C200 vs 320i

12 kommenttia

Tuollainen testi seuraavassa kilpailijan lehdessä, joka ilmestyy torstaina. Täytynee pitkästä aikaa ostaa TL.

  
  • Tuttuus ei nyt auta, Mersumies laittaa vetonsa Bemarin puolesta tilojen, ajettavuuden, automaatin ja kulutuksen vuoksi.



    Saa nähdä, miten käy?

      
  • Saksalaisissa testeissä on saatu Bemari paremmaksi tiloissa ja ajettavuudessa ja suorituskyvyssä. Veikkaan kuitenkin, että Suomen olosuhteissa Mersu voittaa ajettavuuden ja on hiljaisempi ja siinä on parempi jousitusmukavuus, koska Bemari on taatusti runflat-renkailla. Bemari luultavasti voittaa myös kustannuksissa, joten etukäteen ajatellen se on minusta pienoinen ennakkosuosikki, mutta uskon silti että TL saa Mersun hiuksen hienosti voittoon.

      
  • 740 GLE:

    Tuttuus ei nyt auta, Mersumies laittaa vetonsa Bemarin puolesta tilojen, ajettavuuden, automaatin ja kulutuksen vuoksi.

    Saa nähdä, miten käy?




    Hyvä ystäväni totesi kun on ajellut vuoroon BMW:llä ja MB:llä että ei "Mersu" ajettavuudessa ole koskaan BMW:lle pärjännyt joten seuraava auto vaihtuu taas "Bemariin". Oli samaa mieltä tilojen, kulutuksen ja automaatin puolesta kuin 740 GLE että BMW selvä ykkönen. Itse en voi muuta todeta kun en muita edes harkitse että hyvä näin. Eipä tarvitse senkään puolesta kuin jatkaa tyytyväisenä BMW:llä myös jatkossa. Eipä nuo muiden mielipiteet ole silti koskaan valintoihini vaikuttaneet pätkääkään.

      
  • Minun villi arvaukseni on, että voittajaa ei valita, vaan paremmuus todetaan makuasiaksi. Molemmissa on hyviä ja huonoja (tai paremminkin vähemmän hyvi&#228:wink: puolia. Ja näinhän se tavallaan taitaa ollakin.

      
  • Voittaja on valittu. Ja se on C200, pistein 8,6 vs 8,4.



    BMW voitti vain suorituskyky -osuuden ja senkin vaihteistonsa ansiosta, koska Mersu voitti kiihtyvyydessä ja moottorin ominaisuuksissa. Mersu voitti sisätilat, ajettavuuden, mukavuuden, turvallisuuden ja kustannukset.

    Loppukommenttina: "C-klasse on kiistatta luokkansa uusi kuningas".



    Mersussa

    plussaa:

    - ajettavuus maantiellä

    - turvavarustelu

    - laatuvaikutelma

    miinusta:

    - takatilat

    - varaosahinnoittelu

    - lisävarustehinnoittelu



    Bemarissa

    plussaa:

    - ajettavuus mutkateillä

    - vaihteisto

    - takatilat

    miinusta:

    - ohjauksen keskityskyky

    - turvavarustelu

    - jousitusmukavuus kaupungissa

      
  • C200:n kolmella pyörällä taiteilu ei ilmeisesti vähentänyt pisteitä.

      
  • Eipä ole tullut lehteä luettua, eikä kumpaakaan autoa ajettua, mutta semmoinen pisti silmään tuosta Tuulilasin väistövideosta, että Bemari taittu paremmin keilojen väliin kuin C-sarjalainen. Pysäytyskuvan perusteella näyttää C-sarjalainen menevän jopa kahdella tassulla. Mikäs siinä, jos pitoa riittää ja renkaat pysyy vanteilla.

      
  • Tämä ei ainakaan nosta C200:n odotusarvoa liukkaalla alustalla.

      
  • Mersussa on vakiokorkuinen jousitus, joka on pehmeämpi kuin Avantgarde-alustalla, jolla Mersu testattiin TL:ssa keväällä eli kuormattu auto nostelee etutassujaan väistökokeessa. Kuormaamattomana renkaat pysyy tiessä kiinni paremmin. Sittenhän Mersuun saa vielä ilmajousituksenkin, joka luultavasti on vielä parempi väistökokeessa.



    Mersu kuitenkin voitti väistökokeen ja myös pysähtyi lyhemmällä matkalla. Ääritilanteet pisteytettiin Mersun hyväksi 8,5 vs 8,1, jarrut 9,2 vs 8,9, turvavarusteet peräti 9,4 vs 8,5 ja turvallisuuden kokonaisarvosana 8,9 vs 8,5.



    Mersun voittoa kaiken kaikkiaan kommentoitiin selätysvoittona BMW:stä.

      
  • Nämä on näitä. Joku avensis, A4, Hyundai i40 tms. olisi pessyt molemmat vanhoilliset, takavetoiset muinaisjäänteet tasapainoisilla ja peruskäyttäjille sopivilla ominaisuuksillaan :ashamed:



    Oikeasti siinä on kaksi hyvää autoa joista haluaisin molemmat, tosin eri moottoreilla ja ajamiseen vaikuttavilla varusteilla.

      
  • En väitä, että olisi testattu väärin. Hyvin kattavastihan nuo on mitattu ja raportoitu. Valinta on ostajan oma, ja ellei kumpikaan miellytä, niin ostaa sitten jotain muuta.



    Omat kommenttini:

    "50/50 painojakauman ansiosta Kolmonen...pystyy ajamaan kaarteet kovemmilla nopeuksilla kuin C:llä, joka etupainoisempana alkaa...aliohjautua aiemmin"

    GLE: BMW tasapainottaa kaikki autonsa huolella, Mersu pitää edeltäjänsä tavoin ostaa manuaalivaihteisena farkkuna optimaaliseen balanssiin päästäkseen. Aliohjauksen ja yliohjauksen meriiteistä saavat muut väitellä, minulle molemmat ovat käytöshäiriöitä ja tavoite on tasan niiden puolivälissä.



    "vakionopeudensäätimissä on jarrutustoiminto"

    GLE: Vaikka omani jarruttaa vain alamäessä, napsaisen Tempomaatin välillä pois päältä. Jarrulaikat kuumana alamäet ja turbo kuumana ylämäet tuhlaa polttoainetta. Alamäessä himmataan moottorijarrutuksella.



    "BMW:n (ESP ) järjestelmä on perusasetuksella Mersua holhoavampi"

    GLE: Talvella ajamani nelivetoinen F31 ei esittänyt yhtään syytä, jonka vuoksi olisin halunnut vähentää holhousta. Mersun edellisen W204 mallin Suojelusenkelikin salli minun nelipyöräohjaukseeni tarvittavan pienen luistokulman, mutta ei vastaohjausta lainkaan. Ripeissä liikkeellelähdöissä ja liikenneympyröissä tuli usein pyydettyä Kimi-näppäimellä Suojelusenkeliä pitämään näppinsä hetken kurissa, kun laitan auton liikkeelle tai käännän sitä. Hienon ASR:n turvin on vetopyörät helppo pitää hieman sutimassa maksimivedolla ja aivan tasan ja nykimättä. Sen saa tehdä Suojelusenkelin valvonnassakin, mutta näyttää minun makuuni liian nuorekkaalta, kun kylki edellä saa kyllä kiihdyttää kevyessä luistossa, mutta heti jos otan luiston kiinni, tunnistaa hermoheikko Suojelusenkeli vastaohjauksen ja hyppää jarrulle. Samoin liikenneympyrä menee ihan hienosti luiston rajalla ohjauksen kanssa rytmitetyillä moottorijarrutuksilla kääntymistä tehostaen, mutta ympyrästä poistumisen vastaohjaukseksi tulkitseva Suojelusenkeli jarruttaa tilanteen ollessa jo ohi.



    Jos Mersu on nyt sallivampi, se tarkoittanee, että jo ennestään hyvä BMW on ennallaan ja nyt myös Mersu on hyvä?



    Tätä kohtaa ei ole pakko kommentoida, ellei ymmärrä muuta nelipyöräohjausta kuin tappisladin.



    "jos auto on talvella vaarassa jäädä jumiin, kuskille voi tulla kiire (poistaa ajonhallinta )"

    GLE: Ei tule. Ensinnäkin, Mersun ASR on niin hyvä, ettei sille pärjää kuski, joka ei löydä menusta oikeita valintoja kojetaulua katsomattakin. Toisekseen, Mersun Suojelusenkelin liberaalimpi ote jättää ASR:n päälle, joten Kimi-näppäin kojetaulussa ei auttaisi kuitenkaan, koska vetoluiston toiminta pysyy samana.



    "BMW ei malta pysyä sammuneena pitkissä liikennevalostopeissa"

    GLE: Mehulinkoautomaatti lähtee kaikissa tilanteissa liikkeelle niin helposti, että en kaipaa hill-holderia mihinkään. Mutta paikallaanoloavustimen puute on miinus BMW:lle. Mersun kuski valitsee ECO start/stop päälläkin jarrupoljinta käyttäen pysäyttääkö hetkeksi moottori käyden, moottori sammutettuna vai lisäksi myös jarrut lukittuna, ettei koko valosykliä tarvi seistä jarrulla.



    "Takatilat...tilan puolesta Kolmonen on joka suuntaan aavistuksen Ceetä väljempi"

    GLE: Minulle BMW voittaa tämän erän, koska se pieni ero merkitsee, että voin istua BMW:n takapenkillä suorassa, mutta Mersussa on pää katossa.



    "Minkä tuoksun madame valitsee? Lisähintaan, tottakai"

    GLE: lisähintaan kokonahkaverhoilu, joka hoitoaineilla käsiteltynä tuo puhtaan uuden nahan tuoksun vanhaankin autoon.



    "(Mersun ) vakiokorkuinen jousitus...saa kuormatun auton nostelemaan etutassuaan...Yliohjautumistakin esiintyy enemmän"

    GLE: Aiemmin Mersu aliohjasi enemmän ja nyt se täydellä kuormalla alkaakin yliohjata hätäväistössä. Kaarretasapainon virhettä suurempi virhe on mielestäni sen muuttuminen tilanteesta toiseen.



    Tämä ei tosin taida koskea talviajoa, koska kitka ei riitä tassun nostoon ja muihin ääriliikkeisiin?



    Saa olla eri mieltäkin, mutta ei ole pakko :wave:

      
  • 740 GLE:

    Tämä ei tosin taida koskea talviajoa, koska kitka ei riitä tassun nostoon ja muihin ääriliikkeisiin?


    Tuskin talvioloissa tai edes märällä C200 nostaa tassua samaan malliin, mutta jos perusluonne on tuollainen, niin ilmeisesti kolmelta renkaalta lipsuu pito herkemmin luiston puolelle. Tilanne on samantapainen kuin vajaavetoisella ja nelivetoisella mutkassa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit