POISTETTU

23 kommenttia
  • Moi Andertz,



    Mulla on useampi bemuri ollut alla ja nyt toinen automaattivaihteinen.

    Auto on 318 iA sedan uudemmalla koneeella. Ajossa olut nyt vajaa puoli vuotta.



    En ole huomannut kyseistä ongelmaa/haastetta. Päin vastoin. Huomasin pikkusen yli 100 vauhdissa eilen ominaisuuden joka kyseisessä vaihdissa

    pöpperökelillä Hämeenlinnankohdalla otti cruisen pois, vaihtoi pienemmäälle, moottori jarrutti ja samalla luistonestovalo vilkui. Auton meno tasoittui ja taas mentiin. En ole varma osasinko nyt kertoa tämän tarkasti oikein.



    Minua vähän häiritsee autossa tuo cruisen yllättävä pois päältä kytkenta vaihdissa kun tulee jokin "liukas" tila ja elektroniikka tulee apuun ajoon. Turvallisuuttahan se on mutta henkilökohtaisesti pitäisin siitä että ei olisi niin nopea.



    Mutta tämä siis normaalikoneen tapauksessa, Minulle ei ole vaihdikkaimmista koneista kokemusta.

      
  • Moi



    Niin siis minun kysymyksenasetteluni lähti liikkeelle puhtaasti kiinnostuksesta asiaan eikä mistään muusta. Nimittäin eräällä palstalla joku puhui siitä että tapahtuu vaihteen vaihtamisia yllättäen jopa 10 km/h nopeuksissa. Ja talvella. Tämä kuulosti jossain määrin uskomattomalta, vai onko kyseessä ongelman etsiminen tarkoituksellisesti.



    Siis vaihtaminen suurempaan 10 km/h nopeuksissa talvella. Onko tässä kyseessä joku mustamaalaus ?

      
  • Tänään on hyvä keli kokeilla kun toi keli on tollainen. Kun en ole moista huomioinnut.

    Palaan siis huomenna.

      
  • Niin siis tuo perustui vain minun lukemaani, ja voi olla ihan tuulesta temmattua.



    Toisessa threadissa joku kysyi talviajosta yleensä, ja sai vastauksen ettei mitään ongelmaa ole, ja itse kiinnitin huomiota tuohon 10 km/h, ilmeisesti ajoon joissakin kinoksissa.



    Sinänsä pitää ymmärtää tyhmiäkin kysymyksiä, taikka kokemattomuuteen perustuvia. Siis jos on joskus ajanut takaveto-Volvolla esim.

      
  • Omalla edesmenneellä :smile: BMW'llä ei esiintynyt kuvaamasi kaltaista ongelmaa.



    Ongelma oli sensijaan automaatilla se, että kun liukkaalla päätät ohittaa edellä ajavan auton hieman ripeämmin. Tomaatti luonnollisestikin pudottaa vaihdetta ja voimaa tulee reippaasti lisää. Kun eturenkaat eivät osoitakaan eteenpäin (olet kääntymässä ) ja takarenkaat suttaavat ja sopivasti tulee se valli siihen keskelle.... muutama kauhunhetki koettiin.



    Ongelmastahan selviää kokemuksella ja auto pitikin joko kiihdyttää hieman rauhallisemmin tai esim manuaalisesti vaihtaa vaihde pienemmälle ajoissa. Jokatapauksessa aika ärsyttävä piirre IMHO.

      
  • Bemaria ei ole, enkä ole niin paljoa kyseisellä autolla ajanut että osaisin kertoa sen tarkemmin. Mutta arvauksena heitän, että onko siinä erillistä "talvi-moodia" vaihteistossa? Jos on, niin silloinhan laatikolla on tapana pitää aina vähän "turhan" suurta vaihdetta sutimisen eliminoimiseksi.



    Bugracer - kyllä se tuo etuvetoinenkin osaa järjestää actionia joskus kun kelit oikein huonoiksi menee. Tänään aamulla oli todella pöperöinen tie ja ei sen tarkemmin osannut aavistaa minkä verran pitoa on taikka ei ole. Auraavaa traktoria lähdin ohittamaan ja ripeästi kuten tapana on. Laatikko heitti pykälän tai pahimmillaan jopa kaksi alaspäin ja kierrokset on heti korkealla. Voi viude kun se nykäisee keulaa kun lumen alla on jäätä tai pakkautunutta lunta. Eihän siinä mitään sen kummempaa, hetkellisesti "ohjaus ei toimi", mutta ei se hyvältäkään tunnu.

    Jotenkin on pikkuhiljaa hiipinyt sellainen tunne, että tuosta automaatista on talvioloissa useammin haittaa kuin hyötöä.



    Mutta, vielä aloittajalle: näihin juttuihin tottuu ja niiden kanssa oppii elämään. Ei se oikeasti ole yhtään sen kummempaa kuin manuaalillakaan. En usko, että myöskään BMW:n laatikossa mitään lumella ajoa estävää ohjelmaa ois?!

      
  • Automaatin ongelma on "ennakoimaton" vaihto liukkaalla kelillä mutkassa, ohituksessa tai muussa vastaavassa. Itse en ole kokenut tätä ongelmaksi. Varmuuden varalta ajan silti käsivalinta-asennolla jos on oikein liukasta.

      
  • Ei pidä paikkaansa.

      
  • tehdas asenteisissa webastoissa on outoja asioita

    esim. webasto ei toimi jos ilmastointi on automaatti asennossa

    auto vm.2002

      
  • Tuota:

    Ei pidä paikkaansa.




    Hienosti perusteltu!

      
  • Lupasin kommentoida miten automaattitestissä liukkaalla kävi.

    Valitettavasti olosuhteet ei ollut parhaat mahdolliset. Loskaa oli mutta se ei saa sutimaan renkaita paljon eli eteneminen ja lähtö loskassa

    toimi moitteetta. Renkaina mulla on Nokian uudet R:t Run Flattinä. Verrattuna edellisen sukupolven kitka RunFlatteihin ne on toimivat loistavasti.



    Mutta automaatti toimi niinkuin ennenkin?, kiihdytyksessä luiston varoitusvalo rupes vilkkumaan ja koneesta tippui vähän tehoja. Auto eteni mukavasti.



    10 km nopeudessa auto liikkui hienosti mutta niinkuin sanoin liukkautta ei ollut tarpeeksi jotta eteneminen olisi tyssännyt.

      
  • Hieno taso palstalla. Ei kukaan tullut maininneeksi sitä että nimenomaan Bemulla on ollut pitkään se etu että toisin kuin lähes joka ikisessä muussa sen automaattivaihteisto manuaaliasennossa on juuri sitä. Eli se pitää vaihteen eikä sohi automatiikalla mitä sattuu siitä huolimatta että valitsee manuaalitoiminnon. Vasta aivan viime aikoina joidenkin valmistajien joidenkin mallien vaihteistot ovat alkaneet edes jotenkuten pitää kuskin käskemää vaihdetta silmässä manuaaliasennossa.



    Tätä ovat urheilullisuutta arvostaneet pitäneet tärkeänä jo kesäkeleilläkin, ja talvella sen hyödyt korostuvat.



    Lisäksi jo ikiajat niissä on ollut vähintään luistonesto, pitkään myös ESP. Sitten vielä erinomaisen kaasuunvastaavuuden omaavat koneet ja yleisesti loistava ajotuntuma. Joten aika pitkälti kaikki osa-alueet nimenomaan tekevät ne paremmiksi ajaa talvella kuin muut.



    Ja vaikka olisi puhe oikein vanhoista automaattivaihteisista Bemuista niin niilläkään ei todellakaan ollut vaikea ajaa talvella edes automaattiasennossa. Sitten on vielä sport-asento joka ei ainakaan vaihda liian alhaisilla kierroksilla, ja mahdollisuus oli jo 80-luvulla tietääkseni jopa kaikissa malleissa käyttää manuaalisena. Puhumattakaan että silloinkin tuntuma ja ajettavuus oli aivan eri luokkaa kuin useimmissa nykyään, jo 80-luvun lopun 5-sarjassa oli 50/50 painonjakauma, useissa malleissa oli tasauspyörästön lukkokin joka on erittäin harvinaista ja esim. AMG-mersuihinkaan ei kaikkiin saa edes lisävarusteena (SLR:ssäkin vain lisävaruste).



    Hyvin sujui ajaminen talvella jo 80-luvun lopun automaatti-Bemulla sen ajan aika huonokuntoisillakin kitkoilla. Eipä tullut kovin hyvää kommentointia tuohon kysymykseen vaikka niin moni kirjoittavista väittää olevansa niin asiantuntijaa niin asiantuntijaa... No, olihan kysymyskin täysin sekava ja täysin epämääräinen joten eipä sen puoleenkaan mitään.

      
  • Bugracer:

    Omalla edesmenneellä :smile: BMW'llä ei esiintynyt kuvaamasi kaltaista ongelmaa.

    Ongelma oli sensijaan automaatilla se, että kun liukkaalla päätät ohittaa edellä ajavan auton hieman ripeämmin. Tomaatti luonnollisestikin pudottaa vaihdetta ja voimaa tulee reippaasti lisää. Kun eturenkaat eivät osoitakaan eteenpäin (olet kääntymässä ) ja takarenkaat suttaavat ja sopivasti tulee se valli siihen keskelle.... muutama kauhunhetki koettiin.

