AutoBildin testi keskiluokan porrasperistä

7 kommenttia

Laitetaan nyt tämäkin tänne tiedoksi, kun on eka testi mihin olen törmännyt, jossa on mukana uusi Mazda6 ja Renault Laguna. Testin järjestys:

1. VW Passat 1,8 TSI, 481 p

2. Mazda6 2,0, 477 p

3. Ford Mondeo 2,0, 476 p

4. Renault Laguna 2,0, 466 p

5. Peugeot 407 2,0, 456 p



Mikään ei ole siis muuttunut eli Passat voittaa testit edelleen. Mazda6 ja Mondeo sentään laittoivat tiukasti kampoihin, mutta Laguna ja 407 olivat jo selvästi perässä. Mielenkiintoisia poimintoja testistä:

- Passatissa ja Mondeossa paras laatuvaikutelma ja Mazda6:ssa huonoin. Eipä kyllä uskoisi tuota, kun Mondeon sisätiloja katsoo ja sitä testissäkin ollutta kiiltävää puujäljitelmää.

- Ajo-ominaisuudet Passatissa, Mondeossa ja Mazda6:ssa sama arvosana, muut pisteen perässä

- Ohjaus ja kääntöympyrä Passatissa ja Mondeossa paras, kaikki muut 2 pistettä perässä. Mazdaa moitittiin keinotekoisesta ohjaustunnosta eli Mazdan entinen vahvuus on pilattu sähköisellä tehostimella.

- Ajomelu Passatissa ja Mazdassa täysi 10 p, Mondeo ja Laguna 9 p ja 407 sai vain 6 p. Onko Pösö todella noin meluisa, olen aina pitänyt niitä hiljaisina autoina? Mazda on loikannut meluisasta autosta luokan kärkeen.

- Ajomukavuus Mondeossa paras, Passat seuraavana, Laguna sitten ja Mazda ja 407 huonoimpina. Mazdan alusta onkin urheilullisen kova eli on pilattu mukavuutta kaipaavia ajatellen, mutta 407:n alustaa moitittiin eniten eli se pompottaa tien epätasaisuuksissa ja kori myöskin keinuu voimakkaasti. Hieman yllättävää moitetta mukavana pidetylle ranskalaiselle.

- Moottorin ominaisuuksissa Passat selvästi paras turbonsa ansiosta, muut aika tasaväkisiä ja Mondeon kiihtyvyys ja sitkeys on joukon huonoin

- Tiloissa Mondeo ja Passat tasapisteissä, mitä ihmettelen koska onhan Mondeo nyt isompi, Mazda6 seuraavana ja ranskalaiset selvästi perässä ja varsinkin 407 oli erityisen ahdas, mikä on aivan totta eli sen tilathan on pilattu muotoilun takia

- Käyttökustannuksissa Laguna paras, Mazda6 toinen, Passat kolmas, 407 neljäs ja Mondeo viimeinen



Yhteenvetona tuntuu olevan nyt luokassa kova ja tasainen kärkikolmikko ja muut tulee sitten hiukan perässä. Tiedä sitten mihin uusi C5 aikanaan pystyy, koska nykyinen mallihan ei ole testeissä menestynyt. AutoBildin testit nyt ei kovin hääppöisiä ole, mutta tämä parempia testejä odotellessa.

  
  • Tässäkin testissä kärkiporukan erot ovat todella pienet. Varmaan päätös noista vaihtoehdoista joutuu tekemään sen oman painotuksen mukaan. Enpä ole noista tutkinut muuta kuin Passatin. Ainoat mitä noista harkitsisin, olisi Mazda tai Passat.

      
  • vernon vili:

    Tässäkin testissä kärkiporukan erot ovat todella pienet. Varmaan päätös noista vaihtoehdoista joutuu tekemään sen oman painotuksen mukaan. Enpä ole noista tutkinut muuta kuin Passatin. Ainoat mitä noista harkitsisin, olisi Mazda tai Passat.




    Ihan samat vaihtoehdot olisi minullekin ainoat mitkä noista kelpuuttaisin. En sitten tiedä olisiko Passatin 5000 € lisähinnalle katetta, ennemmin luultavasti ottaisin Mazdan tehokkaammalla 2,5 l koneella kuin maksaisin VW-lisää.

      
  • A-utoilija:



    Ihan samat vaihtoehdot olisi minullekin ainoat mitkä noista kelpuuttaisin.



    -en kelpuuttaisi mitään noista, mutta jos pakko olisi niin mazda, vaikka sekin on kuuluman mukaan pilattu :ashamed:

      
  • vernon vili:

    Ainoat mitä noista harkitsisin, olisi Mazda tai Passat.




    Itselle tuosta porukasta ainoa vaihtoehto olisi Mazda, kun Mondeo on edellismalliin nähden turhan iso ulkomitoiltaan, muuten olisi ykkösvaihtoehto. Vagin saa Audinakin, joten Passat ei niinkään kiinnosta.



    Yllätys oli, ettei laguna ollut hiljaisin. Koeajokokemusten perusteella sitä se kuitenkin on, tosin eri renkain ym. tulee äkkiä eroja autojen kesken.



      
  • yllättäviä nuo kommentit 407:n meluisuudesta ja epämukavuudesta. muutaman kerran sellaisella körötellyt, ja kyyti oli ainakin silloin mukavaa.

      
  • No on tuo uusi Mazda ainakin hyvännäköinen. Siinä se kyllä Passatin voittaa. Hankala sanoa muuta, kun en uutta Mazdaa ole ajanut. Jostain sattui silmiini että vanhemman mallin ohjausta pidettiin parempana??



    Mazda tarvitsisi uuden myyntiorganisaation tai perusteellisen tuuletuksen jälleenmyyjille. Mielestäni tuolla mallistolla pitäisi olla korkeammalla myyntitilastoissa.



    Lisäksi Mazda ei ainakaan mielikuvissa ole vahva dieselmoottori osaaja. Ehkä silloin, jos valinta kohdistuu dieseliin, ainakin vanhemmat ostajat saapastelevat ostamaan volkkarin.

      
  • Passatin 1.8 TSI-moottori on ylivoimainen tuossa joukossa.Laguna on aivan ylihinnoiteltu. Mutta ostaisin silti Octavia 1.8 TSI Elegancen, en mitään testissä olleista autoista. Sillä saa eniten vastinetta rahalle.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit