Uuuden auton maalipinnan suojaaminen.

4 kommenttia

Uusi Ford Focus olisi tulossa tämän kuun lopussa.



Mitä tuolle uudelle maalipinnalle kannattaa tehdä jotta se pysyisi mahdollisimman hyvänä?



Onko autossa jo tehtaalta tullessa tarpeeksi hyvät vahat ettei tarvitse tehdä mitään?

Kannattaako viedä liikkeeseen kunnon kestovahaukseen?

Kannattaako käyttää jossain maalipinnan käsittelyssä(suoja-aine, ei vaha)?



Joskus oli puhetta et uusien autojen lakka ei ole ehtinyt kunnolla kovettua. Tämän vuoksi suositeltiin et auto vahattaisiin vasta 6kk kuluttua. Pitääkö täilläinen väite vielä paikkansa?

  
  • Niiden autojen kanssa, joita itse olen kokenut niin mitään vahaa ei tehtaalla laiteta. Ei ollut myöskään vaimoni Fiestassa.



    "pintoja" on ainakin kolmea tyyppiä:



    1. Normaali vaha, joka siis hetken kaunistaa pintaa ja lika irtoaa paremmin.



    2. Ns. kova vaha, jossa uusi käsittely tietyn ajan puitteissa. Mulla oli tämä yhdesä autossa ja autoliike jatkokäsitteli annettujen ohjeiden mukaan. Kokemus kuitenkin oli ettei ollut paljon kummosempi normaalin itse tehdyn vahauksen kanssa.



    3. Pintakäsittely onkin sitten jo toista. Kaverillani oli vähän prameampi auto ja otti siihen sen. Tulee niin kova pinta että suojaa jopa pieniltä kiveniskuilta. Mutta hiton kallis.



    Mun ymmärtäkseni "se manitsemasi 6 kk" sääntö on myytti. Autot tulee valmiina uunista ulos.



      
  • Suosittelen PermaShine -maalipintakäsittelyä, joka kestää ilman lisäkäsittelyjä 5 vuotta. Hinta on noin 350 €. Vilkaise myös tuota vanhaa viestiketjua:

    http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t1289



      
  • TM:n numerossa 8/2008 vertailtiin seitsemää maalipinnan käsittelyä. Paras kiillon säilyminen oli Finikor Brilliantilla ( 9 ), huonoin Perma-shinella ( 7 ), muut saivat arvosanan 8.



    Vähäisin hoidontarve ( 10 ) oli AutoSmartilla, Ditecilla ja Lahegalla. Cartec WaxGuard ja Perma-shine saivat ysin, Finikor ja Malco Ultra Shield saivat kasin.

      
  • FARwd:

    TM:n numerossa 8/2008 vertailtiin seitsemää maalipinnan käsittelyä. Paras kiillon säilyminen oli Finikor Brilliantilla ( 9 ), huonoin Perma-shinella ( 7 ), muut saivat arvosanan 8.

    Vähäisin hoidontarve ( 10 ) oli AutoSmartilla, Ditecilla ja Lahegalla. Cartec WaxGuard ja Perma-shine saivat ysin, Finikor ja Malco Ultra Shield saivat kasin.




    Kokemusta on Brilliant, Ditec ja Perma-shine -käsittelyistä. Ditec on todella kallis ja vaatii lisäkäsittelyjä parin vuoden välein, mutta se on muuten vaivaton jälkihoitonsa takia eli ei vaadi mitään omia pesuaineita ja suojaa hyvin. Brilliant ei ole ihan noin kallis, mutta se pitää uusia parin vuoden välein kokonaan ja pesut pitäisi tehdä omalla pesuaineella tai muutoin kiilto ei säily. Perma-shine on vaivaton, kun

    yksi käsittely kestää 5 vuotta ja ei vaadi mitään omia pesuaineita ja 5 vuoden periodilla se tulee myös halvimmaksi.



    Omasta kokemuksesta suosittelen Perma-shine -käsittelyä. Kiillon säilymistä en ole niin tarkkaan vertaillut, eikä se ole ainakaan minulle edes se pääasia. Pääasia on, että auton vahauksen voi unohtaa, eikä autoa tarvi pestä jatkuvasti, kun tuo käsittely suojaa maalipintaa ja pestessä lika lähtee helposti pois. Itse haen noilla käsittelyillä vaivattomuutta auton hoitoon ja siinä minusta Perma-shine tarjoaa hyvän vastineen rahalle.



    Ei noista käsittelyistä mikään vastaa kiilloltaan hyvää vahausta, joten jos pääasia on se miten auto kiiltää, niin kannattaa vahata auto käsin hyvällä vahalla muutaman kuukauden välein. Minua semmoinen puuhastelu auton kanssa ei kiinnosta. Sittenhän tuossa on sekin, että vaha lähtee liuotinpesussa, joten muutama sellainen talven aikana ja auton maalipinta on suojaton. Nuo käsittelyt ei lähde pesussa mihinkään.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit