Kertokaapa josko tällaista uutta, viisiovista autoa on olemassakaan?
- Sopii ajoasentonsa ja etutilojensa puolesta hyvin pitkälle kuljettajalle (192 cm).
- Lähivalot ovat testatusti/todetusti hyvät (tai xenonit saatavana)
- Kulutus n. 5 ltr /100 km (co-päästöt alle 120), käyttövoimalla ei väliä.
- Vakionopeudensäädin vakiona tai ruksittavissa varustelistalta
- Hintalappu alle 21 000 euroa
Mikäli ehdotuksia saapuu lähden vertailemaan kriteerit täyttäviä tarjokkaita, josko muut kotteron ominaisuudet olisivat käypäsiä tarkoitukseeni.
Nykyisessä autossa kaikki muu toteutuu, mutta ajovalot (lähivalot) ovat kehnot ja vakionopeudensäädintä ei ollut saatavana edes tilaussopimusta rastittelemalla (kuten ei xenoneitakaan).
Edit:
höllensin vaatimuksia yleisön pynnöstä
Veikkaisin, että Seat Ibiza 1.2 TSI on kova vaihtoehto. Kulutus ei EU-normin mukaan pääse tuohon, mutta käytännössä hakkaa monet siihen pääsevät. Toinen vaihtoehto on Fabia.
http://www.autotalli.com/uusi-auto/17347/pos/13/page/1/Ford/Fiesta/1.4%20TDCi%2070%20hv%20Trend%205-ov
Jos hinta ja päästöt pidetään tärkeimpinä kriteereinä, tuosta voisi kokeilla. Xenoneita ei kyllä irtoa rahallakaan.
Autotallin hakupalvelussa vakkari ja Xenonit löytyy yhdessä vasta huomattavasti kalliimmista autoista.
Engineeri:
Ihan tuohon 18.000 euroon ei varmaan päästä jos listalta pitää löytyä xenonit. Mutta Skodia kannattaa katsella noilla spekseillä,muut ominaisuudet kyllä täyttyy jos hintaan voi laittaa muutaman tonninkin lisää.
Jos uutta etsit
Joo ei taida löytyä tuohon rahaan yhtään ,mutta tuo pääsee aika lähelle, eikä oman kokeilun perusteella ole huono.
Koeajo raportti TM 21/2011
http://www.autotalli.com/uusi-auto/15023/pos/1/page/1/Kia/Rio/1.4%20CRDi%20ISG%20EX%205D%20EcoDynamics
Kriteerit oli tietysti valittu niin ettei yhtään sopivaa pitäisi löytyä . Jos normihiilidioksidipäästöistä voi vähän tinkiä, niin Fabia 1,2 TSI-moottorilla voisi olla hyvä, tai jos tinkii hinnasta niin sitten 1,2 TDI. Xenoneja ei taida silti olla tarjolla, mutta linssihalogeenit linevät siedettävät.
Seat Ibiza lienee vaihtoehto, jossa päästään lähimmäs. Ksenonit maksaa lisävarusteena sport-malliin noin tonnin, jolloin hintarajakin ylittyy noin tonnilla, ja päästöjä on 124 g/km. Dieselinä päästöt on 109 g/km, mutta hintaa 3000 e enemmän.
Uuteen autoon tulee lisäksi toimituskuluja 600 e, talvirenkaat + lohkolämmitin n. 1500 e ja mahdollisesti jotain muuta pientä. Käteisalennusta saa noin tonnin, eli käytännössä hinta kasvaa lapussa lukevaan verrattuna ilman ksenonejakin tonnilla.
Skoda Octavia 1.6 TDI. Jos kuljettaja 192 pitkä, niin sekin vaikeuttaa valintaa. Engineerin pitää muuttaa kriteerejä sillai, mistä eniten voisi joustaa, tuskin omasta pituudesta kovin paljon
Eli nyt Engineeri joustamaan
ei mene 192 senttinen varsi mitenkään Fabiaan tai Ibizaan, etenkään jos meinaa ajaa yhtään pidemälle.
Miksi pitää olla uusi? jos on kovat normit, niin kyllähän jostain pitää luopua ja katsoa käytettyjä, vuoden ikäinen tai 20 tkm ja alle ajetut eivät kovasti uudelle häpeä riippuen tietysti käytöstä ja käyttäjästä
Engineeri:
Engineeri:
Reilun 2200 kilometrin ajot takana.
Ajo-ominaisuuksien osalta ei ole paljon aloitukseen lisättävää. Pidempikylkisiin autoihin tottuneena suuntavakavuus pitkässä ajossa ei vastaa ihan entistä.
Ajotietokone on reilusti liian optimistinen kulutuslukemien suhteen. 4,4 litraa/100km osoittautui pumpulla viideksi litraksi.
Ovea sulkiessa on opittava aavistuksen suurempaan voimankäyttöön kuin aiemmissa autoissani. Tahtoo jäädä ensiyrittämällä salpautumatta.
+ Mainio ajaa maantiellä ja kaupungissa. Tunnokas ja tarkka ohjaus.
+ Numeroihin (1,24 ltr / 69 kW / 118 Nm) nähden yllättävänkin alhaalta tökkimättä ja nätisti vetävä pikkuvapari.
+ Vaivaton, kevyt ja helppo vaihteensiirron ja kytkimen yhteispeli.
- Suuntavakavuudessa luonnollisesti hienoisia puutteita isompiinsa verrattuna. Moottoritieajo ei ole tämän auton ominta aluetta.
- Ilmastointilaite selvästikään ei ole kaikkein tehokkaimmasta päästä. Mahtaako riittää kuumimpina hellepäivinä? Se nähdään.
- Ajotietokoneen keskikulutusmittari on reilut 15% liian optimistinen.
Kulutus on ollut ilahduttavan pientä, tosin ajotavan pienellä muutoksella kohti ei-niin-taloudellista etenemistä se kasvaa litran helposti. Toteutuneella kulutuksella ollaan nyt tankkaus.comin 95E-autojen top-listalla sijalla 5. Ympärillä enimmäkseen hybridejä (Prius, Auris HSD ja Insight). Juhannuksen perhematkan jälkeen ajattelin nostaa Suzukin sijalle 2. Ja laskea kulutuksen alkamaan nelosella.
Melutaso ei ole varmasti pienimpiä, mutta melun sävy on siinä määrin miellyttävä, etten ole kiinnittänyt meluasiaan mitään huomiota. Tosin moottoriteitä ei tule juuri käytetyksikään.
Ihan ok kippo tämä on ollut toistaiseksi, jota pitkäkin mies sopii ajamaan ahdistumatta. Ja takapenkille sopii tenavat kyytiin.
Koivuniemen herra:
Entä jos laittaisit lisävalot ja kysyisit onko tarvikkeena saatavissa vakionopeussäädin?
Sillonhan sinulla olisi mieleisesi auto Toki lähivalot jää kehnoksi.
Polon saa n. 18 ke:llä vaadittavin varustein. 128 g/km perusmallissa.
Herbert:
Eli 3 viidestä, neljä jos 192 senttiselle sopii.
Ongelma nykyisessä on lähivalot, joissa on surkea kantama.
Niitä ei kaukovaloilla paranneta.
Tosin nykyisestä autosta on tullut juuri isommalla moottorilla varustettu malli, jossa on vakiona xenonit ja vakionopeudensäätimet ym. lisäkilkettä. Tuo houkuttelee kovasti, koska olen ollut nykyiseenkin varsin tyytyväinen lukuunottamatta noita valoja ja vakionopeudensäädintä.
Tosin, vaihtamalla tuohon isompimottiseen joutuu tinkimään reilusti kahdesta aloituksen vaatimuksesta: Hinnasta ja kulutuksesta.
