Trendi näyttää olevan se että autonvalmistajat käyttävät tulevaisuudessa vain muutamaa alustaa automallejaan varten. Esimerkiksi BMW:llä on vain kaksi alustaa tulevaisuudessa, yksi etuvetoisia ja yksi takavetoisia varten. Jotenkin aika yllättävää tämä on kun automallit kuitenkin ovat melko erilaisia.
http://www.leftlanenews.com/bmw-and-mercedes-benz-to-drastically-reduce-platforms.html
andertz:
Tuo on jo osittain tätä päivää. Tarpeeksi joustaviksi suunnitellut perusrakenteet mahdollistavat hyvin suuret erot koossa, moottoreissa, vetotavoissa jne. kuitenkin niin, että suurin osa komponenteista on yhteisiä.
Hyvästä esimerkistä käy parivaljakko Fiat Giulietta ja Jeep Cherokee (2014). Toinen on etuvetoinen alemman keskiluokan viistoperä ja toinen korkealla maavaralla varustettu kookas aito maasturi alennusvaihteistolla ja tasauspyörästön lukolla. Silti pohjalla on hyvin pitkälti sama perusrakenne.