VW-konserni kärsii kannattavuusongelmista.

12 kommenttia

Pörssi on talouden kuumemittari. Tämän vuoden lukemien perusteella saksalaisella autoteollisuudella on ongelmia. Erityisen hälyttäviä mittaustulokset ovat Euroopan suurimman autonvalmistajan Volkswagenin kannalta.



Autojätin markkina-arvo on sulanut noin 25 prosenttia yhdeksässä kuukaudessa.



http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/volkswagenin+vauhti+hyytyy/201410704905









  
  • "Winterkorn itse on painottanut, että mallipalettia on pakko supistaa. Kannattamattomia malleja lopetetaan ja erilaisten versioiden määrää vähennetään. Niiden kehittäminen vie aikaa ja on kallista."



    Eikö joku NHB väittänyt että on halpaa tehdä samasta autosta eri versioita ?

      
  • Derrick:

    "Winterkorn itse on painottanut, että mallipalettia on pakko supistaa. Kannattamattomia malleja lopetetaan ja erilaisten versioiden määrää vähennetään. Niiden kehittäminen vie aikaa ja on kallista."

    Eikö joku NHB väittänyt että on halpaa tehdä samasta autosta eri versioita ?




    Varmasti on halvempaa tehdä autosta useita teknisesti lähes samanlaisia versioita, kuin tehdä useita täysin eri autoja. Se on sitten eri asia, jos tietyt erikoisversiot eivät myy tarpeeksi hyvin. Esimerkiksi Beetle kuuluu käsittääkseni tähän joukkoon, enkä yhtään ihmettele.



    VW on käsittääkseni laittanut aika suuria summia tuotekehittelyyn ja laajentumiseen viimeaikoina. Saa nähdä miten VW:n taloustilanteen käy, kun uudet mallit kuitenkin myyvät melko hyvin. Heikko taloustilanne toki varjostaa koko autoalaa tällä hetkellä.



      
  • Ajattelija2014:

    Pörssi on talouden kuumemittari. Tämän vuoden lukemien perusteella saksalaisella autoteollisuudella on ongelmia. Erityisen hälyttäviä mittaustulokset ovat Euroopan suurimman autonvalmistajan Volkswagenin kannalta.

    Autojätin markkina-arvo on sulanut noin 25 prosenttia yhdeksässä kuukaudessa.




    Hälyttävintä on toimittajien ammattitaidottomuus. Yhdeksässä kuukaudessa uutisen julkaisupäivästä laskien Volkkarin osakkeesta on sulanut 17,5 prosenttia. Aika karkealla pyöristyksellä pitää pyöristää, ennen kuin tuosta tulee 25 prosenttia.

    http://finance.yahoo.com/echarts?s=VOW.DE#%7B%22range%22%3A%7B%22start%22%3A%222014-01-24T10%3A00%3A00.000Z%22%2C%22end%22%3A%222014-10-24T09%3A00%3A00.000Z%22%7D%2C%22scale%22%3A%22linear%22%7D

      
  • Derrick:

    "Winterkorn itse on painottanut, että mallipalettia on pakko supistaa. Kannattamattomia malleja lopetetaan ja erilaisten versioiden määrää vähennetään. Niiden kehittäminen vie aikaa ja on kallista."

    Eikö joku NHB väittänyt että on halpaa tehdä samasta autosta eri versioita ?




    Halpaa verrattuna mihin? Tekniikkaa jakamalla säästää takuulla todella paljon verrattuna mallikohtaisiin tekniikohin. Kiistätkö tuon?

      
  • NHB:

    Derrick:
    "Winterkorn itse on painottanut, että mallipalettia on pakko supistaa. Kannattamattomia malleja lopetetaan ja erilaisten versioiden määrää vähennetään. Niiden kehittäminen vie aikaa ja on kallista."

    Eikö joku NHB väittänyt että on halpaa tehdä samasta autosta eri versioita ?


    Halpaa verrattuna mihin? Tekniikkaa jakamalla säästää takuulla todella paljon verrattuna mallikohtaisiin tekniikohin. Kiistätkö tuon?




    En. Mutta onko järkevää tehdä liikaa malleja ikäänkuin varmuuden vuoksi ?



      
  • Derrick:

    NHB:

    Halpaa verrattuna mihin? Tekniikkaa jakamalla säästää takuulla todella paljon verrattuna mallikohtaisiin tekniikohin. Kiistätkö tuon?


    En. Mutta onko järkevää tehdä liikaa malleja ikäänkuin varmuuden vuoksi ?




    Ja minkähän valmistajan strategia on tehdä malleja varmuuden vuoksi? Kyllä kaikki varmasti miettivät tarkkaan mallipolitiikkaansa, mutta kova kilpailu ei anna tilaa pelkälle huippumenestykselle. Silloin pitää tehdä korjausliikkeitä, eikä niissä ole mitään erikoista. Tuomon aika tavanomaista toimintaa.

      
  • Ihme jos on kannattavuus ongelma? Noita myydään kuitenkin suhtkoht kovaan hintaan ja valmistuskulut ovat minimaaliset ainakin laadusta päätellen.



    Autoliike allekirjoituttaa vastuuvapautus lomakkeen, että uskaltaa myydä vm.2005 golfin.



    http://www.nettiauto.com/volkswagen/golf/6867393



      
  • Ryne:

    Ihme jos on kannattavuus ongelma? Noita myydään kuitenkin suhtkoht kovaan hintaan ja valmistuskulut ovat minimaaliset ainakin laadusta päätellen.

    Autoliike allekirjoituttaa vastuuvapautus lomakkeen, että uskaltaa myydä vm.2005 golfin.

    http://www.nettiauto.com/volkswagen/golf/6867393




    Mitä ihmeellistä tuossa on monessa liikkessä sama käytäntö ollut jo vuosia. Kun ostin oman Audin samanlaiseen paperiin laitoin nimen alle.



    http://image.nettiauto.com/extra/carimg/6867301_6867400/volkswagen-golf-6867393_b_84677831.jpg

      
  • Kuinka paljo oli alennus Audistasi ?

      
  • Kuumemittareista säikähtäneet voinevat rauhoittua. Osake on tullut 20 prosenttia ylös lokakuun pohjista. Joku noissa aikaisemmissa viesteissä kirjoittaneista analyytikoista voisi selittää sen, että mistä tämä nousu kertoo?

      
  • Ryne on näemmä taas ollut VW ostoksilla. :smile:



    Osake on noussut reippaasti viimeaikoina. Kyllähän arvostus olikin jostain syystä todella surkea ja sitä se on oikeastaan edelleen, joten itsekin harkitsen osakkeen ostamista.

      
  • NHB:

    Kuumemittareista säikähtäneet voinevat rauhoittua. Osake on tullut 20 prosenttia ylös lokakuun pohjista. Joku noissa aikaisemmissa viesteissä kirjoittaneista analyytikoista voisi selittää sen, että mistä tämä nousu kertoo?


    VW:n tapahtumia en ole edes seurannut, vaikka sekin on muutaman muun autofirman ohella salkun maailmanlaajuisen hajautuksen vuoksi jatkuvasti osto-ohjelmassa olevissa rahastoissa.



    Liekö VAG vain seurannut markkinan mukana indeksien kyykätessä 15% lokakuun puolivälissä? Volkswagenin notkahdus täsmää ajallisesti oikein hyvin ajankohtaan, jossa kaikki muutkin niiasivat pariksi päiväksi:



    http://www.kauppalehti.fi/5/i/porssi/porssikurssit/indeksi.jsp?indid=OMXHPI&days=90&x=22&y=12



    Lokakuun pohjista tuli kaikki muukin lähtötasolleen viikossa ja marraskuun loppua kohden on sitten noustu vielä viitisen prosenttia, joten markkinoiden normaali hötkyily riittää selitykseksi. Jos joku on jaksanut analysoida VW:ta tarkemmin, kiinnostaa toki sekin?



    Harmittaa, kun näin kyllä tuon alennusmyynnin olevan käynnissä, mutta kun olin all-in, ei ollut millä ostaa lisää.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit