Alfred100 aloitti ja pisti hienon threadin taannoin Audistaan, uskaltaako muut samaan veneeseen?
Tämän topicin sääntönä voisi olla että automalliaan EI verrata toiseen, ei mene sonnan heittelyksi niin kuin usein tällä palstalla x on parempi kuin y... Pystytäänkö?
Oma osuuteni:
Saab 93 SC 1.8t (Vector malli, Hirsch versio) - 07
Miinukset (ei tärkeysjärjestyksessä )
- Autossa on Prestige 300 audiojärjestelmä subbarilla. Äänentoisto on ok, mutta miten radion kuuluvuus voi olla näin onneton? MP3 liitin puutuu. Samalla rahalla saa varmasti jälkiasenteisena huomattavasti paremman paketin
- Rengasmelu varsinkin kesärenkailla (17, 225, R55)
- Mukinpidike kojetaulussa. Loistava innovaatio, huonosti toteutettu
- Ohjaamon laatuvaikutelma tämän hintaluokan autossa pitäisi olla parempi
- Ohjauksen vetely kesärenkailla (17, 225, R55). Moni muu auto on tässä suhteessa parempi. Talvirenkailla vetelyä edelleen, mutta melko olematonta. Kertonee jotain renkaista.
- Pintakovuus (sport alusta). Merkkejä mainitsematta sama tuntuma tiehen on saatu pehmeämmällä toteutuksella aikaiseksi. Myös rengasvalinta ja sport alustan puute tekisi autosta huomattavasti mukavamman.
- 5 vaihteinen automaatti hukkaa tehoa, vaihtaa kohtuu hyvin. Manuaalivaihdossa on puolen sekunnin viive (ihan älytön!). Uudemmissa malleissa 6 vaihteinen on huomattavasti parempi
- Alustan kyky vaimentaa äänet esim moukkujen yli ajettaessa on varsin keskinkertainen.
Plussat (ei tärkeysjärjestyksessä )
- Ajo-ominaisuudet, tunto tiehen ja ohjaus
- Ohjaamon ergonomia
- Nightpanel
- Talviominaisuudet (ajovalot-tuplaxenonit, ajon vakaus, vetokyky varauksin, lämmityslaite, penkinlämmittimet tms)
- Penkit (Vector malli). Ei puudu selkä pitkälläkään matkalla, hyvä sivuttaistuki. Sopii tälle ruholle.
- Moottorin ominaisuudet (196hv, 310Nm), vaivatonta ajoa.
- Ei ylimääräisiä nitinöitä natinoita (ajettu 60 tkm)
- Viaton 60tkm
- Istuinnahan materiaali, helppo pitää puhtaana
- Varustelutaso (lähti lapasesta...)
- Kantaa kuormaa aika hyvin
- Ihan asiallisen näköinen
Kokonaisuudessa olen autoon varsin tyytyväinen ja se on vastannut hankintahetkeni tarpeeseen hyvin. Naristavaa on suunnilleen saman verran kuin edellisistä autoistanikin, samaten muuttuneet tarpeet tietty aiheuttavat harmia (esim maavara).
Miinuksia,
- Rengasmelu 17" RunFlat huonolla tienpinnalla.
- Kova alusta (otin M-sport alustan ja se oli hieman tyhmää, varsinkin tässä kaupunkiajossa. Maantieajosa taas menee plussan puolelle.
- Musiikkivehkeet kehnot/kehnonlaiset
- Istuinmateriaali (beige sensatec ) tummuu herkästi vaikka 6 kk vasta ajoa.
- Kääntyvät takaselkänojat/suksipussi piti ottaa lisävarustelistalta.
- Xenon valot piti myös ottaa lisävarustelistalta
- Sähköinen ohjauksen tehostin. Pidin edellisestä ohjauksesta enemmän (320 iA v. 2005)
Plussat
- Ajaminen on upeaa, ketterää.
- Lämmityslaite toimii moitteetta.
- Uusilla 16" Nokia R kitkoilla todella hiljainen
- 143 heppasella koneella ei jää kenenkän jälkoihin
- Ei nitise ja natise (ei edellinenkään)
- Hyvät penkit (Sport penkit) ajan melko paljon.
- Bugracerin tavoin lähti varustelu lapasesta
- 6 lovinen automaatti hieno (mutta kallis)
Sama juttu, olen monta BMW:tä ajanut aina kolme vuotta kerralla ja tyytyväinen olen ollut. Aikoinaan Audista (A4) vaihdoin vain sen takia
että ihastuin koeajotilaisuudessa Laakkosella 300-sarjaan ja vahingossa oli tosi liukasta. Ja sitten ohjaus oli omaa luokkaansa BMW:ssä ja tämä on nykyisissä 300:ssa ISO miinus. Liian löysä ohjaus. Tarkka kyllä mutta aika tunteeton. Eli pitäisikö sanoa että palautui siltä osin kilpailijoidensa tasolle joka tarkoittaa että voi olla viimeinen kolmen vuoden rupeama tässä merkissä.
Passat 2006 Comf. line variant, DSG, 2.0TDI, n. 60 000 mittarissa.
Miinukset:
- Ei MP3 -liitäntää radiossa
- penkkien materiaali vähän nukkaantunut takana
- Merkkihuollon palvelussa toivomisen varaa
- Öljyä joutunut lisäämään n. puoli litraa/ 30 000 km
Plussat
- DSG
- Ei mitään teknisiä ongelmia tähän mennessä
- Hyvä ajaa, erityisesti pitkää matkaa maantiellä
- tilat
- kääntyvät ksenonit on aika ok, perusvaloja en edes harkinnut
- pieni kulutus
- hyvä kantavuus, ja kamaa mahtuu kyytiin riittävästi
No pisteenpä nyt jotain pientä:
Oma auto Audi A3 Sportback 1.9TDIe vm.08
Plussat:
-Kulutus 4,1 ltr/100km (tilastot,uudesta---tähän päivään 34000km) ja sitä kautta tankkausvälit.
-Ohjaustunto
-Varustelu hintaan nähden (alle 30t),(ksenonit,aux-liitäntä,autom.ilmastointi yms normaalit)
-Sopivan kokoinen tarpeisiin
-Isofix myös edessä!
-Käytännön teho 113kw/410nm
-laatuvaikutelma sisällä
Miinukset:
-Sisämelu
-Kalliit huollot
-Oletettavasti vikoja iän mukana (tätä ei tarvinnut peöätä toyotan kanssa)
-Heikohko maalipinta (melko paljon naarmuja jo)
-Nelivedon puute
Ryne:
No on joo, mutta 90% maantie ajoa keski-suomen rauhallisilla teillä.
Saa nyt nähdä mitä alkaa viemään kun muutin takaisin kaupunkialueelle(kesän/syksyn ajan petäjävedellä mökillä. Nyt ensimmäistä tankillista (kaupungissa asuessa) ajettu 200km ja tietokoneen mukaan mennyt 5ltr/100km, joten paluu arkeen taitaa olla edessä.
OK,
Mulla on 90% ajo täällä Helsingin keskustassa. Muutoin motariajoa.
No pisteenpä nyt jotain pientä:
Oma auto Audi A3 Sportback 1.9TDIe vm.08
Plussat:
-Kulutus 4,1 ltr/100km (tilastot,uudesta---tähän päivään 34000km) ja sitä kautta tankkausvälit.
___________________________________________________________
Toi on kyllä loistava suoritus. Mulla on 15 tkm koneessa
ja 8,2 litraa /100 alusta.
Olisin ottanut 318 dA:n jos vain olisi ollut. Nykyään sitä jo saa (Facelift)
Minulla työkkäri, joten en laittanut kulutusta miinukseksi - olen paha ihminen... Keskikulutus 9.3 l/100km/60tkm matkalta. Varsinkin kaasujalan käytöllä on ihme vaikutus
Jaguar XKR -06, käytettynä hankittu
miinukset:
- kulutus (usein 15l paremmalla puolella)
- Jotkin sisustan nippelit tuntuvat halvahkoilta
- Ohjaus pikkaisen liian kevyt
- takapenkki tarkoitettu vain keskenkasvuisille
hyvää:
- ajettavuus kokonaisuudesssaan
- mukavuus, mielelläan tekee pitkääkin matkaa
- päivittäiseen käytettävyyteen liittyvät asiat hoidettu todella hyvin
- loistava automaattivaihteisto
- ulkonäkö
- varustelu
Kokonaisuutena reippaasti hienoin auto mitä minulla on koskaan ollut. Suomessa ei ikipäivänä olisi varaa moiseen vehkeeseen.
VW Jetta 1.6 comfortline -07 ajettu 26000km
Ihan passeli peli on Volkkari toistaiseksi ollut. Ei vikoja.
+ aika neutraali ohjaus, ei kovin herkkä mutta kuitenkin tunnokas
+ sisätilojen materiaalit
+ etupenkit ja ajoasento
+ selkeä radio ja ilmastointi, isot nappulat
- rengasmelu (muuten esim. moottori on hyvin eristetty)
- takapenkille ei yli 180-senttinen oikein mahdu kun pää ottaa kiinni kattoon
- pientä sirinää etuoven diskanttikaiuttimesta kun ajelee röpelöisellä tiellä
- kojelauta ei ole mikään designin riemuvoitto
Saab 9-3 SportCombi TTiD -08 (26 tkm)
Miinukset:
- takatilat on kertaluokkaa pienemmät kuin vaikka Mondeossa tai Passatissa
- ratin etäisyyssäätö saisi olla hieman pidempi
- rengasmelua on karkealla asfaltilla vähän liikaa (225-45/17)
- syvissä urissa kiihdytellessä ohjaus vetelee jonkun verran
Plussat:
+ valot
+ ajettavuus kaikissa olosuhteissa
+ ESP toimii kertakaikkisen loistavasti
+ hallintalaitteet
+ luotettavuus, ei pienintäkään moitetta
+ moottori on väkivahva ja pieniruokainen
+ varustetaso (Vector business)
+ ulkonäkö
+ auto TUNTUU hyvälle
Omasta autostani on tällä palstalla jo aiempi keskusteluketju, joka meni paljolti herjanheitoksi eli se siitä palstan asiallisuudesta.
http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t4867
-04 Volvo S40 classic 1.9d 306tkm
Plussat:
-kulutus 5.2-5.6l/100km ajotavasta riippuen
-ajoasento: päivässä tulee ajettua reilu sata kilsaa työmatkaa niin autoa valittaessa yksi tärkeimmistä asioista.
-luottettava ei syö öljyä ja ainoa vika on ollut reilun 60 tuhannenkilsan aikana ilmastoinnin säätövastus joka maksoi kympin
-mukava talviauto lämpeää nopeasti ilman lisälämppäriäkin
-sisusta: omasta mielestä huomattavasti laadukkaamman oloinen kuin uudessa s40:ssä
-ajettavuus istuu ainakin omaan ajoon juuri passelisti ja mutkaan voi painaa vähän kovempaakin
miinukset:
-sisämelu: ainakin 16 tuumaisilla renkailla välillä turhankin kova
-moottori: muuten hyvä kone mutta vääntö sais alkaa vähän alempaa nyt ei ennen 1700 kierrosta tapahdu oikein mitään tosin sama ongelma melkeinmpä kaikissa vanhemmissa diisseleissä.
-vetely urissa 16 tuumaisilla(205-50/16)
-mataluus: autoa ei ole madallettu mutta mökki tiellä keskellä noin 10cm korkuinen ruohokaista ja moottorin alapalkki ottaa koko ajan kontaktia maahan
Yritin sloituksessa perättyä jo aiemmin. Tässä linkki: http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t5299,25
Okei, tässä on omat nipponini.
Subaru Legacy 2005 3.0 R Station wagon
ajettu hieman yli 200tkm.
plussia:
+ kutoskone, tykkään boxerin hurinasta kuin hullu puurosta.
Voimaa tarpeeksi n. 245hv, ihan alakierroksilla silti ihan pientä miettimistä -kierrokone.
+ Ajo-ominaisuudet mielestäni erinomaiset, autolla pääsee kiitettävällä vakaudella ja tunnokkuudella, oli alla sitten surkea hiekkatie, asvaltti-syherö, tai moottoritie. Alla lunta, soraa tai mutaa, aina on hauskaa.
+ ollut luotettava ja toimiva, kuten osasin odottaa
+ Persoonallinen, ja merkkinä mielenkiintoinen auto.
Miinuksia:
-Kallis pitää -huollot, kulutus on korkeahko jos ei aja täysin säästellen. Kulutus ei ole kuitenkaan rauhallisella ajotyylillä täysin tolkuton, tehoreservit ja neliveto huomioiden.
En aja onneksi kaikkia ajojani tällä, (työmatkat työautoilla ) joten
tällaiseen on varaa. Öljylähdettä kun ei ole takapihalla..
-rengasmelua voisi aina olla vähemmän, vaikkei se paha olekkaan.
-ainahan ohjaamon namiskat voisi olla laadukkaamman tuntuista muovia, ei kuitenkaan varsinaisesti häiritse minua.
-Audiopuoli aivan perseestä, kuin suoraan jostain hongkongista. En ole jaksanut fiksata alan liikkeessä, sillähän siitä pääsisi.
-ajoasento on hyvin matalalla makaava, joka ei pitkällä tylsällä matkalla ole hyväksi selälle.
-takaovien ''ahtaus''. Eli takapenkillä on kyllä tilavaa, mutta oviaukko on hieman ahdas. Lastenistuinta tai vastaavaa ei sentään tarvitse pudottaa sisään.
Mitsu Lancer Evo 4, -96.
+ todella brutaalin nopea ja rujo laite.
- ohjaus oikealla
tarkoitukseen johon tällaista autoa käytetään ei juuri tule kyllä mieleen miinuksia
Jep, oma kulkineeni on MB C 280 4 matic. Noin +230 HP.
ajettu noin 46000km. Valmistunut tehtaalta tammikuussa 2007.
Plussia
Hyvä viimeistely, ei nitinöitä kabiinissa, jota pidän erittäin tärkeänä.
Melko hiljainen esim. soratiellä, parhaimmillaan motarilla kovemmissa nopeuksissa myös vakaa, melko tunteeton sivutuuleen.
Vapari bensakone, itselleni mielekkäin
Kaikin puolin luotettava, ei ole tarvinnut "takuukorjauksia" mikä on plussaa.
Tietenkin 4-veto on mahtava kokemus verrattuna edellisiin taka- tai etuvetoihin.
Pohjapanssari myös on mökkiteillä hyvä varuste.
Miinuksia
Vaikea löytää, ehkä näkyvyys taakse voisi olla parempi.
Kulutus, jos se merkitsee ihmeemmin noin 9-15 litraa sadalla
Tehoja kaipaan lisää, 130 hp pudotus edelliseen tuntuu häiritsevältä.
Mb CLS 500 -05, käytettynä hankittu
miinuksia:
- ohjaus ei palauta hitaassa ajossa
- auton hintaluokka huomioiden (uusi vastaava n. 150 te) rengasmelu, tosin 285/30/19 renkaatkin vaikuttavat
- autoon ei saa perinteistä lohkolämmitintä vaan letkulämmittimen, mikä ei läheskään yhtä hyvä
- lukkoperän puute
- kasin äänet on vaimennettu liikaa, ei tuohon kuitenkaan viitsi oikein mitään jälkiasennus pönttöjä rueta vaihtamaan
plussia:
- kulutus kohtuullinen kokoon ja tehoon nähden, eli n 13 litraa / 100 km ja ajan melkein pelkästään kaupungissa. 7 pykäläinen tomaatti alentaa kulutusta selkeästi, tomaatti käyttää vääntöä hyödyksi. Aivan loistava tuo laatikko.
- ilmajousitus tekee autosta fantastisen mukavan huolimatta älyttömästä rengaskoosta. Se säätää itse itseään ja lisäksi on kolme asetusta plus korotettu alusta. Lisäksi auto on täysin tunnoton urille.
- varusteet, autossa on paljon erikoisia varusteita ja lisäksi ne toimivat hyvin ja niitä on helppo käyttää. Esimerkkejä: 7.1 äänen tarjoava dvd/audio on yksi parhaista mitä olen audioita tehtaan jäljiltä kuullut, parempi kuin esim S-sarjassa. Valot ovat erikoistoimintoineen loistavat, penkeissä saa kaikkea säädettyä, mm. sivuttaistukea ja ne reagoivat mutkiin, yms.
- Ulkonäkö, tuosta ihmiset tulevat paljon juttelemaan esim huoltoasemalla
- Laatuvaikutelma, autossa on ennätysvähän muovia, paljon mattapintaista puuta, nahkaa ja alcantaraa.
Honda Civic 1,8 Sport 5D -07
Ajettu n. 55000km.
Miinusta:
- Satunnaiset sirinät kojelaudan keskiosassa.
- Etupään kolahdukset. Paikallistettu jarrulevyjen suojapelteihin mutta huoltotoimenpiteistä huolimatta ei ole kunnossa.
- Matka-ajossa ohjaus ei ole kovin leppoisa vaan autoa on ajettava koko ajan.
- Rengasmelu varsinkin karkealla asfaltilla.
- Etuovenkahvat ovat hienosta muotoilusta huolimatta jotenkin karkeakäyttöiset.
- Alusta voisi olla vähän mukavampi.
- Näkyvyys takaviistoon on surkea, peilitkin voisivat olla isosta koostaan huolimatta paremmat.
- Lasinpesunesteen säiliö imee täytettäessä nestettä tuskallisen hitaasti.
Plussaa:
- Urheilullinen ajettavuus osin em. mukavuuden kustannuksella.
- Johdonmukainen ajettava niin kesällä kuin talvellakin. Kantaa hyvin myös kuormaa.
- Nopea ja kohtalaisen tunnokas ohjaus.
- Kierroskone. Suorituskyky on piristynyt huomattavasti kilometrien myötä. Tosin ei mitään turbomaista vääntöä.
- Maltillinen kulutus. Keskikulutus ollut 6,7 l/100km vaihdellen 6,1 ja 7,8 l välillä.
- Nerokas tilankäyttö. Auto on paljon suurempi mitä päältä katsoen vaikuttaisi. Sisä- ja tavaratilat riittävät mainiosti nelihenkiselle lapsiperheelle.
- Runsas perusvarustelu.
- Muotoilu niin ulkopuolella kuin sisälläkin. Laatuvaikutelmakin suht ok.
plussat
-riitävästi tehoja
-neliveto, ihan sama lähteekö metsäautotielle vai vääntääkö ohituskaistalla 10 sentin sohjossa. Ei mitään ongelmia ja vikurointia, eikä tartte puristaa rattia.
-maavara(pyörin metsäautoteillä ihan vaan huvikseni on tästä toisin iloa kaupungissakin lumipyryjen jälkeen)
-automaattivaihteisto(ajelen jonkunverran kehän ruuhkissa ja aina kun olen liikkeellä autolla, jossa ei ole tomaattia niin rupeaa ahdistamaan)
-ei niin yleinen auto(tahtoo siis sanoa,että pidän autosta joka ei joka kadunkulmassa tule vastaan)
-valot
miinukset
-kulutus semmonen 10,5 litraa sadalle. 9,5 jos vetää enempi maantietä
-rengasmelu
-huollot ja huoltoväli 15000 ei mielestäni ole nykypäivää
-vanhakantainen 4 lovinen automaatti(jonkun verran noilla dsg tomaateilla ajanut niin kyllä aika on tuota subarun tomaattia purassut)
-penkit eivät ole parhaat mahdolliset
-työkalumainen sisustus
-audio on tosiaankin persiistä vaikka soitin syökin 6 cd:tä sisään mistä plussaa
Individual:
Vain CLS:n sitten hankit. Tyylikäs peli tuo ainakin on.
Mulla oli jaggessa jo ostaessa jälkiasennnuspöntöt. Pitävät kyllä melko miehekästä murinaa, kun perus XKR:kin on pakoääniltään melko sporttiseksi viritetty. Itse ehkä olisin jättänyt laittamatta.
Mitenkäs, onko sulla ihan vakiosisusta tuossa? En halua haukkua, mutta itseeni ei esimerkiksi CLS:n puulistat suurta vaikutusta tehneet verrattuna esim XF:n vastaaviin. Tosin kyllä tuossa XK jaggen sisustassakin on sanomista joidenkin nippeleiden osalta. XF:n interiöörin ottaisin tähän mielelläni. XK:n sisusta on kyllä tyylikäs, mutta XF tuntuu laadukkaammalta.
Kulutus ainakin on kunnossa jos vie noin vähän kaupunkipyörityksessä. Itse en edes seka-ajossa pääse lähellekään noita lukuja.
Mutta hieno pelihän tuo on. Kohtalaisesti tilaa yhdistettynä hienoon ulkonäköön.
Juu, sellainen tuli hankittua. Itse asiassa en ole aiemmin ollut mikään CLS fani sen ulkomuodon suhteen, mutta se on vain ruennut päivä päivältä miellyttämään silmää enemmän. Kai se on niin erilainen, että vaatii tottumista. Jotkut eivät tuon ulkonäöstä tykkää, mutta moni tuntematon on tosiaan tullut juttusille ja sanonut, ettei tuosta ulkonäkö voi parantua. En itse kuitenkaan ihan noin paljon tuosta tykkää.
XKR:ssä varmasti onkin mukavat murinat vakiona, tässä ei ole. Kyllä sen kasin sieltä tarkkaan kuuntelemalla kuulee, mutta ainakin itse kuuntelisin tuota sulosointua paljon enemmänkin.
Tuossa on hieman kalliimpi lisävarustenahka (tuossahan on vakiona jo nahat) sekä lisävaruste alcantara katto. Myös kojetaulu ja ovet yms ovat nahkaa, en tiedä ovatko nekään vakiona. Puulistojahan tuohon saa kahta tai kolmea vakiona ja yli kymmentä lisävarusteena. Itselläni on mattapintainen, josta tykkään erittäin paljon, ei ole läheskään niin muovisen näköistä, kuin oikein kiillotettu jalopuu. Lisäksi tuota puuta on osa rattia ja vaihdekeppiä. Mutta tuo jalopuu jakaa mielipiteitä, itse tykkään vaalean nahkasisustan ja matan jalopuun yhdistelmästä. XF:n sisusta on erittäin tyylikäs, mutta hiukan erilainen kuin CLS:n, CLS:n sisusta on paljon perinteisempi.
Ei se ehkä ihan noin vähää vie 100 % kaupunkipyörityksessä, tuo on minun pitkän ajan kulutukseni, kyllä tuohon kuuluu myös joitakin pidempiä reissuja. Mutta ei se ainakaan 15 enempää vie puhtaassa kaupunki ajossakaan, ellei nyt polje kunnolla koko aikaa. Joka tapauksessa pelkäsin kulutuksen olevan itselläni noin 15-17 litraa, joten positiivinen yllätys.
Kokonaisuudessaan olen autoon erittäin tyytyväinen, tyytyväisempi kuin uskoinkaan.
Autoja on hyviä, huonoja ja hyvin huonoja, tosin vaikuttaa paljon käyttäjä ja huolto, varsinkin parin eka vuoden jälkeen!
Subaru Outback diesel
+ Ajettavuus
+ Laadukkaan ja kestävän oloiset materiaalit
+ Ulkomittoihin nähden hyvät tilat
+ Voimalinja, moottori ja vaihteisto / pieni kulutus
+ takuu / 3 vuotta, 100tkm
+ mukiinmenevä ulkonäkö korkean maavaran omaavaksi autoksi
+ valot / tupla xenonit
+ hyvät etuistuimet (varsinkin kuskin ristiseläntuki ) varauksin
+ hyvä tavaratila
+ hyvä näkyvyys / taustapeilit
+ maasto-ominaisuudet verrattuna "softroad" tyylisiin autoihin kärkiluokkaa
+ Hinta
+ Varustelu suhteessa hintaan
+ hienot, karmittomat ikkunat
+ hieno ja selkeä mittaristo sekä valaistus
+ helppo kulkea ovista sotkematta housunlahkeita!
+ kunnon vararengas
+ erittäin hiljainen, myös rengasmelu on hyvin aisoissa.
- ahtaat takaovet
- audio, keskinkertaista huonompi
- vänkärin jalkatilat huonot
- vänkärinpenkin säädöt
- etupenkkien matala selkätuki ja lyhyehkö istuinosa
- nitinöitä cd soitin / ilmastoinninohjaus paneelissa
- nitinöitä alkuperäisessä "koiraverkossa"
- moottorin lämmöt ei nouse kunnolla pakkasella (ilman lisäapua kuten webastoa )
- turhat, karmittomat ikkunat
- lyhyt takaistuimen istuinosa
- ilmastoinnin Automaatti toiminta hieman sivistymätön
- penkinlämmittimien katkaisijoiden sijainti ja toiminta
- keskikyynärnoja liian takana ja liian matala
- istuinten niskatuet liian takana ja liian pehmeät/pyöreät
- tiheä huoltoväli / 15tkm taikka vuosi
Kilometrejä ei ole vielä mitenkään hirveästi kertynyt (5500km) joten nämä nyt on lähinnä alkukokemuksia. Autoon olen ollut erittäin tyytyväinen ja pääosin nuo miinuspuolen jutut on kumminkin enemmän tois-sijaisia juttuja mulle.
juolahtipa mieleen, onko kellään autossaan HUD-näyttöä?
En ole koskaan ollut edes auton kyydissä jossa HUD härpäke olisi. Missä autoissa noita on?
Olen tuota HUD näyttöä kokeillut 5-sarjan Bemarissa, omassa autossa ei ole koskaan ollut. Ei tuo huono varuste ole, mutta ei nyt välttämätönkään. Navigoinnissa ja uuden 7-sarjan nopeusrajoitusten automaattisessa näyttämisessä tuosta on jo todellista hyötyäkin liikenneturvallisuuden nimissä. Ehkä myös M5:n yhteydessä rata-ajossa.
Tuota saa Bemariin ainakin 5,6,7, X5 ja X6 sarjoihin, sekä joihinkin Cadillaceihin ja Corvetteen. Muissa tuota tietääkseni ei vielä ole, varmaan tulee yleistymään.
Vähän ot, mutta samassa Bemarissa, mitä kokeilin, oli tuon lisäksi myös muutama muu mielenkiintoinen varuste, erityisesti aktiiviohjaus jäi mieleen. Se siis muuttaa ohjauksen välitystä ollen nopea hitaassa ajossa ja hitaampi nopeassa ajossa. Tuo toimi loistavasti ja tuo olisi kyllä mukava varuste omaankin autoon. Parkkipaikalla riittää pieni ratin kääntö. Ainoa huono puoli on että tuon ohjaustunto on asteen heikompi, kuin 5-sarjan normaaliohjauksen. Huono se ei ole silti, mielestäni 5-sarjan ohjaus kun on automaailman parhaita.
Sain kerran Laakkosella ajaa päivän uutta X5:sta jossa oli HUD. Mielestäni tuo tiettyä hauskuutta ajoon. Mutta siinä autossa ei ollut integroitua navia (tai ainakaan ei ollut viritettynä, en muista tarkkaaa) joka ilmeisemmin toisi sitten ajoturvallisuutta mukaan kun ohjeet tulee tuulilasiin. Mutta muutoin oli kyllä aika lelu. Kuuluukohan toikin varusteisiin jossa totuttelun jälkeen varmaan voisi olla ikävä luopua.
Muissa autoissa/tai automerkeistä ei kokemusta ja en tunne yhtään ilmavoimien lntäjä..
Bugracer:
Veteissä on ollut iät ja ajat. (jo C5:stä alkaen)
Kaverilla on 89vm. Pontiac Grand Prix?? jossa on HUD, sellainen isohko laatikko mittariston päällä, näyttää ainakin nopeuden ja joitain varoitusvaloja, taitaa olla ensimmäisiä autoja, jossa kyseinen varuste on.
Myös Citroen C6:ssa kuulema on. Itsekkään en ole kuin Karting kypärässä käyttänyt. Tuntuu olevan vielä melko harvassa autossa alkuperäisenä, vaikkei ole keksintönä tai edes kustannuksena mikään maata mullistava.
Alla siis Audi A4 2009 1.8TSFI Multitronic Business muutamalla lisävarusteella.
Harvinaisen tyytyväinen olen ollut autoon, tässä tärkeimmät plussat:
+ ajettavuus sportti-alustalla ja aktiivisella Servotronic-ohjauksella todella hyvä. Yllättävän hyvä kompromissi dynaamista ajettavuutta ja mukavuutta
+ Audi premiun sound system stereot
+ erinomainen automaattivaihteisto ja ainakin itselle riittävän puhdikas moottori
+ hiljaisuus
+ valkoinen väri näytää jopa likaisena niin hyvältä
..ja miinukset:
- pientä vetelyä urissä
- kun stereot vaimentaa esim. puheluun vastattaessa, niin palautuessa volyymi palautuu oletusvoimakkuuteen ei siis siihen mikä voimakkuus oli ennen vaimennusta (ongelma tämäkin)