Pitääkö jättää "hai-hattelu" uudesta Aigosta?
Olen lueskellut Toyota Aigon vesivuodoista sisätiloihin,kytkinongelmista hajoavista vesipumpuista eurooppalaisilta sivustoilta.
Onko suomessa myytävät Toyotat niin paljon parempia,ettei näistä mainita missään? Vai onko taas kysymyksessä suomalainen jääräpäisyys?Eli;kun ostin niin se on hyvä!
Nyt kyllä jää todennäköisesti vain aikeeksi ostaa uusi Aigo ja myydä Jetta!
Eipä ole moiseen törmännyt Aygon osalta. Tutulla oli Golfissa kylläkin noita samaisia probleemia - lämppärinkenno vuoti ja kytkin meni uusiksi jo ennen 100tkm (materiaalivirhe). Suomessa oli taannoin yksi Aygo jossa se kaasupoljin palautui hitaasti ja mistä syystä noissa oli takaisinkutsukampanja. Tämä tieto maahantuojalta. Muista mahd.ongelmista ei ole pahemmin kuulunut.
...mitenkähän tosissasi olet ollut koko asian suhteen kun ihan uuden ketjunkin aloitit?
Tosissani olen!
Uuden ketjun aloitin siksi,että asia Aigosta tuntui uudelle.
Vesivuoto sisälle näyttäisi olevan takaikkunasta/luukusta.
Huomenna vien erään konepesuun ja kerron sitten.
Mutta tuo kytkin? Väittävä Englannissa sitä halkaisijaltaan liian pieneksi.
On mennyt automaattivaihteisistakin,joten vika todella lienee kytkimessä ei käyttäjässä.
nämä tiedot ovat ulkolaisilta sivustoilta.
Kai't kyseessä on sama auto???
auton, joka kaikkien mielestä hyvä, tai viaton?
Koivuniemen herra tuossa jo tiivistikin sen olennaisimman. Kaikissa autoissa on vikoja, toisissa vaan vähemmän kuin toisissa.
Isaskarille suosittelen tiedustelemaan Tojota-myyjältä huoltosopimusta Aygoon. On varsin edullinen, kun huoltokulutkin ovat edulliset. Jos laatu - tai sen puute - pelottaa, niin huoltosopimus antaa varmuuden myös takuuajan jälkeen. Ylimääräiset remontit menee silloin sopimuksen piikkiin.
En kyllä tiedä, minkä auton sitten uskaltaa ostaa, jos ei Aygoa? Toyota on kestävän merkin maineessa, ja voisin kuvitella, että Aygon ylläpitäminen on halpaa (renkaat, huollot jne.) ja potentiaaliset viat huomattavasti halvempi korjata kuin isommista ja monimutkaisemmista autoista.
Mikäli Aygon ominaisuudet vain riittävät, on se varmasti "järkihankinta", mikäli nyt uuden auton hankinnassa on koskaan järkeä.
Itse pyytäisin tarjouksen vielä vastaavasta sitikasta ja pösöstä. Ne ovat tismalleen samat autot maskeja lukuunottamatta.
A Tapio:
Se takaisinkutsukampanja koski kyllä kaikkia maita joissa Aygoa on myyty, eikä se perustunut yksittäiseen vikaan suomalaisessa autossa. Myös ranskalaiset sisarautot olivat tuon takaisinkutsun piirissä.
Ei nyt varsinaisesti liity asiaan, mutta kun tänään ajoin parin suht. tuoreen dsl-Toyotan perässä (nykyinen avensis farmaritaksi) ja nykyistä edellinen RAV4, niin voi sitä savutuksen määrää ja tuoksua kun kuski polkaisi kaasua. Vastaavaa en ole pannut merkille noin kuin lähes ikälopuissa meseissä (MB Vito on oma lukunsa joille nuo Tojotkin hävisivät reilusti).
Aygoa ei Suomessa saa dieselinä, ja vaikka saisikin, se tuskin olisi kovin lähellä em. konevikaa, mutta kumminkin.
mikahe:
Tätä tarkoitan, mitä edellä kirjoitin. Jos yrittää ostaa autoa ihmisten kirjoittelun mukaan, niin vaikea löytää kaikkien mielestä hyvää
Toyota Aygo, Citroen C1 ja Peugeot 107 ovat sama auto varustettuina pienillä ulkonäköeroilla. Lisäksi kaikki ovat valmistettu käsittääkseni samoissa paikoissa.
Tuntuisi järjettömältä olettaa, että Aygo olisi noita muita parempi hyvämaineisen merkkinsä perusteella.
Aygo ei taida kuitenkaan olla kovinkaan yleinen Suomessa.
mikahe:
Ikävä kyllä noita savuttavia dieseleitä tuntuu olevan ja vielä siten, että mitä parempi auto sitä "parempi" savutus kaasu pohjassa. Syytä kannattanee etsiä noista tehokkaimmista lastuvirityksistä. Ikäloput romut on tietysti sitten asia erikseen.
Itsellä ollut muutama Aygo huollon sijaisautona muutaman kerran ja kyllä se semmoinen vispilä tai päristin(3 syl. köyhän miehen V6, äänet..) enempi on etten ottaisi huusholliin itselle vaivoiksi muutenkaan. Heti jos nopeus nousee yli 80km/h niin auto muistuttaa siitä, että se on tarkoitettu nurkka-ajoon.
Suosittelen suosiolla ottamaan vähän ajetun, 1-3v. vanhan(jos on rahasta kiinni..) Yariksen, joita saa ripeinä ja todella toimintavarmoina Dieseleinäkin (1,4l./90Hp!). Yaris ei kuitenkaan ola paljon isompi auto kaupunkiajon ja kulutuksen kannalta, mutta paljon isomman auton oloinen moottoritiellä. Meluisa Yariskin on motarilla riippuen renkaista ja asfaltista, mutta paljon hiljaisempi ja mukavampi kuin Aygo. Yariksia on myyty paljon ja hyvin varustellun, itselle sopivan yksilön löytää helposti.
Yariksesta on varmasti paljon vähemmän teknistä harmia kuin jostain Jetasta/Borasta.
Maastovälitys:
tuossa juttelin toverin kanssa niin heidän firmassa on tullut ilmoitus ettei yaris dieseleitä saa käyttää tyhjäkäynnillä muutamaa minuuttia pidempään ,koska mottorit hajoaa.
heillä on 4 kpl niitä ja 4kpl moottoreita on vaihdettu...
Tuo Toyotan 1,4 D4d on varmasti yksi luotettavimmista moottoreista mitä on rakennettu ja varmasti dieseleiden eliittiä kestävyydeltään. Suunniteltu kestämään. En usko noita koneen hajoamisia tuon laitteen osalta... voisiko liittyä tuo tyhjäkäyntiasia KAIKKIA uusia dieseleitä piinaaviin hiukkassuotimiin jotka tukkeutuvat pätkäajossa ja tyhjäkäynnillä? Se tuskin konetta rikkoo mutta suodin voi tukkeutua. Jokuhan kertoi taannoin tällä palstalla, että oli joutunut maksamaan hiukkassuotimen Audiin ja Hesarissa oli taannoin juttu Hondan kohdalta suodinongelmasta. Taksitolpalla tiedetään näistä ongelmista hyvinkin useamman "laatumerkinkin" osalta.
Itse koneena 1,4 D4d on varsin mainio ja pysyy ilmoitetussa kulutuksessa helpostikin - tämä konehan on voittanut monesti myös eko-autokisan ja todettu mm. vartijoiden käytössä äärimmäisen kestäväksi jo vuodesta 2005 saakka. Noilla on ajeltu jopa puolimiljoonaa ilman turbo, pumppusuutin ym. ongelmia joita kilpailijoissa tuntuu esiintyvän selvästi useammin.
Tuota myllyä ei siihen Aygoon saa, mutta hyvin se kuljettaa Yarista, UC:a, Verso-S:ä, Aurista tai Corollaa - ainakin ilman hiukkassuodinta olevat versiot ovat niitä ikiliikkujia
http://www.autotalli.com/vaihtoauto/31878642/pos/1/Toyota/Yaris/2008/Heinola
Tossa kuriositeettina vaan asiallinen 5 ovinen peli, jolla ajaa vielä pitkään. Varusteitakin on: Ilmastointi, Webasto kellolla (EI todellakaan tarvii palella talvisin!), kauko-ohjattu keskuslukitus.
Ennemmin tuolla lähtee moottoritielle tai edes Kehäteille kuin Aygolla. Yarikseen voi laittaa tuolla moottorilla pienen kärrynkin jo perään jos olisi koukku..
Meillä on kolmosautona vastaava mutta vanhempi malli ollut jo vuoden.
Unohda tuo Aygo! C1:sen tai 107:kan saa paljon halvemalla jos tuollaisen kerran haluaa. Kaikki nuo ovat koko lailla kuraa autoina(PSA:n mukana ole jo velvoittaa tähän).
Yaris 100 X parempi vaihtoehto jonka saat n.vuoden vanhana samaan rahaan kuin uuden Aygon.
Onpas Finmanin kaverille sattunut huonot 1.4deet! Itse jäähdytin toissa kesänä mökkiä Urban Cruiserin ilmastoinilla yhteensä n.50 tuntia. Auto siis "roksotti" tyhjäkäyntiä pihassa ja vedin solukumiletkulla ilmat sisään siitä koelaudan pyöreästä suulakkeesta ja auton ilmastointilaitteen puhalluksen täysille. Laski mökin yläkerran lämpötilaa(jossa nukkuma parvi) 2tunnissa n.10astetta (35-25), ja mikä parasta vähensi ilmankosteutta siedettävälle tasolle.Tuostahan olisi pitänyt mennä kone jo ainakin satakertaa, jos siis muutaman minuutin tyhjiksellä jo rikkoutuu.
Ja onhan noita 1.4d koneisia myynnissä Falkcin ja G4S:n jäljiltä (vartiontiliikkeitävaikka kuinka ja paljon. Ja kaikki vieläpä ajettu järjestään 250-350tkm ilman suurempia remontteja(normihuollot siis).
Mikset laita Jettaan lisälämmitintä jos ainut syy vaihtoon on sen jetan kylmyys? (Simpan mielestä vw ei edes voi olla kylmä
Ryne:
Ongelmat tyhjäkäynnin kanssa liittyvät dieseleissä monesti talveen.