GM on Amerikkalainen firma, jonka omistuksessa ei ole Euroopassa myytäviä merkittäviä automerkkejä kuin Opel jota myydään myös Vauxhall -merkillä joissain maissa. Harmi, että tuommoinen jenkkiläinen ökyfirma yleensä aikanaan osti Saabin ja piti sitä löysässä hirressä koko omistuksensa ajan ja viimeisteli silmukan Saabin kaulassa lopullisesti estämällä kaupat Kiinaan.
Mitä loppujen lopuksi GM antoi Saabille omistuksensa aikana, kun panostukset siihen olivat olemattomat, lähinnä varmaan pumppasivat sieltä jotain Saabin osaamista itselleen, mutta tukahduttivat Saabin kehittämisen pikku hiljaa kokonaan. Toki jotain Opelin kanssa yhteistä tekniikkaa istutettiin Saabiin, mutta eihän sillä kilpailla premium-luokassa, johon Saab oli positioitu hintansa puolesta. GM:n syytähän tuo Saabin nykytilanteeseen ajautuminen on, Volvon tilanne oli koko ajan Fordin omistuksessa toisenlainen ja siten loppuratkaisukin eli myynti Kiinaan oli toisenlainen ja Volvon kannalta varmaan paras mahdollinen.
Kuihdutetulla Saabilla ei ollut enää mahdollisuuksia ja ei se ole ollut houkutteleva automerkki enää ainakaan vuosikymmeneen, toki pieni joukko on ollut merkille uskollisia. Itselleni Saab ei ole tarjonnut ikinä mitään, ei myöskään uusi 9-5 tarjonnut mitään, koska se ei ollut sillä tasolla ominaisuuksien ja ennen kaikkea laatuvaikutelman osalta mitä premium-segmentin autolta sopii odottaa. Siltikin olisin toivonut Saabin nousevan tuosta sen GM:n suohon upottamisesta, ihan vaan että olisi Pohjoismaista autonvalmistusta ja kilpailevia merkkejä tarjolla ja tarvitaan myös autoja jotka on suunniteltu Pohjolan oloihin sekä turvallisuutensa että talviominaisuuksiensa puolesta.
Toki jotain Opelin kanssa yhteistä tekniikkaa istutettiin Saabiin, mutta eihän sillä kilpailla premium-luokassa, johon Saab oli positioitu hintansa puolesta. GM:n syytähän tuo Saabin nykytilanteeseen ajautuminen on
mihinköhän olisi ajautunut ilman GMää... Saabihan oli todella heikossa hapessa jos ostotilanteessa
Tämä konkurssi on kyllä paskamaisin autouutinen sekä henkilökohtaisella tasolla, että autouutisena yleisesti. Paljon meille Saabeilla ajaville vttill@@n, mutta jos katsotaan näitä merkkien merkki jne galluppeja niin yksi autoonsa tyytyväisimmistä ryhmistä löytyy uudehkoilla Saabeilla ajavista.
Mutta eipä tämä paljoa lohduta. Uusi nelivetofarkku oli mulla sovittuna/tilattuna heti kun tulee valmistukseen, mutta sitä päivää ei nyt sitten enää tule...
Bugracer:
Toivotaan että toinen "ruotsalainen" pysyy hengissä, olisin toivonut samaa Saabille.
Samat sanat. Näen punaista, kun täälläkin tohkeissaan hurrataan kaikenmaailman Korealaisille ja muille autoille. Kohta ei sitten muuta olekaan tarjolla. Revitään siitä sitten huumoria.
Toisen "suuren" ruotsalaisen kaatuminen on isompi menetys kuin moni tuntuu ymmärtävän. Tämä harmittaa lähes yhtä paljon kuin Saabin konkurssi.
Voiko GM:ää syyttää tuosta? Kiinan markkinat ovat erittäin tärkeät kaikille valmistajille. Miksi ihmeessä GM lahjoittaisi kiinalaiselle kilpailijalleen tekniikkaansa?
Kyllä GM:n politiikassa on omituisuuksia. Firman malli- ja merkkipolitiikka on ollut ehkä kaikkein oudointa kaikista autofirmoista. Saabia ei saa osaamisena myydä kiinalaisille, sen ymmärrän. Mutta miksi sen myymistä tuotteena ei edistetty kovinkaan kummoisesti?
Opelin kohdalla on samoin: GM:n strategiassa Opelia myydään vain Euroopassa, mikä pidemmän päälle merkitsee tuhoa nykyisillä automarkkinoilla.
Miten se on sulta pois, jos joku pitää korealaisten nousua erinomaisena asiana? Minusta on erinomaista, että kilpailu lisääntyy. Kia/Hyundai on parantanut jatkuvasti tuotteitaan, ja uusimmat alkavat olla jo todella kilpailukykyisiä. Faceliftatulla Genesis Coupella ajaisin enemmän kuin mielelläni.
Muotoilupuolellakin uusimmat mallit alkavat olla jo tosi komeita. Jopa pikkuautot ovat komean näköisiä, ja Kia Optima on moniin umpitylsiin eurooppalaisiin verrattuna aivan törkeän komea.
Eipä siitä kauaa ole, kun olisi naurettu päin naamaa, jos olisi väittänyt Suomessa myytävän yli 300 hv 3,8 litraista takavetoista Hyundai-merkkistä urheiluautoa. Tai jos jenkeille olisi väitetty, että markkinoille ilmaantuu saksalaisia härnäämään 5-litraisella 430 hv kasikoneella varustettu korealainen riisikippo.
Saabin loppuvuodet olivat aika onnetonta katsottavaa. 9-3 jäi aika pahasti uusimpien kilpailijoiden jalkoihin, se olisi pitänyt uusia aikaisemmin ja 9-5:sen uusiminen vasta myöhästyikin. Vaikea tuollaista mallistoa on myydä. Unohtamatta sitä, että jenkeissä maine pilattiin kaikenmaailman höpöhöpö-Saabeilla (Trailblazer ja Impreza)
Onpahan niitä Opeleita koitettu jenkeissäkin myydä. Ilmeisesti tulokset jäivät laihoiksi, kun Saturn lakkautettiin. Tarjolla oli Astraa, Vectraa, GT:tä ja Antaraakin.
Sitäpaitsi tilanne ei muutenkaan ole noin yksinkertainen. Insigniaa myydään maailmalla niin Chevroletina kuin Buickinakin ja onpahan Astrakin muuntunut näppärästi Buickiksi Kiinan ja Yhdysvaltain markkinoita varten. Koitettiinpa Omegaakin myydä Cadillac Catera-nimellä Cadillac-laivaston halvimpana edustajana. Huonosti kävi, kun luotettavuus oli katastrofaalinen.
Australiassa monia Opeleita on myyty halpis-Holdeneina. Onpahan tarjolla ollut Corsakin.
Eli kyllä noita Opeleita maailmalla saa varmaan vieläkin jokaisella mantereella. Nimi vaan ei välttämättä ole sama vaikka tuote sitä olisi. Vähän vaikeaahan tuollaiselle tusinatuotemerkille on mitään historiaa tai muutakaan tunnemaailmaan vaikuttavia asioita rakentaa.
Mitä loppujen lopuksi GM antoi Saabille omistuksensa aikana, kun panostukset siihen olivat olemattomat, lähinnä varmaan pumppasivat sieltä jotain Saabin osaamista itselleen, mutta tukahduttivat Saabin kehittämisen pikku hiljaa kokonaan.
Ainakin hyvin testeissä menestyneen ensimmäisen 9-5:n pohjalevyn. Mitähän osaamista GM Saabista pumppasi?
A-utoilija:
GM:n syytähän tuo Saabin nykytilanteeseen ajautuminen on,
Totta. Ilman GM:ää Saabin taru olisi päättynyt jo kauan sitten.
A-utoilija:
Kuihdutetulla Saabilla ei ollut enää mahdollisuuksia
Vai olisiko Saab, vain kuihtunut? Oliko mallisto mielestäsi runsaampi ennen GM:ää? Lähes sama korimalli parikymmentä vuotta 90,99,900 eikä moottori puolelta löytynyt edes dieseliä.
Eli kyllä noita Opeleita maailmalla saa varmaan vieläkin jokaisella mantereella. Nimi vaan ei välttämättä ole sama vaikka tuote sitä olisi.
Mutta kostuuko Opel siitä jotain, että samaa autoa tehdään ja myydään muualla eri nimellä?
Pikemminkin pitäisi kysyä, mikä Opel? Mikä se oikein on?
Vähän vaikeaa Opelia on miksikään oikeaksi merkiksi mieltää, kun auto voi tarpeen vaatiessa muuntautua lähes miksi tahansa GM:n merkiksi aina Daewoosta Subarun kautta Cadillaciin.
Sitäpaitsi muillekin merkeille tulee hallaa. Vähän vaikeaa jotain Omegaa on oikeaksi Cadillakiksi mieltää, eivätkä jenkit sitä sellaiseksi mieltäneetkään.
Tuskin Saabin myyntiäkään moinen GM:n politiikka paransi. 9-2X (Impreza) ja 9-7X (Trailblazer) olivat todellisia Saabin irvikuvia.
Jos ostan bemarin, tiedän että se on BMW. Sama homma vaikkapa Jaguarin tai Volvon kanssa. Opelista ei oikein tiedä, mikä se on olevinaan? Sama homma noiden mukamas-Saabien kanssa.
Mitä loppujen lopuksi GM antoi Saabille omistuksensa aikana, kun panostukset siihen olivat olemattomat, lähinnä varmaan pumppasivat sieltä jotain Saabin osaamista itselleen, mutta tukahduttivat Saabin kehittämisen pikku hiljaa kokonaan.
Ainakin hyvin testeissä menestyneen ensimmäisen 9-5:n pohjalevyn. Mitähän osaamista GM Saabista pumppasi?
A-utoilija:
GM:n syytähän tuo Saabin nykytilanteeseen ajautuminen on,
Totta. Ilman GM:ää Saabin taru olisi päättynyt jo kauan sitten.
A-utoilija:
Kuihdutetulla Saabilla ei ollut enää mahdollisuuksia
Vai olisiko Saab, vain kuihtunut? Oliko mallisto mielestäsi runsaampi ennen GM:ää? Lähes sama korimalli parikymmentä vuotta 90,99,900 eikä moottori puolelta löytynyt edes dieseliä.
Ainakin tulee mieleen Saabin turvallisuusosaaminen ja turbo-moottoreissahan Saab oli aikanaan ihan edelläkävijöitä. Jos mallisto oli ennenkin suppea, niin se oli joka tapauksessa ennen GM:n aikaa omintakeinen, Pohjoismainen automerkki ja Saabit menestyivät jopa ralleissa ja saivat monia testivoittoja esim. TM:n testeissä. GM vaan kerta kaikkiaan jätti Saabin kehittämisen ihan retuperälle. Joku Eurooppalainen autonvalmistaja olisi saanut Saabin aikanaan varmaan ihan toisenlaiseen lentoon, kun onhan se tavallaan ymmärrettävää ettei Amerikkalaista firmaa jaksa jonkun pienen Pohjoismaisen marginaalimerkin kehittäminen kiinnostaa.
Kun puhutaan loppuun asti kilpaillusta alasta, niin kaikki eivät voi onnistua. Saab on tehnyt tappiota läpi historiansa, eikä Saabilla uusien mallien kehittäminen onnistunut ennen GM:n kauttakaan.
Ei tuollaisen merkin nostaminen menetyjäksi ole helppoa. Esimerkiksi kykynsä todistanut BMW epäonnistui Roverin kanssa.
GM:n omistama Holden näyttää pärjäävän hyvin (suhteellisesti)? Siitä huolimatta että menestyksekäs Pontiacina jenkeissä myyty Holdenin valmistama malli sai takaiskun kun Pontiac lopetettiin. (Ilmeisesti kuitenkin tullut/tulossa Chevroletina takaisin mutta vesitettynä ja aika pitkälti suosionsa menettäneenä?).
Tuskin Saabin myyntiäkään moinen GM:n politiikka paransi. 9-2X (Impreza) ja 9-7X (Trailblazer) olivat todellisia Saabin irvikuvia.
Jos ostan bemarin, tiedän että se on BMW. Sama homma vaikkapa Jaguarin tai Volvon kanssa. Opelista ei oikein tiedä, mikä se on olevinaan? Sama homma noiden mukamas-Saabien kanssa.
Tiedän mitä tarkoitat ja olen samaa mieltä, haluan kuitenkin viilata sen verran että aiemmat Jagget ja nykyiset Volvotkin ovat saattaneet olla vähemmän puhtaasti mainitsemasi kaltaisia kuten Mondeo-X-type, Focus-S40/V50, Mondeo/S-Max/Galaxy-V70/S80... Plus pitää muistaa ne lukemattomat näiden firmojen kanssa jaetut moottorit ja osat.
Muuten OT: juuri luin että XC90:n ja S80:n V8 ei ollut uusi Yamahan Volvolle kehittämä kone vaan on muunnelma ikivanhasta 3.4 litran V8:sta jonka Ford ja Yamaha tekivät '96-'99 Ford Taurukseen!! Ja se 3.4 V8:n suunnittelun pohjana taas oli Tauruksen aiempi '89 V6!
Näin jälkikäteen oli selkeä moka tyrmätä 9-3X nelivetoversio vuonna 2002, samaten 3-ovinen hatchback versio. Jäljelle jäi vain sedan. Tuo valinta kertonee mille markkinoille panostettiin.
Ja 9-5:n uusinta piti tulla vuonna 2006 (mallivuosi 2007).
Jaggesta unohtui S-Type, joka tehtiin Fordin kanssa yhteiselle DEW-platformille. Samalle pohjalle tehtiin Lincoln LS (2000-2006) ja Thunderbird (2002-2005).
Myöhemmin platformista 'kevennetyn' kehitelmän pohjalle oli aikomus tehdä '05 Mustang, mutta kas kun päättivätkin investoida lisää ja tehdä huomattavasti suurempi muutos siirtyen uuteen D2C-platformiin. Ford siis hylkäsi tuon rakennelman jo 2006, mutta Jagge jatkoi sen käyttämistä ja käyttää yhä tänä päivänä XF:ssä!
Lincoln LS jossa siis tuo jaettu Ford DEW platformi:
Toki tekniikkaa on jaettu, mutta Volvot ja Jaguarit ovat olleet ja ovat edelleenkin selkeästi omia mallejaan.
Opeleita on myyty ties minä ainoastaan merkit vaihtamalla.
Noissa Saabeissakaan ei muuta Saabia ollut kuin nimi.
Olet osittain oikeassa, mutta kyllä noitakin kehiteltiin reilusti. Esim. 9-2X oli sisustaltaan äänieristykseltään ym. uudistettu ja Subaru-fanaatikkojen mukaan hyvinkin erilainen luonteeltaan. Ihan hyvän suosion se 9000:kin sai vaikka oli Alfa 164:n kaksonen.
Opeleita ON epäilemättä, juuri kuten sanoit, myyty hyvin sekaisin ties mitä merkkejä käyttäen tai ties minkämerkkisiä pohjanaan. Ei se aina kuitenkaan huono juttu ole ollut, kuten Lotuksen kehittämä Speedster ja VXR8.
Ihme merkki tuo Opel on, enkä ymmärrä miten voi pahemmin raahata merkkiä pohjamutiin, sekä markkinoinnin että laadun näkökulmasta. Siihen nähden on mielestäni täysin käsittämätöntä että se merkki on yhä olemassa.
Pikemminkin pitäisi kysyä, mikä Opel? Mikä se oikein on?
Kyllä minä miellän sen saksalaiseksi automerkiksi, minkä omistaa GM. Käsittääkseni Vauxhallit, Chevyt, Holdenit ym. ovat kunkin maan kopio Opelista.
simppa:
Vähän vaikeaa Opelia on miksikään oikeaksi merkiksi mieltää, kun auto voi tarpeen vaatiessa muuntautua lähes miksi tahansa GM:n merkiksi aina Daewoosta Subarun kautta Cadillaciin.
Minusta se on niinpäin, että Chevyä, Vauxhallia, Holdenia on vaikea mieltää omaksi merkiksi, jos se on Opelin kopio.
simppa:
Sitäpaitsi muillekin merkeille tulee hallaa. Vähän vaikeaa jotain Omegaa on oikeaksi Cadillakiksi mieltää, eivätkä jenkit sitä sellaiseksi mieltäneetkään.
Aivan. Noin päin se ei toimi. Cadillacista ei ole kuitenkaan tehty Euroopassa myytävää Opelia. Chevy Volt taitaa olla poikkeus.
simppa:
Tuskin Saabin myyntiäkään moinen GM:n politiikka paransi. 9-2X (Impreza) ja 9-7X (Trailblazer) olivat todellisia Saabin irvikuvia.
Tuohon en ottanutkaan kantaa, mutta olet oikeassa.
Ainakin tulee mieleen Saabin turvallisuusosaaminen ja turbo-moottoreissahan Saab oli aikanaan ihan edelläkävijöitä.
Totta. Nämäkö GM nyt omi itselleen?
A-utoilija:
Jos mallisto oli ennenkin suppea, niin se oli joka tapauksessa ennen GM:n aikaa omintakeinen, Pohjoismainen automerkki ja Saabit menestyivät jopa ralleissa ja saivat monia testivoittoja esim. TM:n testeissä.
Omintakeinen ei vain lisännyt myyntiä. Rallimenestykset ajoittuivat 96:n aikaan. Sen jälkeen tuli vielä 90,99,900,9000. 9-5 voitti TM:n testin aikoinaan, mutta myynti taisi silti jäädä laimeaksi.
A-utoilija:
GM vaan kerta kaikkiaan jätti Saabin kehittämisen ihan retuperälle.
Toimintahan oli tappiollista ennen GM:ääkin. Tuskin tiedämme, kuinka paljon rahaa GM Saabiin pumppasi?
A-utoilija:
Joku Eurooppalainen autonvalmistaja olisi saanut Saabin aikanaan varmaan ihan toisenlaiseen lentoon, kun onhan se tavallaan ymmärrettävää ettei Amerikkalaista firmaa jaksa jonkun pienen Pohjoismaisen marginaalimerkin kehittäminen kiinnostaa.
Itse veikkaan, että Saabin heikkoon menestykseen saattoi vaikuttaa rajojen aukeaminen ja tukien poistuminen.
Toisaalta mikä valmistaja Saabin sitten olisi ostanut? En tunne autoteollisuutta kovinkaan hyvin, mutta olettaa sopii, että olisipa ostaja ollut mikä hyvänsä, niin synergiaedut olisi etsitty merkkien välillä ja yhteistyötä tehty jolloin omintakeisuus olisi poistunut ennen mittaan.
Minusta se on niinpäin, että Chevyä, Vauxhallia, Holdenia on vaikea mieltää omaksi merkiksi, jos se on Opelin kopio.
Toisinpän, Vauxhall VXR on Holdenin kopio.
Opelixi:
Niin, mutta Volttia lukuunottamatta Opelina ei ole myyty muita merkkejä.
Mites Volvo 66? Eikö se hämmentänyt sinua yhtään?
Holdenia ja Lotusta on myyty Vauxhallina. Lotusta myös Opelina.
En tiedä onko Insignia niin puhtaasti yksinomaan Opel, sitä kun kehitettiin samaan aikaan Buickin ja Saabin kanssa. Varmaan muitakin esimerkkejä löytyy enemmän näihin perehtyneiltä? Ai niin, sitten on sellaisia kuin Isuzu Trooper jota on myyty Opelina (Monterey)
Plus, eikö Opel GT kehitetty nimenomaan Jenkeissä Saturn ja Pontiac -merkkisinä ja merkit lätkäisemällä tehtiin myös Opel-versio?
GM on Amerikkalainen firma, jonka omistuksessa ei ole Euroopassa myytäviä merkittäviä automerkkejä kuin Opel jota myydään myös Vauxhall -merkillä joissain maissa. Harmi, että tuommoinen jenkkiläinen ökyfirma yleensä aikanaan osti Saabin ja piti sitä löysässä hirressä koko omistuksensa ajan ja viimeisteli silmukan Saabin kaulassa lopullisesti estämällä kaupat Kiinaan.
Mitä loppujen lopuksi GM antoi Saabille omistuksensa aikana, kun panostukset siihen olivat olemattomat, lähinnä varmaan pumppasivat sieltä jotain Saabin osaamista itselleen, mutta tukahduttivat Saabin kehittämisen pikku hiljaa kokonaan. Toki jotain Opelin kanssa yhteistä tekniikkaa istutettiin Saabiin, mutta eihän sillä kilpailla premium-luokassa, johon Saab oli positioitu hintansa puolesta. GM:n syytähän tuo Saabin nykytilanteeseen ajautuminen on, Volvon tilanne oli koko ajan Fordin omistuksessa toisenlainen ja siten loppuratkaisukin eli myynti Kiinaan oli toisenlainen ja Volvon kannalta varmaan paras mahdollinen.
Kuihdutetulla Saabilla ei ollut enää mahdollisuuksia ja ei se ole ollut houkutteleva automerkki enää ainakaan vuosikymmeneen, toki pieni joukko on ollut merkille uskollisia. Itselleni Saab ei ole tarjonnut ikinä mitään, ei myöskään uusi 9-5 tarjonnut mitään, koska se ei ollut sillä tasolla ominaisuuksien ja ennen kaikkea laatuvaikutelman osalta mitä premium-segmentin autolta sopii odottaa. Siltikin olisin toivonut Saabin nousevan tuosta sen GM:n suohon upottamisesta, ihan vaan että olisi Pohjoismaista autonvalmistusta ja kilpailevia merkkejä tarjolla ja tarvitaan myös autoja jotka on suunniteltu Pohjolan oloihin sekä turvallisuutensa että talviominaisuuksiensa puolesta.
R.I.P. Saab.
Nunchaku:
vai niin, miten ne eteläeurooppalaiset nyt tämänkin mokasivat? hyviä juttuja sulla
A-utoilija:
mihinköhän olisi ajautunut ilman GMää... Saabihan oli todella heikossa hapessa jos ostotilanteessa
Tämä konkurssi on kyllä paskamaisin autouutinen sekä henkilökohtaisella tasolla, että autouutisena yleisesti. Paljon meille Saabeilla ajaville vttill@@n, mutta jos katsotaan näitä merkkien merkki jne galluppeja niin yksi autoonsa tyytyväisimmistä ryhmistä löytyy uudehkoilla Saabeilla ajavista.
Mutta eipä tämä paljoa lohduta. Uusi nelivetofarkku oli mulla sovittuna/tilattuna heti kun tulee valmistukseen, mutta sitä päivää ei nyt sitten enää tule...
Bugracer:
Samat sanat. Näen punaista, kun täälläkin tohkeissaan hurrataan kaikenmaailman Korealaisille ja muille autoille. Kohta ei sitten muuta olekaan tarjolla. Revitään siitä sitten huumoria.
Toisen "suuren" ruotsalaisen kaatuminen on isompi menetys kuin moni tuntuu ymmärtävän. Tämä harmittaa lähes yhtä paljon kuin Saabin konkurssi.
NHB:
Kyllä GM:n politiikassa on omituisuuksia. Firman malli- ja merkkipolitiikka on ollut ehkä kaikkein oudointa kaikista autofirmoista. Saabia ei saa osaamisena myydä kiinalaisille, sen ymmärrän. Mutta miksi sen myymistä tuotteena ei edistetty kovinkaan kummoisesti?
Opelin kohdalla on samoin: GM:n strategiassa Opelia myydään vain Euroopassa, mikä pidemmän päälle merkitsee tuhoa nykyisillä automarkkinoilla.
Miten se on sulta pois, jos joku pitää korealaisten nousua erinomaisena asiana? Minusta on erinomaista, että kilpailu lisääntyy. Kia/Hyundai on parantanut jatkuvasti tuotteitaan, ja uusimmat alkavat olla jo todella kilpailukykyisiä. Faceliftatulla Genesis Coupella ajaisin enemmän kuin mielelläni.
Muotoilupuolellakin uusimmat mallit alkavat olla jo tosi komeita. Jopa pikkuautot ovat komean näköisiä, ja Kia Optima on moniin umpitylsiin eurooppalaisiin verrattuna aivan törkeän komea.
Eipä siitä kauaa ole, kun olisi naurettu päin naamaa, jos olisi väittänyt Suomessa myytävän yli 300 hv 3,8 litraista takavetoista Hyundai-merkkistä urheiluautoa. Tai jos jenkeille olisi väitetty, että markkinoille ilmaantuu saksalaisia härnäämään 5-litraisella 430 hv kasikoneella varustettu korealainen riisikippo.
Saabin loppuvuodet olivat aika onnetonta katsottavaa. 9-3 jäi aika pahasti uusimpien kilpailijoiden jalkoihin, se olisi pitänyt uusia aikaisemmin ja 9-5:sen uusiminen vasta myöhästyikin. Vaikea tuollaista mallistoa on myydä. Unohtamatta sitä, että jenkeissä maine pilattiin kaikenmaailman höpöhöpö-Saabeilla (Trailblazer ja Impreza)
GTamv:
Aivan, Saab olisi lakannut olemasta jo parikymmentä vuotta sitten ellei GM olisi sitä taannoin pelastanut.
Onpahan niitä Opeleita koitettu jenkeissäkin myydä. Ilmeisesti tulokset jäivät laihoiksi, kun Saturn lakkautettiin. Tarjolla oli Astraa, Vectraa, GT:tä ja Antaraakin.
Sitäpaitsi tilanne ei muutenkaan ole noin yksinkertainen. Insigniaa myydään maailmalla niin Chevroletina kuin Buickinakin ja onpahan Astrakin muuntunut näppärästi Buickiksi Kiinan ja Yhdysvaltain markkinoita varten. Koitettiinpa Omegaakin myydä Cadillac Catera-nimellä Cadillac-laivaston halvimpana edustajana. Huonosti kävi, kun luotettavuus oli katastrofaalinen.
Australiassa monia Opeleita on myyty halpis-Holdeneina. Onpahan tarjolla ollut Corsakin.
Eli kyllä noita Opeleita maailmalla saa varmaan vieläkin jokaisella mantereella. Nimi vaan ei välttämättä ole sama vaikka tuote sitä olisi. Vähän vaikeaahan tuollaiselle tusinatuotemerkille on mitään historiaa tai muutakaan tunnemaailmaan vaikuttavia asioita rakentaa.
A-utoilija:
Ainakin hyvin testeissä menestyneen ensimmäisen 9-5:n pohjalevyn. Mitähän osaamista GM Saabista pumppasi?
A-utoilija:
Totta. Ilman GM:ää Saabin taru olisi päättynyt jo kauan sitten.
A-utoilija:
Vai olisiko Saab, vain kuihtunut? Oliko mallisto mielestäsi runsaampi ennen GM:ää? Lähes sama korimalli parikymmentä vuotta 90,99,900 eikä moottori puolelta löytynyt edes dieseliä.
simppa:
Mutta kostuuko Opel siitä jotain, että samaa autoa tehdään ja myydään muualla eri nimellä?
Opelixi:
Pikemminkin pitäisi kysyä, mikä Opel? Mikä se oikein on?
Vähän vaikeaa Opelia on miksikään oikeaksi merkiksi mieltää, kun auto voi tarpeen vaatiessa muuntautua lähes miksi tahansa GM:n merkiksi aina Daewoosta Subarun kautta Cadillaciin.
Sitäpaitsi muillekin merkeille tulee hallaa. Vähän vaikeaa jotain Omegaa on oikeaksi Cadillakiksi mieltää, eivätkä jenkit sitä sellaiseksi mieltäneetkään.
Tuskin Saabin myyntiäkään moinen GM:n politiikka paransi. 9-2X (Impreza) ja 9-7X (Trailblazer) olivat todellisia Saabin irvikuvia.
Jos ostan bemarin, tiedän että se on BMW. Sama homma vaikkapa Jaguarin tai Volvon kanssa. Opelista ei oikein tiedä, mikä se on olevinaan? Sama homma noiden mukamas-Saabien kanssa.
Opelixi:
Ainakin tulee mieleen Saabin turvallisuusosaaminen ja turbo-moottoreissahan Saab oli aikanaan ihan edelläkävijöitä. Jos mallisto oli ennenkin suppea, niin se oli joka tapauksessa ennen GM:n aikaa omintakeinen, Pohjoismainen automerkki ja Saabit menestyivät jopa ralleissa ja saivat monia testivoittoja esim. TM:n testeissä. GM vaan kerta kaikkiaan jätti Saabin kehittämisen ihan retuperälle. Joku Eurooppalainen autonvalmistaja olisi saanut Saabin aikanaan varmaan ihan toisenlaiseen lentoon, kun onhan se tavallaan ymmärrettävää ettei Amerikkalaista firmaa jaksa jonkun pienen Pohjoismaisen marginaalimerkin kehittäminen kiinnostaa.
Kun puhutaan loppuun asti kilpaillusta alasta, niin kaikki eivät voi onnistua. Saab on tehnyt tappiota läpi historiansa, eikä Saabilla uusien mallien kehittäminen onnistunut ennen GM:n kauttakaan.
Ei tuollaisen merkin nostaminen menetyjäksi ole helppoa. Esimerkiksi kykynsä todistanut BMW epäonnistui Roverin kanssa.
Ja MG ZT ja Rover 75 sentään olivat onnistuneita ja nykyaikaisia tuotteita.
GM:n omistama Holden näyttää pärjäävän hyvin (suhteellisesti)? Siitä huolimatta että menestyksekäs Pontiacina jenkeissä myyty Holdenin valmistama malli sai takaiskun kun Pontiac lopetettiin. (Ilmeisesti kuitenkin tullut/tulossa Chevroletina takaisin mutta vesitettynä ja aika pitkälti suosionsa menettäneenä?).
simppa:
Tiedän mitä tarkoitat ja olen samaa mieltä, haluan kuitenkin viilata sen verran että aiemmat Jagget ja nykyiset Volvotkin ovat saattaneet olla vähemmän puhtaasti mainitsemasi kaltaisia kuten Mondeo-X-type, Focus-S40/V50, Mondeo/S-Max/Galaxy-V70/S80... Plus pitää muistaa ne lukemattomat näiden firmojen kanssa jaetut moottorit ja osat.
Muuten OT: juuri luin että XC90:n ja S80:n V8 ei ollut uusi Yamahan Volvolle kehittämä kone vaan on muunnelma ikivanhasta 3.4 litran V8:sta jonka Ford ja Yamaha tekivät '96-'99 Ford Taurukseen!! Ja se 3.4 V8:n suunnittelun pohjana taas oli Tauruksen aiempi '89 V6!
'96 Taurus:
Toki tekniikkaa on jaettu, mutta Volvot ja Jaguarit ovat olleet ja ovat edelleenkin selkeästi omia mallejaan.
Opeleita on myyty ties minä ainoastaan merkit vaihtamalla.
Noissa Saabeissakaan ei muuta Saabia ollut kuin nimi.
Näin jälkikäteen oli selkeä moka tyrmätä 9-3X nelivetoversio vuonna 2002, samaten 3-ovinen hatchback versio. Jäljelle jäi vain sedan. Tuo valinta kertonee mille markkinoille panostettiin.
Ja 9-5:n uusinta piti tulla vuonna 2006 (mallivuosi 2007).
Siinä pari ratkaisevaa mokaa.
Aika hyvä!
Jaggesta unohtui S-Type, joka tehtiin Fordin kanssa yhteiselle DEW-platformille. Samalle pohjalle tehtiin Lincoln LS (2000-2006) ja Thunderbird (2002-2005).
Myöhemmin platformista 'kevennetyn' kehitelmän pohjalle oli aikomus tehdä '05 Mustang, mutta kas kun päättivätkin investoida lisää ja tehdä huomattavasti suurempi muutos siirtyen uuteen D2C-platformiin. Ford siis hylkäsi tuon rakennelman jo 2006, mutta Jagge jatkoi sen käyttämistä ja käyttää yhä tänä päivänä XF:ssä!
Lincoln LS jossa siis tuo jaettu Ford DEW platformi:
simppa:
Olet osittain oikeassa, mutta kyllä noitakin kehiteltiin reilusti. Esim. 9-2X oli sisustaltaan äänieristykseltään ym. uudistettu ja Subaru-fanaatikkojen mukaan hyvinkin erilainen luonteeltaan. Ihan hyvän suosion se 9000:kin sai vaikka oli Alfa 164:n kaksonen.
Opeleita ON epäilemättä, juuri kuten sanoit, myyty hyvin sekaisin ties mitä merkkejä käyttäen tai ties minkämerkkisiä pohjanaan. Ei se aina kuitenkaan huono juttu ole ollut, kuten Lotuksen kehittämä Speedster ja VXR8.
Ihme merkki tuo Opel on, enkä ymmärrä miten voi pahemmin raahata merkkiä pohjamutiin, sekä markkinoinnin että laadun näkökulmasta. Siihen nähden on mielestäni täysin käsittämätöntä että se merkki on yhä olemassa.
simppa:
Kyllä minä miellän sen saksalaiseksi automerkiksi, minkä omistaa GM. Käsittääkseni Vauxhallit, Chevyt, Holdenit ym. ovat kunkin maan kopio Opelista.
simppa:
Minusta se on niinpäin, että Chevyä, Vauxhallia, Holdenia on vaikea mieltää omaksi merkiksi, jos se on Opelin kopio.
simppa:
Aivan. Noin päin se ei toimi. Cadillacista ei ole kuitenkaan tehty Euroopassa myytävää Opelia. Chevy Volt taitaa olla poikkeus.
simppa:
Tuohon en ottanutkaan kantaa, mutta olet oikeassa.
A-utoilija:
Totta. Nämäkö GM nyt omi itselleen?
A-utoilija:
Omintakeinen ei vain lisännyt myyntiä. Rallimenestykset ajoittuivat 96:n aikaan. Sen jälkeen tuli vielä 90,99,900,9000. 9-5 voitti TM:n testin aikoinaan, mutta myynti taisi silti jäädä laimeaksi.
A-utoilija:
Toimintahan oli tappiollista ennen GM:ääkin. Tuskin tiedämme, kuinka paljon rahaa GM Saabiin pumppasi?
A-utoilija:
Itse veikkaan, että Saabin heikkoon menestykseen saattoi vaikuttaa rajojen aukeaminen ja tukien poistuminen.
Toisaalta mikä valmistaja Saabin sitten olisi ostanut? En tunne autoteollisuutta kovinkaan hyvin, mutta olettaa sopii, että olisipa ostaja ollut mikä hyvänsä, niin synergiaedut olisi etsitty merkkien välillä ja yhteistyötä tehty jolloin omintakeisuus olisi poistunut ennen mittaan.
simppa:
Niin, mutta Volttia lukuunottamatta Opelina ei ole myyty muita merkkejä.
Mites Volvo 66? Eikö se hämmentänyt sinua yhtään?
Opelixi:
Toisinpän, Vauxhall VXR on Holdenin kopio.
Opelixi:
Holdenia ja Lotusta on myyty Vauxhallina. Lotusta myös Opelina.
En tiedä onko Insignia niin puhtaasti yksinomaan Opel, sitä kun kehitettiin samaan aikaan Buickin ja Saabin kanssa. Varmaan muitakin esimerkkejä löytyy enemmän näihin perehtyneiltä? Ai niin, sitten on sellaisia kuin Isuzu Trooper jota on myyty Opelina (Monterey)
Plus, eikö Opel GT kehitetty nimenomaan Jenkeissä Saturn ja Pontiac -merkkisinä ja merkit lätkäisemällä tehtiin myös Opel-versio?
Opelixi:
tuo volvo 66 tuli daf ostoksen myötä ja en itse tiedä tehtiinkö muuta muutoksia kuin logojen vaihto...
muistan nuoruudessa kokeiltiin sitä että kuinka lujaa remmiveto kulkee takaperin ja ei kellään pokka riittänyt juuri yli 60 km/h vauhtiin...
Putput:
jos oikein muistan ilman mitään tarkistusta, niin nuo tipo4 projektin autot olivat samoja b-tolppaan asti?
tipo4=alfa romeo 164, fiat croma, lancia thema ja saab 9000
kun vielä hiukan eksytään aiheesta niin valmistettiinhan suomessakin holdenia(calibra)
Muistat väärin.
finman:
Jälleen kerran ohi aiheen mutta...
ainakin TM väitti aikanaan tipo4 autoista, että korit olivat Saabissa, Fiatissa ja Lanciassa niin samanlainen että ovet voi vaihtaa päittäin.