Infiniti viimeinkin Suomessa!

9 kommenttia

Tampereen Auto-Center on käsittääkseni alkanut tuoda Infinitiä maahan.



Tämä on kaikille autonystäville suuri ja mieluisa uutinen, ovathan Infinitit persoonallisesti muotoiltuja, urheilullisia, huippuvarusteltuja, ylellisiä ja erinomaisia ajettavia, mikäli ulkomaisia autolehtiä vuosien varrelta on uskominen.



Infinitihän on Renault-Nissanin luxusbrändi ja siihen ollaan viime aikoina panostettu paljon. Viime vuonna autoa myytiin noin 150.000 kappaletta, mutta lähivuosina myynnin suunnitellaan nousevan puoleen miljoonaan kappaleeseen.



Monella saattaa vielä 2010-luvullakin olla ennakkoluuloja japanilaista luksusautoa kohtaan. Ainakin tässä tapauksessa turhaan: jo jokunen vuosi sitten brittiläinen Autocar vertaili kolmea BMW:tä kolmea vastaavaa Infinitiä vastaan. Lopputuloksena oli tasapeli - yhdessä luokassa BMW voitti Infinitin, toisessa Infiniti voitti BMW:n ja kolmannessa tuli tasapeli. Jo tuolloin ihmeteltiin ja arvostettiin sitä, että Nissan on muutamassa vuodessa kyennyt rakentamaan merkin, joka ominaisuuksiensa puolesta voi huoletta haastaa ja jopa voittaa maailman johtavia premiummerkkejä.



Tosin kummastuttaa, ettei Infinitille olla luotu suomeksi omia sivuja. Tai ettei edes maahantuojan sivuilla ole listaa autojen hinnoista; ainoastaan mainitaan FX37d, joka on jättimäinen katumaasturi, Porsche Cayennen kilpailija, lähtöhinta noin 90.000 euroa.



Ei liene kohtuuton pyyntö, että kaikkien Suomeen tuotavien mallien hinnat alkaen mainittaisiin kuten myös varustevaihtoehdot, ulkovärit ja sisustan nahkavaihtoehdot. Sivujen ei tarvitse pitää sisällään mitään joutavaa multimediaa äänineen ja liikkuvine kuvineen; riittää, että ovat asialliset ja tarjoavat perusinformaation kuvineen.



Itse ostan Infinitin ( G37 Coupe ) heti, kun varat sallivat. Aikahaitarina siis ensi viikolla tai sitten ei koskaan :grin:

  
  • taidat olla joku datsunin myyntimies

      
  • Hieman ihmettelen mikä itu tuota on ruveta tuomaan, muutama auto jos vuodessa myydään niin tuskin hankkeeksi käy.....kuitenkin täytyy kouluttaa huoltohenkilöstö ja pitää varaosapuoli kunnossa sun muuta..... :open_mouth:

      
  • Ammattilainen:

    Hieman ihmettelen mikä itu tuota on ruveta tuomaan, muutama auto jos vuodessa myydään niin tuskin hankkeeksi käy.....kuitenkin täytyy kouluttaa huoltohenkilöstö ja pitää varaosapuoli kunnossa sun muuta..... :open_mouth:


    No ei kai se huolto sen ihmeellisempää ole kuin muidenkaan autojen. Huolto-ohjeet kuitenkin löytyy. Osaa ne vääränmerkkisiäkin autoja korjaamoissa yleensä korjata...



    Ja huolto-osat on varmaan samat kuin Nissanissa...

      
  • No enpä usko että huolto-osissa on kovinkaan montaa samaa osaa kuin nissaneissa....sen verta eri mallit on kyseessä....ja aina se joka tapauksessa maksaa reippaasti jos uusi merkki polkaistaan markkinoille, eli kyllä niitä myydäkin pitää jos meinaa sen kannattavan.

      
  • Nimeäisivät nyt sen tuotavan mallin ensiksi oikein. Ainakaan Google ei tunne FX37d:tä, vaan tarjolla on FX30d.



    Varmasti tulee kalliiksi kouluttaa myyntiorganisaatio ja huoltohenkilöstö, mutta onhan tuossa esimerkiksi koko voimansiirto taattua Nissan-tavaraa. Esimerkiksi kone on tarjolla Navaraan, Pathfinderiin ja Renault Lagunaankin. Saman 7-vaihteisen automaatin saa Pathfinderiin ja Navaraan.



    Kate tuntuu aika valtaisalta jos alk. hinta on kolmelitraisella dieselillä noin huima. Pathfinder vastaavalla voimansiirrolla maksaa 70k€, joka sekin tuntuu isolta summalta ottaen huomioon auton työkalumaisuuden. Toisaalta Infiniti on taatusti enemmän henkilöauton oloinen.

      
  • Autot ovat varsin samanlaisia nykyään kaikin puolin, joten tuskin mikään aivan valtava ongelma on huolto.



    Todellisuudessakin osia nissaneihin, infiniteihin ja muihinkin japseihin voi tulla täysin samasta tehtaasta, koska suuri osa auton osista tulee suoraan alihankkijoilta. Niitä vain sovelletaan hieman eri tavoin. Osathan tulee varmaan kaikki aina tilaamalla, jossei täällä ole järkeä varastoida.



    Infiniti on kuitenkin luxusauto, joten voi olettaa että siinä on ihan hyvä kate myytyä autoa kohden. En usko, että he sitä ollenkaan laskematta tai miettimättä alkaisivat tuomaan. Homma on varmasti laskeskeltu hyvinkin tarkkaan, mitä maksaa ja mitä jää käteen.



    Autojen osissa on aikamoinen huijaus muutenkin. Ensin myydään auto, jossa on tietoisesti paljonkin osia jotka hajoavat herkästi. Sitten myydään osia hyvällä katteella. Osat merkkiliikkeestä ovat usein varsin hintavia, ja siitä sitä tuloa tehdäänkin. Esimerkiksi muovista tehty henkilöauton "pohjapanssari". Se on tehty muovista, joten varmasti hajoaa helposti, ja uusi merkkiliikkeestä maksaa monta sataa euroa. Paljon tuota halvemmalla saa jo henkilöautoon oikean metallisen panssarin, josta auton voi vaikka tunkata ilmaan. Tuo kuvastaa hyvin sitä, että osia tehdään tietentahtoen huonoiksi ja sellaisiksi että niitä todennäköisesti on helposttikkin tarve uusia, ja sitten on hinta suolainen . . .

      
  • Hienon näköinen pirssi ja varmasti ylellinen ja laadukas. Hieno homma, jos saadaan yksi Maailman merkki Suomeen.

      
  • Matti-:

    Autot ovat varsin samanlaisia nykyään kaikin puolin, joten tuskin mikään aivan valtava ongelma on huolto.

    Todellisuudessakin osia nissaneihin, infiniteihin ja muihinkin japseihin voi tulla täysin samasta tehtaasta, koska suuri osa auton osista tulee suoraan alihankkijoilta. Niitä vain sovelletaan hieman eri tavoin. Osathan tulee varmaan kaikki aina tilaamalla, jossei täällä ole järkeä varastoida.


    Eiköhän noiden osissa ole melkoinen ero jo pelkästään täysin erilaisen leiskan vuoksi.



    Autojen osissa on aikamoinen huijaus muutenkin. Ensin myydään auto, jossa on tietoisesti paljonkin osia jotka hajoavat herkästi. Sitten myydään osia hyvällä katteella. Osat merkkiliikkeestä ovat usein varsin hintavia, ja siitä sitä tuloa tehdäänkin. Esimerkiksi muovista tehty henkilöauton "pohjapanssari". Se on tehty muovista, joten varmasti hajoaa helposti, ja uusi merkkiliikkeestä maksaa monta sataa euroa. Paljon tuota halvemmalla saa jo henkilöautoon oikean metallisen panssarin, josta auton voi vaikka tunkata ilmaan. Tuo kuvastaa hyvin sitä, että osia tehdään tietentahtoen huonoiksi ja sellaisiksi että niitä todennäköisesti on helposttikkin tarve uusia, ja sitten on hinta suolainen . . .




    Aika vähän noihin nykyisin osia vaihdetaan. Monella autolla ajetaan useita satoja tuhansia lähinnä harvakseltaan kuluvia osia vaihtaen. Toista oli ennen. Vaihtomoottoreita haalittiin Japania myöten, moottorikoneistamoilla riitti kiireitä ja hitsaaminen oli yksi katsastushuollon normaaleista toimenpiteistä.



    Muovilevyillä ei edes yritetä tehdä mitään panssarointeja. Maastoajoneuvoihin ja ralliin ne eivät siis sovellu. Ilmaa ne kuitenkin ohjaavat mainiosti ilman turhaa painolastia. Päämarkkina-alueilla niiden kestävyydessäkään ei ole merkittäviä ongelmia. Suomen talvessa näiden kestävyys riippuu paljon kuskista.



      
  • Tuo Infinitin äänimaailma bensana on todella nautinnollinen, ja ihan omanlaisensa. Mielenkiintoista siinä on se, että ne Infinitin pienet coupet ja katumaasturit on viritetty selkeästi ihan samoihin ääniin. Amerikassa kun ajelee, ja yhtäkkiä ohi ajaa se tuttu urheiluautomainen ulina, kiihdyttäen voimakkaasti, jo pelkällä korvakuulolla tietää että kyseessä on Infiniti. Ihme ettei Nissan suomessa ala miettiä Infiniti-kuvioita tarkemmin..



    Mutta, näihin euroopassa myytäviin diesel-infiniteihin...en tiedä millainen äänimaailma niissä sitten on. Miten diesel-moottorin ääntä saisi ylipäänsä seksikkäämmäksi? :smile:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit