Onko kellään koeajo tai jopa omistuskokemuksia nykyisestä Imprezasta?
Auto on ruvennut hieman kutkuttamaan, vaikke autonvaihto ole vielä lähellä. Kenties joskus tulevaisuudessa, kun näitä saa käytettynä
Autoa en ainakaan minä ole pahemmin tavannut liikenteessä, mutta jos joku vaivautuisi kommentoimaan, kaikki kommentit olisi tervetulleita.
........................................................
Otin tyypit erään hepun impulla, ja tässä hieman omia ajatuksia,
plussat
+ajettavuus on subarun tapaan erinomainen, balanssi, olematon kallistelu/aliohjaus rivakassa mutka-ajossa.
Hauska.
+Ohjaus ok, ei kuitenkaan mikään kiitettävä. Ei mitään valitettavaa suuntavakaudessa.
+Neliveto on tietty mainio talviajossa
+hyvä varustelu, ja etenkin KUNNON ajovalot!
+melutaso, hyvää tasoa vaikka alla 17'' nakit. Ensimmäisenä rangasmelua
+Boxermoottori -mielyttävää käyntiääntä joka ajotilanteessa, ei rasittavaa rääkymistä.
+alennusvaihteisto ja mäkijarru ovat ihan kivoja apulaiteita.
+kerännyt kiitosta turvallisuudesta ( ledit takavaloina, hyvät törmäystulokset, esp-neliveto yhdistelmä )
moittisin,
-karmittomista ikkunoista on luovuttu
-automaattiversio on aivan luokaton, ja sellaista ei pitäisi edes antaa olla olemassa.
En ole automaattia ajanut, mutta siinä on lukemani perusteella vain neljä vahdetta, joka johtaa hullun pitkiin välityksiin, joka saa auton tuntumaan todella nuhaiselta tehoihinsa nähden, ja kulutus on myös sen mukainen.
-laatuvaikutelma saa joiltain kovaa huutia.
Minustakaan se ei ole mikään edustava tai arvokas, mutta ihan asiallinen, eikä mikään järkytys kuitenkaan.
Subarussa on minusta niin paljon hyvää suhteessa hintaan, että ei joka asia voikkaan olla mallillaan.
Kustannuskysymyksiähän nämä vetotavat ja hienot ja kalliit sisutukset on.
Onneksi Subarulla panostetaan ensin tekniikan toimivuuteen ( aina neliveto, ei koskaan huttua ajettavuudessa! ), ja jätetään kaikki kuorrutus tekemättä, jos näiden asioiden välillä pitää valita, hinnan pitämiseksi houkuttelevana. Parempi näin!
.....................................................
Dieselmalli voisi olla todella hyvä paketti: siihen kuulema tulee 6-vaihdetta ja tuo Legacysta ja outbackista alkanut dieselkone.
Suorituskyvyn voisi kuvitella olevan hyvä, koska jo Legacya tuo motti kuljetti 0-100 n. 9 sekunnissa ( joissain mittauksissa allekkin ) sekä kulutus legacynkin kokoisessa autossa kunnon nelivedolla 6-7 litran paikkeilla.
Terve,
Eip' tunnu olevan kovin kiihkeästi vielä kommentoitavaa tästä uudesta. Ei kyllä näy vielä juuri liikenteessäkään täällä pohjoisessa.
Itse en ole autoa kokeillut, mutta sisällä on tullut istahdettua ja tutkailtua autoa liikkeessä. Eipä siitä enempää, asiallinen paketti.
Mutta, reilu viikko takaperin jututin tuossa yhden hiihtokeskuksen parkkipaikalla miestä joka antaumuksella tupakoi ja kierteli Imprezan ympärilla autoa katsellen.
Oli vastikään vaihtanut entisen Imprezan (malli ja vuosi jäi kysymättä ) ja oli tällä uudellä nyt ehtinyt ajaa jo jonkin verran. Auto oli 2.0R Sport.
Kertoi, että varsinkin ensialkuun tuntui kuin kyseessä ois ihan täysin eri merkki ja malli entiseen verrattuna. Ajoasento tai istuma-asento on kuulemma korkeampi ja vaatii tottumista.Samaten kaveri moitti, että vaihdekepin ympäristö ja "viikset" tuntuu kylmällä pakkasella vähän turhan Kiinalaisilta. Penkkejä kaveri kehui hyviksi istua pitkälläkin matkalla.
Kyseessä oli 2 litrainen bensa manuaali. Kulutus on kuulemma liki litran entistä pienempi käytännössä. Ajettavuutta kehui ja sanoi että auto on vakaampi menemään ja semmonen isomman auton tuntuma on selvä. Ei enää muista mitä kaikkea siinä tuli jutustellessa esille, mutta tais mainita että alkuun auton alusta tuntui pehmeämmältä.
Kaveri harmitteli, ettei ollut odottanut diesel koneen saapumista. Eli mulle jäi semmonen olo, että suorituskyky koneen puolesta oli pettymys.
Auto oli vallan komea. Musta sopii lumiseen taustaan hienosti, kun ei ollut edes suolalla kylvetetty paskaiseksi.
Varmaan tulee testatuksi jos sopiva sauma löytyy. Auto ei sinällään kuulu niihin jonka hankkisin, jo kokonsa ja mallivalikoiman (suppeuden) puolesta.
Karmittomista ikkunoista luopuminen on aika ihme juttu. Tyylissä häviää kyllä tuon muutoksen myötä. Se, että jos Foressa (ja miksei myös Outbackissä ) on karmit niin sopii kuvaan, mutta Impreza ja Legacy sais pitää karmittomat ovet. Näyttävät niin hiton hyvältä.
Aeronautti:
Subarunkin pitäisi panostaa enemmän markkinointiin ja myyntiverkostoon. Imprezankin vähäinen myynti voi johtua ihan siitä, että ihmisten tietoisuus mallista on hyvin vähäinen.
Muillakin valmistajilla on samaa ongelmaa, ja markkinointia ja myyntiorganisaatioita saisi ehkä kehittää. Toyota on toki hyvä esimerkki siitä, missä tämä toimii hyvin. Ei auton myyntilukuihin vaikuta pelkästään tuote itsessään, vaan monet muutkin asiat, kuten tämä.
Itse auto vaikuttaa minusta asialliselta. Neliveto on toki paljon plussaa. Bokseri moottorin matalaa painopistettä ei ehkä normaaliajossa tarvitse, luulisi kuitenkin lisäävän turvallisuutta ja äänet ovat mukavat. Joku moitti VW ketjussa että sisusta on 90-lukua. En nyt sanoisi niinkään, ihan tyypillinen nykyauton sisusta, mittarisokin varsin tyylikäs. Paljon huonompiakin sisutoita löytyy. Toisekseen, mitä pahaa 90-luvussa oli ?
Suomalaiset eivät ehkä uskalla ostaa näin erilaista, vaan tuulipuku kansa ajaa mielummin sillä vw:llä tai toyotalla mikä kaikilla muillakin on . . .
Uusi Forester on järkevän hintainen. Katselin po. autoa Vauhti-Vaunun pihassa. Varmaan uusista autoista paras talvikeleille hintaluokassa 29.900 e. Ihmetyttää vaan tuo kapeus 178 cm, kait sille on joku tekninen selitys.
Muuten todella laadukkaan oloinen, paitsi että ruostesuojaus mietityttää.
Merkillistä etteivät saa myytyä enempää.
Tässä hieman videota miten kohtalainen rallikuski vie Imrezaa
http://video.kenblockracing.com/flash/player/index.php?vendor_id=204&video_id=9183
no tuossapa näkee miten huikeat ajo-ominaisuudet Subarussa on, ja kuinka hienosti se tottelee kuljettajaa.
Ja kuten näkyy, tämähän on tietysti tätä ''lippispää'' osastoa...
Taitaa videon Impreza olla aika kaukana Imprezasta jonka kaupasta on aikanaan voinut ostaa... Jos tuon perusteella voidaan päätellä että Subarussa on huikeat ajo-ominaisuudet, voidaan myös päätellä tämän videon https://www.youtube.com/watch?v=-wolxVzFivM lopun perusteella että niin on Ladassakin. Näinhän ei ole vaan Subarut ovat luokkiensa parhaimmistoa ajo-ominaisuuksiltaan, Ladat surkeita, ehkä jopa huonompia kuin Volvot?
Mutta leikki sikseen. Tietääkö kukaan koska Legacysta olisi tulossa uusi malli ja onkohan siihen luvassa kunnon automaattivaihteisto? Olisi ensi syksynä luvassa autonvaihto ja nelivetoinen farmari automaattina kiinnostaisi ja nykyinen Legacy alkaa olemaan jo melko vanha malli. Edellisellä kierroksella jäi Subaru hankkimatta, kun ainoata Legacya mikä liikkeessä oli, pääsi ihailemaan vain räntäsateessa eikä myyjä jaksanut nähdä edes sen vertaa vaivaa että olisi ovet avannut.
Mitä ne huikeat ajo-ominaisuudet merkitsevät normaaliajossa? 80-120 rajoituksilla kaikissa nykyautoissa on huikeat ajo-ominaisuudet!
Thorne2:
Eivät uko myyjätkään tuotteeseensa! Mitä se kertoo?
"S" puuttui tuosta ukosta!
. . . tu noista huikeista ajo-ominaisuuksista pääse nauttimaan koskaan liikenteen seassa, korkeintaan keskellä yötä jossakin korvessa.
Ja tehoissa 140 hv riittää liikenteeseen ihan hyvin, 200 hv alkaa jo olla idioottimaisutta. Jollei 140 hevosvoiman autolla pääse esimerkiksi rekasta ohi, niin silloin on vika kuskissa.
Kertoo korkeintaan että myyjä oli nuija, tai ei yksinkertaisesti kerennyt. En ihmettelisi yhtään, jos miettii vaikka minkälaisella miehityksellä oman paikkakuntani subaru liike pyörii.
Itse autosta tuollainen ei kerro mitään.
andertz:
-siksi tuollaisen STI:n voi ohjastaa vaikka radalle tai muualle alueelle jossa siitä voi rauhassa nauttia täysillä.
Eikai tuollainen auto ole muutenkaan ensisijaisesti tarkoitettu johonkin arkiseen matka-ajoon, vaan ihan muuhun
Ei sillä, kyllä mahtavan hyvästä autosta nauttii ihan rajoitusten puitteissakin. Sanoisin jopa että jos auto on tarpeeksi hieno ajettavuudeltaan ja fiilistä on olemassa, tuntuu ihan normaali keskustakääntelykin hienoine moottoriäänineen nautittavalta.
Moniko harrastaa sitä rata-ajoa? No, jos fiiliksen pohjalta auton valitsee, on Subaru tarpeeksi tehokkaana ihan hyvä vaihtoehto!
Jonkun Subarun taikka vastaavan pirssin ostoa perustelisi ehkä lähinnä ääritilanteiden hallittavuus, vrt. ruotsalaisten älgtest. Eli siis hallittavuus hätätilanteissa. Tosin nuokin tilanteet on varsin harvinaisia.
No joo, aihe hieman lipsui tuohon STI:hin, justerin linkittämän kenin videon myötä
Uusi Sti taitaa maksaa verouudistusten jälkeen muistaakseni jotain 67'000
Eli sellainen vain pukinkonttiin
Eipä taida missään Kia Ceediä kalliimmassa autossa järkeä olla, mutta jostain syystä silti sellaisia tekee mieli Legacysta vielä sen verran että onko tuo Outback malli tullut yleensä samoihin aikoihin myyntiin kuin muukin mallisto?
Tuulilasissa nelikko-raaserit Evo ja Sti vertailussa.
Subarun pisteyttivät paremmaksi
Näin tällä kertaa, viimeksi oli tuulilasissa päinvastoin.
https://www.youtube.com/watch?v=JYqixkiNwvc
Evo saattaa olla hitusen hitaampi radalla, mutta muut ominaisuudet siinä ovat kunnossa. Nopeuskin johtuu varmaan siitä että painoa tuli taas X:ään lisää, kun varustelu kasvoi ja tekniikkaa tuli lisää, mutta moottoritehoa, etenkään euroversioon ei päivitetty tarpeeksi. Tehoa on kyllä uudessa versiossa laajemmalla kierrosalueella tasaisemmin, mitä ysissä.
Edit:
No löytyihän se TG:n ratavideo , ja ajat olivat Impreza 1:28.2 ja Evo 1:28.22. Eli ero on erittäin pieni. Tosin, kumma että Evo 10 oli hitaampi mitä Evo 8.
https://www.youtube.com/watch?v=u02x2_rBchE
Näitä on youtubessa mielin määrin,
tässä on mm hauska pätkä, puikoissa todella kovaa osaamista: Jason Plato
( toki amis-lippispäitä? )
https://www.youtube.com/watch?v=BZPB4aSyq40
pojat todella osaavat viedä näitä namupaloja.
Niin, Youtuubissahan näitä on.
Tässäkin hauska pätkä. Manuaalina evo liikkuu hieman vikkelämmin, SST-TC kuten Fifth Gearin videossa nähtiin, voi olla vähän hidas tietyissä tilanteissa.
https://www.youtube.com/watch?v=Tq0R-f0yl2U
Mitä järkeä tuossa revittelyssä on ?
Mieluummin hyödyntäisin autoa sillä lailla että ajaisin sillä 170 km/h Porvoon motarilla talvella yöllä.
Lancerin ja Impun huippumallit on olleet jo 90-luvun alusta asti todella tasaväkisiä pelejä -on pitkälti mieltymyskysymys kumpaan kallistuu.
Itseasissa tiedän monia joilla on ollut/on vuorotellen näitä.
andertz:
-tämä sun ois pitäny laittaa tonne liikenne osion johonkin sopivaan väliin
Laatuvaikutelmista kun on kovasti puhe,
Mitä sanotte Subarusta:
http://www.roadfly.com/new-cars/wp-content/uploads/gallery/2005-subaru-legacy/subaru-legacy-interior.jpg
nyky Legacyn yksi versio
http://www.subdriven.com/news/uploads/Features/015__scaled_600.jpg
http://www.subdriven.com/news/uploads/Subaru_News/legacy002.jpg
Tribeca:
http://autoreview.belproject.com/media/1/20071211-2006-subaru-tribeca-b9-back-interior-back-seats.jpg
http://static.howstuffworks.com/gif/autoreview/400x266/2009-Subaru-Tribeca-08810161000003.jpg
Impreza
http://z.about.com/d/cars/1/7/k/y/ag_08impreza25_interior.jpg
http://image.automobilemag.com/f/8283007/0802_05z+2008_subaru_impreza_WRX_STI+interior_view.jpg
http://www.subaruwrxnews.com/wp-content/uploads/2007/04/2008-impreza-wrx-interior.jpg
Olen itse sitä mieltä että Subaruissa on ihan ok sisustat, eivät erotu mitenkään edukseen, mutta ei ne minusta pahat ole, varsinkin Legacy-Outback-Tribeca- parempien versioiden ovat jopa hyvät.
Tietyt osat joissain kojelaidoissa ovat kovaa mustaa muovia, mikä on tietty huono juttu.
Itse muodot kojelaudoissa minusta mielyttävät, ja ratti sekä mittaristot ovat hyvännäköiset.
Asiallisia kommentteja?
Linkkiesi seassa on ihan ok-näköistä, että värimaailmaltaan vähemmän mielyttävää sisustusta. Kuvien perusteella on monesti hankala sanoa laatuvaikutelmaa, mutta ne mallit mitä itse olen Subarussa istunut ovat ihan normaaleja japanilaisvaikutteisia autoja. Kun puhutaan sisustuksen laatuvaikutelmasta, ei voi sivuuttaa Subarun työn laatua. Tarkoitan tällä sitä kuinka hyvin osat istuvat paikoilleen; missään ei jokin luukku repsottanut, erityisiä kitinöitä ja natinoita ei ollut, hallintalaitteet toimivat täsmällisesti yms. Näin oli ainakin niissä Subaruissa, jotka minun kohdalleni on osunut.
vernon vili:
vernon vili on juuri nyt asian ytimessä: nimenomaan tuo työn laatu on erinomainen ja toimiva, ja Subaruhan on siitä tunnettu- kaikki materiaalit sensijaan eivät ole niin laadukkaan näköisiä.
Edit: tästä puheenollen, näin muuten viikonloppuna yhdellä puolitutulla Legacy 2.2 vuosimallia -90. Jumalauta että oli auto hienossa kunnossa, ja tikissä, mittarissa pojotti 450 tuhatta Ei ollut edes mätä, toisin kuin monet vanhemmat subarut.
Bokserimoottoria kun välillä moititaan, tai väitetään ettei siinä ole mitään etuja, niin tuleepa mieleen että kun Subaru alkoi tehdä dieseliä, se olisi helposti voinut siinä vaiheessa heivata tuon bokserin tuon dieselin nimissä, ilman mitään ''kasvojen menetystä'', ja siirtyä rivikoneisiin.
Se ei kuitenkaan tehnyt sitä, vaan teki yhden hienostuneimmista dieselkoneista, ensimmäisen boxerdieselin.
Jos siis boxer on joku muinaisjäänne jostain kuplavolkkarista ja se on vielä rivikonetta kalliimpi valmistuskustannuksiltaan, niin miksi ihmeessä niitä subaru sitten tekisi?
kaikki rahallisesti kannattamaton, kehno ja ei-toimiva kyllä heivataan automaailmassa, sitä sanotaan kai myös luonnolliseksi poistumaksi.
Boxeriin on halvempi rakentaa Subarun kaltainen neliveto. Parissa eri lähteessä mainittiin, että halvempaa kuin rivikoneeseen. Eli jos tehdään pelkkiä nelivetoautoja voi boxer olla itseasiassa melkoisen kustannustehokas. Tuossa on ainakin yksi syy.
Eikä täällä kukaan kai ole boxeria rivikonetta huonommaksi väittänyt? Lähinnä makuasioita.
Itse kun en ole insinööri, niin kuinka se boxer on kalliimpi kone? Ihan mielenkiinnosta kysyn.