Volvon uudet dieselit

80 kommenttia
13»
  • Kuplaa tehtiin ammoisina aikoina pieni erä dieselinä, mutta myyntiin rakkinetta ei tietääkseni laiteltu.

      
  • Subaru väittää sitä ensimmäiseksi, ja kuorma-autoissa niitä on ollut ennenkin sarjatuotannossa. Myös VW:llä, kuten Vernon Vili mainitis, on ollut pieni erä boxer dieseleitä jo aikaisemmin.



    Joka tapauksessa auto tyypistä ei ollut puhetta, se on väärä väite että subarun boxer diesel olisi ensimmäinen BOXER eli VASTAISKU diesel. :smile: Ja Boxer diesel, oli se missä kopassa tahansa kurma-auton, bussin tai henkilöauton, on aina boxerdiesel. Se on vain Subarun mainoskikka omia tuo juttu itselleen, vaikka totuus on ettei Subaru ole se ensimmäinen.

      
  • En tiedä mitä TM on tarkalleen ottaen kirjoittanut, mutta Subaru on noissa mainoksissaan käsittääkseni maininnut sen että nimenomaan ensimmäinen HENKILÖAUTON boxerdiesel sarjatuotannossa.



    Eikö se silloin saa omiakin sen? tai no mistäs minä tiedän, kerro sitten kuka tuota on tarjonnut subarua ennen kun kerran tunnut tietävän?

      
  • Subaru ei ole tehnyt selväksi ja henkilöauto jätettiin mainitsematta. VW tarjosi sitä aikaisemmin kuplaan, mutta vain pieni erä.



    Mutta kyllä sinunkin se pitäisi myöntää, että tuollainen mainonta on harhaanojhtavaa.

      
  • Ei ''henkilöautoa'' ole jätetty mainitsematta, mutta tuo sarjatuotantojuttu on kylläkin jätetty.



    Saavat minun puolesta käyttää tuota valttina, sillä lähes kaikkeahan on joku pelle-peloton kokeillut joskus vuonna yks ja kaks, sarjatuotantoon toimivana juttuna saattaminen on ihan toinen juttu.

      
  • [quote="Matti

    Ja TM:n asiantuntemus on nähty ennenkin. Luin juuri Subarun ja Hondan vertailua jossa kovasti rummutettiin että subarun diesel on ensimmänen vastaisku diesel mitä on valmistettu. Sekin on väärää tietoa, koska se ei ole ensimmäinen boxer diesel.









    Ja sanatarkka lainaus mitä asiasta kirjoitti ” väärää” tietoa levittävä TM Subarun ja Hondan parivertailussa. ”Subarun dieselmoottori on valmistajan ensimmäinen. Se on myös automaailman ensimmäinen tuotantoon asti yltänyt dieselkäyttöinen vastaiskumoottori.”



      
  • petos:

    Ei ''henkilöautoa'' ole jätetty mainitsematta, mutta tuo sarjatuotantojuttu on kylläkin jätetty.

    Saavat minun puolesta käyttää tuota valttina, sillä lähes kaikkeahan on joku pelle-peloton kokeillut joskus vuonna yks ja kaks, sarjatuotantoon toimivana juttuna saattaminen on ihan toinen juttu.




    Pitäisi nyt vielä tietää minkä merkkinen oli se henkilöauto, joka oli sarjatuotannossa ennen Subarua.

      
  • juster:


    Pitäisi nyt vielä tietää minkä merkkinen oli se henkilöauto, joka oli sarjatuotannossa ennen Subarua.






    niin, sarjatuotannossa :flower:





    pahoittelut Simppa offtopicista puolestani, tästä voi jauhaa tuolla subaru-ketjussa jos tekee mieli.



      
  • Niimpä niin. Onhan se ollut raskaammissa ajoneuvoissa sarjatuotannossa ennen subarua. Henkilöautoissa ei myynnissä eikä sarjatuotannossa ennen subarua. Toisella palstalla Subaru osastolla kyllä heti myönnettiin, että tuossa on tavallaan virhe. "Henkilöautot" tulivat ilmeisesti uudempiin mainoksiin, varmaan koska sielläkin huomattiin ettei se aivan eka ole. Mm. Suomi24:n palstalla tästä oli aika paljon juttua. Ensimmäisissä mainoksissa ei minunkaan muistini mukaan ollut mitään mainintaa auton tyypistä.



    No ei se minuakaan haittaa, mutta paikkaansa se ei täysin pidä. Sitä paitsi nimenomaan tuossa TM:n lausahduksessa sana henkilöauto jätettiin sanomatta. Lukekaa vaikka itse.



    Mutta olkoon, ei ole järkeä jauhaa tyhjästä ja pilkkua viilata. :smile:

      
  • Tuossa dieselien newtonmetrien ja kilowattien vertailussa pitäisi pitää mielessä koneiden luonne. Huolimatta "samasta" commonrail-tekniikasta koneiden käyttöominaisuuksissa on suuria eroja. En itse suoraan nostaisi jotain konetta parhaiden koneiden rinnalle vain sillä perusteella, että siinä on x newtonia ja y kilowattia.



    Bemun koneet ovat juuri siksi hyviä, että niissä on pystytty yhdistämään hyvin tehokkuus ja muut ominaisuudet.



    ...





    Ekomallit johtuvat pääosin siitä, että "ekoilu" on ikäänkuin yllättänyt autonvalmistajat kesken mallisarjojen. Nykyisiä malleja pitää siis faceliftata ja tehdä "vihreiksi" pikkukikkailulla. Jatkossa kehitettävissä uusissa mallisarjoissa asiat on otettu jo suoraan huomioon niissä ihan tavallisissakin malleissa. Varmasti silti niistäkin on "ekomalleja", pitäähän se jollain saada kalustoa myytyä.

      
  • ""Bemun koneet ovat juuri siksi hyviä, että niissä on pystytty yhdistämään hyvin tehokkuus ja muut ominaisuudet.""



    Missäs muissa koneissa ei olisi kyetty yhdistämään?? Kannattaa luke a muutakin kuin niitä EU-lukemia!

      
  • AkiK:

    Tuossa dieselien newtonmetrien ja kilowattien vertailussa pitäisi pitää mielessä koneiden luonne. Huolimatta "samasta" commonrail-tekniikasta koneiden käyttöominaisuuksissa on suuria eroja. En itse suoraan nostaisi jotain konetta parhaiden koneiden rinnalle vain sillä perusteella, että siinä on x newtonia ja y kilowattia.

    Bemun koneet ovat juuri siksi hyviä, että niissä on pystytty yhdistämään hyvin tehokkuus ja muut ominaisuudet.

    ...


    Ekomallit johtuvat pääosin siitä, että "ekoilu" on ikäänkuin yllättänyt autonvalmistajat kesken mallisarjojen. Nykyisiä malleja pitää siis faceliftata ja tehdä "vihreiksi" pikkukikkailulla. Jatkossa kehitettävissä uusissa mallisarjoissa asiat on otettu jo suoraan huomioon niissä ihan tavallisissakin malleissa. Varmasti silti niistäkin on "ekomalleja", pitäähän se jollain saada kalustoa myytyä.




    Juuri tätähän minä AKiK tarkoitin, että lukemat eivät kerro kaikkea.



    Mutta, mistä ihmestä sinä voit tietää miten vaikkapa hyundain tai volvon uudessa dieselissä on pystytty yhdistämään nämä ominaisuudet?!? Korostan edelleen samaa, tuskin olet sitä itsekkään testannut.



    Tätä minä ainva vain ihmettelen, että kaikki ikäänkuin automaattisesti olettavat, että nämä uudet tulokkaat eivät pysty tekemään onnistunutta moottoria, joka minusta on täysin vääränlainen lähtokohta ajatella asiaa.

      
  • Aika noloa että threadi joka on avattu ylistämään jotain ja jossa muut kuorossa koittavat tehdä samaa onnistuvat vain saamaan keskustelun aikaiseksi jossa nähdään kuinka keskinkertainen tuokin kone on siitä huolimatta että on vasta tulossa. Ja uutuuskoneita kun ei juuri muutenkaan ole näkynyt...



    No paljastuihan tässä myös eräiden motiivit ja tietotaso niille jotka eivät ennenstään sitä tienneet.



    Aika noloa alkaa ylistämään konetta vain huomatakseen että ei taida olla valmistajaa jolla ei olisi JO NYT tarjolla vastaavaa tai parempaa. Ja sitten vielä koittavat haukkua valmistajaa jolta ovat ottaneet oppia suunnilleen ainoassa tärkeimmässä uudistuksessaan, valmistaja joka on tehnyt kyseisellä tekniikalla koneita jo vuosia, eri konetyypeillä jo moni versioita.



    Muuten: tuota 2-litraista tuplaturboa on saanut 3-sarjan keulalle, tosin ei perähikiä-Suomessa. Alpina D3 Biturbo (jossa perustaltaan 123d:n kone) on ollut jo jonkin aikaa tarjolla muualla maailmassa, siis niissä maissa joissa on edes jonkin verran oikeita autoilijoita ja autofaneja.



    Mutta oikea verrokki on 'halpavalmistajat', kenellä ei olisi hyvin samankaltaista jo nyt tarjolla tai kenellä ei ole parempaa tarjolla jo puolen vuoden päästä?

      
  • Matti-:



    Juuri tätähän minä AKiK tarkoitin, että lukemat eivät kerro kaikkea.

    Mutta, mistä ihmestä sinä voit tietää miten vaikkapa hyundain tai volvon uudessa dieselissä on pystytty yhdistämään nämä ominaisuudet?!? Korostan edelleen samaa, tuskin olet sitä itsekkään testannut.

    Tätä minä ainva vain ihmettelen, että kaikki ikäänkuin automaattisesti olettavat, että nämä uudet tulokkaat eivät pysty tekemään onnistunutta moottoria, joka minusta on täysin vääränlainen lähtokohta ajatella asiaa.




    Varmaan johtuu siitä että jos toinen takoo järjestäen tietyntyyppistä konetta ja toinen järjestään toisentyyppistä konetta niin ellei mitään täysin mullistavaa ole tapahtunut niin tuskin asiat ovat muuttuneet. Ja vaikka Volvo onnistuisi tekemään ensimmäistä kertaa oikeasti erityisen hyväominaisuuksisen koneen niin silti se on korkeintaan Bemun nykytarjokin kanssa samalla tasolla, realistisesti ei ole juuri toivoa päästä ihan siihenkään. Eli jos kerran tunnemme mitä molemmat ovat tuottaneet, siis heidän strategian, resurssit ja tuotekehitystason, ja lisäksi tiedämme millaisia Bemun nykyiset koneet ovat, niin suurimmankaan yllätyksen kohdalla ei ole odotettavissa mitään kovin kaukana odotustasosta.



    Ja tämä siis yksittäisen, harvinaisen ilmiön eli uuden Volvon koneen kohdalla verrattuna jo jonkin aikaa myynnissä olleeseen Bemun koneeseen verrattaessa, joka todennäköisesti uudistuu taas suht pian.

      
  • Putput:

    Aika noloa että threadi joka on avattu ylistämään jotain ja jossa muut kuorossa koittavat tehdä samaa onnistuvat vain saamaan keskustelun aikaiseksi jossa nähdään kuinka keskinkertainen tuokin kone on siitä huolimatta että on vasta tulossa. Ja uutuuskoneita kun ei juuri muutenkaan ole näkynyt...

    No paljastuihan tässä myös eräiden motiivit ja tietotaso niille jotka eivät ennenstään sitä tienneet.

    Aika noloa alkaa ylistämään konetta vain huomatakseen että ei taida olla valmistajaa jolla ei olisi JO NYT tarjolla vastaavaa tai parempaa. Ja sitten vielä koittavat haukkua valmistajaa jolta ovat ottaneet oppia suunnilleen ainoassa tärkeimmässä uudistuksessaan, valmistaja joka on tehnyt kyseisellä tekniikalla koneita jo vuosia, eri konetyypeillä jo moni versioita.

    Muuten: tuota 2-litraista tuplaturboa on saanut 3-sarjan keulalle, tosin ei perähikiä-Suomessa. Alpina D3 Biturbo (jossa perustaltaan 123d:n kone) on ollut jo jonkin aikaa tarjolla muualla maailmassa, siis niissä maissa joissa on edes jonkin verran oikeita autoilijoita ja autofaneja.

    Mutta oikea verrokki on 'halpavalmistajat', kenellä ei olisi hyvin samankaltaista jo nyt tarjolla tai kenellä ei ole parempaa tarjolla jo puolen vuoden päästä?




    ------------------------------------------------------------

    ei meistä kukaan voi muuta kuin arvailla tuon volvon koneen

    käyttö ominaisuusia. perustuu siihen ettei kai kukaan täällä ole sitä päässyt kokeilemaan...ja ennakko käsityksiin vanhasta moottorista...



    eipä taida olla suomessa myyty kai juuri yhtään alpinaa uutena...

    ja kyllä tässä maassa varmaan on oikeita autoilijoita ja auto fanaatikoita mutta monelle tuo verotus tekee hankkimisen mahdottomaksi varsinkin uutena...

      
  • Putput:


    Varmaan johtuu siitä että jos toinen takoo järjestäen tietyntyyppistä konetta ja toinen järjestään toisentyyppistä konetta niin ellei mitään täysin mullistavaa ole tapahtunut niin tuskin asiat ovat muuttuneet. Ja vaikka Volvo onnistuisi tekemään ensimmäistä kertaa oikeasti erityisen hyväominaisuuksisen koneen niin silti se on korkeintaan Bemun nykytarjokin kanssa samalla tasolla, realistisesti ei ole juuri toivoa päästä ihan siihenkään. Eli jos kerran tunnemme mitä molemmat ovat tuottaneet, siis heidän strategian, resurssit ja tuotekehitystason, ja lisäksi tiedämme millaisia Bemun nykyiset koneet ovat, niin suurimmankaan yllätyksen kohdalla ei ole odotettavissa mitään kovin kaukana odotustasosta.

    Ja tämä siis yksittäisen, harvinaisen ilmiön eli uuden Volvon koneen kohdalla verrattuna jo jonkin aikaa myynnissä olleeseen Bemun koneeseen verrattaessa, joka todennäköisesti uudistuu taas suht pian.




    Kannattaa muistaa, että Bemunkaan kaikki koneet eivät ole täysin uusia. Volvolla on ollut aikaa kehittää ja jos jotain uusia pienempiä uudistuksia on tullut, Volvo on voinut hyötyä niistä, sellaisia mitkä eivät BMW:n koneisiin vielä ole kerenneet. Kuten se että moottori on Commonrail diesel, ei ensimmäiset commonrailit ole sama asia mitä uudemmat ja sekin kehittyy koko ajan. Teknologiat mitä käytetään on samoja, alihankkijat joilta perus tietotaito ja osat ostetaan ovat samat, kuten Bosch. On täysin väärin olettaa että BMW:n koneet ovat automaattisesti parempia, mutta ei ne nyt huonojakaan toki ole. Ei BMW:n kaltaiset suuret yhtiöt yleensäkään ole tehneet näitä innovaatioita merkittäviin teknologioihin. Dieselmoottoreiden Common Rail tekniikkakin on peräisin fiatin pienestä pajasta.



    http://www.bosch.com/content/language2/html/2320.htm



    Katsotaan nyt, millaisia moottoreita volvo on saanut aikaan. Hintaluokka, missä nämä kaksi kilpailevat on kuitenkin osittain eri, joka olisi yksi syy, miksi Volvon moottoreilta ei ehkä odoteta yhtä paljoa.



    Tämä on ihan tyypillistä, että se sidotaan automaattisesti yrityksen tasoon, millaisia tuotteita heillä on mahdollista saada aikaiseksi. Väittihän nasakin ettei rakettimoottoria pysty rakentamaan ilman valtavaa budjettia, ja kalliitta työkaluja/kehitysympäristöä, mutta kylläpä harrastelijat saivat sellaisen aikaan nyrkkipajassa onnettomin työkaluin ja vain murto-osan budjetilla siitä mitä Nasalla oli. Toinen esimerkki vaikkapa Formula 1:istä, Honda jolla oli yksi suurimpia budjetteja, todella paljon työntekijöita, jotain 700 sen vuoksi että saadaan kaksi autoa kisaan. Silti Honda ei automaattisesti ole yhtään parempi autonsa kanssa, vaikka budjetti ja kehitysvarat ja mahdollisuudet ovat varmaan kymmenkertaiset johonkin ferrariin verrattuna.



    :smile: Vaikkei asiaan ehkä ihan suoraan liitykkään, niin silti, ei siihen nyt välttämättä niin valtavia kehitysympäristöjä tarvita.

      
  • Volvon bensakoneissa on paras alavääntö, ei sammu auto ja kulkee eteenpäin tyhjäkäynnillä vaikka kakkosella.

      
  • andertz:

    Volvon bensakoneissa on paras alavääntö, ei sammu auto ja kulkee eteenpäin tyhjäkäynnillä vaikka kakkosella.




    Sieltä tuli taas Andertzin ei-suinkaan-häiriintynyt ja ei-lainkaan-mopo-lähtenyt-käsistä asiallinen ja asiantunteva, tasapuolisesti punnittu ja hyvin perusteltu kommentti.



    Onhan 'Volvon bensakoneet' parempia alaväännöltään kuin kaikki muut, ja mikään muu auto ei kulje tyhkäkäynnillä kakkosella kuin bensaVolvo!! Ai niin, ja kaikki muut kuin Volvot sammuvat koko ajan!

      
  • andertz:

    Volvon bensakoneissa on paras alavääntö, ei sammu auto ja kulkee eteenpäin tyhjäkäynnillä vaikka kakkosella.




    Tosin moni kulkee myös nelosella? :wave:

      
  • Noitten teksnisten tietojen perusteella tuo uusi D5 kone on varsin hyvä, eipä noin laajalla vääntöalueella olevia koneita taida liikaa markkinoilla olla 420Nm 1750-3000rpm. Mutta odotellaan nyt kuitenkin että päästään itse kokeilemaan tuo kone ennen kun haukutaan se !

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit