Uusien Audien myynti laski 29,6%

80 kommenttia
13»
  • Suurin osa ostajista tekee juuri päinvastoin. Premium ostetaan sen kuvitellut statuksen vuoksi, ei auton vuoksi ja silloin 136hp E-mersu täysin karvalakkina on se homman nimi.

    Tällä herkellä BMW myy hyvin koska päästöt on alhaiset mikä näkyy hinnassa ja on erittäin edullista monien firmojen liisaripolitiikan vuoksi. Näin itselläkin. 50ke BMW tulee halvemmaksi kuin mikään automaatti Avensis tai Mondeo.




    Kukin tyylillään. Itse olen sitä mieltä, että ns. tavismerkit ovat jo hyvin lähellä premiumeja. Itse en maksaisi premiumlisää, jos ostaisin ihan "normaalin" auton, perus moottorilla ja perus varusteilla. Tietysti E Mersun kokoluokassa ei juurikaan enää ole kuin premium vaihtoehtoja.



    Toki juuri tällä hetkellä on myös se ongelma, että useimmat tavismerkkien vaihtoehdot alkavat olla jo melko vanhoja siinä Mondeon kokoluokassa. Mutta kunhan Mondeo, Avensis, Insignia ja Passat uudistuvat, niin luulen että ero premiumeihin on jälleen hyvin hyvin minimaalinen.

      
  • Piti vielä mainita, että onhan esimerkiksi uusi Golf nöyryyttänyt kaikkia premiumeja järjestäen lukuisissa testeissä.

      
  • kello68:


    Premium ostetaan sen kuvitellut statuksen vuoksi, ei auton vuoksi ja silloin 136hp E-mersu täysin karvalakkina on se homman nimi.




    Ja jo tuo pienitehoisin E-klasse kulkee 210 km/h. Suomen olosuhteisiin tuo on jo mielestäni aika vahva peruste keskittyä muuhun kuin moottoritehosarakkeen lukemaan.



    Eri merkeillä on eri status, ei siinä tarvita mitään kuvittelua.



    EDIT: Suhteellisen pienitehoinen (115 kW) CLA 200 kulkee 230km/h. Vertailun vuoksi Hyundai Veloster Turbo kulkee 137 kW:n teholla 214.

      
  • Jos haluaa tilavan, hiljaisen, korkean laatuvaikutelman ja yksilöllisesti varusteltavan auton, niin ei ole oikein vaihtoehtoja muissa kuin premium-merkeissä. Kovastihan nuo ns. ylemmän keskiluokan perheautomallit, kuten Mondeo, Passat, Avensis jne. yrittävät haastaa, mutta se haastaminen tuppaa jäämään vain joihinkin ominaisuuksiin. Nuo vaan tehdään sen verran halvemmalla, että se näkyy materiaaleissa ja varsinkin äänieristyksessä. Eli mieluummin "karvalakki" -premium kuin kaikilla herkuilla varusteltu ylemmän keskiluokan perheauto.



    Uusista malleista tämän hetken tyylikkäin ulkomuodoltaan on uusi Mazda6, joka on kasvanut myös reilusti kokoa ja tilan puolesta ei varmaan joudu paljon antamaan enää tasoitusta esim. A6:lle ja vastaaville. Luin siitä koeajon ja melua moitittiin, penkin istuinosa on turhan lyhyt, ohjaus on tunnoton keskialueella, ainut tilattavissa oleva lisävaruste on metalliväri ja muut varusteet on valmiiksi mietitty varustetasoihin. Bensamoottorit on ahtamattomia, toki hyviä vapaastihengittäviksi. Urheilullisuuden tavoittelu tuntuu jonkin verran kolahduksina töyssyissä. Radion ääni on vaatimaton ja kalleimman mallin Bosen audio on myös tunnetusti aika onneton. Mazdassa on myös tunnetusti huono ruostesuojaus ja ainakin aiemmat kuutoset on olleet vähän peltisen ja heppoisen oloisia. Mazdaa kuitenkin pidettiin kuuluvan hintaluokkansa parhaimmistoon. Tuo kuvaa hyvin sitä, että ei nuo vaan ole vieläkään mitään premium-tasoa ja hinta vaan väkisin näkyy, vaikka luotettavuus voikin olla erinomaista ja perheautona nuo täyttävätkin täydellisesti tehtävänsä.



    Seuraavaksi odotan suurella mielenkiinnolla uutta Mondeota, joka myös on tyylikkään näköinen. Nykyinen Mondeo ei oikein miellytä ulkoa eikä sisältä, mutta ajettavuudessahan sitä pidetään kai ihan luokkansa parhaana, vaikka meluisahan tuokin on. Saa nähdä olisiko uusi Mondeo jo riittävän hyvä, että itseäni se tyydyttäisi, vaikka epäilenpä kuitenkin että ainakin melua on liikaa.

      
  • Experience:

    ... Volvon paikka on premiumin haastajana (kuten VW) halvalla hinnalla, ei suoraan Audi, BMW, MB -kilpailijana.




    Tarkoitiko statusta vai autoa?



    Status on markkinointiosaston aikaan saamaa ja auto on tuotehallinnan ynnä suunnitteluosaston yhteisluomus.

      
  • Experience:

    A-utoilija, käyppä lukemassa miten Volvon myynti putoaa Kiina-omistajuuden myötä maailmalla. Aiempien vähennyksien myötä 1000 lisää ulos ruotsista ja uusia paikkoja Kiinaan. Kenen etu? Kaikkiaan Volvo putosi -18% maailmanlaajuisesti tammikuussa (suomessa -25% per 3v) mikä on tuplasti enemmän kuin muut keskimäärin. Samalla saksalaiset kasvattaa osuuttaan.
    http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/02/20/volvon-saastot-uhkaavat-tuhatta-tyopaikkaa/20132817/304

    Volvo ilmoitti uudistavansa mallinsa. Mikä muuttuu? Leveämpi maski ja kromia takaluukkuun. Malleista XC60, V70, S80 ja XC90 ovat perustaltaan niiiin vanhoja ettei tällaiset kosmeettiset muutokset riitä.

    Volvon paikka on premiumin haastajana (kuten VW) halvalla hinnalla, ei suoraan Audi, BMW, MB -kilpailijana.






    Experience, pitäisikö Volvon mielestäsi lopettaa tuotekehitys että esim BMW pärjäisi volvolle kuten talvitestissä? Siinähän tämä Volvo joka ei pärjää BMW'lle voitti?



    Itsellä on Volvo JA bmw talossa, ja ihan tasaväkisiä ovat ominaisuuksiltaan vaikkakin erilaisia. Kun saat ajokortin ja pääset koeajamaan autoja mopojen sijaan, niin huomaat kyllä itsekin.



    Asiantuntemattomuus, ajokortin puute ja hyvin valinnaisten tilastojen, testien ja painotusten tuominen yhden merkin dissaamiselle on jo väsyttävää. Fanita bemaria, audia tai vaikka trabanttia ihan sama, mutta lopeta tuo lapsellinen lässytys.



      
  • Experiencen kommentti on lähinnä naurettava. Olipa hyökkäys. Volvon myynti on varmasti laskenut, mutta niin on lähes kaikkien automerkkien osalla tapahtunut. Volvon osalta asiaa selittää myös tietysti nämä vanhahtavat mallit ja tässä asiassa kirjoittaja onkin ehkä oikeassa. Luulenpa, että uusi V40 kääntää myyntiluvut taas nousuun. Volvolta on myös tulossa uusia malleja, uusia moottoreita ja uusia vaihteistoja, joiden julkaisun jälkeen Volvo voi taas olla hyvinkin varteenotettava vaihtoehto kaikille saksalaisille. Nythän tehokkaampien mallien surkea vaihteisto on käytännössä pilannut esimerkiksi nelivetoiset Volvot. Eikä pidä unohtaa, että uusi V40 on jo nyt aivan yhtä hyvä, kuin saksalaiset kilpailijansa. Eikä S60 Volvokaan mitenkään kalpene saksalaisten rinnalla, muutamista puutteista huolimatta. Esimerkiksi sitä seikkaa on aika vaikea jättää huomioimatta, että S60 on maailman turvallisin auto. Aika käsittämätöntä, että noin pieni merkki voi vuodesta toiseen piestä kaikki suuret saksalaiset turvallisuudessa.



    Volvossa on vanhahtavien mallien myötä toki muutamia puutteita, mutta kyllä sen premiumkastiin voi hyvin laskea. Volvo on hiljainen, materiaalit ja sisustus ovat laadultaan erinomaisia ja Volvo on erinomainen matka-auto etenkin Suomen olosuhteissa. Talvitestein voitotkin on hyviä osoituksia Volvon erinomaisuudesta nimenomaan pohjoisissa olosuhteissa. Myös esimerkiksi Tuulilasin testissä S60 jopa voitti muutamat saksalaiset premiumit.



    Volvon eduksi (ainakin aikaisemmin) Suomessa voi laskea myös kohtuullisen hintatason. Hinnat näyttävät olevan lähes saksalaisten tasolla, mutta kun listalta ruksii muutaman lisävarusteen, niin hintaero kasvaa huomattavasti. Tietysti tällä hetkellä sakemanneilla on niin kovat tarjoukset menossa, että hintatasosta en ole juuri nyt aivan varma. Experience, eikö esimerkiksi BMW tällä hetkellä muka kilpaile mielestäsi hinnalla, kun kaikki neliveto-automaatit ovat noin 5000 euron alennuksessa?



    Itselläni ei ole koskaan ollut Volvoa, enkä sellaisen ostamista ole vielä koskaan harkinnut, sillä Volvot eivät ole miellyttäneet henkilökohtaista makuani. Mutta voin silti sanoa sen olevan erinomainen auto. Kiinaomistuksen myötä Volvosta tulee vain kokoajan kiinnostavampi, nyt kun vihdoin on taas varaa satsata laatuun ja omaan tekemiseen. Kunhan moottorit ja vaihteistot uudistuvat kautta linjan ja vanhentuneet suuret mallit vaihtuvat uusiin, niin luulen, että saksalaisilla on taas kova kilpailija ainakin pohjoismaissa. Sehän on täysin selvää, että monissa maissa Volvo ei imagoltaan tule pärjäämään saksalaisille vielä vuosiin, vaikka autot olisivatkin erinomaisia.



      
  • Ajattelija2013:

    Volvon myynti on varmasti laskenut, mutta niin on lähes kaikkien automerkkien osalla tapahtunut.




    Itse asiassa hyvin harvojen merkkien myynti laski viime vuonna.

      
  • Ajattelija2013:

    ...Volvon osalta asiaa selittää myös tietysti nämä vanhahtavat mallit...




    Erityisesti Volvon moottorit ja automaatit on olleet vanhoja. Tänä päivänä kulutus/päästöt on tärkeä asia. Volvolla ei oikein ole ollut tarjota muuta kuin 1.6 diesel mikä taas on aika onneton (eritysiesti tehot kadottavan DCTn kanssa).

    Kaikki vähänkin isommat koneet automaatilla on hirveitä juoppoja.



      
  • Experiencen kommentit meni taas kerran lapsellisen lässytyksen puolelle, kuten Bugracer jo kommentoi. Mikähän muutenkin oli tuon Volvon tämänkertaisen dissaamisen motiivi, kun ei Volvo edes ole mitenkään tämän keskustelun aiheena.



    Ihan vaan sivuhuomautuksena, että olen ostanut yhden Mazda6:n uutena, joten malli kiinnostaa jo ihan siltä kantilta. Hienoa työtä on taas Mazdan muotoiluosasto tehnyt ja se on varmasti hyvä auto hintaluokassaan eli 30 - 40 tonnin haarukassa. Joitain hintaluokasta suureksi osaksi johtuvia puutteita Mazdassa oli ennen ja niin on varmaan nytkin eli auton jämäkkyys, tukevuus, hiljaisuus ja materiaalien laatuvaikutelma eivät riitä kilpailussa noin parikymmentä tonnia kalliimmille malleille. Kyllähän se hintaluokka näkyy Mondeossakin ja onhan semmoistakin tullut useamman kerran ajettua.

      
  • Ajattelija2013:
    Volvon myynti on varmasti laskenut, mutta niin on lähes kaikkien automerkkien osalla tapahtunut.

    NHB:
    Itse asiassa hyvin harvojen merkkien myynti laski viime vuonna.




    No jos kaikkien merkkien myynti laski keskimäärin noin 9 %, kuten Experience kirjoittaa, niin eiköhän aika monen merkin myynti ole laskenut? Jos Volvon myynti on sitten laskenut hieman enemmän, niin selvä syy on Volvon mallien ikä. Pariin vuoteen ei ole tullut mitään uutta, joten on selvää, että myynti laskee. Näin kyllä käy Saksalaisillekin merkeille, kun mallit alkavat ikääntyä. Vrt esim 3-sarjan Bemarin myynti vuonna 2012 tammikuu ja 2013 tammikuu.



    En minäkään väitä, että vanhahko S80 olisi tällä hetkellä varteenotettava kilpailija Bemarille tai Audille, mutta yleisesti ottaen Volvo kyllä kuuluu premium segmenttiin. Kyllä Volvon uudet mallit ovat lähes poikkeuksetta varteenotettavia vaihtoehtoja saksalaisille. Se on sitten makuasia, millaisesta autosta eniten pitää. Nyt kun tekniikka päivittyy huomattavasti modernimpaan, niin S60 on jo todella kova kilpailija luokassaan. V40 onkin jo alusta asti ollut täysin tasavertainen saksalaisten kanssa. Monilta ominaisuuksiltaan jopa parempi.



    Täytyy vielä todeta, että itsekin ihmettelen, miksi Experience aloitti koko hyökkäyksen Volvosta. Ei liittynyt mitenkään aikaisempiin kirjoituksiin.

      
  • Experience:

    Ajattelija2013:

    En minäkään väitä, että vanhahko S80 olisi tällä hetkellä varteenotettava kilpailija Bemarille tai Audille,


    Tästä olen kanssasi täysin samaa mieltä. S80 ja V70 alkavat todellakin olla vanhoja. Samaa sarjaa kuin oli edellisen generaation Saab 9-5. Maskin leventäminen ei riitä, kyllä kipeästi kaivattaisiin täysin uusia malleja. Nyt Volvolla ei ole isojen sarjassa mitään tuoretta mallia. XC90 on suorastaan ihan antiikkinen, eikä S/V/XC60 kuulu isojen sarjaan vaan keskiluokkaan, niilläkin jo ikää kertynyt vuosia. Jos myyntiä halutaan, pitäisi lähes koko mallisto uudistaa täysin, enkä tarkoita face-liftejä.


    Tuossa uutinen jossa selviää hiukan tulevaisuutta ja ennen sitä en edes odota juurikaan muutosta myynnissä, jos tuo V40 ei yllätä.(viimeinen kappale)

    https://tekniikanmaailma.fi/uutiset/volvo-uudistaa-melkein-kaikki-mallinsa-paivitetty-182-klo-2342



    Tuossa taas toisenlainen linkki volvon viime vuoteen.

    http://online.wsj.com/article/SB10001424127887323482504578227212942929702.html



    Kiinassa joka on suurin markkinaalue autoille on malli valikoima aivan liian pieni tällä hetkellä ja tuossa tulevaisuutta.

    http://www.leftlanenews.com/volvo-to-launch-ten-new-models-in-china-by-2020.html

      
  • Experience, nyt kirjoitat asiaa ja tuosta olen kanssasi aivan samaa mieltä. Volvon ongelma on juuri se, että mallisto on melko suppea ja kun pari mallia vanhenee, niin myynti putoaa. Mutta itse taaseen uskon, että Kiina-omistus tuo ratkaisun juuri tähän ongelmaan. Toki vie aikansa, että Fordin kanssa tehty mallivalikoima uudistuu ja monipuolistuu, mutta varmasti näin tulee käymään. Jo nyt on tapahtunut paljon hyvää. Esimerkiksi V40 on ehkä ensimmäinen vakavasti otettava pieni Volvo. Kunhan V70/S80 ja edes toinen maastureista saadaan uudistettua, niin valikoima on taas varsin kattava ja viimeisten uutisten mukaan myös erittäin moderni vaihteistojen ja moottoreiden osalta. Siitä eteenpäin kun malleja uudistetaan hieman tiheämmin, on Volvolla hyvät mahdollisuudet kasvattaa myyntiään merkittävästi.

      
  • Ajattelija2013:



    No jos kaikkien merkkien myynti laski keskimäärin noin 9 %, kuten Experience kirjoittaa, niin eiköhän aika monen merkin myynti ole laskenut?




    Maailanlaajuisesti automyynti oli kyllä erilun viiden prosentin nousussa.



    Vaikka autojen myynti notkahti Euroopassa reilusti viime vuonna, maailmanlaajuisesti henkilöautojen myynti kasvoi 5,2 prosenttia. Kaikkiaan planeettamme asukkaat ostivat 81 miljoonaa uutta autoa.



    LMC Automotiven keräämät tiedot osoittavat, että suurin osa kasvusta selittyy Yhdysvaltain (+13,5 %), Kiinan (+6,2 %) sekä ennen muuta Japanin (+27,3 %) myynnin kasvusta. Japanin jättiharppausta selittää se, että maa on ruvennut toipumaan vuoden 2011 tsunamikatastrofista. Suurin pudottaja oli Länsi-Euroopassa (-8,6%).




    http://www.automerkit.fi/uutiset/palvelut/artikkelit/koko-maailman-automyynti-kasvoi-2012-missae-eniten.html

      
  • Voisin kuvitella, että länsi-Eurooppa on juuri Volvolle se vahvin alue. Toki jenkeissäkin kauppa käy, mutta siellä näkyy juuri se katumaasturien ikä. Japanin luvut tuskin paljon Volvon myyntiin vaikuttavat.



    Mutta päivänselvää siis on, että kun kaikki mallit ovat jo vanhoja, niin se vaikuttaa eniten myyntiin. Volvon todellisen tilan näkee sitten, kun V40 myyntiluvut tiedetään ja jokin katumaasturi uudistuu täysin.

      
  • Uskon, että Volvolla on suurimmat kasvumahdollisuudet juuri Kiinassa. Siellä ei tarvi mallien olla viimeistä huutoa ja vanhallakin mallistolla myy. Olisikin luullut Geelyn laittavan reippaasti paukkuja juuri Kiina-markkinointiin. Sinne voisi hyvinkin myydä 2-300.000 autoa vuodessa, jolloin tuo 800.000 tuotantotavoite voisi toteutua. Syksyn jälkeen tilanne saattaa muuttua kun Volvon Shanghain tehdas avataan ja tavaraa alkaa tulla hihnalta. Veikkaan että nykyiset V70/S80 on ne mallit, joita siellä tullaan tuottamaan. Tässä tuore juttu aiheesta:

    http://yle.fi/uutiset/volvo_tahyaa_ruotsista_kiinan_automarkkinoille/6489600

      
  • Onkohan nuo Mersun myyntimäärät varmati nyt kohdillaan kun Bemaria myyty jo monta vuotta enemmän kuin Mersua.



    BBC mukaan sen myynti oli 2011 1,260,912

    http://www.bbc.co.uk/news/business-16431531



    Daimlerin mukaan myynti 2010 oli 1,167,700

    http://www.daimler.com/dccom/0-5-7171-1-1359454-1-0-0-0-0-0-87-7164-0-0-0-0-0-0-0.html



      
  • 2012 Mercedes Benz sold 1,320,097 cars, globally, registering 11.6%, 11.7% and 4.69% sales growth respectively.



    http://www.rushlane.com/bmw-audi-and-mercedes-benz-global-1258738.html



    Experience mistä saat joka vuodelle yli 100 tuhatta myytyä mersua ilmoitettua enemmän ?







      
  • Yep, olet oikeassa. Huomasin myös että Mersun luvuissa on myös Maybach ja Smart, eli koko Daimler, täytyy tsekata pelkän mersun luvut.



    Muuten saattaisi olla, että Volvo olisi suurin jos katsottaisin luvut Geely-tasolla. :smile:

      
  • Tuossa finmanillahan ne pelkät mersun luvut jo olivakin, tässä vielä taulukossa:



    -------Audi--------- MB----------- BMW--------- Volvo

    2012 1,455,100--- 1,320,097--- 1,540,085--- 421,951

    2011 1,302,659--- 1,260,912--- 1,380,384--- 449,255

    2010 1,092,411--- 1,167,700--- 1,224,280--- 373,525



    Melkoinen määrä tavaraa Saksasta, Audi, Bemari ja Mersu yhteensä yli 4,3 miljoonaa kappaletta viime vuonna, nousua lähes miljoona kappaletta parin vuoden takaiseen. Ja pitäisi muka olla lama?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit