Lantikkakin näyttää, että pelkällä etuvedollakin pärjää. Ois mielenkiintoista, jos testattais kakspyörävetoisten (eli käytännössä etuvetoisten) etenemiskykyä erilaisilla alustoilla (muta, savi, märkä nurmikko, umpihanki). Uskon, että monellakin ois tarvis sillointällöin esim. mutaiselle mökkitielle, mutta ei pelkästään sen takia kannata hankkia maasturia.
Pärjääminen riippuu tarpeista. Katumaasturista puhuttaessa varmaan monien tarve ei edellytä nelivetoa, mutta ko. automallissa se on eräänlainen imagojuttu. Se vain pitää olla olemassa.
Itselleni ainakin hiukan normaalia korkeampi maavara olisi merkittävämpi ominaisuus kuin neliveto. Etenemistäni siis rajoittaa enemmän huonot tiet kuin kitkan puute. Tietysti hyvä tasauspyörästön lukko olisi positiivinen asia, nykyiset esc:t yms. jarrut ei oikein tahdo toimia tuollaista käyttöä ajatellen. Ja eiköhän isot renkaatkin osaltaan auta.
Veikkaan, että TM:n talvitestissä mitatut asiat kertovat ihan riittävästi etenemisestä myös sulan maan olosuhteissa.
Aika vaikea tuota olisi mitenkään tyhjentävästi testata, kun mutaakin on niin monenlaista.
Enemmän se on kiinni renkaista. Monessa autossa on nykyään sellaiset nopeaan ajoon tarkoitetut kesärenkaat, joissa ei ole käytännössä lainkaan poikittaisia uria. Niillähän jää kiinni jo tasamaallakin esim. nurmikolla ajettaessa.
Mökkitiellä taas nelivetoa enemmän ratkaisee maavara. Jos maavaraa on kunnolla ja sillä vetävällä etuakselilla kunnolliset renkaat, niin etuvedollakin pärjää yleensä loistavasti.
Ehkä olen vanhanaikainen, kun ole sitä mieltä, että lantikassa tulee olla neliveto.
Etuvetoinen lantikka ei vaan oikein iske....lehden koeajoissa kehuttu etenemiskyky olisi voitu ihan yhtä hyvin vesittää pelkästään sillä, että olisi laitettu auto lumiselle alustalle ja tehty paikaltaanlähtökiihdytys....se siitä hyvästä etenemiskyvystä.....
Muutenkin kaksivetoiset citymaasturit on omasta mielestäni täysin hanurista. Maasturi-nimikettä ei näiden lelujen yhteydessä pitäisi saada käyttää ollenkaan.
Ammattilainen:
Ei sitä saakaan käyttää.
Rekisteriotteessa on ajoneuvoluokka ja maasturin luokkaa eli M1G:tä ei vajaavetoisiin saa. Etuveto Lantikankin ajoneuvoluokka on pelkkä M1.
sjvirt:
Niin, mutta se että virallisissa papereissa ei saa käyttää, ei estä sitä että käytettäisiin arkikielessä.....valitettavasti.
Itse vetelen ajoittain hevoskärryä ja voin sanoa, että etuvedolla ei ole mitään jakoa nelivedolle. On testattu! Lisäksi jos on vielä "vanhanaikaisella" momentinmuuntimella varustettu automaatti, niin vetohommat sujuu ilman kytkimen luistoakin.