JD Power, tuo arvovaltainen tutkimuslaitos, tutki laajassa tutkimuksessaan autojen alkuperäislaatua, eli uusien autojen laatua ensimmäisten 90 päivän aikana.
Tässä tulokset. Silmiinpistävää on se että amerikkalaisten autojen laatu oli parempaa taikka vähintään yhtä hyvää kuin saksalaisen luksusautonvalmistaja BMW:n. Lähes kaikki amerikkalaismerkit sijoittuivat BMW:tä paremmin.
Esimerkiksi ruotsalainen Volvokin oli BMW:tä edellä, vaikka se on kuulemma huono auto. Sekä BMW:ssä että Volvossa oli keskimääräistä enemmän ongelmia. BMW:n laatutaso vastasi GMC:n pick-upeja
BMW:n ja Volvon edelle sijoittuivat sellaiset arvovaltaiset valmistajat kuin Kia ja Nissan sekä Hyundai.
Toyota ja Lexus vahvistivat asemiaan premiumin eturintamassa. Samoin luksusmerkki Infiniti.
JD Power on arvovaltaisimpia autotutkimuslaitoksia, ja muun muassa Consumer Reports hyödyntää sen tutkimustuloksia arvioidessaan uusien autojen luotettavuutta.
http://www.jdpower.com/corporate/news/releases/pressrelease.aspx?id=2008063
Onpa merkittävä tutkimus. Luin jostakin lehdestä että amerikkalainen Ford lähestyy laadussa laadun esikuvaa japanilaista Toyotaa.
En sanoinsi missään nimessä "Maailmassa" koksa testit ovat varsin amerikkalaisnäkökulmasta. Useista muiden maiden autonvalmistajista, tietoja on ainoastaan yhdysvaltoihin myytyjen mallien perusteella, jotka ovat muutamilla valmistajilla aika paljon erejä mitä muille mantereille tulevat mallit, eli tämä kertoo kyllä laadun amerikassa myydyistä autoista ja heidän malleistaan. Kuten toyotan mallisto on täysin eri amerikassa mitä täällä, samoin useat muut japanilaiset ja myös eurooppalaiset.
Varsin tutuilta ainakin nuo nimet kuulostaa, esimerkiksi Porsche Cayenne, Audi A6, Volvo S40, Toyota Prius, Mercedes E-class, BMW 5-series.
Tietysti japseilla on eri malleja ja toki myös amerikkalaisilla. Ei kai euroautot muutoin poikkea kuin moottorivalikoiman osalta.
Audillahan ei ole edes tehdasta USA:ssa eikä Volvolla, mutta BMW:llä ja Mercedeksellä on. Toki tuo ei liity malleihin sinänsä.
Kehityshän kulkee lisäksi siihen suuntaan, että autonvalmistajille tulee universaalit mallit, kuten Ford Focus esimerkiksi kohta. Jolloin se on sama auto kaikissa maissa.
andertz:
Taas pitää ensin määritellä käsite laatu, jotta aiheesta kannattaa keskustella.
JD mittaa käytännössä tehtaan kokoonpanon virheettömyyttä, ei varsinaisten komponenttien laatua tai esim. autojen ajo-ominaisuuksia tai laatuvaikutelmaa (kojelaudan muovisuus). 90 päivän aikana tulee pahimmat mokat kasauksessa esiin, mutta ei varsinaiset huonosti toteutetut rakenteet. Samoin puutteet voivat johtua maahantuojan/jälleenmyyjän luovutushuollon puutteista. Toisilla merkeillähän huolto toimii toisia huonommin. Eräät merkit ovat ainakin Suomessa ja Ruotsissa kuuluisia huonosta huolto-organisaatiostaan.
JD:n tutkimuksesta voi ehkä arvioida, mikä auto tarvitsee mutterien kiristystä oston jälkeen, ei muuta. Muistaakseni Volvon Belgian tehtaassa on joskus ollut virheettömin tuotanto, silti sieltä tulevat autot eivät koskaan ole hiponeet kärkisijoja autojen luotettavuustilastoissa.
Käsitinkö oikein, siis Bemarit ovat melkein yhtä hyviä kuin Ooppelit?