Miksi eco-malleihin ei saa asentaa vetokoukkua?

14 kommenttia

Olen etsiskellyt tarkoitukseeni sopivaa, pienikulutuksista farmaria.

Huomasin, että useaan perusversiosta muutettuun Eco-malliin (Esim Focus Econetic, Skoda Fabia Greenline,Suberb Grenline, jne...) ei saa asentaa lainkaan vetokoukkua.



Mistä ihmeestä tämä johtuu?



Autothan ovat käsittääkseni rakenteellisesti samoja kuin vastaavalla moottorilla varustettu "perusmalli" johon koukun voi asentaa.

Olisin hankkinut mielelläni Eco-mallin, mutta kun tarvitsen toisinaan tuota koukkua, niin rajoitukset rekisteriotteessa tarpeellisen varustelun osalta ei ohjaa kuluttajaa ekologiseen suuntaan.



Voiko syynä olla muutaman millin laskettu jousitus? En oikein usko. Tuleeko tuo rajoitus autovalmistajajien suunnalta vai lainsäätäjältä? Luulisi, ettei autovalmistajan intresseissä ole huvikseen rajoittaa automalliensa varustelua, koska se vaikuttaa myyntimääriin.



Tietääkö joku mistä tässä on kyse?

  

  • Skodan sivut ei tunnu toimivan tällä hetkellä, mutta jonkun Tuulilasin koeajon perusteella mulle on jäänyt sellainen mielikuva, että Greenlinessä oli erilaiset renkaat ja pidemmät vaihteiston välitykset kuin tavallisessa mallissa. Olettaisin, että vastaus kysymykseesi löytyy jommastakummasta tai molemmista. Todennäköisesti tässä pelataan "varman päälle" eli valmistaja ei halua ottaa sitä riskiä, että paikat hajoaisivat. Fordissa on ilmeisesti ainakin erikokoiset ja erilaiset renkaat Econetic-malleissa. Vaihteiston välityksistä ei sanota mitään, Fordin UK sivulla kerrotaan näin ympäripyöreästi:



    Combining Ford kinetic Design styling with high-tech conventional powertrain technology, the ECOnetic models use low viscosity transmission and engine oils, lower drive resistance, improved aerodynamics and super-efficient engines to deliver class-leading ultra-low CO2 emissions.



    Tuon perusteella vain öljyt olisivat erilaisia, sekä moottorissa että vaihdelaatikossa. Suomen Fordin sivulla puhuttiin myös erilaisesta moottorinohjauksesta. Muut erot, kuten alustan madallus tuskin voivat vaikuttaa kärryn vetämiseen edes teoriassa. Tosin myös ST-mallilta oli evätty kärrynveto. Miksiköhän?

      
  • Tuskin lainsäätäjällä tässä on näppejä pelissä. Luulisi että autonvalmistajan puolelta ei haluta sallia kärryn vetoa jos autoa ei ole jotenkin testattu käytännössäkin raskaassa vetohommassa. Muutenhan luulisi että urheilumallit olisi juuri parhaita vetolaitteita, koska ainakin turboissa vääntöä riittää ilman kierroksilla vingutteluakin.

      
  • Tämä selvisi pienen kaivelun ja kyselyn jälkeen. Ongelman ydin on seuraava:

    Tehtaan tulee tyypittää automalli CO-päästöille tietyillä tehdasvarusteilla. Yksi niistä on mm. vetokoukku.

    Mikäli koukun tehdasasentaminen estetään tyypityspapereissa, ei ko. varustetta tietenkään tarvitse olla CO-tyypityksessä mukana.



    Ford on ratkaissut ongelman siten, ettei anna asentaa eco-malliinsa vetokoukkua (eikä kaikkia muitakaan varusteita), jolloin sitä ei tarvitse myöskään olla mukana tyypityksessä. Näin on voitu tyypittää auto mahdollisimman kevyenä ja CO-päästöt on saatu näyttämään hyvältä.

    Ford on tenhyt mokan siinä, että on samalla ilmoittanut auton sallituksi peräkärrypainoksi 0kg, jolloin jälkiasennettu koukkukaan ei tule kyseeseen.



    Skoda sitä vastoin on ollut hieman fiksumpi Superb Greenlinen kanssa: Autoon ei voi asentaa tehdaskoukkua (jolloin tyypitys on voitu tehdä ilman koukun tuomaa lisäpainoa), mutta kärryn painoa ei ole kuitenkaan erikseen rajoitettu. Näin autoon voi asentaa jälkiasennuskoukun ja vetää kärryä ilman, että rikkoo lakia.



    Fabian Greenlineen ei kuulemma saa peruutustutkaa, koska taka-akselin paino olisi noussut juuri ratkaisevasti yli sen rajan, että CO-päästöt olisivat nousseet samalla yhdellä grammalla/km. Siksi eko-fabiaan ei saa peruutustutkaa lainkaan tehdasasenteisena. Sen asentaminen ei ole tyypityspapereiden mukaan mahdollista.

    Eko-foordiinkin voi siis asentaa jälkiasennuskoukun, mutta kärryä sillä ei kuitenkaan saa vetää (kärryn sallittu paino 0 kg) Tällöin kyseessä on vain hyödytön ja kallis lisävaruste.



    Jos tästä sepustuksesta sai joku jotain selvää niin hyvä.

      
  • Engineeri:

    Tämä selvisi pienen kaivelun ja kyselyn jälkeen. Ongelman ydin on seuraava:
    Tehtaan tulee tyypittää automalli CO-päästöille tietyillä tehdasvarusteilla. Yksi niistä on mm. vetokoukku.
    Mikäli koukun tehdasasentaminen estetään tyypityspapereissa, ei ko. varustetta tietenkään tarvitse olla CO-tyypityksessä mukana.

    Ford on ratkaissut ongelman siten, ettei anna asentaa eco-malliinsa vetokoukkua (eikä kaikkia muitakaan varusteita), jolloin sitä ei tarvitse myöskään olla mukana tyypityksessä. Näin on voitu tyypittää auto mahdollisimman kevyenä ja CO-päästöt on saatu näyttämään hyvältä.
    Ford on tenhyt mokan siinä, että on samalla ilmoittanut auton sallituksi peräkärrypainoksi 0kg, jolloin jälkiasennettu koukkukaan ei tule kyseeseen.

    Skoda sitä vastoin on ollut hieman fiksumpi Superb Greenlinen kanssa: Autoon ei voi asentaa tehdaskoukkua (jolloin tyypitys on voitu tehdä ilman koukun tuomaa lisäpainoa), mutta kärryn painoa ei ole kuitenkaan erikseen rajoitettu. Näin autoon voi asentaa jälkiasennuskoukun ja vetää kärryä ilman, että rikkoo lakia.

    Fabian Greenlineen ei kuulemma saa peruutustutkaa, koska taka-akselin paino olisi noussut juuri ratkaisevasti yli sen rajan, että CO-päästöt olisivat nousseet samalla yhdellä. Siksi eko-fabiaan ei saa peruutustutkaa tehdasasenteisena. Sen asentaminen ei ole tyypityspapereiden mukaan mahdollista.
    Eko-foordiinkin voi siis asentaa jälkiasennuskoukun, mutta kärryä sillä ei kuitenkaan saa vetää (kärryn sallittu paino 0 kg) Tällöin kyseessä on vain hyödytön ja kallis lisävaruste.

    Jos tästä sepustuksesta sai joku jotain selvää niin hyvä.




    Saa selvää, hienoa sinulta.

      
  • No jo on viisaita ratkaisuja eco-mallien valmistajilta :weary: :weary:

      
  • No tarkkaan on fabiassa laskettu taka-akselin paino, jos muutaman kymmenen gramman painoinen parkkitutka olisi heittänyt painorajan yli. Olisivat jättäneet vaikka palan peltiä jostain pois ja peittäneet huovalla... :tongue:

      
  • Kait Eco-Fordiinkin voi asentaa jälkiasennuskoukun ja muutoskatsastaa sen? Vai pitääkö jälkikäteenkin maksaa lisää autoveroa jos auton päästöt jonkin varusteen myötä mukamas nousevat?



    Turhaa ja älytöntä byrokratiaa koko homma kyllä, mutta epäilemättä näitä tällaisia "varusteluja" tullaan näkemään paljon lisää kun verotus muuttuu kaikkialla päästöpohjaisemmaksi.

      
  • Kait Eco-Fordiinkin voi asentaa jälkiasennuskoukun ja muutoskatsastaa sen? Vai pitääkö jälkikäteenkin maksaa lisää autoveroa jos auton päästöt jonkin varusteen myötä mukamas nousevat?




    En tiedä, eikä oikeastaan enää hirveästi kiinnosta. Eco Fordissa on peräkärryn maksimipainoksi määritelty pyöreät 0 kiloa. Se on liian vähän.



    Tuli hankittua sellainen kulkuneuvo, jonka saa kaupasta koukun kanssa ilman hankalia kevätjuhlaliikkeitä ja turhia kikkailuja.



    Tällanen rivikansalainen ei ryhdy muutoskatsastelemaan uutta autoa. Pelkkä ajatuskin saa tuskanhien pintaan. Näiden hommien pitää olla hoidettuna asiakkaan puolesta, jos meinataan kauppoja tehdä. Yksinkertainen on kaunista. Vaikka ideaalitilanteessa kysyntä ohjaa tarjontaa, niin toisinaan myös tarjonta ohjaa kysyntää.

    Niin tässäkin tapauksessa kävi.

    Pitäkööt tunkkinsa, mulla on jo uudet rattaat.



      
  • Eiköhän se oo niin, että jos kerran se on tyyppihyväksytty perävaunupainolla 0 kiloa, sitä tuskin mikään mahti maailmassa muuksi muuttaa.... :open_mouth:

      
  • Tyyppihyväksynnässä on määritelty myös mm. sallitut rengaskoot, mutta kyllä autoihin muitakin kokoja saa laittaa jos sen niillä sitten katsastaa.



    AKE:n sivuilta:

    "Ajoneuvo on ennen sen ottamista käyttöön liikenteessä esitettävä katsastustoimipaikalle muutoskatsastukseen, jos siihen tehtävä muutos on:



    ajoneuvon luokan tai ryhmän muutos

    ajoneuvon suurimman rekisteröinnissä ja käytössä sallitun kokonaismassan, ajoneuvoyhdistelmän massan tai akselimassan muutos

    ajoneuvon akselisto- tai korirakenteen tai ulkomittojen muutos

    ajoneuvon henkilöpaikkaluvun muutos jne"



    ...



    Tuntuu uskomattoman typerältä ratkaisulta rajata kärrynveto pois autosta joka on tarkoitettu myymään paljon, teknisesti auto ei eroa normaaliversiosta juuri mitenkään ja sillä ei sitten saisi vetää kärryä.



    Eco-versiossa on madallettu alusta, ei kait tuolla mitään tekemistä senkään kanssa ole?

      
  • AkiK:

    Eco-versiossa on madallettu alusta, ei kait tuolla mitään tekemistä senkään kanssa ole?


    Tuskin, saahan tietääkseni kaikilla normaaleilla autoilla joissa matalampi urheilualusta vetää kärryä. Esim. mun autossa on tollanen.

      
  • Ruuvaa itse koukun kiinni koska sitä ei kuitenkaan kukaan tarkista? :wave:

      
  • eco-versiot ovat ecoja koska niiden liikevastukset ovat minimoitu elikä ovat myös voimansiirron ja moottorin jäähdytyksen takia heikommat kuin normaalit versiot.

    tuo jäähdytyksen heikennys ilmanvastuksen pienentämiseksi taitaa olla sellainen asia mikä estää tehokkaasti kärryn vedon, eivätkä valmistajat tietenkään ota mitää riskiä varsinkin kun eco on muutenkin kovilla täyteen kuormattuja jossain vuoristoteillä kesähelteessä.

      
  • Jööran:



    Eivät ne kaikki ekomallit nuhaisia ole. Voisin kuvitella, ettei esimerkiksi C250 CDI BE hyydy ihan pieneen mäkeen. Myös Insignia Ecoflexissä on voimaa ihan mukavasti (160 hv). Mersulla kyllä saakin vetää 1800 kg ja Insingiankin vetopainot taitavat olla verrattain normaalit. Myös V50 DRIVe:lla saa vetää kärriä, samoin Audeilla, ainakin A6 2.0 TDIe:llä.



    Mielestän tuo Insignia on fiksuimpia ekomalleja tällä hetkellä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit