Uusi Tiguan konsernin uusimpien näköiseksi

7 kommenttia
  • Mielestäni edelleen muotoilu on heikkotasoista. Ei mitään yritystä persoonallisuuteen tai erottuvuuteen. Mielestäni tuo on muotoilullinen epäonnistuminen myös sikäli, ettei se näytä yhtään tuoreemmalta kuin aikaisempi malli. Tärkeänä huomiona haluan huomauttaa, että kommentoin vain muotoilua ja ulkonäköä, muutoinhan Tiguan on todettu useissa testeissä markkinoilla olevien katumaasturien parhaimmistoon ja usein myös parhaimmaksi. Minä en vain valitettavasti löydä yhtään volkswagenia, jota kestäisin katsella omalla pihallani. Tämä on sääli, sillä koeajojen perusteella ovat erittäin kyvykkäitä autoja.

      
  • Mun mielestä tuon tunnistaa jo pitkään matkaan Volkkariksi. Eikö tuo ole persoonallisuutta?

      
  • Ei mielestäni. Näkemykseni mukaan sen tunnistaa Volkkariksi jo kaukaa, koska lähes kaikki Volkkarit ovat keulastaan samannäköisiä eli sukunäköisyys on vahva. Mielestäni AIVAN LIIAN VAHVA! Volkkarin sukunäköisyys-strategia yhdenmukaistaa koko muotoilun ja yhdenmukaistaminen ja erilaisuuden kitkeminen on mielestäni persoonallisuuden täydellinen vastakohta. Näen, että persoonallisuus ja yksilöllisyys ovat toistensa synonyymeja ja juuri niitä Volkswagen on kitkemässä kun niin Golf, Touareg kuin Tourankin näyttävät lähes identtisiltä keulastaan eli juuri siitä osastaan jonka ihmiset yleensä ensimmäisenä näkevät ja muotoilusta muistavat.

      
  • Nuori autoilija:

    Näen, että persoonallisuus ja yksilöllisyys ovat toistensa synonyymeja ja juuri niitä Volkswagen on kitkemässä kun niin Golf, Touareg kuin Tourankin näyttävät lähes identtisiltä keulastaan eli juuri siitä osastaan jonka ihmiset yleensä ensimmäisenä näkevät ja muotoilusta muistavat.




    Minusta sama tilanne vallitsee muillakin merkeillä, että saman merkin eri mallit muistuttavat toisiaan ja varsinkin keulasta.

      
  • Näin epäilemättä onkin, mutta Volkswagen on jalostanut tämän ajatuksen kaikkein pisimmälle. Konserniin kuuluva Audi on karmein esimerkki tästä kun tuntuu, ettei A4:ää, A6:tta ja A8:aa erota ulkopuolelta enää kuin akselivälistä ja pituudesta, muutoin ovat kuin yksi ja sama auto - siis ulkoapäin. Tästä en pidä lainkaan.

      
  • Ihan siisti ulkoa, sisältä vain edelleen ihan pakettiauton tyylinen kojelauta... Mutta ei sekään varmaan käytännössä haittaa.

      
  • Sukunäköisyydestä sen verran, että Volsullahan oli joku aika sitten keskenään hyvin erilaisen näköisiä malleja. Paletti oli ihan hajallaan.



    Hauska verrata miten konsentroitunut esim. BMW on ollut aina harkitulta muotokieleltään läpi tarjonnan.



    Golf myy vieläkin farkkua jonka perä elää muotokieleltään ihan eri maailmassa, se ei näytä miltään aiemmalta perältä, eikä samaa muotokieltä ole käytetty muuallakaan konsernin tuotteissa sen jälkeen.. VW meinasi lopettaa farkun ja korvata sen Golf Plussalla, sekä Touranilla, mutta taisi olla niin, että yleisön pyynnöstähän se sitten jotenkin sorvattiin - ehkä hieman nopeasti.



    Muutenkin takavalojen muotokieli ei ole lainkaan saman henkinen malliston läpi. Kun taas nyt alkaa olla. Alkaa olla takavalojen valokuviosta lähtien mallisarja yhtenäisen näköinen. Monet pitää tätä tietenkin tylsyytenä, mutta heille on varmaan sitten Nissan Juket ja muut.



    Uusi Jetta on omasta mielestäni todella linjakkaan näköinen peli. Siinä on branditunnettuus kohdallaan, ja kaikin puolin se näyttää olevan erittäin harkitun ja viimeistellyn näköinen: http://www.autoja.fi/images/vw_jetta.png



    Walter de'Silva joka Volsullakin nyt vastaa muotokielestä, on nyt selvästi sukunäköisyyteen päin.



    Mutta takaisin aiheeseen, niin Tiguanista itse pidän nyt paljon paremmin ulkonäöllisesti kuin edellisestä koskaan silloinkaan kun se esiteltiin. Ainoa erikoisuus on edelleen hajallaan oleva muotokieli auton sisätiloissa. Miksi tässäkin uudessa Tiguanissa pitää olla tuo ihmeen kovamuovikeskiö siinä tuuletuskanavien puitteissa? Esim. uusi Golf on suhteellisen kivan / uuden / freesin näköinen sisältä, paljon siistimmän näköinen kojelauta kuin Tiguanissa. Golf Plus on myös Tiguanin kaltainen sisältä, en käsitä miksi. Ostin kakkosautoksi vaimolle juurikin Golfin viime kesänä kun en pitänyt Plussan traktorimaisesta sisustasta. Naurettavaa tietenkin, mutta mietin, että DeSilva kun on uusimassa raskaalla kädellä nyt mallstoa, niin Plussan takavalotkin jää pyöreine keskustoineen (entisen Passatin kaltainen) vanhaksi nopeasti.



    Miksei Golf Plussan perävaloja saatu muutettua uuden tyyppisiksi, samaa muotokieltä henkiväksi kuin uuden Jettan takavalot, jotka Polossa uskallettiin jo ottaa käyttöön? Plussan keulahan muutettiin uuteen muottiin, mutta miksi perä jäi uusimatta? Tapahtuuko nämä muutokset vaiheittain. Erikoinen tapa kyllä. Onko se niin äärettömän tarkkaa sitten, että totutetaan ihmiset siedättämällä?



    Audin sisätilat (mittaristot, keskikonsoli jne) on suhteellisen saman henkisiä keskenään, paitsi sielläkin A3 ja TT esimerkkeinä ei istu muuhun mallistoon oikein. Uusi A3 on tosin varmaan näistä edullisista pikkuautoista yksi parhaiten muotoiltuja juuri kojelaudan ollessa kyseessä.

    Laadun tunteen tuo auton hiljaisuus, niin mikään näistä em. autoista (en tosin ole kokeillut tätä uutta Tiguania viel&#228:wink: ei ole hiljainen esim. rengasmelultaan. Olen ajanut nyt näitä uusia pieniä A1, A3, Golf, Mini... Kova meteli sisällä. Mistä saisi hiljaisen pikkuauton? Olisiko uusi Lexus CT hiljainen? Ainakin niiden muut mallit ovat todella miellyttävän hiljaisia.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit