http://www.kauppalehti.fi/5/i/auto/index.jsp?oid=201201111951
Volvon Suomen-maahantuojan toimitusjohtaja Mikael Malmsten:
"Meiltä kysytään jatkuvasti, kuinka kiinalaisia meistä on tullut Geelyn omistuksessa. Sanoisin, että Geely on palauttanut meidän itsemääräämisoikeutemme. Fordilla me olimme aina osa isompaa kokonaisuutta. Nyt olemme vapaampia rakentamaan omaa tulevaisuuttamme.
Malmstenin mukaan Volvo valmisti viime vuonna 449255 autoa. Lukema on yli 70000 suurempi kuin vuonna 2010 - ja samalla yhtiön historian kolmanneksi suurin. "
Tuntuu koituneen Volvon onneksi ja menestykseksi tuo Kiinaan myynti ja tulevaisuuden tavoitteena on 800000 auton henkilöautotuotanto vuoteen 2020 mennessä. Aika erilainen tulevaisuudennäkymä siis kuin mitä toisella ruotsalaismerkillä on tällä hetkellä tai mitä tälläkin palstalla vielä eräät povaili Volvon kohtaloksi muutama vuosi sitten.
Tulevaisuuden mallisto perustuu yhteen pohjalevyyn ja kahteen moottorimalliin - joko nelisylinteriseen diesel- tai bensamoottoriin ja niiden eri variaatioihin. Tiedä sitten, onko tuo hyvä vai huono, mutta nelisylinterisiksihän lähes kaikki moottorit tuntuu pikkuhiljaa muutenkin muuttuvan muillakin valmistajilla, jopa Bemarilla.
Detroitin parhaillaan pidettävässä autonäyttelyssähän on pistokehybridikoemalli Volvo XC60 T8, jossa on 280 hv nelisylinterinen bensaturbo jota täydentää 70 hv:n sähkömoottori ja tuommoinen moottori ei kuulosta yhtään hullummalta tulevaisuudennäkymältä. Tuossa autossa on vihdoinkin 8 vaihteinen automaatti kilpailijoiden tapaan ja 4,7 l kulutuskaan ei kuulosta kovin pahalta noilla tehoilla painavassa katumaasturissa.
http://in4ride.blogspot.com/2012/01/volvo-xc60-plug-in-hybrid-t8-unveiled.html
Tuolla suomenkielisessä linkissä väitetään XC60 T8 kulutukseksi vain 2,3 l. Taitaa olla virhetietoa tai jotain kikkailua.
http://www.automerkit.fi/uutiset-trendit/automerkit/artikkelit/volvolta-nelivetoinen-350-hv-xc60-hybridi-kulutus-23-litraa-100-km.html
Kiinaan menevät autot tullaan tulevaisuudessa valmistamaan Kiinassa. Kaksi tehdasta tietääkseni työnalla. Tilanne on nyt Volvolla ja Ruotsissa hyvä. Toivottavasti myös tuevaisuudessa.
Tulisipa tuo 8-portainen pian tuotantomalleihinkin. Valmistaja edelleen Aisin, mutta toiveissa olisi huomattavasti pienempi luistaminen ja parempi väännönkesto.
simppa:
Niin. Löysitkö jo jostain tietoa, että kyseessä olisi Aisinin valmistava uusi poikittaistomaatti? Itse en ole Aisin AW:n omista lehdistötiedotteista vielä löytänyt mitään informaatiota.
Parissa eri XC60 Hybridissä tehdyssä jutussa oli mainittu valmistajaksi Aisin. Tokihan ne voivat olla väärässäkin.
Tässä yksi poiminta:
http://blogs.insideline.com/straightline/2012/01/2012-detroit-auto-show-volvo-xc60-plug-in-hybrid-concept.html
Parasta lienee kuitenkin odotella Aisinin virallista tiedotusta. Parempi minusta, jos olisi joku muu valmistaja.
Huvittaa autoalan toimittajien lyhyt muisti. Lähes jokaisessa lehdessä on ihmetelty, miten nopeasti kiinalaiset ovat saaneet autojensa kolariturvallisuuden hyvälle tolalle. Kyseessä ovat Geelyn malli Emgrand EC7. Mistähän tuo parannus voisi johtua? Voisi kysyä myös vuosien takaa, jolloin Volvo oli vähällä yhdistyä Renaultin kanssa, että mistähän syystä kolarikokeissa siihen asti päreiksi menneet Rellut alkoivat yhtäkkiä saada viiden tähden tuloksia?