    Ongelmastahan selviää kokemuksella ja auto pitikin joko kiihdyttää hieman rauhallisemmin tai esim manuaalisesti vaihtaa vaihde pienemmälle ajoissa. Jokatapauksessa aika ärsyttävä piirre IMHO.




    Painat yhtä nappia ja sport-asento on päällä. Se laittaa varmasti riittävän pienen vaihteen jottei kaasua painaessa vaihda enää pienemmälle, kunhan ei paina kickdown-nappia kaasupolkimella. Tai sitten käyttää manuaalitoimintoa joka Bemusta löytyy.



    Eli aika mielenkiintoista että sinulla on tuollainen asia ihan ongelmana...

      
  • PutPut



    Niin siis tarkoituksena oli vain selvittää onko kyseessä ns. kaupunkilegenda. Kysymyksen epämääräisyyteen vaikutti kysyjän henkilö sekä po. kaupunkilegendan perusteena oleva epämääräinen kuvaus väitetystä tapahtumasta.

      
  • "...Joten aika pitkälti kaikki osa-alueet nimenomaan tekevät ne paremmiksi ajaa talvella kuin muut"



    Täällä huomatut heikkoudet ovat selvästikin ongelma vain meillä tosi surkeilla kuskeilla. :smile:

      
  • Bugracer:



    Täällä huomatut heikkoudet ovat selvästikin ongelma vain meillä tosi surkeilla kuskeilla. :smile:




    Mitkä heikkoudet te olette huomanneet?

      
  • TM:n talviauto 2008 vertailussa BMW 123d:n (hinta 41600€) edelle rankattiin selvästi niinkin arvostettu kulkine kuin Skoda Fabia 1,9 TDI sport hinta 20850€. Bemun lämmityslaite sai kiitosta ja hieno moottori. Moottorin tosin elektroniikka "tappoi" heti kun talvirenkaat laitettiin alle. Ajettavuutta ei talviolosuhteissa päästy kehumaan, todettiin varmasti olevan kesällä hieno ajettava. Fabia oli vaivaton hallittava , naurettavan helppo liikkeellelähtökyky ja hyvä eteneminen liukkaallakin. Automaattivaihteisilla tulos olisi tietysti päinvastainen?

      
  • 1-sarjan tehoversiosta en vetäisi yleisiä johtopäätöksiä Bemarien talvikäytettävyydestä.

      
  • Niin, TM:n linja yleisestikin on niin absurdi että täytyy olla pahasti pimennossa että edes mainitsee sellaista huttua. Etenkin talvitestit joissa eivät osaa käyttää autojen varusteita, hallintalaitteita ja pitävät kamalana kaikkia ominaisuuksia mitkä vähänkin tuntuvat erilaisilta kuin mitä omassa peruspertin kulkineessaan (ja sittemmin toimituksen suosikissa Audissa, suosikki ehkä siksi että lukijoilla niitä muusta maailmasta poiketen todella paljon?). Ajettaessa korkeintaan neljääkymppia suoralla tiellä kuin sunnuntaiautoilijaeläkeläinen ja sen perusteella antaen 'ajettavuus'arvosanoja.



    Jos eivät osaa edes käyttää elektroniikkaa järkevän ihmisen tavoin vaan kuten aina ennenkin BMW:n kohdalla oikein TAHALLAAN väärinkäyttävät kaikkea, kuten juuri että eivät käytä DSC:n DTC-asentoa vaikka se on juuri yksi hyvä ominaisuus Bemuissa... Ja talvirenkaat jos ovat syypäitä (varsinkin siihen etteivät voi TALVIOLOISSA PAINAA AINA KAASUA POHJAAN KOKO AJAN ILMAN ETTÄ ELEKTRONIIKKA PUUTTUU MENOON?) niin pitäisikö mietti vähän muuta kuin syyttää autoa huonoksi?



    1-sarjan Bemu on SELVÄSTI vaivattomampi hallittava, liikkeellelähtökyvyssä ei ole MITÄÄN häpeämistä Fabiaan nähden vaan päinvastoin LÄHES AINA se on parempi (lukuunottamatta kasteltua peilijäätä ilman että auto kuormattu) ja jos Bemun etenemisessä liukkaalla on jotain valittamista niin silloin alle kelpaa vain neliveto.



    Idiooteille TM:n toimituksessa ja näitä väitteitä viljeleville (tiedämme kyllä miksi viljelette, ilman kokemusta Bemuista: koska pitää yrittää selittää 'erilainen' 'juppiauto' joka on kalliimpi huonoksi jotta itselle/lukijoille tulisi parempi mieli) tiedoksi: on MONESSA mittauksessa todettu takavetoisten olevan usein jopa talviolosuhteissa parempia etenemiskyvyltään, ja pahimmillaankin ero on minimaalinen. Paitsi kun TM:n urpot tahallaan väärinkäyttävät, sen jälkeen kun ovat varmistaneet eniten etuvetoisia suosivat mittausolosuhteet ja jättäneet kaikki muut olosuhteet JOSTAIN KUMMAN SYYSTÄ mittaamatta.



    jokaka fiksuna junttina varmaan valitsisikin samalla rahalla itselleen Fabian talviautoksi ennen 123d:tä????

      
  • [putput



    jokaka fiksuna junttina varmaan valitsisikin samalla rahalla itselleen Fabian talviautoksi ennen 123d:tä????



    ------------------------------------------------------------

    mistäköhän saisi tuon bemun skodan hinnalla niin ostan heti käteisellä ja kyse uudesta autosta kuten tuolla yllä jokaka

    kirjoitti hinnat??????????

      
  • finman:


    mistäköhän saisi tuon bemun skodan hinnalla niin ostan heti käteisellä ja kyse uudesta autosta kuten tuolla yllä jokaka
    kirjoitti hinnat??????????




    Kyse onkin siitä että nämä vihaajavalittajat haukkuvat juuri sitä mitä ei itse saa jottei tunnu niin pahalta. Tai sitten muuten vaan kun on tottuneet tunnepitoisesti pitämään Bemuja jotenkin 'pahoina' kapitalistisika-autoina.



    Annas olla kun itsellä onkin tuollaiseen varaa niin johan muuttuu ääni kellossa. Sama on jo nähty kun massoittain näitä 'etuveto on paras, Saab/Volvo/Primera on paras eikä Bemuissa ole mitään parempaa vaan ovat vain ylihintaisia' saakin kun yhtäkkiä mahdollisuuden tuoda kukkarolle sopivia vähän (tai suht. vähän) käytettyjä vanhempia Bemuja ym. takavetoisia niin ne menevät kuin kuumille kiville. Hassua. Itseasiassa näillä vasta onkin tarve näyttää että on 'kallis/urheilullinen/iso/mikälie' auto alla...



    Kritiikissä ei ole mitään pahaa, mutta mitään muuta ei kuulu kuin näitä urbaaneja legendoja, junttien ikiaikaisia takavetovastaisia päähänpinttymiä ym. epätosia kaimalta kuultuja juttuja. Kyllä sen näkee milloin jollakin on oikeasti jotain sanottavaa.

      
  • TM:n porukka on siis niin jälkeenjäänyttä, etteivät osaa käyttää BMW:n hienoa elektroniikkaa? No totta kai he ovat! putput: MONESSA mittauksessa todettu takavetoisten olevan usein jopa talviolosuhteissa parempia etenemiskyvyltään, ja pahimmillaankin ero on minimaalinen. Saisko yhdenkin linkin? 10cm loskassa paikaltaanlähtö etuveto vastaan takaveto miten käy? Taas on kaikki väärin testattu!

      
  • jokaka:

    TM:n porukka on siis niin jälkeenjäänyttä, etteivät osaa käyttää BMW:n hienoa elektroniikkaa? No totta kai he ovat!

    Nimenomaan. Käyhän se ilmi selvästi heidän omista kirjoituksistaan: valittavat toisaalta että DSC estää kulkua mutta eivät paina nappia josta menisi DTC päälle, ja sitten valittavat että takavetoinen on vaarallinen vaikka se on ensinnäkin johdonmukainen ja hyvä käsiteltävä myös talvella ääritilanteissa ja toisekseen siinä on nimenomaan se DSC aina päällä ellei itse sitä sammuta!!!

    putput: MONESSA mittauksessa todettu takavetoisten olevan usein jopa talviolosuhteissa parempia etenemiskyvyltään, ja pahimmillaankin ero on minimaalinen. Saisko yhdenkin linkin? 10cm loskassa paikaltaanlähtö etuveto vastaan takaveto miten käy? Taas on kaikki väärin testattu!
    Etsi itse. Jos olet niin täysin tietämätön tuosta asiasta ettet käytännössäkään ole takavetoista kokeillut saati pidempään käyttänyt ja siten asiaa todennut, et ole sen vertaa alan julkaisuja lukenut että olisit itse nähnyt noita testejä tai itse osaisi niitä löytää niin silloin ei auta muu kuin huudella mutu-juttuja tietämättömänä...

    Auto Motor und Sport, AutoBild, muistaakseni myös Tuulilasi ovat joskus noita mittauksia tehneet.

    Itse jatkuvasti ihmettelen kuinka etuvetoiset jäävät sutimaan, ehkä jotenkin eivät osaa liikkeelle lähteä, renkaat ovat surkeat tai jotain? Niinkö? Ja tämä siis ilman tasauspyörästön lukkoa ja talvirenkailla jotka eivät enää ole parhaimmillaan... Kerro sinä kokemuksistasi siitä kuinka huono takaveto on, kiinnostaa tietää mitä keksit!




      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit