VW ja rengasmelu

17 kommenttia

Volkswagenilla on mielenkiintoisia malleja kuten Golf, Jetta ja Passat, varsinkin nyt kun uudet pienet turbolla varustetut bensamoottorit on saatavilla ja niihin vielä DSG -vaihteisto.



Valitettavasti mielenkiinto laskee viimeistään koeajossa. Syy on sisämelu joka tulee renkaista.

Erityisen paha se on Jetassa, joka olisi muuten varsin hyvä valinta hinta/ominaisuuksien puolesta.



Melua voi vähentää oikealla rengasvalinnalla, mutta hyväksi sitä ei saa.

Myyjätkin koittavat sitä selitellä koeauton äänekkäillä renkailla. Miksi sitten eivät laita koeautoihin hiljaisia renkaita jos se siitä on kiinni?



Vielä täytyy odotella tehtaan panostusta rengasmelun vähentämiseksi.



Uusissa autoissa, kuten esim. C5, on jo panostettu tähän ongelmaan hyvin tuloksin.

  
  • Voihan meluisaa autoakin yrittää jälkeenpäin parannella. Renkaat voi vaihtaa hiljaisempiin eli korkeampiprofiilisiin, kapeampiin ja matalampaan nopeusluokkaan.



    Lisäksi on olemassa ruostefirmojen äänieristyskäsittelyjä, joilla saa jonkin verran rengasmelua pois. Finikorilla on Stop Sonic- ja Tectyl-firmoilla on Noise Stopping -käsittely. Oma kokemus on tuosta Finikorin käsittelystä edellisessä autossa ja kyllä sitä voin suositella, koska auto hiljeni selvästi.



    http://testwww.finikor.fi/stopsonic.htm

    http://www.tectyl.fi/noisestopping.htm



    Tietysti helpompaa on ostaa kerralla hiljainen auto, mutta niitä ei oikein vielä Golf/Jetta -koko/hintaluokan vaihtoehdoista löydä, vaan ne on kaikki joko meluisia tai hiukan vähemmän meluisia. Passat tai C5 on sitten jo eri luokan autoja ja paljon hiljaisempia ja varsinkin C5 taitaa olla hiljaisuuden suhteen parasta mitä tuosta luokasta saa. Mm. TM antoi C5:lle täyden 10 sisämelusta.

      
  • Omistin Jetta 2.0 TDI:n (vm.2006) noin vuoden, ennenkuin vaihdoin sen Passattiin. Syynä ei todellakaan ollut rengasmelu, vaan aivan muut asiat. Mutta asiaan: Mielestäni rengasmelu ei ollut mitenkään poikkeuksellisen voimakasta, itseasiassa en kiinnittänyt ainakaan asiaan mitenkään huomioita. Ehkä rengasvalinnalla sitten on merkitystä asiaan (molemmat Conteja, talvikumit vielä kitkoilla). Jetan rengasmelun määrää on mielestäni suuresti liioiteltu. Tämän koko- ja hintaluokan autoissa on aina rengasmelua, äänetöntä ei löydy tästä luokasta. Parhaiten sen huomaa koeajamalla ko.auton ja vertaamalla kilpailijaan. Mikäli tämän jälkeen vielä on sitä mieltä, että Jetta on meluisampi kuin kilpailijat, asia on selvä! Itse vertasin Jetan kokonaismelua uuteen Corollaan, Focukseen ja Octaviaan ennen ostopäätöstä. Perstuntumalta Jetta ei ollut ainakaan meluisin näistä, liekö sitten dsl-versiossa paremmat eristykset?! Ainakaan melun takia ei kannata jättää Jettaa ostamatta, nyt on tehty kyllä kärpäsestä härkänen.

      
  • Koeajoin Jetan ja kiinnitin erityistä huomiota meluun koska haluan ajaa autolla jossa on mahdollisimman vähän häiritsevää melua.



    Olin lukenut TM:n numerosta 9/2006 ajettua -artikkelin, jossa Jetan rengasmelusta sanottiin muistaakseni jotakuinkin näin: "rengasmelu kun alkoi se ei loppunut muuta kuin pysäyttämällä auto".



    Ajaessani Jetalla 4-tiellä vanhalla asvaltilla oli rengasmelu häiritsevän kovaa. Tullessani tieosalle johon oli juuri vedetty uusi asvaltti, melu loppui välittömästi ja auto kulki kuin sukkasillaan.



    Uskon siihen että rengasvalinnalla melua voi vähentää, mutta kokemusta minulla ei siitä ole.

      
  • Vaikken ole mikään volkkarin ystävä, niin täytyy sanoa että kyllä ne on musta ihan hiljaisia autoja, tai ei ainakaan sen meluisampia kuin kilpailijatkaan, varsinkaan japsit.



    No ainakin passat, jetasta ei olekkaan mulla kokemusta.

      
  • Passat onkin volkkarin mainituista malleista hiljaisin, mutta sitä pitääkin mielestäni verrata premium autoihin kuten BMW 3, MB C, Audi A4 ja niille se häviää, tosin niukasti, mutta kuitenkin.

      
  • Premium:

    - Audi

    - BMW

    - MB



    Ei-premium:

    - VW



    Listaa saa jatkaa :innocent:



    (Yritän saada nämä listatuksi, että ihmiset tietäisivät mistä autoista puhutaan, eikä tule väärinkäsityksiä. MMS:n mukaan "kaikki tietävät mistä autoista puhutaan", mutta minua ei voi laskea siihen joukkoon...Olen tietysti utelias asian suhteen ja siihen liittyviin määrittelyihin, mittauksiin ja muihin de facto -tyyppisiin määritelmiin)

      
  • Minusta autoa joka vastaa premium autoja voi ja pitääkin verrata premium autoihin.



    Mihin automalleihin Kumppani vertaisit VW Phaetonia?

      
  • VW Golffin ja Jetan (ja useimpien muidenkin saman, edullisemman ja monien kalliimmankin hintaluokan autojen) rengasmelu kulkeutuu matkustamoon pääasiassa rakenteiden (rengas - pyöränripustukset - kori) kautta. Vain pieni osa häiritseväksi koetusta melusta siirtyy matkustamoon ilmateitse. Lisäeristeillä voidaan käytännössä vaikuttaa vain ilmaääneen, eikä niiden vaikutus siksi useinkaan ole kovin radikaali, pientä apua voi toki tulla.



    Volkkarien tapaisissa autoissa rengasvalinnalla voi vaikuttaa asiaan merkittävästi. Välttämättä ei ole niin, että mikä tahansa korkeaprofiilinen rengas olisi ilman muuta hiljaisempi kuin mikä tahansa matalaprofiilinen rengas. Lähes aina näyttää kuitenkin olevan niin, että autojen ensiasennusrenkaat ovat suomalaisilla teillä melunsa puolesta pahimmasta mahdollisesta päästä. Kannattaa tutkia rengastestejä ja lukea merkkikohtaisia foorumeita.



    Joissakin kalliimmissa autoissa pyöränripustukset on akustisesti erotettu korista esimerkiksi kumivaimentimilla tai hydraulisilla vaimentimilla. Tällöin melua välittyy rakenteiden kautta vähemmän, eikä rengasvalinnalla ole niin suurta merkitystä.

      
  • Mistähän johtuu octavian hiljaisempi olemus verrattuna golfiin? Tämä ainakin farmareiden osalta. Eikä tuo perusmallin passatkaan ollut octaviaa hiljaisempi (passat 1.9tdi, octavia 2.0tdi, golf 2.0tdi). Golfin rengasäänet selvästi suuremmat, passatissa myöskin yllättävän paljon ääntä etenkin vanhaan malliin verrattuna.

      
  • Citroenin ensimmäinen C5 vuosimalli (2001) oli rengasääniltään hiljaisempi kuin seuraava malli (2005).



    Tämä johtui todennäköisesti siitä että vanhemmassa oli rengaskoko 15", 65/195 ja uudemmassa 16", 55/215.



    Renkaiden leveys/matala profiili lisää sisämelua, ellei tehdä lisäeristyksiä pyöränripustuksiin.



    Uusin C5 (2008) on hiljainen, mutta siihen onkin lisätty eristystä sekä pyöränripustuksiin että eristysmassaa koriin. Auto onkin ehkä tästä syystä aika painava, 150-200 kg painavampi kuin Audi A4, BMW 3, MB C, Mondeo, Passat, Avensis, Mazda, Laguna.

      
  • Minusta autoa joka vastaa premium autoja voi ja pitääkin verrata premium autoihin.



    Miten auto voi "vastata premium-autoja", jos se sitten ei muka olekaan? Ja miksi se muka ei olisi? Ja mikä olikaan se premiumi? Syntyjä syviä siis! :sleepy:



    (vihjeeksi, jos olet uusi palstalla, niin premium-käsitteestä keskustelua on käyty kyllä ja paljon... Tulosta ei ole syntynyt...)

      
  • Premiumilla tarkoitetaan pääsääntöisesti autoa, jonka ominaisuudet eivät vastaa hintaa. Premiumit puhuttelevat ostajia, jotka ovat halukkaita maksamaan imagosta ja mielikuvasta. Kysymys on aika pitkälti samasta ilmiöstä, jonka avulla kalliita merkkivaatteita ja (naisten) merkkilaukkuja myydään.



    Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö "premium-merkkiin" voisi päätyä sellainenkin ostaja, jolle mielikuvilla ei ole suurtakaan merkitystä. Jos esimerkiksi haluaa hiljaisen ja maantielläkin hyvän auton, joka ei ole liian isokokoinen (pituus ei ainakaan paljoa yli 4,5 m) pääkaupungin ahtaille sisäpihoille ja kadunvarsipaikoille, voi ratkaisu hyvinkin löytyä pikku-Lexuksesta, BMW:n 3-sarjasta tai C-mersusta. "Tavalliset ylemmän keskiluokan autot", esimerkiksi Mondeo, Passat ja Superb, kun ovat tuohon tarpeeseen aivan lian pitkiä.

      
  • Renkaat vaikuttaa todella paljon. Vaihdoin omaani Pirellin P Zerojen tilalle Goodyearin Asymmetricot niin desibelit putosivat 5-6 (mitattu puhelimen mittarilla). Lisäksi kun muuttaa maalle Keski-Suomeen, niin täällä tiet ovat hiljaisempia kuin Etelä-Suomessa, Kehä I puhumattakaan :sunglasses:

      
  • Jos verrataan saman kokoisia autoja ja unohdetaan se pelkkä hintavertailu, johon tällä palstalla tunnutaan jämähtäneen, niin esim. Mondeon ja Passatin vaihtoehdot ovat silloin selkeästi koon puolesta premium-luokasta Audi A6, Volvo S80, BMW 5-, MB E, Jaguar XF jne. Jos keskitytään pelkästään mukavuuteen ja hiljaisuuteen, niin Mondeosta tai sen perheautoluokan kilpailijoista ei vaan löydy vielä sitä riittävää hiljaisuutta Suomen karkeille teille, eikä sitä löydy vielä Audi A4, MB C, BMW 3-sarjasta tai vastaavista pikku-premiumeistakaan. Kenties Citroen C5 alkaa olla jo lähellä noita isompia premiumeja.



    Se on valitettava tosiasia, että hiljaista autoa Suomen teille haluavan on ostettava kallis, iso premiumluokan auto. Vaihtoehtoina on yrittää parannella noiden halvempien perheautojen äänieristystä esim. noilla ruostefirmojen äänieristyskäsittelyillä, ovien bitumivuorauksilla, äänieristetyillä muovilokareilla, vaihtamalla rengastusta hiljaisemmaksi jne. kuten tein Mazda6:lle, mutta ei silläkään tavoin vielä mitään premiumluokan hiljaisuutta tavoiteta, mutta toki huomattavaa parannusta.

      
  • Koeajoin Jetta 1.9 luxlinen alkuvuodesta ja juuri rengasmelu häiritsi muuten melko äänettömässä autossa. Päädyin Octaviaan, joka on rengasmelultaan hiljaisempi, tosin Jetassa on 16 tuuman pyörät (205/55/16 vrt. octavian 195/65/15) vakiona.Olettaisin rengasmelun olevan molemmilla samaa luokkaa samoilla pyörillä.

      
  • Kokemusta vain Audista, siis ei muista volkkareista. Audi ainakin on "kohtuuhiljainen" hyvillä renkailla. :smile:

    Vaimon pirssissä (ei volkkari) jo 0,2 ilmanpaineen muutos renkaissa muutti rengasmelua "dramaattisesti"! :xmas:

      
  • Suomessa asvaltin karkeus on ehkä suurin syy rengasmeluun, auton merkistä riippumatta. Ilmiön huomaa selvästi kun ajaa vastatehdyllä asvaltilla jota ei nastarenkaat ole päässeet kuluttamaan. Ajaessani kesälomallani uudella asvaltilla huomasin melueron kuluneella asvaltilla ajoon verrattuna ällistyttävän suureksi. Toki melua voi vähentää jälkikäteen, mutta onkohan rahallinen sijoitus siihen sittenkään kovinkaan järkevä?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit