Lasikatto ja törmäys ?

10 kommenttia

Olen yrittänyt eri sivuilta etsiä törmäystestituloksia automalleista joissa on lasikatto, kuten Pösö 407 SW, Renault tai jokin muu. Ei löydy, en ole löytänyt edes tavallisella liukuluukulla varustettua autoa törmäyskokeissa.
Johtuuko mahdollisesti siitä, että luukullinen auto ei ehkä saa yhtä paljon pisteitä?
Meinaan, jos hankkisin 407 SW:n, ja mikäli todella tapahtuisi niin ikävästi, että törmäisi hirveen, miten mahtaa käydä laminoidun 6 mm lasikaton. Leikkaako sirpaleet kaikki matkustajat? Onko kellään tietoa tai käsitystä mitkä seuraukset voisivat olla?
Kuitenkin uskoisin, että nykypäivänä tämä asia on täytynyt jotenkin huomioida,

  
  • Parhaiten asia huomioitaisiin ampumalla kaikki hirvet. Paitsi ne, jotka kasvatetaan farmeilla lihoiksi.

      
  • Itse olen miettinyt... että jos on lasikatto ja PAM! Huonosti käy... ihmisten päille... :frowning:

      
  • Höh, mitä vielä. Aika pieni mahdollisuus joutua onnettomuuteen. Eihän sitä uskalla kauppaankaan mennä jos alkaa tulla lasikatot uniinkin...

      
  • Eikös laminoinnin idea ole juuri se, että lasi ei hajoa matkustajien syliin, vaan menee vain sirpaleille, mutta pitää muuten muotonsa. Toinen asia on, jos lasi ei reunoistaan pysy sitten karmeissaan kiinni...

      
  • Jos pää jotenkin sattuisi menemään lasista läpi... :frowning:

      
  • Nostetaas tätä välillä kun viikolla tuli TV:stä sarja Toistaiseksi tuntemattomasta syystä mitähän olisi sattunut autossa olijoille mikäli olisi ollut panoraamakatto ? Kuorma-autoksi mainittu "pakettiauto" liukui kylki edellä vasten vastaantulijaa ja siitä sitten konepelliltä katolle ja lopuksi katolleen sen yli menneen auton taakse. Mitähän olisi käynyt, olisiko lasikatto pysynyt kiinni karmeissa vai olisiko se valtavan painon alla hajonnut matkustajien päälle ?



    Tähän asti olin ajatellut hankkivani seuraavaan autoon panoraamakaton mutta tuon ohjelman nähtyäni säästän senkin vajaan tonnin johonkin muuhun varusteeseen.

      
  • Eikös tässä 407 SW:ssä olekin lasikatto kun loppupään sisäkuvia katsoo, vaikka katto on jostain syystä maalattu korin väriin: https://www.youtube.com/watch?v=urPz7rK-OZM



    Äkkiseltään luulisi, että panoraamalasikaton kantavat rakenteet on vähintään yhtä vahjoja kuin tavallisessa katossakin. Eihän se keskellä kattoa oleva kattopelti paljon hirveä kannattele muutenkaan.

      
  • Vähän tutkiskeltuna ainakin IIHS ja Euro NCAP on testannut lasikatollisia autoja ja mitään eroa ei ole löytynyt. IIHS on testannut myös rolloveria ainakin VW Touragilla ja no problem.



    Tuossa esim Lantikan NCAP testi jossa panoraamakatto on melkein koko katon kokoinen. Aika rajussakin kolarissa itse runko pysyy niin hyvin kasassa että ongelmaa ei ole. Tämä ollee suunnitteluperiaate autoissa yleensä.



    https://www.youtube.com/watch?v=eItR8t2BFlY

      
  • No ei tuo lasikatto ainakaan yhtään peltiä heikommalta tuossa hirvitestissä vaikuttanut. Taidan silti jättää hienon lasikaton tilaamatta kun Startin toimittajakin sitä moitti sekä kesä että talvikäytössä.



    Vielä jos spekuloidaan niin onko tietoa tuollaisen lasikaton vaihdettavuudesta, tällä viikolla oli mediassa juttua että sillalta on heitelty jääpaukkuja autojen päälle niin peltikatonhan saa aina oikaistua ja maalattua mutta lasikaton hajotessa millainen lienee sen vaihtotyö, varma nitinän aiheuttaja nyt ainakin vanhemmiten jos sen jossain saa vaihdettua ?



    Harmi kun järki tulee tunteen edelle tässäkin. :confused:

      
  • Lasi liimauksineen lienee huomattavasti vahvempi kuin pelti katon materiaalina. Pellillä itsellään ei ole juuri minkäänlaista kantavuutta hirveä ajatellen. Sen sijaan peltikaton alla on yleensä palkit.



    Ero lienee siinä, että lasi antaa periksi menemällä sirpaleiksi. Pelti venyy.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit