Ostaako Toyota Volvon?

12 kommenttia

Uusimmassa Autocar-lehdessä on juttu Volvon myynnistä. Aiemmin tänä vuonna BMW tutki tarkkaan mahdollisuutta ostaa Volvo Fordilta, joka rahapulassaan myy myös Jaguarin ja Land-Roverin.

Nyt kerrotaan, että myös Renault-Nissan ja Toyota ovat mahdollisesti kiinnostuneita Volvosta, joka tuottaa sentään voittoa. Virallisesti sekä Volvo että Toyota kiistävät neuvottelut, mutta Autocarin mukaan Volvon sisäisistä lähteistä kerrotaan, että Toyotakin on jollakin tasolla kuvioissa mukana.

Miksi sitten Toyota haluaisi Volvon, lehti kysyy ja vastaa, että ensinnäkin Volvo sujahtaisi näppärästi Toyotan ja Lexuksen väliin imagonsa ja hintansa puolesta. Myös Volvon osaaminen dieseleissä täydentäisi Toyotan hybridiosaamista.

Lisäksi Volvon avulla Toyota saisi myyntiä läntisessä Euroopassa, jossa Lexus ei ole suuresti onnistunut. Lexuksella ei ole mallia kilpailemaan Audi A3:n, BMW 1:n ja Golfin kanssa ja farmarimallitkin siltä puuttuvat.

Lehti päättää, että Volvolla on paras turvallisuusasiantuntemus autobisneksessä, mihin lisään ihmetellen, että kuinka niin; Lexus 300GS:hän sai ennätyspisteet luokassaan kolaritesteissä.

Ja jos Lexukselta puuttuvat farmarimallit, dieselit ja pienet autot niin siitä vain tekemään niitä - ei siinä Volvoa tarvita. Voisihan sitä Volvoa harkita vaikka ostaakseen jos se on Toyotan siipien alla. Varmaan Volvon laatu kohentuu ja vielä jos ruma nykymuotoilu kuopataan niin hyvä.

  
  • Toyotan tapoihin ei kuulu ostaa muita valmistajia. Voisi olettaa saman linjan jatkuvan.

      
  • jep, tojo ostaa vain japsivalmistajia kuten subarun ja daihatsun. Länsimaihin se ei rahojaan päästä. Tietysti se kuuluu japanilaiseen menttaliteettiin siinä missä länsi-autojen myynnin vaikeuttaminen/estäminen japanissa.

      
  • En usko, että ostaa - miksi ostaisi? Ei ainakaan teknisen osaamisen vuoksi, siinähän Toyota on valovuoden Fordia (Volvoa) edellä. Yleensä yrityskaupoilla on selkeä idea.

    Jos oikein muistan, ei Toyota Subarua omista, ainoastaan noin 10%. Subaruhan on pörssiyritys ja sitä voi ostaa mikä tahansa koska tahansa. Subaru-kaupan idea oli ilmeisesti kaupallinen, sillä Toyota tavoitteli lisenssiä tms. Subarun nelivetoteknologiaan, joka on kaiketi maailman parasta.

      

  • Kuningasidea Volvo Toyon tekniikalla voisi olla yksi parhaista autoista.
    Nykyiset volvon 2,4 moottorit kun syö bentsiiniä ja on lussuja.
    :grin:

      
  • Tojo ei kuitenkaan tiettävästi aio valmistaa "traktoreita"? :sunglasses:

      
  • Toyotalla ei ole mitään syytä ostaa Volvoa, maailman yhtä pienimmistä autojen valmistajista. Dieselit osaa Toyota tehdä ilman Volvoa ja Volvon luotettavuus/imago ovat olleet 40-Volvon ilmestymisen jälkeen kaukana Toyotan takana.

      
  • Lainaus:
    06.07.2007 klo 23:14 ddr5 kirjoitti
    ...Dieselit osaa Toyota tehdä ilman Volvoa...


    Ei ilmeisesti päätelllen noista isompien pannujen hyytymisistä.

      
  • Lainaus:
    06.07.2007 klo 22:42 JOXA kirjoitti
    Tojo ei kuitenkaan tiettävästi aio valmistaa "traktoreita"? :sunglasses:


    Niin. Tiedä sitten miten wokkipannujen valmistus menee yhteen traktoreiden kanssa. :smile:

      
  • Lainaus:
    06.07.2007 klo 22:42 JOXA kirjoitti
    Toyota ei kuitenkaan tiettävästi aio valmistaa traktoreita

    http://www.pbase.com/image/74693366

      
  • Lainaus:
    02.07.2007 klo 20:19 Niilo Auto kirjoitti
    En usko, että ostaa - miksi ostaisi?


    Koska Toyotalla on mennyt niin hyvin niin pitkän aikaa että rahakirstut ovat täpötäynnä. Periaatteessa osto ei kuulu Toyotan tyyliin mutta Volvo voisi olla hyvä täydennys Toyotalle. He voivat jatkaa Fordin tyyliin perustekniikan laittamista Volvomerkillä myyntiin kovemmalla hinnalla, kuten ollaan nähty niin ihan hyvät katteet siitä on seurannut.

    Volvo on maantieteellisesti kyseenalainen täydennys kun kerran Toyota on kaikkialla hyvin läsnä, mutta Volvo toisi lisävolyymiä ja eri paketin jolla voisi toimia rinnalla hieman eri strategialla. Lexus voisi jatkaa hienostuneena, Toyota yleisautona ja Volvo voisi saavuttaa lisää perheautoilijoita ja hakea lisää laajentumista trendikkämpänä edellisten välissä olijana. Se mitä yksin Toyota-merkillä voi tehdä on rajallista, ja Volvo toisi jalansijaa Eurooppalaisille markkinoille jota Toyota varmasti osaisi laajentaa.

    Silti epäilen toteutumista, Toyotalla on varaa vaikka aloittaa uusi 'etuveto-quasipremium'-merkki kaikkine kustannuksineen. Ainoa suuri saalis olisi Eurooppalainen merkki, pelkällä Japanilaisella merkillä on siis rajansa jotka näyttävät olevan aika pitkälti saavutettu.

    Volvo on kuitenkin nyt erittäin kallis ja muutenkin hinnat aika korkealla. Eiköhän ole parempi että sijoittajat tai joku muu ostaa sen, talous hidastuu tai tulee jopa lama ja sitten on hinta eri. Yksin ei nimittäin Volvo pärjää, ei millään. Vaikka fuusioita on purettu niin edelleen liian pieni koko on huono asia, mutta varsinkin nyt kun uudet polttoaineratkaisut ja yleinen hybridirynnistys on käsillä ei Volvo ikinä selviä kustannuksista yksin. Eihän sillä ole nytkään juuri muuta kuin turvallisuustutkimusta, muut tulee muualta.

    Aikana jolloin lähes kaikki isotkin valmistajat joutuvat toimimaan yhdessä hybridejä varten kuten Nissan lisensoidessan Toyotan teknologiaa ja BMW:n, Mersun ja kumppaneiden yhteistyöhankkeet niin sijoittajien ainoa toivo on saada myytyä edelleen tai tehtyä erinomainen yhdistyminen lähes heti. Eikös Aston Martinkin myyty lähes heti eteenpäin huomattavasti kalliimmalla kuin Ford sen myi?

      
  • Lainaus:
    07.07.2007 klo 22:24 Simppa- kirjoitti
    Lainaus:
    06.07.2007 klo 22:42 JOXA kirjoitti
    Tojo ei kuitenkaan tiettävästi aio valmistaa "traktoreita"? :sunglasses:


    Niin. Tiedä sitten miten wokkipannujen valmistus menee yhteen traktoreiden kanssa. :smile:


    Wokkipannusta riisikuppiin. Ainakin niitä tunnetusti on Toyota aina osannut tehdä.

      
  • Lainaus:
    01.07.2007 klo 20:18 Anders-Simo kirjoitti
    Uusimmassa Autocar-lehdessä on juttu Volvon myynnistä. Aiemmin tänä vuonna BMW tutki tarkkaan mahdollisuutta ostaa Volvo Fordilta, joka rahapulassaan myy myös Jaguarin ja Land-Roverin.

    Nyt kerrotaan, että myös Renault-Nissan ja Toyota ovat mahdollisesti kiinnostuneita Volvosta,


    Eiköhän tuon kiinalaiset tai korealaiset osta. Toyota tuskin tarvitsee tuollaista murheenkryyniä laatua tappamaan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit