Halpamerkiksi, mutta mielestäni voisi Nissanin laittaa halpamerkiksi ja Datsun ykkösmerkiksi, koska mm. muotoilultaan tyylikkäitä nykyisiä Nissaneita ei euroopan markkinoilla ole muita kun gt-r,370Z(eikä nuokaan muotoilun helmiä?) qashgai ja king cap, ja primeran laadussakin on ollut sanomista. Datsunin suurin miinus oli ruostuminen. Tätä ei kannata ottaa täysin vakavasti, mutta mitä sanotte?
Ihan sama, onko nimi Nissan, Datsun vai Nissan-Datsun, kuten se vuoden tai pari n. vuoden -83 paikkeilla oli. Toki Datsunissa on tiettyä nostalgiaa, mutta ei se kuitenkaan ole mielestäni oleellinen asia autoa ostettaessa. Nissanin kohdalla hamittavampaa on laadun heikentyminen 80/90-lukujen taitteesta alkaen ja mallivalikoiman poukkoileminen. 80-luvulla oltiin äärikonservatiivisia, 90-luvulla nuorekkuus ja eurooppalaistuminen koettiin tärkeäksi, 2000-luvulla ollaan jo 80-lukuun verrattuna toisessa äärilaidassa. Tavallista perusautoa tavalliselle tuulipukukansalle ei enää tahdo löytyä. Oikeastaan sama vaiva on kaikilla japseilla. Esimerkiksi alemman keskiluokan farkkua ei ole yhdelläkään ja ylemmän luokan autot jo epäkäytännöllisen isoja ulkomitoiltaan. Japanissa kai ajatellaan, että katumaasturit ja tila-autot korvaa tämän puutteen.
Herbert:
Jos ajatellaan vaikkapa Renaultin mallistoa niin Clio ja Megane löytyvät farmarina ja hatchbackina, mutta porrasperäisiä versioita Thaliaa ja Fluencea ei tuoda Suomeen.
Perusautoja löytyy kuten Suzuki Swift, toisaalta ei pieni Altokaan maksa alle 10 000 euroa. Autojen koko ja varustetaso on kasvanut mm. kolariturvallisuussyistä.
Tuulipukuauto tarkoittaa lähinnä sitä että jonkun pitäisi valita imagokseen antipremium. Ja se edellyttää nimen vaihtamista, kuten Nissanin Datsun ja Renaultin Dacia. Tai toisinpäin, Toyota ja Lexus tai Nissan ja Infiniti. Tai Skoda-Seat-VW ja Audi.
CS2800:
Perusautolla tarkoitin Golf-luokan autoja eli sellaisia, jotka tarjoavat tavanomaiseen käyttöön riittävästi tilaa, mutta ovat silti kohtuullisen hintaisia. Nissanilla on ainoastaan Qashqai, jota nyt en ihan perusautona osaa pitää. Mielummin katumaasturina, markkinamiehet puhuvat crossoverista kun katumaasturilla on nykyään kielteinen imago.
Suzukillakin oli 90-luvulla Baleno, jota sai sedanina ja farkkuna. Jonkinasteisena erikoismallina (joita perusautoista usein viisaasti tehdään) tarjottiin jopa nelivetoista farkkua aavistuksen korotetulla jousituksella.
Autojen koot on tosiaan kasvaneet. Nyt Golf-luokassa ollaan siinä, missä pykälää ylemmät olivat 90-luvulla eli 4,5-metrin pituudessa. Leveyttä on kaikilla jokunen sentti enemmän. Tilat on Golfissa ja vastaavissa (farkku) kuitenkin vertailukelpoiset 90-luvun ylemmän keskiluokan autoihin verrattuna.
Ehkä, kun asiaa tarkastellaan globaalisti valmistajan näkökulmasta. Meillä kuitenkin voitaneen ihan kiemurtelematta puhua Golfeista yms. tuulipukuautona. Ei se autoa pahenna, jos ollaan sitä mitä oikeasti ollaan, eikä yritetä kiiltokuvilla luoda kuvitelmia todellisuutta hienommasta. Golfit yms. autothan ovat aivan erinomaisia tuotteita. Valitsemalla pykälää tai paria kalliimpi joutuu maksamaan suhteellisen paljon siihen nähden, mitä ekstraa sillä saa.
Dacia on sitten rehellisesti antipremium, mutta kaukana Golfista. Daciaa ei kauan tarvitse tutkailla, että halpuuden huomaa. Sen sijaan Golfin ja A3:n ero on hyvin pieni.
Megane on 101 hv 5-ovisena 2200 euroa halvempi (kuin Golfin 85 hv versio ), tosin Renault on ilman turboa. Fiat Bravo on kolme tuhatta halvempi.
Golf on kyllä "merkkituulipuku".
VW on aina ollut hiukan kilpailijoitaan kalliimpi, tosin autojen listahinnat eivät ole koko totuus. Tietyllä varustelulla tai muilla ominaisuuksilla varustettuna kalliimmasta saattaa tulla nopeasti halvempi. Halvemmasta joutuu joko valitsemaan kalliimman version tai sitten ruksaamaan suhteettoman kalliita lisävarusteita.
Golfiin on perinteisesti pitänyt ruksia paljon varusteita, takaovetkin olivat jossain vaiheessa varustelistalla.... voihan siitä saada halvemman jos ottaa ilman varusteita ja pienimmällä koneella, ei muuten.
viltteri valjami:
en kyllä ymmärrä mitä järkeä on alentaa entinen ykkösmerkki halpamerkiksi, tuota varten olisi voinut jonkun muun merkin ottaa käyttöön. tällä tavalla alennetaan vanhojen mallien arvostusta-
Golfiin kun sais vielä ruksia kauppaa tehdessä kohdan; 100 000km huoleton toiminta ja omistajan 100% tyytyväisyys takuu.. Anteeks, nyt tuli pikkuprovoo...
Maastovälitys:
Skoda ja VW ovat juuri ne merkit joissa on vain 2 vuoden takuu verrattuna toisten merkkien 3-4-5 vuoden (Ford, Toyota, Renault, Peugeot ) takuuseen. Edelleen ihmettelen mitä jonkun toisen merkin pitäisi tehdä jotta myynti lisääntyisi. Tai minkä virheen tekevät jos hyvä tuote jää myymättä siksi että...
GTamv:
Näin se on edelleen. Mutta silti asiassa on puolensa. Perusvarustelu on nykyään hyvä, mutta esim. ksenonit pitää valita lisävarusteena. Joissain kilpailijoissa voi joutua valitsemaan ksenonit saadakseen kalliimpi varustetaso, joka nostaa hintaa vielä enemmän. Samalla tietysti tulee muutakin tavaraa, mutta jos ei välitä esim. lasikatosta, isommasta vannekoosta tai paremmasta radiosta, ei siitä iloakaan ole.
Ja pitäähän hinnassa huomioida käyttökulutkin, joten mielestäni Golf on ihan kilpailukykyinen vaihtoehto monissa tapauksissa. Jos ei olisi, malli tuskin löytyisi vuodesta toiseen eniten myytyjen joukosta.
Herbert:
Ei minusta uusi Golf ole mikään tuulipukuauto. Golfissa on esimerkiksi moottori-vaihteisto-yhdistelmä aika lailla muuta kuin aivan perusautoissa. Aika kalliskin se on nykyisellään ja uusia autoja myydään Suomessa ylipäätänsäkin aika vähän.
no kyllä sen on myyntitilaston mukaan melko perusauto eli ns tuulipukukansan malli, jos se olisi kallis niin ei se myyntilaston kärjessä varmaan komeilisi.
AkiK:
Onhan 25 ke paljon rahaa, mutta niin on 150 euroa tuulipuvustakin. Joskus vaan täytyy hyväksyä se tosiseikka, että elintaso on noussut vuosien myötä. Samoin perusautojen ominaisuudet ovat kehittyneet.
Hyvä asia tässä kehityksessä on se, että moni Passatin omistaja voi hienosti vaihtaa Golfiin ilman, että joutuu luopumaan oikeastaan mistään. Siis jos vain ego mahtuu Golfiin.