Nyt on Volvon uudesta D5-pannusta tullut viralliset tiedot. Kone on tuplaturbo. Kulutus 6,2l/100 km (tismalleen sama kuin 525d. E280 CDI ja A6 2.7 TDI syövät kumpikin enemmän), automaatti nostaa kulutusta 0,5l. Tehoa 205 hv, vääntöä 420nm. Saksan AMS taisi tuota jo ajaakin. Väittävät Volvolla, että pitäisi olla selvästi hiljaisempi kuin edeltäjänsä. Kone täyttää Euro 5-normin. (mersu bemari ja Audi vain EU4-normin täyttäviä
Uusi 2.4d taisi olla teholtaan 175hv.
Uusia koneita pukkaa jo tehtaan linjoilta.
Hyvältä kuulostaa tuo D5. Etenkin nuo kaksi ahdinta nostavat minun odotuksiani. Näin pikaisesti noita koneen arvoja katsellessa vaikuttaa todella hyvältä. Kulutuksen osalta pompattiin suoraan tuon koneluokan kärkeen bemarin seuraksi. Kun kone vielä täyttää käsittääkseni ainoana tuossa luokassa EU5-normin, on uusi D5 luokkansa ympäristöystävällisin moottori. Vääntökäyrät koitan vielä jostain napata.
Bemarin 2.0 litrasen tuplaturbo diiselin teho 204hv ja vääntö 400nm. Kulutus 5.2l/100km. Ja on ollut tuotannossa jo reilu puolitoista vuotta. Eli Volvon uudet koneet on vanhentuneita ennen kun ovat edes päässeet tuotantoon.
Väittävät Volvolla, että pitäisi olla selvästi hiljaisempi kuin edeltäjänsä.
Syytä olisikin.
Tuon uuden D5:sen vääntökäyrä on tasainen, nimittäin 420 Nm on käytössä 1750-3000r/min alueella. Olisikohan Volvo rajannut tuon väännön tarkoituksella tuohon lukuun kun automaattilaatikon valmistaja lupaa laatikon kestävyydeksi 450 Nm. Tuosta tuplaturbosta minä en ole löytänyt mitään mainintaa mutta voisihan sitä kuvitella että se on sellainen kun vääntö on noinkin isolla alueella. Olen kuullut huhuja että 2,4d on 175 hv ja 420Nm kone.
Kuulostaa hienolta nuo uuden D5:n arvot. Ei vielä ole tullut luettua mistään juttua noista, eli ihmeen hiljaa ovat asiasta olleet. Kuitenkin autolehtiä tulee selattua tarkkaan ja tämä oli eka kerta kun asiasta kuulin.
Tupla-ahtaminen on dieseleissä päivän sana.
Nuo vääntöominaisuudet alkaa olla jo todella loistavat mikäli 420Nm on 1750-3000 välillä. Kulutuksesta on vielä paha mennä sanomaan. Hyvä juttu silti, jos EU yhd. kulutus on saatu tippumaan. Se on ollut vähä niinkuin "kompastuskivi" noissa nykyisissä VOlvon koneissa.
Toivottavasti ahtamistekniikka pelaa yhtä hienosti kuin kilpailijoilla. Itse oon ajanut jo hyvän matkaa Saabin tuplaturbolla ja ei ole moittimista. Kone on jouheva, tehokas ja suhteellisen pieniruokainen. Turbojen "vaihtumista" ei havaitse ajossa mitenkään ja vääntöä alkaa olla heti 1500rpm paikkeilla käytössä.
Autoilia:
Mahdollisesti näin. Ja toisaalta ajettavuus paranee, mitä laakeampi vääntökäyrästä saadaan. Joten sen nimissä voi vaikka jonkun 30Nm "piikin" viilata pois, jos saadaan sivistyneempi käytös aikaiseksi.
Nuo D5:sen tekniset tiedot ovat näkyvissä Volvon Ruotsin sivuilla S80:sen kohdalla.
BMW:n pienimmät dieselit kalkattaa ainakin niin helvetisti, 6-sylinterisen ääni on siro. Pitääkö tänne alkaa laittaa jo ääninäytteitäkin.
andertz:
Mitä sä sekoilet? Oli puhetta Volvon uutukaisista. BMW mainittiin teho/kulutus vertailumielessä.
Siitä huolimatta jää kuitenkin selvästi jälkeen saksalaisista, kun puhutaan todellisista tehodieseleistä....olisi ehkä säväyttänyt 5 vuotta sitten.
Aeronautti
Tuota, onhan tuo dieseleiden ääni aika yleinen topicci.
Itsehän sekoilit tuossa ajotietokone-asiassa, kun yritin vain selittää sitä että Volvon 170 hp bensamoottori ei kuluta enemmän kuin muutkaan vastaavat autot. Eli polttoainetalous ei ole keskivertoa huonompi.
Hyundain uusi diesel taitaa pestä kaikki/on vähintään yhtä hyvä ?
http://www.automotorsport.se/news/16124/hyundais-nya-r-diesel-utmanar-tyskar-och-fransm%C3%A4n/
Eikös Mersultakin ole juuri tullut uus 250CDI,iskutilavuus 2143cc, 150kw(204hv) ja vääntöä peräti 500Nm, kulutus vain 5,2l. Eli paljon on nyt tunkua tuohon teholuokkaan. Ei nuo vollen luvut nyt niin hääviltä näytä, kun todelliset osaajat esittelee moottoreita.
Volvon kulutus maantieajossa on vain 4,8 l/100 km. Volvo tosin siis johdonmukaisesti valehtelee kulutuslukemiaan, mutta esimerkiksi BMW pysyy aina totuudessa, niinkuin käytännön testit ovat osoittaneet ?
http://www.automotorsport.se/news/16080/volvos-nya-d5-f%C3%A5r-205-hk-och-s%C3%A4nkt-f%C3%B6rbrukning/
Eipä tuo EU-sykli kauhean usein todellisuudessa toteudu. Vielä jos autossa on start-stop systeemi(BMW:t) niin silloin luvatut lukemat tuppaavat valehtelemaan aika paljon. Tämä ei silti poista sitä tosiasiaa että BMW:n dieselit kuluttavat aika vähän.
Välillä tulee vain mieleen että millaisia kulutuslukemia mahdettaisiin saada jos valmistajat hetkeksi jättäisivät tehon kasvattamisen ja keskittyisivät kulutukseen. Yli 150hv ja 300nm ovat mielestäni täysin riittävät mihin tahansa perheautoon. Urheiluautot ovat sitten asia erikseen. Toisaalta luvut ovat lukuja ja vasta perstuntuma sanoo onko suorituskykyä riittävästi.
Kannattaa myös muistaa, että tuo Volvon uusi D5 on ainoita dieseleitä, jotka täyttää EU5-normin. Minua ainakin dieselillä ajaessa kiinnostaisi, etten kaasuta naapurin ukkoa hengiltä. Edes mersun kovaan lisähintaan myymä E 300 Bluetec ei täytä EU5-normia. Eli tuo kone on puhtaampi kuin mersun puhtauden perikuvana myymä Bluetec-kone.
AMS kertoo tuon olevan tuplaturbo. AMS:n tiedot kuulemma suoraan Volvolta, ja AMS:n nettisivuilla on alhaalla video, jossa Volvon edustaja kertoo myöskin tuosta tuplaturboisuudesta.
Saako bemarin 2.0 tuplaturbonakutinta vaikkapa 5-sarjaan tai 3-sarjaan? Ei saa. Sitäpaitsi 525d on sekin todella uusi kone. Joku 123d (josta tuo sinun kulutuksesi on vedetty) on hieman pienempi auto kuin S80.
Ja mersulta voi olla tulossa vaikka mitä. Tällä hetkellä E 280 CDI kuluttaa tasan litran enemmän kuin uusi D5.
Lisää teknisiä tietoja:
- koneessa on pietsosuuttimet
- Kaksi ei kokoista turboa, joista toinen toimii pienillä kierroksilla, toinen isoilla'
- täyttää ainoana luokassaa EU5-normin
- Aluksi saatavana vain S80-mallin yhteydessä. Myöhemmin tulee muihinkin
- Kone on jo tuotannossa
Ammattilainen:
Siis tehossa jää jälkeen saksalaisten isoimmista nakuttajista, toki. Mutta kun verrataan saksalaisten samantehoisiin dieseleihin on tuo D5 ainakin paperilla todella vahva.
Mielenkiintoisinta on, että Hollannin Volvon sivuilla on tuon uuden D5-koneen vääntökäyrän tilalle eksynyt jonkun ihan toisen koneen arvot. Tehoa tuossa vääntökäyrässä on reilu 350 hv ja (leikattua)vääntöä 440nm. Kas kummaa, nuo osuvat täysin yhteen jo virallisestikin olemassa olevan T6 korkeapaineturbon kanssa ja S80 HPC-konseptin kanssa.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_SI6_engine
Olisiko S80:sen huipulle tulossa uusi kone? Jotenkin epäilen, etteivät nuo Hollannin Volvon luvut viittaa sattumalta tuohon T6-korkeapaineturboon. Sattuma olisi melkoinen.
simppa:
Suoraan BMW:n sivuilta: "Tähän moottoriin on saatavana BMW BluePerformance, jolloin se täyttää jo nyt vuonna 2014 voimaantulevan pakokaasunormin E6 asettamat vaatimukset (saatavana Suomessa myytäviin malleihin vuoden 2009 aikana, ennakkotieto). Kaikki BMW-dieselmoottorit on varustettu vakiovarusteisilla hiukkassuodattimilla ja ne ovat EU5-kykyisiä (EU5-lainsäädännön voimaanastumisen jälkeen EU5-hyväksyttyjä )."
simppa:
Niin, C -sarjalainen on jo myynnissä tuolla uudella 250CDI koneella.
simppa:
kts. edellä.
I stand corrected.
Tuo 250 CDI vaikuttaa kyllä todella lupaavalta. Harmi vaan, että saa toistaiseksi vain C-sarjaan joka ei autona voisi meikäläistä vähempää kiinnostaa.
Lisäksi tuossa C:ssä on sellaisia vippakonsteja kulutuksen pienentämiseen kuten matalan vierintävastuksen renkaat, joita en ikipäivänä ottaisi omaan autooni.
Tuo C 250 CDI BlueEfficiency on samanlainen kuin vaikkapa A6 2.0 TDIe, jossa on menty kokonaan kulutuksen ehdoilla. Normaali 2.0 TDI 136 hv syö 0,5l enemmä kuin tuo TDIe-malli. Tuosta saa jotain osviittaa mersunkin osalta. Katsotaan, kun tuo kone tulee tarjolle normaaleihinkin malleihin.
500nm vääntö on kyllä jo jotakin.
simppa:
Tämäkään väite ei pidä paikkaansa. Tämä 525D:n moottori perustuu 1998 esiteltyyn konstruktioon, jota toki on matkan varrella päivitetty. Sitä uudempaa täysin alumiinista 6-sylinterisen dieseliä, on ensimmäisenä asennettu 3- ja 7-sarjan (330D ja 730D) malleihin.
Mitä Volvon moottoriin tulee, niin uudelle moottorille siinä on n. litra liikaa kulutusta. Sinänsä on hienoa että Volvolla tässä tilanteessa on taloudellisia mahdollisuuksia tehdä kehitystyötä.
juster
Pitääkö kulutuksen siis olla 3,8 l/100 km maantieajossa ? Ruotsin AMS:han kertoo että kulutus on maantieajossa vain 4,8 l/100 km. Etkö lukenut minun postausta vai hyppäsitkö yli.
siis onko tuo 2.5 litrainen tuplaturbo, jos on niin aika heikot tehot..mitäköhän tuosta Alfan 2.4 sesta saataisiin jos se päivitettäsiiin tuplaturboksi...
jonkun ajan päästä tulee uutta tekniikkaa
"Altavilla says that Multijet 2 will mark a great leap forward, equivalent in scope to that of the original introduction of common-rail on the Alfa 156 JTD in 1997."
ecar:
Nyt unohdat täysin muutaman jutun. Voidaan toki tavoitella hyviä tehoja, ja sitten saada kone aikaiseksi, jossa tulee tehopiikki yhdessä kohtaa, mutta muuten meno on varsin onnetonta. Tai sitten tehdä se niin, että vääntöä on laajalla alueella tasaisesti, joka onkin usein paljon parempi vaihtoehto. Myös se, että Volvon myllyt ovat isompia, puoltavat hyvin vahvasti tätä, että se todennäköisesti vääntää hyvin jo matalalta, tasaisesti yli koko kierrosalueen. Joten äläpäs automaattisesti mollaa volvon koneita, edes näkemättä vääntö ja tehokäppyröitä. Etenkin tuo tupla-ahdin viittaa siihen, että vääntöä olisi laajalla alueella.
Ajossa koneet voivat ihan hyvin olla bemarin koneita selvästi parempiakin. Et sinä voi sitä pelkkien kahden luvun perusteella sanoa.
Kulutukseen sanon sen verran, että riippuu täysin millaisessa kopassa se kone on. Onkohan nyt verrattu samankokoisen auton kulutuksia, epäilen.
GTAm:ille, eihän tuplaturbolla dieseleissä läheskään aina tavoitella parempia piikkitehoa. Vaan sillä tavoitellaan sitä, että vääntöalue on laaja. Yksiturboisessa dieselissä se on usein hyvinkin kapea. Etenkin pienessä, 1000:ssa ei välttämättä tapahtuisi mitään, ja sitten tulee sellainen varsin selvä piikki jossain parintonnin kieppeillä. VAG:n dieseleillehän huono alavääntö on usein ollut ongelmallista. Onhan sitten olemassa eri vaihtoehtoja, kuten muuttuvageometriset ahtimet ja näin edes päin.
Simpalle:
Volvon uudet dieselit eivät ole ainoita EU5 normin täyttäviä. Ensi vuoden aluss tulee useilta valmistajilta EU5 normit täyttävät koneet. Kuten Mitsulta, 2,2 litraiset Clean Dieselit joissa on n.190-205hv ja 400-420Nm ja myös 1,8 140hv ja 280Nm. Renault on myös kehittelemässä kolmen litran V6 dieseliään. Eli ovat muutkin jo siirtymässä samaan aikaan. Varmasti myös MB ja BMW.
Tosin, Volvon uusi moottori vaikuttaa näiden tietojen perusteella ihan asialliselta.
GTAm:
-----------------------------------------------------
taitaa vaihteisto rajoittaa teho/väännön alas
ja tärkeintä meistä ei vielä kukaan tiedä miten toimii ajossa koska paperiarvot ovat vain paperiarvoja...
juster:
No jos noin ajatellaan, niin tuo uusi D5 on myöskin vain päirvitysversio.
Ja mitä kulutuksee tulee, niin voit toki sanoa mikä S80-kokoluokan auto menee vastaavalla koneella pienemmällä kulutuksella. Sinun perusteillasi 535d:kin olisi siis 1998 vuoden kone. Samoin Ferrarin koneet olisivat vuoteen 2005 asti olleet samoja kuin 60-luvulla.
bemari? ei
mersu? ei
Audi? ei
jaguar? ei
PSA-vehkeet? ei
rysleri? ei
Mutta summa summarum, Volvon kone on siis vuodelta 2001 jos bemari on vuodelta 1998. Tai oikeastaanhan Volvon kone on 90-luvun puolivälistä, sillä D5;den perusrakenne menee suoraan sinne.
no en nyt tiedä onko se tossa Alfan 2.4sessa yksiturboisessa kovin kapea 400 Nm on 1500 kiekassa ja huipputeho 210 hv
juster:
Ainakin lukemat ovat vaikuttavia:
330DA: 0-100km/h 6.2s, yhd. kulutus 6.2l/100km.
Koskahan 5-sarjassaan lienee tulossa, vai vasta seuraavassa korimallissa ?
Volvo on kyllä tehnyt hyvää työtä tuon uuden D5:n kanssa (suunta oikea), mutta kilpailu on kovaa ja tuskin kilpailijat jäävät sivusta katsomaan...
GTAm:
Alfan koneet ovat yleensä varsin hienoja laitoksia, mutta tuota 2.4 JTDm:ää vaivaa melkoinen turboviive. Lisäksi se toki vääntää alhaalta, mutta vääntöalue on muuten kapeahko.
Ei se huono kone ole, muttei ihan parhaimmistoakaan.
turbo-kiisseli:
x30d on toki hieno kone, ei sitä käy todellakaan kiistäminen. Pieni kulutus yhdistettynä suureen tehoon.
Noiden 0-100 km/h arvojen kanssa kannattaa kuitenkin pitää jäitä hatussa, niin kauan kuin joku virallinen instanssi ei niitä testaa kaikilta merkeiltä. Sen edellinen 520dA (luvattiin 8,7s, todellisuudessa oli 10s peli) osoitti monen muun merkin kanssa.
Matti-:
Tämä 123D lienee niitä harvoja Diesel moottoreita joissa on voimaa tyhjäkäynniltä asti ja mikä vielä harvinaisempaa kierrosalue jatkuu myös dieseleille maagisen n. 4000 kierroksen yli. Turha kai sanoa että tässä moottorissa kaikki ne ominaisuudet kuten kaksi erikokoista turboahdinta ja pietsosuuttimet mitkä Simppa luetteli Volvon ominaisuuksiksi.
TM:n (2/2008) koeajon mukaan: Kuivallakin asfaltilla painettaessa kaasu pohjaan kuutosella satasen nopeudesta syttyi kojelautaan luistoneston toiminnasta kertovavaroitusvalo. Joten moottorissa lienee vääntöä vähintäänkin riittävästi.
http://paultan.org/archives/2007/03/26/bmw-announces-204hp-400nm-twin-turbodiesel-inline-4/
Ja turha uskoa Simppaa EU5 normin suhteen. Esim. kaikki BMW:n diesel moottorit täyttävät kyseisen normin.
[quote="simppaNoiden 0-100 km/h arvojen kanssa kannattaa kuitenkin pitää jäitä hatussa, niin kauan kuin joku virallinen instanssi ei niitä testaa kaikilta merkeiltä. Sen edellinen 520dA (luvattiin 8,7s, todellisuudessa oli 10s peli) osoitti monen muun merkin kanssa.
Tämä nykyinen 520D kulki vertailutestissä paremmin Volvon D5. Ja tietysti myös pienemmällä kulutuksella ja päästöillä.
simppa:
Esim. 530D kuluttaa manuaalina pari desiä enemmän ja automaattina vähemmän. Tosin Volvon suorituskyky on selvästi heppoisempaa tasoa, joten Bemari taitaa olla liian kova pala?