Urheiluautovertailu (13-2011) ja Chevy Camaro SS

15 kommenttia


Hämmästyttää tuo sortimentti, joita "urheiluautoksi" kutsutaan!

Ehkä selityksenä on sen tekopaikka Ruotsi, jossa Volvollakin on "Sportsvagon" :lol:



Jenkkirasseista löytyy tietenkin aina pelkkää pahaa sanomista.

Puutun nyt tässä vain Chevy Camaro SS:n, syksyllä Suomeenkin saapuvaan uutuuteen. Ajoin sillä 1200 km Floridassa syyskuussa 2010, puoli vuotta ennen TM:n päätoimittajaa. On älytöntä vertailla sitä Ferrarin 458:aan, seitsemän kertaa kalliimpaan autoon! Oikeampi vertailukohta olisi uusi Corveten huippumalli, josta mm. "Fifth Gear" hengästyneenä kertoi, "Valo tulee USA:sta, uskomaton alusta, uskomaton pito, auto joka pieksää Ferrarin viidesosahinnalla!"



Olen viimeisen vuoden aikana ajanut reilut 1000 km mm. seuraavilla uutuuksilla: Chevy Camaro SS (426 hp), Corvette SHS (431 hp), Dodge Challenger (475 hp) ja Mustang GT Shelby 2010 (400 hp).

  
  • Hienoja "koeajoja". Uskomattoman halpoja nuo rassit tuolla rapakontakana ja taas vastaavasti taas kerran älyttömän kalliita täällä meillä.

      
  • Corvette on noista mainitsemistasi jenkkirasseista ainoa "oikea" urheiluauto.



    Camaro SS on puhdas muskeliauto, eikä se suinkaan ole moite. Tuolla hinnalla mitä maksaa rapakon takana, en ihmettele yhtään jos käy kaupaksi.



      
  • Roge:

    Hienoja "koeajoja". Uskomattoman halpoja nuo rassit tuolla rapakontakana ja taas vastaavasti taas kerran älyttömän kalliita täällä meillä.




    Joo, kyllä "koeajo" sopii olla lainausmerkeissä, toki tiedän että TM:n koeajavilla yl´oppilailla on jo viime vuonna saatu ajokortti, minä mitä nyt 50 vuotta olen sommannut satoja eri merkkisiä autoja, itsellä oli mm. kolme Alfaa (164) ja Porsche.



    Toisaalta, eihän minulla koeajon laitteita ole, mutta hieman tunnen teoriaansa toimitettuani aikoinaan mm. Suomen ensimmäisen täydellisen moottoritestilaboratorion, laivamoottorien testilaboratorion ja VTT:n Polttoaine- ja voitelulabran aluastadynamometrin, joihin mainittuihin sain koulutusta Japanissa, Saksassa, Englannissa, Ranskassa ja USA:ssa.



    Halpuus sekä hankittuina, että "koeajettuina" Hertzin vuokraamolta oli tosiaan miellyttävä piirre, kaikki mainitut paitsi Corvette 99.95 taalaa/vrk ja toiseen kaupunkiin jätettynä 220 taalaa. Corvetesta kärsi 290 taalaa päivältä, mutta se jäikin, ikävä kyllä, juuri pois valikoimasta.



    Chevy Camaro V-6 - koneella (ei siis SS, jossa V8) maksaa siellä noin 17 000 euroa. Bensa n. 50 eurosenttiä litra.







      
  • simppa:

    Corvette on noista mainitsemistasi jenkkirasseista ainoa "oikea" urheiluauto.

    Camaro SS on puhdas muskeliauto, eikä se suinkaan ole moite. Tuolla hinnalla mitä maksaa rapakon takana, en ihmettele yhtään jos käy kaupaksi.




    Niin, mikä se nyt tekee tämän urheiluauton? Totta, että Corvette on ainoa, jossa vain etupenkit, muissa on pienet takapenkit perheellisillekin (oli nuo "munakupit" Porschessakin).



      
  • Olet vanha ukko, joka on ajanut monilla autoilla ja urotekosi ovat takanapäin. Mikä tämän keskustelun aihe on?

      

  • "Olet vanha ukko, joka on ajanut monilla autoilla ja urotekosi ovat takanapäin. Mikä tämän keskustelun aihe on?" (NH:sunglasses:



    Mistäs noin päättelet? Voisi syyttää vaikka ikärasismista!



    Keskustelun aihe? Pyydä lukutaitoista ystävääsi kurkkaamaan otsikkoa.

      
  • Lukutaitoinen ystäväni kertoi, että otsikossa mainitaan jotain urheiluautovertailusta ja Camarosta, mutta tekstissä keskitytään siihen, mitä Dr. No on tehnyt ja millä autoilla hän on ajanut. Sekavaa.

      

  • Toisin kuin TM minä ajan itse autot, joista kerron. TM ostaa jutun USA:n kirjeenvaihtajaltaan Ray Huttonilta. Olen kyllä kuullut huhuja, että jollain toimituksessa, toisin kuin Liikenneministeriössä, olisi ihan oikeasti ajokortti.

      
  • Nähtävästi Dr.No yrittää päästä töihin TM:ään...mutta eihän tosta sekoilusta oikein tolkkua ota. Mistä nuita idiootteja oikein sikiää?

      
  • Suomessa on negatiivinen ilmapiiri. :smile:

      
  • Tää TM:n urheiluautovertailu on kyllä aika erikoinen. Audi R8 oli nyt jo neljättä kertaa mukana. Corvette ZR1 ei päässyt mukaan, ei Corvette Z06 ei Lexus LF-A eikä Nissan GT-R V spec:kään. Puhumattakaan Viper ACR:stä. Mersu SLS kyllä pääsi toistamiseen mukaan.



    Olisi kiva tietää millä perusteella joku auto pääsee useammin kuin kerran mukaan ja millä perusteella joku toinen auto ei pääse. Olisikohan ensi vuonna Audi R8 mukana?

      
  • Noita erikoisempia autoja tuskin kovin paljon pyörii maahantuojien nurkissa odotammassa sitä, että joku autolehti haluaa lähteä radalle sulattamaan renkaita. Kaikkia noista ei edes tuoda Pohjoismaihin.

      
  • J R:


    Olisi kiva tietää millä perusteella joku auto pääsee useammin kuin kerran mukaan ja millä perusteella joku toinen auto ei pääse.




    Liittyy siihen miten autoja on saatu myytyä jälleenmyyjille. Nämä testeissä nähdyt autot on siis osittain varmaan myytyjä tai ainakin jälleenmyyjien tilaamia malleja. Tosiaan hienot valmistajat ei vartavasten lähettele autojaan takahikiän kuramontuille testiin kovin usein.



      
  • Dr. No - jos ja kun olet toimittanut mittalaitteita eri tahoille luulisi sinun tietävän TM:n testilaitteet. Ettei TM:ssa juuri ajokortin saaneet DI:t satuile vuokra-autojen penkillä hetken istuttuaan "koeajosta". (Aikanaan TM:n silloinen päätoimittaja Mauri Salo tosin teki näin, otsikon "Ajettua" tmv. alla.)



    Minä vuokrasin Saksassa kolmeksi viikoksi tuliterän E-Mersun, en silti väitä tietäväni siitä enemmän kuin auton testanneet moottoritoimittajat. En esim. joutunut tekemään väistökoetta, ns. hirvitestiä tai ajanut metriäkään (Suomen) uraisilla teillä.



    Musta tuntuu -mielipiteissä voi olla jokin pointti mutta useimmiten ne vain kertovat kirjoittajan ennakkoasenteista ja -luuloista.



    (P.S. Dr on muuten tunnistettavissa Tiede-lehden nettikeskusteluista, missä hän rehvastelee & puhkuu ja puhisee Dick Cheney -henkistä suvaitsevuutta ja humaanisuutta.)





      
  • J R:

    Olisikohan ensi vuonna Audi R8 mukana?




    No olihan se, jo viidettä kertaa. Ja ensi vuonna ennätykset jälleen uusiksi! Mersun SLS:kin jo kolmatta vuotta peräkkäin mukana.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit