Nykyisin ihmiset harrastavat paljon. Enää perheautoksi ei käy Fiat 127 ( jollaisessa yllekirjoittanut istui 70-luvulla veljensä ja vanhempiensa kanssa ). Ei ole tavatonta, että perheenäiti ottaa auton ja kuskaa sillä karatetreeneihin lapsensa ja tämän kaveritkin samalta kadulta. Ei ole enää selvä, että viiden hengen auto kykenee suoriutumaan edes arkipäivän tehtävistä.
Myös uusioperheet ovat mitä yleisin ilmiö tämän päivän Suomessa. Ei tarvita kuin kummatkin uusiovanhemmat ja molemmilta pari lasta niin eipä viiden hengen autoon mahduta.
Esimerkiksi ylläolevista syistä johtuen monet joutuvat hankkimaan tila-auton. Ei siinä mitään sinänsä, vaihtoehtoja on monia kuten kokoluokkiakin, minibussit vielä päälle jos on kovasti lisäännytty.
Ongelmaksi voi kuitenkin koitua se, että tila-autot ovat kalliita. Jos neliovisen perheauton, vaikkapa Focuksen saa noin 17 tuhanella eurolla, kustantaa tila-auto jo helposti esimerkiksi 24 tuhatta euroa eli seitsemän tonnin välirahalla saisi jo kelvollisen kakkosauton! Polttoainettakin tuo tilaihme hörppää usein enemmän kuin perhesedan kiitos suuren ilmanvastuksen.
Lisäksi kaikki eivät mielellään ottaisi tila-autoa. Jotkut kokevat ne rumiksi ja kömpelöiksi pyöritellä esimerkiksi parkkihalleissa. Lisäksi taaimmaiset istuimet ovat usein aivan pikkukakaroille ja kulku auton perille hankalaa. Eikä siinä kaikki: kun 3. penkkirivillä istuu yksikin sielu niin siinä se tavaratila sitten katosi.
Näistä syistä tila-auto voi olla ongelmallinen ratkaisu, vaikka usein se onkin ainoa ratkaisu. Näin ei kuitenkaan tarvitsisi olla. Ratkaisun ovat tarjonneet jenkit jo vuosikymmeniä sitten. Samaa ideaa ovat sittemmin toteuttaneet Fiat Multiplassaan ja sen jälkeen Honda FR-V:ssään.
Idea on se, että istutetaan eteen perinteisen kahden sijaan kolme ihmistä! Yksinkertaista. Nerokasta. Käytännöllistä. Moni kärry muuttuisi tila-autoksi vain penkkirakennelmaa muuttamalla. Vaihdekepin voi nostaa kojelautaan, siellähän se on kätevin muutoinkin. Tai vaikka rattivaihteet automaatilla, siitähän ei helppous enää parane.
Kahden ihmisen etupaikat ymmärsi vielä niissä tapauksissa kun autot olivat 159 senttiä leveitä, kuten vaikkapa Ford Anglia. Nykyisin tavallinen perheauto, pienikin, kuten Ford Focus, saattaa olla 184 cm leveä eli kolme senttiä leveämpi kuin Honda FR-V, joka istuttaa eteen kolme!
Autot ovat koko ajan tuleet leveämmiksi, mutta tuota leveyttä ei olla osattu hyödyntää. Etupenkkien välissä on kaikenlaista limupullotelinettä ja säilytyslokeroa, jonne kertyy turhaa roinaa. Liika tila penkkien välissä on yritetty edes jotenkin hyödyntää. Nyt ei muuta kuin limupullotelineet hittoon ja istuin tilalle! Auto pitäisi uutena ostettaessa voida tilata kahden hengen apukuskin penkillä niin haluttaessa. Lisähintaa vaikkapa tonni. Siinäpä myyntivaltti. Moni jättäisi tila-auton kauppaan siinä vaiheessa.
Tietenkin tuo keskimmäinen paikka olisi jonkin verran ahtaampi kuin reunapaikat, mutta yleensähän siinä istuukin käytännössä lapsi. Onhan takapenkkikin ahdas jos sinne laitetaan kolme riskiä ukkoa rinnakkain. Mutta 95-prosenttisesti autossa istuu 1-2 aikuista ja loput ovat sitten lapsia jos auto on täyteen ladattu. Ei ole ahdasta. Paitsi teini-iässä, jolloin kengänkoolla 47 varustettu poika vie aika paljon tilaa. Mutta siinä iässähän se ei enää kehtaa näyttäytyäkään vanhempien seurassa vaan ajelee skootterillaan omia polkujaan.
Kuuden hengen Honda FR-V on 181 cm leveä. Yhtä leveitä tai leveämpiä sedaneita ovat esimerkiksi
Alfa-Romeo 159
Audi A6
BMW 3-sarja
BMW 5-sarja
Ford Focus
Ford Mondeo
Hyundai Tucson
Jaguar S-Type
Mazda 6
Mercedes-Benz E
Opel Insignia
Peugeot 407
Volkswagen Passat
Volvo S60
3+3 - ratkaisu olisi monesti kätevin, edullisin ja ihanteellisin. Huonompiakin ratkaisuja näkee. Esimerkiksi Mazda, Peugeot, Volvo, Ford ja Mersu ovat ainakin tarjonneet farmaria, joissa on TAKAKONTISSA pari lisäistuinta naama taaksepäin. Ahdasta, epämiellyttävää, epäkäytännöllistä. Ja taas se tavaratila kadotettiin.
Nyt joku sanoo vastaväitteenä, että eihän se Honda FR-V:kään ole menestynyt. Niin, eipä kai suuremmin. Mutta se onkin ulkonäöltään melko kummallinen. Hintakin on aika korkea. Eiköhän moni ottaisi mieluummin tyylikkään ja edullisen 6 hengen sedanin kuin tuon 6 hengen Hondan..
Siitä vain autotehtaat toteuttamaan. Ei ole järin kallista, mutta kysyntä kasvaa!
Anders-Simo: " Ei ole enää selvä, että viiden hengen auto kykenee suoriutumaan edes arkipäivän tehtävistä."
Tuskin kyse on harrastuksista tai väkimäärän kasvusta. Ennen vain ahdettiin sama porukka Fiat 127:aan. Nykyään sinne tuskin saisi ainoatakaan turvaistuinta.
"Näistä syistä tila-auto voi olla ongelmallinen ratkaisu, vaikka usein se onkin ainoa ratkaisu. Näin ei kuitenkaan tarvitsisi olla. Ratkaisun ovat tarjonneet jenkit jo vuosikymmeniä sitten."
Sattumaa tai tai ei, mutta huonoin etupenkki, missä olen istunut on juuri amerikkalaisen auton 3-istuttava esitys, 80-luvun veronkiertofarkku. Vaneripenkkikin takana oli mukavampi. Tosin sitten jossain vanhassa Hiacessakin on lähes kelvollinen 3-istuttava etupenkki.
Autot ovat koko ajan tuleet leveämmiksi, mutta tuota leveyttä ei olla osattu hyödyntää. Etupenkkien välissä on kaikenlaista limupullotelinettä ja säilytyslokeroa, jonne kertyy turhaa roinaa. Liika tila penkkien välissä on yritetty edes jotenkin hyödyntää.
Osa leveydestä on mennyt turvarakenteisiin eli kylkiin. Pikkuautojenkin ovet ovat kuin Volvossa ennen.
Nyt joku sanoo vastaväitteenä, että eihän se Honda FR-V:kään ole menestynyt. Niin, eipä kai suuremmin. Mutta se onkin ulkonäöltään melko kummallinen.
Johtuu kai pystyistä sivuikkunoista. Eihän tuo muuten hassumman näköinen olekaan. Muotoilulla on saavutettu leveyden vaatima tila. Perinteisesti sivuikkunat kun on aika viistoja, leveyttä ei voi käyttää hyväksi.