"Aalto-yliopiston ajoneuvotekniikan professori Matti Juhala otaksuu, että autojen hinnan korottaminen vähentäisi takaisinvedettävien autojen määrää. Auton hinta vaikuttaa hänen mielestään siihen, kuinka paljon valmistajat voivat panostaa tuotekehitykseen. Alkuvuonna 2014 korjauskutsun on saanut jo noin 10 miljoonaa autoilijaa."
Niin, mihin tässä nyt verrataan. Kun puheena oli, että premiumien myynti on viimeaikoina kasvanut, niin minnekään -90 luvun alkuun, saati -80 luvulle ei mielestäni ole mielekästä verrata.
No Herbert nyt sattui ottamaan esille tuon ysärihomman.
Aloittaja ei määritellyt tarkastelujaksoa. Svirt otti esiin 80-luvun Mersun, jota Ajattelija kommentoi ja johon Kumppani antoi oman näkemyksensä.
Autoveroa alennettiin 93 tai 94. Alennus kompensoitiin käyttömaksuilla. Muistatte varmaan, kuinka tuolloin liimattiin kirjavia 300 ja 500 markan tarroja tuulilasiin ja kinattiin siitä, onko tarran liimaaminen tuulilasiin laillista.
Niin, mutta kertooko tuo nyt autojen halventumisesta, vai homepommien ja neukkukuutioiden järjettömistä nykyhinnoista?
Kyllä ne autot on reaalisesti halventuneet. Sitä voi laskea monella tapaa, mutta jos katsoo keskituloisen ihmisen käytettävissä olevia tuloja ja autojen hintoja eri aikoina, on selvää että hyvä auto on nyt ihan eri tavalla ihmisten ulottuvilla kuin vaikkapa 80-luvulla tai 90-luvulla.
Autojen hintaa pitää verrata keskimääräiseen ostovoimaan. Halventumista on toki tapahtunut, mutta ei nyt mitenkään aivan mullistavissa määrin esimerkiksi 2000-luvun puolella. Pelkän bruttopalkan kehitys ei kerro ostovoimasta.
Yleensä mittarina käytetään reaaliansioita ja nimenomaan reaaliansioiden kehitys oli poikkeuksellisen hyvää koko 2000-luvun alun ajan Suomessa aina 2012-2013 saakka. Tuohon samaan aikaan autojen hinnat ovat laskeneet, joten väitteesi on vähintään omituinen.
"Aalto-yliopiston ajoneuvotekniikan professori Matti Juhala otaksuu, että autojen hinnan korottaminen vähentäisi takaisinvedettävien autojen määrää. Auton hinta vaikuttaa hänen mielestään siihen, kuinka paljon valmistajat voivat panostaa tuotekehitykseen. Alkuvuonna 2014 korjauskutsun on saanut jo noin 10 miljoonaa autoilijaa."
Hän varmaan tarkoittaa tuossa auton valmistushintaa, joka on kuitenkin aika pieni osa auton lopullisesta kuluttajahinnasta. Tuollaisen ylemmän keskiluokan auton, esim. vaikka VW Passat, hinta tehtaan hihnan päässä on jotain 8-9 tonnin paikkeilla.
Ei auton lopullisen hinnan nosto mitään laatua tuo, jos se korotus ei synny tuosta varsinaisesta valmistushinnasta.
Autojen hintaa pitää verrata keskimääräiseen ostovoimaan. Halventumista on toki tapahtunut, mutta ei nyt mitenkään aivan mullistavissa määrin esimerkiksi 2000-luvun puolella. Pelkän bruttopalkan kehitys ei kerro ostovoimasta.
Yleensä mittarina käytetään reaaliansioita ja nimenomaan reaaliansioiden kehitys oli poikkeuksellisen hyvää koko 2000-luvun alun ajan Suomessa aina 2012-2013 saakka. Tuohon samaan aikaan autojen hinnat ovat laskeneet, joten väitteesi on vähintään omituinen.
Kuten sanoin, autojen hinnat ovat keskimäärin halventuneet, mutta minä lähinnä kyseenalaistin jonkun tekemän vertauksen asuntojen hintoihin. Jos vertauksen tekee asuntojen hintoihin, niin kyllä siinä selittävä tekijä on asuntojen hintojen nousu, ei niinkään autojen hintojen lasku. Ja eihän esimerkiksi 5-sarjan Bemarin hinta ole euroissa laskenut, jos verrataan halvimpia malleja. Pelkkä E Mersu ei siis kerro koko totuutta, kun joku sen otti esimerkiksi.
Ja niin, kun toinen kirjoittaja vertasi bruttoansion kehitystä, niin eikös se nyt sentään ole ollut suurempaa, kuin reaaliansioiden kehitys?
Edelleen siis olen sitä mieltä, että autot ovat toki halventuneet, mutta eivät nyt mitenkään mullistavasti.Kaikki on tietenkin suhteellista.
"Aalto-yliopiston ajoneuvotekniikan professori Matti Juhala otaksuu, että autojen hinnan korottaminen vähentäisi takaisinvedettävien autojen määrää. Auton hinta vaikuttaa hänen mielestään siihen, kuinka paljon valmistajat voivat panostaa tuotekehitykseen. Alkuvuonna 2014 korjauskutsun on saanut jo noin 10 miljoonaa autoilijaa."
http://www.hs.fi/autot/Yli+kymmenen+miljoonaa+autoa+vedetty+takaisin++hintojen+nostaminen+kohentaisi+tilannetta/a1396402735517
Kumppani:
Aloittaja ei määritellyt tarkastelujaksoa. Svirt otti esiin 80-luvun Mersun, jota Ajattelija kommentoi ja johon Kumppani antoi oman näkemyksensä.
Autoveroa alennettiin 93 tai 94. Alennus kompensoitiin käyttömaksuilla. Muistatte varmaan, kuinka tuolloin liimattiin kirjavia 300 ja 500 markan tarroja tuulilasiin ja kinattiin siitä, onko tarran liimaaminen tuulilasiin laillista.
Ajattelija2013:
Kyllä ne autot on reaalisesti halventuneet. Sitä voi laskea monella tapaa, mutta jos katsoo keskituloisen ihmisen käytettävissä olevia tuloja ja autojen hintoja eri aikoina, on selvää että hyvä auto on nyt ihan eri tavalla ihmisten ulottuvilla kuin vaikkapa 80-luvulla tai 90-luvulla.
Ajattelija2013:
Yleensä mittarina käytetään reaaliansioita ja nimenomaan reaaliansioiden kehitys oli poikkeuksellisen hyvää koko 2000-luvun alun ajan Suomessa aina 2012-2013 saakka. Tuohon samaan aikaan autojen hinnat ovat laskeneet, joten väitteesi on vähintään omituinen.
p128194:
Hän varmaan tarkoittaa tuossa auton valmistushintaa, joka on kuitenkin aika pieni osa auton lopullisesta kuluttajahinnasta. Tuollaisen ylemmän keskiluokan auton, esim. vaikka VW Passat, hinta tehtaan hihnan päässä on jotain 8-9 tonnin paikkeilla.
Ei auton lopullisen hinnan nosto mitään laatua tuo, jos se korotus ei synny tuosta varsinaisesta valmistushinnasta.
AkiK:
Kuten sanoin, autojen hinnat ovat keskimäärin halventuneet, mutta minä lähinnä kyseenalaistin jonkun tekemän vertauksen asuntojen hintoihin. Jos vertauksen tekee asuntojen hintoihin, niin kyllä siinä selittävä tekijä on asuntojen hintojen nousu, ei niinkään autojen hintojen lasku. Ja eihän esimerkiksi 5-sarjan Bemarin hinta ole euroissa laskenut, jos verrataan halvimpia malleja. Pelkkä E Mersu ei siis kerro koko totuutta, kun joku sen otti esimerkiksi.
Ja niin, kun toinen kirjoittaja vertasi bruttoansion kehitystä, niin eikös se nyt sentään ole ollut suurempaa, kuin reaaliansioiden kehitys?
Edelleen siis olen sitä mieltä, että autot ovat toki halventuneet, mutta eivät nyt mitenkään mullistavasti.Kaikki on tietenkin suhteellista.