Uuden Audi A7:n voi bongata viikonlopun ajan Suomessa uudessa Vantaan Audi Centerissä.
http://www.iltalehti.fi/autot/2010090312293476_au.shtml
On muuten pikkasen tyylikkään näköinen ulkoa ja varsinkin sisältä ja tuohan sopii vaikka lapsiperheen ykkösautoksi farmarin sijasta. Lähes hävettää Bemarin puolesta, kun toivat markkinoille sen kamalan 5 GT:n tuommoisen sijasta. Hyviä kuvia löytyy tuolta ulkoa ja sisältä:
http://www.km77.com/fotos/Audi/A7_Sportback_2011/Exterior.html?division=version&photoType=1&limit=8
http://www.km77.com/fotos/Audi/A7_Sportback_2011/Interior.html?photoType=2
Tuossa näkyy hyvin miten iso tavaratila on:
http://www.km77.com/fotos/Audi/A7_Sportback_2011/Audi-A7_Sportback_2011-Gama_A7_Sportback-Gama_A7_Sportback-Turismo-Interior-Maletero-5_puertas-201007260011.html?modelId=1822&photoType=2&order=2&division=tipo&galleryLimit=12&galleryBackLimit=8
Moottorit on aluksi 2,8 FSI quatttro (204 hv), 3,0 TDI quattro ( 245 hv) ja 3,0 TFSI quattro (300 hv). Audi A6 2,8 V6 FSI quattro tiptronic maksaa tällä hetkellä 62 223,99 , joten siihen suhteutettuna halvinta malliakaan ei taida saada alle 70 tonnin ja tietenkin lisävarusteet päälle. Eli hieno auto, mutta pelkäksi haaveeksi jää useimmille Suomessa. Saksassa taas tuo halvin A7 maksaa vain 51.650 .
http://www.audi.de/de/brand/de/neuwagen/a7/a7_sportback/motoren/fsi.html#source=http://www.audi.de/de/brand/de/neuwagen/a7/a7_sportback/technische_daten.html&container=page
Audin muotoilu on tällä hetkellä ylivoimaista esimerkiksi Bemariin ja Mersuun verrattuna.
Lähes hävettää Bemarin puolesta, kun toivat markkinoille sen kamalan 5 GT:n tuommoisen sijasta.
..................
Audin muotoilu on tällä hetkellä ylivoimaista esimerkiksi Bemariin ja Mersuun verrattuna.
-Siinäpä ne oleelliset tuli heti kärkeen?
Kyllä kai Audi on puhdaslinjaisin, senhän näkee jo perssilmälläkin.
Jokaisella merkillä on tietenkin muotoilullisia helmiä ja floppeja. Audin helmi on minusta tuo A7. Kävin tänään Audi-liikkeessä tarkoituksena katsastaa livenä tuo A7, mutta eihän sitä siinä liikkeessä ollutkaan, missä kävin. Katselin sitten Audin muita malleja mm. A1:tä, joka nyt ei taas minuun tehnyt vaikutusta, eikä enää tee myöskään vanha A6, joka on menettänyt jo hohtonsa. Sen sijaan A5 on hieno.
Bemarilla on uusi 5 sarja ihan tyylikäs, mutta tuo mainitsemani 5 GT on lähinnä omituinen auto muotoilultaan.
Mersua en edes ala ruotimaan sen kummemmin, mutta sen nykytyyli ei minuun oikein vetoa, joitain poikkeuksia lukuunottamatta.
Tuomio: Ei minkään näköinen! Toki erittäin käytännöllinen jos vertaa A6 sedaniin tai A8:n. Ainoa onnistuneesti muotoiltu auto Audin nykymallistossa on A5 Sportback ja ehkä A8. Keulailmeestä en ihmeemmin niissäkään tykkää.
Bemu on aina Bemu ja arvokkaan näköinen, sivuprofiili mittasuhteiltaan on jokaisessa mallissa parasta ulkonäössä.
Mersun mallisto on mielestäni onnistunut kun jätetään tilaihmeet ja etuvetoiset pois laskuista. Uusi E on todella hieno ja tuo mieleen wanhan W108/109 mallin jostain syystä, juuri sen näköinen auto jonka sisällä voi olla mieto sikarin tuoksu. Parasta perseennäyttöä kateelliselle kansalle on edelleen hankkia E tai 5-sarjalainen, Audi ei ärsytä hölmöläisiä lähellekään yhtä paljon
Jaa että Audi ei ärsytä hölmöläisiä? Katsoppas muuta tällä palstalla olevaa keskustelua niin mikään muu ei ärsytä läheskään niin paljoa kuin Audi. Joillain on jopa selkeää vihaa merkkiä ja sillä ajavia kohtaan. Taisipa joku ylpeänä kertoa kuinka hän on valmis vaarantamaan oman ja muiden turvallisuuden vain voidakseen "kouluttaa" Audi-kuskeja.
Mutta asiaan. Mielestäni Audin paras tekele viime aikoina on ollut A5 coupena tai sportbackina, sen jälkeen ollaan menty hieman alamäkeen muotoilussa. A7 näyttää muuten ihan hyvältä mutta en millään pääse eroon siitä mielikuvasta että mielestäni sen perä näyttää joltain 70/80-luvun Skodan coupen perältä. Ja se ei ole hyvä asia. Tosin eipä se 5-sarjan GT myöskään hyvältä näytä, mutta se ei taida A7:n kanssa kilpaillakaan. Lähemmät kilpailijat tuolle Audille lienevät Mercedes CLS ja Porsche Panamera ja ehkäpä Jaguar XF.
Vackraste:
Mutta eikös tuo ole muotoilultaan juuri A5 Sportbackin ja A8:n yhdistelmä?
Mistä autosta muuten löydät tyylikkäämmän kojelaudan ja sisustuksen kuin tuosta A7:sta?:
http://www.km77.com/fotos/Audi/A7_Sportback_2011/Audi-A7_Sportback_2011-Gama_A7_Sportback-Gama_A7_Sportback-Turismo-Interior-Salpicadero-5_puertas-201007260042.html?modelId=1822&photoType=2&order=2&division=tipo&galleryLimit=12&galleryBackLimit=8
Jaguar XJ on myös tyylikäs sisältä, mutta jotenkin jo vähän liiankin futuristinen:
http://www.km77.com/fotos/Jaguar/XJ_2010/Jaguar-XJ_2010-Gama_XJ-Gama_XJ-Turismo-Interior-Salpicadero-4_puertas-201003180139.html?modelId=1183&finishId=277&photoType=2&order=2&division=acabado&galleryLimit=12&galleryBackLimit=8
Tuossa sitten uusi Mersun CLS sisältä. Aika ankea on Audin rinnalla.
http://www.km77.com/fotos/Mercedes-Benz/CLS_2011/Mercedes-Benz-CLS_2011-350_BlueEFFICIENCY-Gama_CLS-Turismo-Interior-Salpicadero-4_puertas-201008230001.html?modelId=1828&modelVersionId=2957&photoType=2&order=2&division=version&galleryLimit=12&galleryBackLimit=8
Minun mielestäni esimerkiksi Mazda CX-9 on moninkertaisesti tyylikkäämpi kuin BMW 5 GT, jopa uusi Ford S-Max on tyylikkäämpi. Mutta kun auton merkki on BMW, niin tuollaista rumilusta pitää periaatteesta puolustaa. BMW X6 on ehkä tyylikkäin BMW tai 500-sarja.
Ja jos vertaa Audin A7:aa Mersun CLS:ään, niin kyllä Audissa on enemmän klassisen urheiluauton piirteitä, tietysti viisi-ovisuus tekee siitä vähän raskaan oloisen.
Esimerkiksi Audin A7:n perä on kuin taideteos Mersun CLSn ihmeperään verrattuna, olkoonkin että CLSn sivuprofiili on ihan ok. Audi nyt vaan on harmonisempi ja puhdaslinjaisempi.
A-utoilija:
Kuten thorne2 totesi, niin perä on köpö(ja keula niin kuin muissakin Audeissa). Sisusta onkin hieno, enkä siitä ole mitään pahaa sanonutkaan, ehkä ratti ja vaihteenvalitsin on vähän... no joo. Uuden CLS:n sisus ei sekään ole mitenkään huonon näköinen, mikä siinä sinun mielestä on huonoa? Varsinkin jos vertaa johonkin Volvoon tai Lexukseen?
Vackraste:
Noiden mallikuvien pitäisi edustaa autoa tyylikkäimmillään ja ovat valinneet aika ankean värimaailman tuohon Mersuun. Sinänsä tuossa Mersussa ei nyt vikaa ole, mutta ei uskoisi että kyseessä on joku lähes 100 tonnin auto.
Miksi vedit tähän Volvon mukaan? Niissähän on nykyään tyylikkäät sisustukset ja veikkaan että tiedätkin sen.
Sen sijaan Lexus on tuota tasoa, vaikka kyse on huippumallista LS 600 eli Toyotahan tuosta tulee lähinnä mieleen:
http://www.km77.com/00/lexus/ls/600h/gra/101.asp
http://www.km77.com/00/lexus/ls/600h/gra/100.asp
A-utoilija:
Sen Volvon tilalle voi vaihtaa vaikka Saabin jos häiritsee, tosin uuden 9-5:n sisusta on kuvien perusteella ihan hyvä. Minä en Volvon sisustastakaan pidä mutta makuasioitahan nämä on ja sinäkin sen tiedät.
Lexus on ihan pohjanoteeraus sisuksiltaan, siitä olemme samaa mieltä. Kalliin Lexuksen kojelauta on yhtä 'hieno' kuin 30 kiloeuron Mazdassa. Nykyistä autoa valkatessa vaihtoehtoina oli Lexus IS 250, M-B C ja E90 325i. Lexus tippui pois jo kylmillä tyypeillä.
Hintaansa nähden melko nopeasti unohdettavan näköinen, kojetaulu kuin krouvi kopio Mersun tai Bemun vastaavista.
Derrick:
Kyllä joo ihan oikea kananmuna olisi vieläkin puhdaslinjaisempi...
Vackraste
Mitäs merkitystä sinun pitämilläsi on, kun ulkomaisissa autolehdissä S60:n sisustaa on pidetty vastaavan Mersu-kilpailijan sisustaa laadukkaampana ja ergonomisempana. Ja penkit Volvossa on erinomaiset.
CLS tosiaan on vähemmän kananmunan oloinen, mutta Fordin takavalot ei sovellu tällaiseen autoon.
Audi vaikuttaisi Mersua käytännöllisemmältä, siitä syystä Audissa on ehkä vähän liian korkea takaosa, tavaratilan takia.
CLS
http://www.km77.com/fotos/Mercedes-Benz/CLS_2011/Mercedes-Benz-CLS_2011-350_BlueEFFICIENCY-Gama_CLS-Turismo-Exterior-Posterior-Lateral-4_puertas-201008220003.html?modelId=1828&modelVersionId=2957&photoType=1&order=2&division=version&galleryLimit=12&galleryBackLimit=8
BMW:n 500-sarja on kuitenkin näitä kahta paremman näköinen.
http://www.km77.com/fotos/BMW/Serie_5_2010/BMW-Serie_5_2010-Gama_Serie_5-Gama_Serie_5-Turismo-Spacegrau_Metalizado-Exterior-Lateral-Posterior-4_puertas-200911230288.html?modelId=1271&numDoors=4&modelVersionId=1005&photoType=1&order=2&division=version&galleryLimit=8&galleryBackLimit=8
A7
http://www.km77.com/fotos/Audi/A7_Sportback_2011/Audi-A7_Sportback_2011-3.0_TDI_quattro-Gama_A7_Sportback-Turismo-Exterior-Lateral-5_puertas-201007280003.html?modelId=1822&modelVersionId=2940&photoType=1&order=2&division=version&galleryLimit=8&galleryBackLimit=8
BMW GT
http://www.carztune.com/wp-content/uploads/2009/05/bmw-5-series-gt_2.jpg
Mazda CX-9
http://www.google.fi/imgres?imgurl=http://www.babez.de/mazda/cx92008/mazda-cx-9-03.jpg&imgrefurl=http://www.babez.de/mazda/cx92008/mazda-cx-9-pic03.php&usg=__I3xB-gMmqoAtJN7F_8NGYb-EqoM=&h=768&w=1024&sz=133&hl=fi&start=14&zoom=1&itbs=1&tbnid=9fpNLGIeCFzTlM:&tbnh=113&tbnw=150&prev=/images%3Fq%3Dmazda%2Bcx-9%26hl%3Dfi%26sa%3DG%26gbv%3D2%26tbs%3Disch:1
Vackraste:
Uusi Saab 9-5 on ainakin What Car -lehden mukaan pettymys. 2 tähden auto ja istuimia ja sisustusta kommentoivat noin: "The seats are poorly shaped and interior quality isnt good enough." Quality saa myös arvosanan 2 tähteä.
http://www.whatcar.com/car-reviews/saab/9-5-saloon/summary/25877-2
Olen Saabista valitettavasti samaa mieltä sisustan suhteen. Ei ole alkuunkaan sillä tasolla kuin pitäisi:
http://www.km77.com/fotos/Saab/9-5_2010/Saab-9-5_2010-Gama_Saab_9-5-Gama_Saab_9-5-Turismo-Interior-Salpicadero-4_puertas-200908270007.html?modelId=1201&photoType=2&order=2&division=tipo&galleryLimit=12&galleryBackLimit=8
Volvo S80 saa muuten samaisen lehden arviossa kokonaisarvosanan 3 tähteä ja kommentin classy cabin ja quality saa arvosanan 4 tähteä.
Derrick:
Ei minun mielipiteillä mitään väliä ole enkä sellaista luulekaan. Keskustelupalstalle kuitenkin saa kertoa mielipiteensä, näin luulen.
Konkreettista tuntumaa saa helposti kun käy koeajamassa vaikkapa 90-luvun S70 Volvon, M-B väyrysen ja jonkun 523i:n. Sama laatuero on uusissakin autoissa havaittavissa saksalaisten hyväksi. Tietenkin nämä on täysin subjektiivisia tuntemuksia, silti ainakin itse huomaan eron kuinka esimerkiksi sisusta elää tai ei elä tien röykkyjen mukaan.