Autojen maahantuontihintoja nostetaan maanantaina!

38 kommenttia
2»
  • Kumppani:



    - Suomesta saa autoja ihan siinä kuin muualtakin ja on aina saanut

    Kyllä niitä ihan samalla tavalla saa kuin Saksastakin. Rahalla kaupasta. Autokannastamme johtuen tarjonta on tietysti käytetyissä merkkien ja mallien osalta suppeampaa. Mutta olen jostain kuullut että maassa on nyt ennätystarjonta käytettyjäkin autoja???

    - on kiva käydä palatseissa ostoksilla, maksella mielihyvästä, ja kyllähän kauppias kuittaa nopeasti katteilla hörhöilyt

    Miksi niitä ostoskeskuksia, autokauppoja ym ym sitten rakennetaan jos niissä ei joidenkin kanssaihmisten mielestä ole kivaa käydä? En ole sanonut onko minusta kehitys oikeansuuntaista, mutta kovasti niitä näytetään rakennettavan ja täytyyhän siihen joku syy olla. Ei pelkkä kauppiaan ahneuskaan siihen mielestäni riitä.

    - verotus on kliffaa

    Ei se kliffaa ole ja sen oikea kohdennus on aina keskustelun alla. Mutta kaikissa maissa niitä veroja maksetaan ja vaikka ei maksettaisikaan niin eläminen maksaa tavalla tai toisella. En ole kuullut että ilmaiseksi olisi päässyt missään.

    - kaikilla ei vain ole rahaa ostaa uusia autoja piste

    Ei tarvitse ollakaan, sitenhän se ketju toimii. Olisi aika absurdi ajatus, että kaikilla olisi tuloja nyt sen verran että heillä olisi varaa ostaa nykyhinnoilla vaikkapa iso uusi Bemari. Jos keskitulot olisivat nuo, niin tuskin se Bemarin hinta olisi tuolloin asetettu tasolle jossa kaikki sen voisivat halutessaan ostaa? Eiköhän se olisi edelleen niin, että keskituloilla saisi keskiluokkaisen auton???

    - ...ja etenkin autojen tuomista. Taitaa tarkoittaa käytettyjen kanssa räpeltäviä yleisestikin

    En oikein ymmärtänyt mitä tarkoitat. Minusta kuitenkin kannattaa autoa tuodessakin laskea se todellinen hyöty (ja ottaa mukaan myös se oma aika) ennenkuin alkaa kuvitella liikoja. Joissain tapauksissa se kannattaa ja joissain ei.

    Minusta ei kuitenkaan ole kokonaisuuden kannalta välttämättä positiivista, jos vanha pieni japanilainen vaihtuu vanhaan ja paljon kuluttavaan isoon saksalaiseen. Turvallisuus toki kehittyy vähän ja autokanta nuortuu aavistuksen, mutta muuten voisi olla fiksumpaa hankkia vähän kuluttava pikkuauto.

    Ei kukaan käsitä, miksi Suomessa on vuositlkulla valitettu autojen hinnoista ja verotuksesta,

    Jos autojen verotus poistettaisiin, niin osa valittaisi siitäkin. Ja olisihan silläkin myös negatiivisia seurauksia, ihan kiistatta.




      
  • Autokannastamme johtuen tarjonta on tietysti käytetyissä merkkien ja mallien osalta suppeampaa.



    ...ja tämä autokannan muodostuminen aikojen saatossa on johtunut siitä.. siitä...



    Mutta olen jostain kuullut että maassa on nyt ennätystarjonta käytettyjäkin autoja??



    Toki monet autoilijat ovat näkevinään uuden verotuksen mukana tulevia etuja, joiden takia vanhan auton on voinut vaihtaa uuteen/uudempaankin. Mikä jottei...



    Miksi niitä ostoskeskuksia, autokauppoja ym ym sitten rakennetaan jos niissä ei joidenkin kanssaihmisten mielestä ole kivaa käydä?



    Ensinnäkin monet ihmettelevät kyllä sitä, miksi niitä ostoshelvettejä rakennetaan ylipäätään, toiset lisäksi miksi ne ovat AUTOmatkojen etäisyyksillä, eli jopa kaukana asutuskeskuksista, tai ainakin niiden äärilaidoilla jne. Eivät nekään siis yksiselitteisesti ole kaikkien asiakkaiden kannalta mitenkään ideaaliratkaisuja, etenkään autottomille.

    Hyvän kysymyksen siis heitit!



    En ole sanonut onko minusta kehitys oikeansuuntaista, mutta kovasti niitä näytetään rakennettavan ja täytyyhän siihen joku syy olla. Ei pelkkä kauppiaan ahneuskaan siihen mielestäni riitä



    Minun kohdallani he kyllä täysin aiheettomasti kuvittelevat tekevänsä jonkun extravaikutuksen, joka edistäisi kaupankäyntiä. Ei se vain niin mene... :sleepy:



    Ei se (verotus) kliffaa ole ja sen oikea kohdennus on aina keskustelun alla. Mutta kaikissa maissa niitä veroja maksetaan ja vaikka ei maksettaisikaan niin eläminen maksaa tavalla tai toisella.



    Tarkennetaan: sinun mielestäsi siis Suomessa verottajan kannattaa kynsin hampain taistella EU:n jonninjoutavia verotuslakeja, -sääntöjä ja -ohjeistuksia vastaan, jotta nykyinen AUTOverotus saadaan tiukasti pidettyä ennallaan? Eikä verotuloja missään nimessä kannata ainakaan liikenneinfran kehittämiseen laittaa jne.



    OK sitten. Aika monet täällä kirjottelevat ovat kyllä eri mieltä...



    Ei tarvitse ollakaan, sitenhän se ketju toimii. Olisi aika absurdi ajatus, että kaikilla olisi tuloja nyt sen verran että heillä olisi varaa ostaa nykyhinnoilla vaikkapa iso uusi Bemari.



    Niin olisikin, enhän minäkään niin väittänyt.



    Jos keskitulot olisivat nuo, niin tuskin se Bemarin hinta olisi tuolloin asetettu tasolle jossa kaikki sen voisivat halutessaan ostaa? Eiköhän se olisi edelleen niin, että keskituloilla saisi keskiluokkaisen auton???



    Onko tuon logiikan mukaan niin, että jos autokauppias laittaisi Lada Nivaan "keskiluokkaisen hinnan", niin keskiluokkaisetkin saavat oman uuden suosikkinsa?



    Minusta kuitenkin kannattaa autoa tuodessakin laskea se todellinen hyöty (ja ottaa mukaan myös se oma aika) ennenkuin alkaa kuvitella liikoja. Joissain tapauksissa se kannattaa ja joissain ei.



    Kyllä vaan... :sleepy:



    Minusta ei kuitenkaan ole kokonaisuuden kannalta välttämättä positiivista, jos vanha pieni japanilainen vaihtuu vanhaan ja paljon kuluttavaan isoon saksalaiseen.



    Niin, tuohan on se tuontiautojen klisee... Voisin kuvitella, että jossakin määrin ihmiset haaveilevat muissakin maissa valmistetuista autoista, joita yhtä lailla saanee keskisemmästä Euroopasta halvemmalla kuin täältä.



    Mistä päättelet, että tuontiautot ovat aina paljon kuluttavia ja etenkin saksalaiset?



    Jos autojen verotus poistettaisiin, niin osa valittaisi siitäkin. Ja olisihan silläkin myös negatiivisia seurauksia, ihan kiistatta.



    En siis ole urputtanut verotuksesta sinänsä, mutta sinun kantasi selvisi tietysti tuossa ylempänä jo.... :innocent:

      
  • AkiK:n kirjoituksesta pätkä:

    Olisi aika absurdi ajatus, että kaikilla olisi tuloja nyt sen verran että heillä olisi varaa ostaa nykyhinnoilla vaikkapa iso uusi Bemari.



    Voiko tuon muuten tulkita myös niin, että pidetään me täällä Suomessa vain hintataso korkealla, ettei näitä meidän keskiluokalle sykologisesti tarkoitettuja Bemareita oikeasti ala tulla vastaan joka paikassa? Tai muitakaan ns. premiumeiksi kutsuttuja merkkejä/malleja. Hajurako pitää pystyä säilyttämään?



    Ruotsissa Toyota Corolla oli viime vuonna myydyistä autoista sijalla 20 vasta. Sellaisia malleja kävi enemmän kaupaksi kuin V70, Passat, A4 ja A6, 3-sarja, Avensis jne. Olisihan se joillekin varmaan noloa Suomessa, kun oikeasti meillä yleisesti ottaen hinnakkaampia (=isompia/käytännöllisempiä ja/tai varustellumpia malleja, merkistä viis) ilmestyisi tännekin yhtä tiheästi kuin naapurimaassamme?



    Lähde: http://www.bilsweden.se/files/topplistadec07def.pdf

      
  • ”Kumppani”

    ...ja tämä autokannan muodostuminen aikojen saatossa on johtunut siitä.. siitä...



    Verotuksesta, mutta sitä pitää katsoa vähän laajemmin kuin vain autojen kohdalta. Palkkojen verotus lienee suurempi tekijä kuin autojen, koska se vaikuttaa paljon enemmän ostovoimaan.



    Tosin, 5,3 miljoonan asukkaan maahan on aika vaikea saada millään konstilla samanlaista valikoimaa kuin 83 miljoonan asukkaan maahan.



    Toki monet autoilijat ovat näkevinään uuden verotuksen mukana tulevia etuja, joiden takia vanhan auton on voinut vaihtaa uuteen/uudempaankin.



    Vaihtoautovarastot ovat täyttyneet jo pidemmän aikaa, minulla on se kuva että nyt saa käytettyjä käteisellä ostava aika hyvät kaupat kun vähän tinkaa.



    Ensinnäkin monet ihmettelevät kyllä sitä, miksi niitä ostoshelvettejä rakennetaan ylipäätään,



    Kyllä sitä moni ihmettelee, mutta ilmeisesti huomattavasti harvempi jättää käymättä koska niitä kuitenkin tehdään. Itse en ole kokenut näitä tarpeelliseksi, lähikauppa riittää useimmiten.



    Tarkennetaan: sinun mielestäsi siis Suomessa verottajan kannattaa kynsin hampain taistella EU:n jonninjoutavia verotuslakeja, -sääntöjä ja -ohjeistuksia vastaan, jotta nykyinen AUTOverotus saadaan tiukasti pidettyä ennallaan? Eikä verotuloja missään nimessä kannata ainakaan liikenneinfran kehittämiseen laittaa jne.



    No tuo verotussählinki on Suomessa aika naurettava ja olen aina kannattanut järkeviä tiehankkeita.



    Kuitenkin verotus on EU:ssa lähtökohtaisesti jäsenmaiden asia. Suurissa EU-maissa + Ruotsissa autoteollisuus on vahva tekijä, eikä kaikkia malleja kannata aivan suoraan sieltä kopioida. Mikäs saksalaista sen enemmän hyödyttää kuin se, että niiden tuotteita ostetaan ja vieläpä käytettyinä haetaan pois nurkista kuljeksimasta muualle? Sitähän ne haluavat, mutta eikö meidän pidä katsoa onko se meidän etujemme mukaista? Toki kannattaa ostaa eurooppalaista tavaraa kun valintaa on tekemässä, mutta muuten velvollisuutemme ei ehkä ole auttaa heitä pääsemään kalustosta joka ei sikäläisiin ympäristömääräyksiin kohta enää mahdu. Nythän jo isoissa Keski-Euroopan kaupungeissa ollaan laittamassa kovia rajoituksia autojen päästöille ja Saksassa käyttömaksut menevät myös päästöjen mukaan. Arvaa mihin ne autot myydään joilla ei enää kohta Hampuriin voi ajaa?



    Suomessa pystytään ilman tämän lobbyn painostusta paljon parempaan kuin niissä maissa joissa kädet ovat autoteollisuuteen sidotut, vaikka tuo vanha autoverotus ei siitä kerrokaan.



    Onko tuon logiikan mukaan niin, että jos autokauppias laittaisi Lada Nivaan "keskiluokkaisen hinnan", niin keskiluokkaisetkin saavat oman uuden suosikkinsa?



    Tuskinpa tuo onnistuu, jos tietävät että naapurikaupasta saa edelleen samaan hintaan Avensiksia.



      
  • Kumppani:



    Ruotsissa Toyota Corolla oli viime vuonna myydyistä autoista sijalla 20 vasta.




    Suomen myydyimmät 15 helmikuussa -08:

    1. VOLKSWAGEN GOLF

    2. TOYOTA COROLLA

    3. SKODA OCTAVIA

    4. KIA CEED

    5. VOLKSWAGEN PASSAT

    6. TOYOTA AVENSIS

    7. FORD FOCUS

    8. VOLVO V70

    9. TOYOTA AURIS

    10. HONDA CR-V

    11. TOYOTA YARIS

    12. FORD MONDEO

    13. MAZDA 6

    14. OPEL ASTRA

    15. VOLVO V50



    Ruotsin myydyimmät 12/2007 tuossa sinun linkissäsi:

    1 VOLVO V70

    2 SAAB 9-3

    3 VOLVO V50

    4 SAAB 9-5

    5 VW PASSAT

    6 VW GOLF

    7 VOLVO V70II

    8 FORD FOCUS

    9 PEUGEOT 307

    10 OPEL ASTRA

    11 AUDI A4

    12 SKODA FABIA

    13 AUDI A6

    14 SKODA OCTAVIA

    15 BMW 3-SERIE



    Ei noissa nyt niin isoa eroa ole. Tietysti Volvot ja Saabit Ruotsissa myyvät. Minusta Suomen listalta löytyvät mutta Ruotsin vastaavalta puuttuvat Avensis, Mondeo, Mazda6 ja CR-V:kin ovat aika keskiluokkaisia pelejä.









      
  • andertz:

    Jaahas, katsotaan mitä voisin ostella autoverottomassa Suomessa.




    Minäkin voisin ostella melkein mitä vain. Olettaen, että muut veroni ja maksuni eivät nousisi eikä autoveroa kerättäisi takaisin tiemaksuina, käyttömaksuina, "ruuhkatulleina" ym.. Verotushan on kuitenkin kokonaisuus. Minulle sopisi erittäin hyvin tiemaksuista, käyttömaksusta ja polttoainehinnasta muodostuva verotuskokonaisuus. Vaikka ajankin paljon, se tulisi silti minulle paljon halvemmaksi kuin nykyinen systeemi.



    Auton vaihdon uuteen ratkaisee omalla rahalla autoa ostavilla välirahan suuruus. Se ei välttämättä ole Saksassakaan kovin alhainen, koska auto menettää siellä 2-3 vuodessa arvostaan 50%. Siihen ollaan meilläkin menossa.



    Autokanta on ollut ja on edelleen vanhaa, se on totta. Mutta siihen vaikuttavat monet muutkin tekijät kuin pelkkä autovero tai tulli. Jos katsoo mitä uudet perusautot maksavat, niin ei ne nyt enää niin kovin kalliita ole. Uusien kaikkein talodellisimpien osalta ollaan aika lailla Keski-Euroopan tasolla, ja normaalisti kuluttavien osalta täällä on vain vähän kalliimpaa. Uutta ostaessa valitsemalla oikein voi siis ostaa autonsa lähes samaan hintaan kuin muualla.



    Edellisen myyntihuipun (90-luvun taite) aikana myydyt autot ovat lähiaikoina menossa romutukseen, se laskee heti autokannan keski-ikää koska tuolloin myytiin enemmän uusia autoja kuin nyt ja niistä moni on vielä tiellä.



    Miten selitetään se, että meillä on EU-alueella Ruotsin ohella suurimmista autoista kooostuva autokanta? Ostavatko ihmiset ison ja kalliin auton, koska autot ovat olleet kalliita??



    No, Suomen autovero on ollut muinaisjäänne ja markkinat suljetut, mutta nythän se on muuttunut. Tullikin joutuu vielä taipumaan. Käyttövoimaverokin tulee poistumaan 2010 ja siirrymme Keski-Eurooppalaismallisempaan käyttömaksujärjestelmään, jonka tarkoituksena on ensisijaisesti kerätä rahaa valtioille ja saada samalla uusia autoja myytyä mahdollisimman paljon.





      
  • käyttövoimaverokin tulee poistumaan 2010




    Onko tuosta jotakin faktaa?

      
  • EU haluaa harmonisoida polttoaineiden verotuksen jolloin joudutaan nostamaan dieselin polttoaineveroa. Tällöin käyttövoimaveroa ei ole enää tarkoituksenmukaista periä.



    Eli käytännössä tämän muutoksen jälkeen diesel on todennäköisesti kalliimpaa kuin bensiini, mutta käyttövoimaveroa ei tarvitse enää maksaa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit