Hirveen hitaasti

6 kommenttia

Nyt on kaikki traktorit vaeltamassa kyntömaille. Ne lähtevät liikkeelle maalaistalojen pihoilta aamuisin, ylittävät mantiet, kulkevat hyvin hitaasti tien reunaa, kääntyvät välillä yllättäen tien yli, niitä on tuhansia, ehkä kymmeniätuhansia, niitä ei saa ampua eikä vähentää, se ei ole edes viisasta, ja joku voi jopa ampua takaisin! Niistä varoittavia merkkejä ei ole. Niitä tapaa pelloilla ja metsänreunoilla päiväsaikaan, illan tullessa useimmat vaeltavat omille pihamaille takaisin.

Olisiko erittäin hitaan liikenteen hyvä käyttää maantieajossa keltaista vilkkua katolla kuten Ranskassa? Ensimmäinen ja ehkä toinenkin autoilija yleensä kyllä havaitsee traktorin, mutta kolmas ei ehkä enää. Taaksepäin traktori on pääsääntöisesti valoton, ja seisoo muuhun liikenteeseen nähden lähes paikallaan. Lehdissä lukee silloin tällöin kolareista. Ilmeisesti nämäkin kuuluvat siihen asetettuun tavoitteeseen vähentää liikennekuolemia- ja onnettomuuksia yleensä.
Näistä vaaroista ei kai liiemmälti keskustella.

  
  • Tuosta tuli mieleeni tositapaus, joka sattui vuosia sitten Jalasjärvellä kolmostiellä. Keskustasta etelään ajettaessa tie on suora ja muutenkin turvallisen tuntuinen keskellä peltoaukeaa, mutta siellä oli silloin 80 rajoitus. Tuttavani ajoi tutkaan ja kysyi poliisilta syytä alhaiseen rajoitukseen. "No kun nuo isännät tuloovat tuolta pellooltansa tielle traktoreillaansa kuolemahan!" Tämä muuten vinkkinä niille, jotka protestoivat alhaisia rajoituksia. Aina ei etukäteen voi tietää rajoituksen perustetta. Viisaampaa on kiltisti noudattaa niitä. Ei se tiemestarikaan ehkä aivan tyhmä ole.

    Vilkku katolla olisi varmasti tehokas keino lisätä havaittavuutta. Olisiko siitä jotain haittaa, jos normaali traktori sekoitettaisiin silloin tietyötä tekevään koneeseen? En tiedä. Ensimmäinen asia kuitenkin olisi huolehtia siitä, että traktorin takavalot toimivat ja ennenkaikkea näkyvät savikerroksen alta. Traktorin perässä ajaessani ohitusta suunnitellessani usein pelottaa, kääntyykö se yllättäen vasemmalle.

    Toisaalta, jos tiellä henkilöauto hidastaa kääntyäkseen vasemmalle liittymästä, jossa ei ole kääntyvien kaistaa, on tilanne aivan vastaava. Pari ensimmäistä ymmärtää tilanteen muiden ihmetellessä syytä hidastukseen. Hätäisimmät kiroavat jonon vetäjän ja pyyhkäisevät ohi suoraan kääntyjän kylkeen. Siihen ei auta muu kuin kuljettajien koulutus, koska kuljettaja on tehnyt väärän päätelmän tilanteesta.

    Tämä traktori-asia on taas erinomainen esimerkki siitä, miksi riittävät turvaväli kannattaa säilyttää. Jonossa reaktioajasta johtuen häntäpään kuskeille jää kaikkein vähiten aikaa jarrutukseen. Viimeisenä ajavan edessä saattaa auto pysähtyä kuin seinään törmätessään romukasaan. Nyt kannattaa muistella TeeCeen kinaa jonkun kanssa riittävästä turvavälistä. Minkä otsikon alla se nyt olikaan?

      
  • Meni vähän off-topiciksi, mutta menköön. Usein muuta liikennettä hitaammin ajavat perustelevat alinopeutta sillä, ettei heillä ole kiire mihinkään. Näyttää kuitenkin sen verran kiire olevan, ettei ole aikaa pysähtyä ja laskea jonoa ohi. :sleepy:

      
  • Meillä ihmisillä tosiaan on se hassu tapa, että meidän mielestä juuri minun nopeuteni on se oikea ja kyseiseen tilanteeseen sopiva. Sitä lujempaa ajavat kaahaavat ja hitaammin menevät matelevat.

    Traktorilla on velvollisuus väistää pysäkille ja laskea liikenne ohi, mutta tuo ”alinopeus” on niin liukuva käsite, että siihen ei ole selviä pykäliä. Esimerkiksi kympin alle rajoituksen ajavalla ei vielä ole mitään velvollisuutta poikkeilla pysäkille, mutta varmasti se olisi järkevää.

    Se, miten kukin käsittää järkevyyden vaihtelee niin paljon, että minä lakkasin ottamasta suonikohjuja ohimoon asiasta ja menen joko ohi heittämällä tai jään kauas taakse. Kysymys on iäisyysasiasta joka ei korjaannu, sen kanssa on vaan elettävä.

      
  • Traktorin ohittaminen tuntuu olevan joillekin tosi vaikeaa. Itse joudun ajamaan usein valtatiellä traktorin kanssa,pelloille kun ei muuten pääse. Vaikka kuinka väistäisi niin aina on joku joka jää taakse roikkumaan eikä mene ohitse vaikka mahtuisi keskiviivaa ylittämättä menemään . Ja sitten syntyy jono ja vaaratilanne on valmis. Jonossa jonkun pinna palaa ja lähtee välistä ohittamaan ja sitten lähtevät kaikki. Kauheeta katseltavaa ! Keltaisen kattovilkun käyttö saattaisi aiheuttaa sille saman asian kuin hirvivaaramerkeille, niitä olisi niin paljon ettei kukaan enää niitä huomioisi(kattovilkun käyttö on muuten kielletty traktorissa normaali ajossa ) Kääntyvää traktoria kannatta varoa , varsinkin jos sillä on joku työkone takana, traktorin kääntyessä työkone tekee laajan kaarroksen ja saattaa tukkia koko kaistan.

      
  • Tuossa ohitustilantessa on jälleen kerran kyse siitä, miten kukin tilanteen kokee. Jonkun mielestä omaa kaistaa käyttäen on vaarallista ohittaa vastaantulijoiden ollessa lähellä, koska turvallisuuden vaatima sivuttaistila saattaa jäädä vajaaksi. Toinen ei koe tilanteessa mitään vaaraa. Kolmas luulee tai päättelee olosuhteista, että ohittaminen on kiellettyä. On vaikeata sanoa, kenen tulkinta on paras tai oikea, koska tilanteessa on lukemattomia muuttujia. Myös itse voi muuttaa omaa suunnitelmaansa odottamattoman (eli tässä tapauksessa ns. ylivarovaisen kuljettajan sattuessa kohdalle) tilanteen aikana. Jos kaveri ei pääse helpoissakaan kohdissa ohi, lienee viisainta ajaa itse sivuun.

      
  • Vilkkuvalosta traktorin katolla: jos se jotain auttaa, niin vilkut katolle vaan. Minä en muista joutuneeni yllättäen traktorin taakse, koska pidän aika pitkää turvaväliä, edessäni ei ole autoa, jonka taakse traktori mahtuisi piiloon. Epäilen samaa, kuin mazda6, eli että kohta vilkkuvalokaan ei riitä ja traktoreihin pitää saada valoraketinheitin. Jos puolet muuta liikennettä hitaammin ajava iso rotisko ei pistä silmään, voi vikaa ainakin hiukan hakea havaintokyvystään/halustaankin.

    Traktorin ohituksesta: ei tule mieleen ainuttakaan tapausta, että traktorin takana odottava auto olisi uskaltanut lähteä ohittamaan kun olen vastaan tullessa ajanut pientareelle. Viimeksi joku rohkeni ohittaa muistaakseni viime kesänä. Usein se johtuu siitäkin, että takanani tuleva jatkaa keskiviivan tuntumassa, mutta vaikka hänkin antaisi tietä tai ajaisin yksin, ei traktorin taakse jäänyt uskalla ohittaa. En ole kokeillut valomerkkejä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit