KIA Sorento R 2.2 CRDi Aut LX.

10 kommenttia

Tuli koeajettua kyseinen automalli. Varustelutaso oli LX, eli ilmeisesti halvempi paketti (ei nahkapenkkej&#228:wink:. Vetoautona kiinnostavin on automaattivaihteinen diesel nelivedolla ja uusi Kia täyttää nämä kriteerit.



Koeajo oli erittäin positiivinen yllätys. Edeltäjämallin koeajoa en mielelläni muistele. Sen verran kömpelö ja pehmeä alustainen lulla oli kyseessä. Tämä uusi on täysin eri luokkaa.



Ensihuomioina tuli hyvät ja napakat penkit. Hieman lyhyellä reisituella, mutta sähkösäädöillä penkki kallistui niin sopivaan kulmaan ettei lyhyys häiritse. Muutenkin sisällä oli ihan sopusuhtainen tunnelma. Kaikki oli siistiä, työnjälkeä myöten. Mittaristo ei näy vänkärille (huom. vaimolta!). Audiot pelasi kuten pitää ja ilmastointilogiikka onnistui +22C kelissä pitämään liioitellut puhaltelut kurissa, mutta piti lämpötilan sopivana hallitusti. Autosta näkee ulos tyydyttävästi. Ainoastaan C / D pilarien seutu on turhan pimennossa. Sivupeilit on todella runsaat ja avaa kunnon näkymän, joten nuo kuolleet kulmat ei liene häiriöksi. Materiaalit kilpailee esimerkiksi Japanilaisten kanssa rinta rinnan. Ja mielestäni Kian sisustuksen muotoilu & tyyli on onnistuneempaa kuin monilla Japanilaisilla vrt. Toyota, Subaru ja Honda.



Ajossa auto on miellyttävä. Ohjaustuntuma vois toki olla parempi, mutta tässä sarjassa se on ihan hyvä. Kelpaa verrata kalliimpiin kilpailijoihin. Automaatti toimii juuri kuten pitääkin. Ei mitään erityistä siitä osaa sanoa. 6 vaihdetta takaa sen, että joka nopeudelle löytyy sopiva. Ja voimalinja kuljettaa isoa autoa tosi rivakkaa tahtia. Kulutus koeajolla oli ajotieturin mukaan 8.6 litraa (pelkkää kaupungilla pyörimistä ja n.8km moottoritiell&#228:wink:.



Outona ominaisuutena jäi mieleen poljettava seisontajarru? Sekä mun mielestä harmillisen matala maavara (184mm).



Hieno auto ja hinnoittelu on vähintään kohdallaan. Kialla on käsissään varma hitti. 7 vuoden takuu (150 000km raja) houkuttelee varmasti ostajia. Tuotteessa ei ole mitään miksi ei sitä ostaisi. Tai no, jollekulle nimi Kia ja Korealaisuus voi olla negatiivinen juttu. Mutta jotka ostaa autoja käyttöön ja vain ominaisuuksien vuoksi, tulee varmasti harkitsemaan Sorentoa jos hakee tilavaa ja nelivetoista vetoautoa.



Jos pitää antaa arvosana, niin 4 / 5 tulee täältä. Ja se on paljon se! :grin:

  
  • Hienot koeajokommentit, kiitokset!



    Saitko missään kokeiltua itse nelivedon toimintaa (veditkö vaikeissa olosuhteissa tms.)?

      
  • Entäs vilkaisitko auton alle, miltä näytti maastoajoa ajatellen muuten kuin matalan maavaran osalta?



    Onko Sorento mielestäsi enemmän maasturi kuin katumaasturi?



    Vanha lulla muuten saattaisi olla kiinnostava käytettynä (säilyttää ilmeisesti aika huonosti hintansa), mutta kulutus ei taida olla ihan suhteessa ilmoitettuun (yhdistetty 7,7 l/100 km). Aina ei huono ajettavuus ole ykkösasia.



    Ruostuminen on ainakin ollut joskus syntinä korealaisilla, miten lienee nykyään. Varmaan uuden auton ostaja paikkaa tilannetta aika hyvin suojaamalla auton uutena.



    Oletko BoxerDiesel vaihtamassa vai kokeilitko Sorentoa muuten vain? Oletko edelleen tyytyväinen Outbackiin? Ja sori aiheesta poikkeaminen.

      
  • Saitko missään kokeiltua itse nelivedon toimintaa (veditkö vaikeissa olosuhteissa tms.)?




    Valitettavasti en. Ainoa mitä kokeilin, oli kun kytkin nelivedon "lukon" päälle ja pyörittelin autoa parkkipaikalla. En havainnut mitään muutosta, tyyliin kangistumista tai kömpelöyttä yms.



    Entäs vilkaisitko auton alle, miltä näytti maastoajoa ajatellen muuten kuin matalan maavaran osalta?




    Sen verran vain kurkistin, että näki tasausyörästöjen olevan aika paljaat. Samaten edessä ei ole mitään muovia kummoisempaa suojaamassa maakontakteilta moottorin alaosia yms. Mutta ei mitään suorastaan hälyttävää ollut kuten johtoja/letkuja jne. jotka suoraan jäis ensimmäiseen kantoon.




    Onko Sorento mielestäsi enemmän maasturi kuin katumaasturi?




    Katumaasturi. Siis tämä uusi Sorento. Ei missään nimessa maastoauto. Entinen malli vois olla rahoille hyvin vastinetta tarjoava auto juuri vetohommiin ja muutenkin hieman karumpaan menoon. Ajo-ominaisuudet (ja oikeastaan muutkin ominaisuudet) on vielä sen verran vanhaa Korealaisperinnettä, etten itse ole tuosta kiinnostunut.



    Oletko BoxerDiesel vaihtamassa vai kokeilitko Sorentoa muuten vain? Oletko edelleen tyytyväinen Outbackiin?




    En ole vaihtamassa Subarua pois vielä. 50tkm vielä ajamatta. Sitten todennäköisesti aletaan vaihtoa suunnitella. Autoon olen erittäin tyytyväinen edelleen. Suorituskyky ja kulutus on tässä mallissa enemmän kuin kohdallaan. Ainoa puute on automaatin puute. Ja se on myös syy miksi vaihto todennäköisesti tulee eteen jossain vaiheessa. Odottavalla kannalla tässä ollaan, josko Subaru saa yhdistettyä uuden hienon CVT vaihteiston dieselin pariksi. Tällaista kuitenkin huhuillaan olevan tulossa.



    Sorentoa koeajoin lähinnä kiinnostuksesta uutta Korealaista kohtaan, sekä halusin tutustua uuteen moottori+vaihteisto yhdistelmään. Joka myös on muuten saatavana Hyundai Santa Fe malliin, joka taas on henkilökohtainen suosikkini Korealais sisaruksista. Sillä (ennen viimeisintä face liftiä ) on tullut ajettua jonkinverran enemmän ja auto on laadukas sekä hyvä ajaa pahoissa paikoissa. Uutta moottoripakettia en on Santa Fe:ssa testannut. Santa Fe tarjoaa hieman enemmän maavaraa (200mm) ja joitakin eroja varustelussa vs Kia Sorento.

      
  • Korealaiset ovat kyllä parantaneet huimaa vauhtia tuotteitaan. Itselläni ei ainakaan ole minkäänlaisia ennakkoluuloja Kiaa tai Hyundaita kohtaan. Ties vaikka itse joskus hankkisin sellaisen.



    Jalkakäyttöinen seisontajarru kertoo lähinnä, mikä kyseisen auton päämarkkina-alue, eli Pohjois-Amerikka. Volvo S80:ssä on samanlainen.

      
  • simppa:

    Korealaiset ovat kyllä parantaneet huimaa vauhtia tuotteitaan.




    Totta. Samalla varmaan tehokkaasti myös käytettyjen kohdalla pyritään käyttämään uusien mallien imagoa hyödyksi, vaikka käytetyn mallilla ikää saattaa olla jopa 10 vuotta. Se on paljon tässä kehityskaaressa.

      
  • Ei tosiaan tarvitse mennä kuin yksi mallisukupolvi taaksepäin, kun korealaisten mallistosta autoja, jotka eivät kestäneet minkäänlaista vertailua euro/japsimerkkeihin. Ei tarvitse mennä kuin 5v taaksepäin, niin mallistosta löytyi tällaisia:



    http://www.nettiauto.com/kia/rio/3404294



    Korjatkaa toki jos olen väärässä, mutta ei kai korealaiset mitenkään erityisen hyvin arvoaan pidä?

      
  • Sorentoa tuskin tulen tarvitsemaan, mutta Kia- ja Hyundai-mallistot ovat todellakin kieltämättä kehittyneet siihen malliin, että en pitäisi ihmeenäkään vaikka kurvailisin korealaisella autolla seuraavaksi.

    P.S. Jos vast´ikään esitelty Elantra saataisiin Suomeen, niin koeajolle pitäisi painua heti! :sunglasses:

      
  • simppa:

    Ei tosiaan tarvitse mennä kuin yksi mallisukupolvi taaksepäin, kun korealaisten mallistosta autoja, jotka eivät kestäneet minkäänlaista vertailua euro/japsimerkkeihin. Ei tarvitse mennä kuin 5v taaksepäin, niin mallistosta löytyi tällaisia:

    http://www.nettiauto.com/kia/rio/3404294

    Korjatkaa toki jos olen väärässä, mutta ei kai korealaiset mitenkään erityisen hyvin arvoaan pidä?




    Mikäs tossa Riossa niin poikkeuksellisen huonoa oli, oletko itse kokeillut? Omat renkaat ainakin näyttävät mahtuvan konttiin, mikä ei yleensä ole itsestäänselvyys. Noita myytiin aikoinaan suunnilleen 12 tuhannella eurolla, eli jotakuinkin halvimman Punton hinnalla.



      
  • Ei tosiaan tarvitse mennä kuin yksi mallisukupolvi taaksepäin, kun korealaisten mallistosta autoja, jotka eivät kestäneet minkäänlaista vertailua euro/japsimerkkeihin.




    Näinhän se on. Ja sieltä varmaan edelleen juontaa vahvat epäilyt Korealaisia valmistajia kohtaan. Mutta ennakkoluulottomasti koeajamaan vain jos kiinnostaa. Uusimmat tuotteet on ihan eri luokkaa kuin aiemmat. Toki siellä vanhemmissakin malleissa on varmaan ihan kunnon autoja.



    Nyky mallisto kestääkin sitten vertailun ihan mihin vain. Toki ns premium autot on tehty kalliimmasti, mutta jos hintaluokassa verrataan.



    Mielenkiinnosta ajattelin kokeilla myös uudet Huyndain ix35:n ja Kian Sportagen. Niihin saa myös käsittääkseni uuden 6-lovisen automaatin diesel koneen pariksi. Tokihan nuo on jo pienempiä autoja, mutta niin on hinnatkin. Erityisesti Sportage näyttää kuvissa ihan tyylikkäältä autolta. Jälleen tässä herää mulla ihmetys, miten Korealaiset otti Japanilaiset kiinni designissa ja mielestäni on jo menneet ohi, että heilahtaa. Mielipiteitä tietysti on monia, mutta minun silmissä Korealaisten uutukaiset on järkiään olleet ihan hienoa autoja.

      
  • Lefa:



    Mikäs tossa Riossa niin poikkeuksellisen huonoa oli, oletko itse kokeillut? Omat renkaat ainakin näyttävät mahtuvan konttiin, mikä ei yleensä ole itsestäänselvyys. Noita myytiin aikoinaan suunnilleen 12 tuhannella eurolla, eli jotakuinkin halvimman Punton hinnalla.




    Useamman mutkan kautta jouduin tuollaisella Riolla ajamaan vajaa kaksi päivää. Yhtä huono vaihteensiirto on ollut vain Nissan Vanetessa ja ohjauksen tunto oli tasan nolla. Sisustan nyt kaikki varmaan näkevät noista kuvista. Kaikin puolin ihan järkyttävä jos vertaa eurooppalaisiin tai japanilaisiin. Hintaa toki saattoi olla vähän, mutta osa viestini pointista olikin, että korealaiset eivät enää halpa-autoja, jotka kilpailevat vain hinnallaan, vaan oikeasti kilpailukykyisiä autoja, jotka kilpailevat rinta rinnan vanhan mantereen tuotosten kanssa myös ominaisuuksillaan. Vielä muutama vuosi sitten noin ei ollut. Hieno homma mielestäni.



    Ja kannattaa muistaa, että korealaiset ovat rynnistäneet jenkkimarkkinoillekin todella kilpailukykyisillä malleilla. Esimerkiksi Hyundai Genesis Coupe on lukemani perusteella mainio auto. Myös Genesis sedan on ilmeisen onnistunut. Kumpikin noista on vielä erittäin aggressiivisesti hinnoiteltu. Genesis sedanissa saa valtavasti vastinetta rahoilleen, kuten myös coupessa. Jos tuon sedan olisi Euroopassa saatavilla ja yhtä mainiosti hinnoiteltu, niin siinä olisi hyvin todennäköinen seuraava automme.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit