 Dieselin omapaino on 1687kg.
Volkswagen Tiquan 2,0 TDI mallien omamassat ovat välillä 1590-1609.
Ja tästä myös todetaan se, että Tiquanin katon ei tarvitse olla yhtä kestävä kuin CRV:n kannattaakseen tietynkertainen määrä omapainoaan, koska tiquan on selvästi kevyempi. Mutta kyllä se silti tukevampi on,
Niin, mielenkiintoinen näkökulma. Voihan asiaa näinkin ajatella, mutta painaako Tiquan tai Forester selvästi enemmän mitä RAV4, CRV ja kumppanit ?
Huomasitko tuon "jos" sanan millä kommenttini alkoi?
Honda CRV 2,2 Dieselin omapaino on 1687kg.
Volkswagen Tiquan 2,0 TDI mallien omamassat ovat välillä 1590-1609.
On kyllä aivan järkyttäviä nuo nykyautojen painot ei voi muuta sanoa. Tuollaisella kun jonkun päälle ajaa niin tuhovoima on kaksinkertainen mun smarttiin verrattuna. Mun pitäis ajaa 140km/h jonkun päälle että vahinkoa syntyisi saman verran kun joku ajaa maasturilla 100km/h. Pitäisköhän maastureille ja muille yli 1500kg painoisille autoille määrätä 80km/h kattonopeus kuten josku ennen taisi olla ainakin pakuissa?
No älähän nyt. Kun esitin liikennepalstalla liike-energian laskukaavaan perustuvan väitteen painavamman esineen tuhovoimasta sain suunnilleen pannaankarkoituksen. Ei niin saa ajatella, koska painavakin kalusto on lainmukaista...
Se nyt vaan on järkevää raahata useimmiten vain yhden ihmisen liikuttamisessa tuollaista 1700 kg:n massaa ympäri maita ja mantuja?
Jenkkitestihän sai alkunsa siitä, että siellä kuolonkolareita sattuu runsaasti autojen katon kautta ympäriajoissa. Mitenkän suuri (tilastollinen) ongelma tuo lienee Suomessa? Ympärimenot kertonevat tolkuttomista tilannenopeuksista. Enpä ole juurikaan nähnyt Suomessa uutisia siitä, kuinka maasturit tai katumaasturit kaatuilisivat.
Eniten taitaa kaatoja tapahtua offroad-kilpailuissa... Semmoisia videoita olen kyllä nähnyt.
Jenkkitestihän sai alkunsa siitä, että siellä kuolonkolareita sattuu runsaasti autojen katon kautta ympäriajoissa. Mitenkän suuri (tilastollinen) ongelma tuo lienee Suomessa? Ympärimenot kertonevat tolkuttomista tilannenopeuksista. Enpä ole juurikaan nähnyt Suomessa uutisia siitä, kuinka maasturit tai katumaasturit kaatuilisivat.
Eniten taitaa kaatoja tapahtua offroad-kilpailuissa... Semmoisia videoita olen kyllä nähnyt.
Kyllä, offroad kilpailuissa niitä ainakin kaatuilee. Offroad kilpailuissa kuitenkin auto yleensä kaatuu hitaammasta nopeudesta ja niillä joilla usein ajetaan niinkin kaarevissa olosuhteissa, niissä on useimmiten vielä turvakaaret. Eikä niin vaarallisesti kuin amerikkalaisilla moottoriteillä että lentää ensin ilmaan ja tippuu jostain korealta rytinällä alas katolleen.
Olen kyllä Suomalaisiakin yksittäisiä uutisia lukenut maasturin kaatumisesta tiellä, mutta ne yksittäistapaukset mitä muistan, nissä ei käynyt kovin pahasti. Lähinnä kaiteiden ja sen sellaisten vuoksi.
Jenkeissä kun citymaasturit ovat paljon yleisempiä ja heidän autonsa vielä usein ovat vanhanaikaisia citymaastureiksikin, painopiste on korkeampi ja usein ne ovat vielä erillisrungollisia. Jenkkiautot ovat myös joskus sellaisella mukavuuspainotteisella jousituksella(tai sitten se on vanhaa perua maastureista ja joustavasta jousituksesta jota tarvittiin maastossa) , joka sekin edesauttaa kaatumista. Näiden olettaisi kaatuvan helpommin mitä meille tyypillisen "citymaasturin".
Täällä maastureita on ehkä liian vähän, jotta olisi kunnolista eroa nähtävissä siinä, miten paljon niitä kaatuu vrt. tavallisiin autoihin. Tiquanit ja CR-V:t ovat niin lähellä henkilöautoa, että niissä kaatumisen vaara on kaiketi aika pieni vrt. suosituipmiin jenkki cittareihin, joissa painopiste on selvästi korkeammalla.
Sinäänsä hyvä että alkoivat näitäkin testaamaan, koska nyt tulee paine kehittää tätäkin puolta, kuten tuokin sanoi, ettei kukaan valmistaja halua nähdä heidän mallinsa menestyvän huonosti.
Ovathan muutamat valmistajat itsenäisesti tätäkin testanneet ja tutkineet jo pitkään kuten Mercedes Benz ja Volvo.
Tiquan kyllä veti loistavat pisteet. Samoin Forester.
Matti-:
No jos tästä tuloksena on taas parisataa kiloa painavampi auto, jonka painopiste on vähän vielä korkeammalla, niin kokonaisturvallisuuden kannalta mennään taas metsään komeasti. No mutta mitäs siitä, pääasia että testissä näyttää hyvältä ja että kauppa käy.
Niin, mielenkiintoinen näkökulma. Voihan asiaa näinkin ajatella, mutta painaako Tiquan tai Forester selvästi enemmän mitä RAV4, CRV ja kumppanit ? Tiquanissa ja Foresterissa asiat olivat kuitenkin kunnossa. Pitää sitten muualta keventää
Faktat:
Honda CRV 2,2 Dieselin omapaino on 1687kg.
Volkswagen Tiquan 2,0 TDI mallien omamassat ovat välillä 1590-1609.
Ja tästä myös todetaan se, että Tiquanin katon ei tarvitse olla yhtä kestävä kuin CRV:n kannattaakseen tietynkertainen määrä omapainoaan, koska tiquan on selvästi kevyempi. Mutta kyllä se silti tukevampi on,
Matti-:
Huomasitko tuon "jos" sanan millä kommenttini alkoi?
On kyllä aivan järkyttäviä nuo nykyautojen painot ei voi muuta sanoa. Tuollaisella kun jonkun päälle ajaa niin tuhovoima on kaksinkertainen mun smarttiin verrattuna. Mun pitäis ajaa 140km/h jonkun päälle että vahinkoa syntyisi saman verran kun joku ajaa maasturilla 100km/h. Pitäisköhän maastureille ja muille yli 1500kg painoisille autoille määrätä 80km/h kattonopeus kuten josku ennen taisi olla ainakin pakuissa?
No älähän nyt. Kun esitin liikennepalstalla liike-energian laskukaavaan perustuvan väitteen painavamman esineen tuhovoimasta sain suunnilleen pannaankarkoituksen. Ei niin saa ajatella, koska painavakin kalusto on lainmukaista...
Se nyt vaan on järkevää raahata useimmiten vain yhden ihmisen liikuttamisessa tuollaista 1700 kg:n massaa ympäri maita ja mantuja?
No Tata Nanot alle sitten vaan. Kohtahan noita saa Euroopastakin. Aasian malli painaa 580 kg, euromalli varmaankin rahtusen enemmän.
Kyllä yli 800 kg möhköfanteille sopisi laittaa 50 km/h kattonopeus!
Jenkkitestihän sai alkunsa siitä, että siellä kuolonkolareita sattuu runsaasti autojen katon kautta ympäriajoissa. Mitenkän suuri (tilastollinen) ongelma tuo lienee Suomessa? Ympärimenot kertonevat tolkuttomista tilannenopeuksista. Enpä ole juurikaan nähnyt Suomessa uutisia siitä, kuinka maasturit tai katumaasturit kaatuilisivat.
Eniten taitaa kaatoja tapahtua offroad-kilpailuissa... Semmoisia videoita olen kyllä nähnyt.
Zagarat:
Kyllä, offroad kilpailuissa niitä ainakin kaatuilee. Offroad kilpailuissa kuitenkin auto yleensä kaatuu hitaammasta nopeudesta ja niillä joilla usein ajetaan niinkin kaarevissa olosuhteissa, niissä on useimmiten vielä turvakaaret. Eikä niin vaarallisesti kuin amerikkalaisilla moottoriteillä että lentää ensin ilmaan ja tippuu jostain korealta rytinällä alas katolleen.
Olen kyllä Suomalaisiakin yksittäisiä uutisia lukenut maasturin kaatumisesta tiellä, mutta ne yksittäistapaukset mitä muistan, nissä ei käynyt kovin pahasti. Lähinnä kaiteiden ja sen sellaisten vuoksi.
Jenkeissä kun citymaasturit ovat paljon yleisempiä ja heidän autonsa vielä usein ovat vanhanaikaisia citymaastureiksikin, painopiste on korkeampi ja usein ne ovat vielä erillisrungollisia. Jenkkiautot ovat myös joskus sellaisella mukavuuspainotteisella jousituksella(tai sitten se on vanhaa perua maastureista ja joustavasta jousituksesta jota tarvittiin maastossa) , joka sekin edesauttaa kaatumista. Näiden olettaisi kaatuvan helpommin mitä meille tyypillisen "citymaasturin".
Täällä maastureita on ehkä liian vähän, jotta olisi kunnolista eroa nähtävissä siinä, miten paljon niitä kaatuu vrt. tavallisiin autoihin. Tiquanit ja CR-V:t ovat niin lähellä henkilöautoa, että niissä kaatumisen vaara on kaiketi aika pieni vrt. suosituipmiin jenkki cittareihin, joissa painopiste on selvästi korkeammalla.