Mikä tekijä vaikuttaa eniten automerkin myynnin kehitykseen, mallien uusiutuminen, mallien määrän muuttuminen, tekniikan parantuminen, hintamuutokset, saatavuus, menestyminen testeissä jne.
Alkuvuoden myyntimuutosprosentit verrattuna viimevuoteen:
1. Mazda -37,9
2. Alfa Romeo -37,4
3. Fiat -34,7
4. Renault -28,6
5. Opel -24,8
6. Peugeot -17,4
7. Chevrolet -16,6
8. Ford -16,5
9. Volkswagen -13,9
10. Skoda -13,4
11. Seat -13
12. Volvo -10,2
13. Subaru -9,8
14. Suzuki -8,1
15. Mini -7,7
16. Nissan -6,2
17. Citroen -6
18. Honda -5,4
19. Dacia -5
20. BMW -1,5
21. Mercedes-Benz 5,4
22. Hyundai 9,2
23. Lexus 13,2
24. Kia 13,3
25. Audi 13,4
26. Toyota 13,5
27. Mitsubishi 15,5
28. Jaguar 27,6
29. Land Rover 194
30. Jeep 2550
Mallien uusiutuminen, kiinnostava malli ja saatavuus vaikuttanevat paljon lyhyellä aikavälillä. Pitkällä aikavälillä tarvittanee oikeita ratkaisuja tuotteen ja brändin kehittämisessä.
Kun katsoo tuota listää, niin "suurimmat pudottajat" eivät ole viime aikoina saaneet aikaan kovin paljon keskustelua tällä palstalla. Toisaalta ihmettelen hieman ykköspaikan haltijan suosiota. Täysin uusi Golf on tulossa pian. Itse odottaisin kyllä muutaman kuukauden uutta mallia.
Muistaako kukaan, kun esim. Toyota myi eioota viime vuoden jonkin oudon luonnonmullistuksen takia. Vaikutti myös muihin merkkeihin jopa eurooppalaisiin.
Jos Golfin välttämättä haluaa niin nythän se kannattaa ostaa. Uusi malli kun tulee niin samalla tulee taas on nippu uusia vikoja asiakkailla testattavaksi (jos menee yhtään tutulla VAG-kaavalla homma). Esim. 97 Passatin tukivarsi ongelmia korjattiin vasta 00 faceliftissä ja silloinkaan ei kokonaan ongelma poistunut).
Tämä nykyinen Golf (VI = V facelift) on ollut käytännössä markkinoilla jo kohta 7-8v niin alkaahan siitä pahimmat viat jo olla korjattu - luulisi, että myös dsg ja tsi alkavat olla uusimmissa kohdillaan? Vanhallehan tuo jo näyttää, mutta on sentään sisarmalli Skoda Octavian "Samara-lookkiin" nähden tuore peli.
Mazdan suosio vaan laskee... mikähän siellä mättää? Luultavasti uinahtanut ja ahne maahantuoja / jälleenmyyjät? Itsekin kysyin tarjouksen uudesta vuoden vaihteessa ja mitään intoa ei kaupantekoon tuntunut olevan vaikka piha täynnä vuoden vanhoja ajamattomia. Autohan sikäli on nykyisellään ihan asiallinen peli ilman isompia vikakohteita (ruosteenestokin jo paremmalla tolalla)
Taitaa edellisellä olla jokin VAG-kammo...ei niissä minun mielestäni kyllä mitään 'pahoja vikoja' ole ollut - pääsääntöisesti laatutuotteita. Kokemusta on japseistakin aika monesta - ja toistaiseksi 9 eri merkin jälkeen - ei ole pihaan täysin viatonta yksilöä löytynyt.
Mazdalla on selkeä ongelma, kun jotkut mallit ovat luokkansa huippua 6 ja CX-5, ja toiset mallit taas täysin merkityksettömiä ja mitäänsanomattomia 2, 5, CX-7. Ja toisaalta myyntiorganisaatio ei ole koskaan ollut kovin innostunut autoja myymään. Tarjoukset ovat järjestään olleet huonoja. Liekö niin, että kaikki Suomeen liikenevät vähäiset yksilöt menevät kaupaksi ilman ponnistelujakin
Kilpailu alalla on kovaa. Kaikki eivät voi menestyä. Jotenkin tuntuu, ettei Mazdalla ole ollut ajatusta oikeasta suunnasta.