On se harmi ettei noita muutamaa perusvaatimusta täyttävää automobiilia tahdo löytyä selvästi alle 20 kiloeuron hintaluokasta. Ei ainakaan kilpailuksi saakka.
Täytyypä käydä kokeilemassa tuo ehdotettu Ibiza. Eniten askarruttaa kuinka mahdun kabiiniin istumaan. Nyklyisessä löytyy vaatimukset täyttävä ajoasento, jonka muodostamista helpottaa auton hieman normaalia korkeampi olemus ja penkin istumakorkeus. Pää ei ole katossa eikä jalat koukussa.
Herbert:
Polossa en saanut muodostettua tyydyttävää ajoasentoa, se oli vaihtoehtona nykyiselle kulkineelle ja tuli siis jo aiemmin kokeiltua.
koivuniemen herra:
Joustetaan seuraavaan pykälään:
- Hintalappu alle 21 000
- Päästöt alle 120 g
- Hyvä ajoasento 192 senttiselle (pää ei katossa, penkki ei lattialla eli istumakorkeutta saisi olla 30 cm, auto saa olla hieman normaalihenkilöautoa korkeampi - jotta tuulilasin yläreunasta näkee jopa aavistuksen yläviistoon erikseen kumartelematta. Tuulilasin yläreunan mataluus suhteessa iirikseen on pitkälle erityisen ärsyttävä ominaisuus - liikennevaloissa saa olla leuka ratissa että joko vaihtuu - ja muutenkin kun näkyvyys yläviistoon on häiritsevän rajattu tulee ahdas fiilis)
- Hyvät valot (Xenon, halogeenitkin käy jos on tiedetysti hyvät)
- Vakionopeudensäädin
Yllämainitsemattomia valintaani vaikuttavia seikkoja ovat mm. ylläpitokustannusten kohtuullisuus, välttävät takatilat (lasten tulee mahtua engineerinkin taakse istumaan), ajo-ominaisuudet, yms... Yllämainitut 5 ovat kuitenkin määrääviä seikkoja, joiden tulisi toteutua, nämä muut seikat kokeillaan ja arvioidaan sitten erikseen jos oikein hyviä ehdokkaita ilmaantuu.
http://www.autotalli.com/uusi-auto/16210/pos/46/page/2/Skoda/Roomster/1.2%20TDI%20Adventure
http://www.autotalli.com/uusi-auto/17490/pos/47/page/2/Hyundai/ix20/1.4%20CRDi%2066kW%206MT%20ISG%20Premium
Ei löydy xenoneita, mutta sehän ei ollutkaan ehdottomuus, noiden valoista en tiedä. Hinta just rajan alla ilman toimituskuluja.
Minusta on tarpeetonta asettaa tuollaisia tiukkoja rajoja. Kustannukset muodostavat kokonaisuuden, joten erillisillä hinta- ja päästörajoilla ei ole niin väliä. Vaikuttaahan huolto-, korjaus ja vakuutusmaksutkin jotain, vaikka ne ovatkin vakuutusta lukuunottamatta vaikeammin arvioitavia asioita.
Itse haen autoa, jossa on riittävän hyvät ominaisuudet. Kun sellainen löytyy, katson kustannuksia. Jos rahaa kuluu liikaa (pääoma+käyttökulut), valinta kohdistuu toiseen malliin. Toisaalta 0,2 litran kulutusero tai 1000 euron ero hankintahinnassa ei ole hanketta kaatava tekijä.
Jos itse olisi noilla vaatimuksilla valkkaamassa, joustaisin hivenen tuossa hintaosiossa ja valitsisin Octavian ekomallin.
Oletko katsonut tuollaista, uusi malli tullut joten hiukan voi tingatakin. Talvirenkaatkin tuossa olisi valmiina.
http://www.nettiauto.com/4368704