Myös parkkipirkkojen/lappuliisojen määrää lisätään Helsingissä 50 hlöstä 70:een. Helsingin kaupunki on huomannut sakottamisen olevan hyvä bisnes. Sakkokertymä -04 n. 12 Mio, henkilöstökulut 50 hlöä 4 Mio. Tuotto 8,- Mio. Budjetoidut sakkotuotot 70 hlöllä 16 Mio, kulut 6 Mio, nettotuotto 10 Mio. Näitä lukuja on mukava istuskella ja pyöritellä villapaita päällä. Mehän tämän kaiken kustannamme!
Kaupunki ei ole kiinnostunut siitä, että paikkoja riittäisi kaikille. Se ei ole sakotuksen peruste, että kaikki saisivat jossain vaiheessa pysäköintiruudun. Maksamalla saat seisottaa autosi vaikka vuoden samassa ruudussa. Sakotus on hyvää bisnestä.
Sakkokertymä on valtion budjetissa eli kannusttaa yrittään "voittoa"?
Saapihan tuosta kannustusjärjestelmästä tietoa vaikkapa kaikkien luettavissa olevalta, mutta varsinaisesti poliiseille tarkoitetulta keskustelupalstalta.
Saatetaan Suomi perikatoon vähentämällä rajusti alkkohoolin kulutusta ja ajamalla liikenteessä sääntöjen mukaisesti.
Tuotahan minäkin olen yrittänyt ajaa läpi, mutta kun se ei kerta kaikkiaan käy. Paljon miähekkäämpää on ajaa niin kuin lystää ja itkeä epiksiä rangaistuksia.
70-luvun alussa oli Tukholman lappuliisatoimi menossa konkurssiin!! Tappiota tuli miljoonatolkulla, mutta tarjouksestani huolimatta en saanut toimintaa ostaa.Jos olisin saanut, olisin ollut jo kauan sitten miljonääri enkä tässä kirjottelis. Jotenkin ovat saaneet homman juuri ja juuri kannattavaksi ja siihen liittyykin sitten kaikenmailman osatarinaa jotka ei tähän mahdu. No,otetaan nyt yksi; 70-luvulla oli lappuliisojen tuotto huono johtuen paljolti kaavoihin kangistuneista rutiineista,kaikki paikalliset tiesi jo etukäteen että tällä kadulla lappuliisat on maanantai aamupäivällä ja silloin pitää maksaa,loppuviikko on ilmaista ja tulot oli sen mukaisia.Homma kyllä oli keikahtaa välillä ihan kohtuuttomaksi toiseen suuntaankin.Muutama vuosi sitten määrättiin liisat laputtamaan autoja uudenvuoden yönä niille kaduille joilla oli siivousyö!!Siitä nousi kyllä aika meteli ja kunta joutu maksaan sakot takaisin ja tais sille poliitikollekin tulla kenkää.Ikävä kyllä ovat nyt luisumassa takaisin 70-luvun rutiineihin. Näissä parkkihommissa on vähän kumma ilmiö;jos homma alkaa tuottamaan määrää poliitikot epärealistisia säästötavoitteita ja henkilökuntaa vähennetään. Sama ilmiö vaivaa syystä tai toisesta poliisin toimintaa;esim talousrikoksien tutkinnasta vähennetään resursseja siitä huolimatta että se on yhteiskunnalle kaiken kannattavinta poliisitoimintaa.Talousrikostutkinnan hyötysuhde on kai jotain 1:100 eli sijoitettu miljoona tuo takaisin sata miljoonaa. Huumejutuissa on voitto vielä isompi ,mutta voittosuhde on vähän vaikeampi laskea. Tää nyt kai huitoo vähän asian vierestä mutta kaikkee sitä mieleen tuleekin kun yritin löytää tietoja liikennepoliisin kustannuksista suhteessa valtion sakkotuloihin.En päässyt kovin pitkälle;valtion arvioidut sakkotulot ~65M .Liikkuvan poliisin toiminta ~23M ja tulot ~27M.Sakko tuloista ei löytynyt erittelyä enkä jaksanut syventyä poliisin tilinpäätökseenkään,totesin vain että sana sakkotulot on tuntematon poliisin pikahaulle= 0 osumaa. Lappuliisojen toimintaa ollaan aina välillä kovasti yksityistetty,mutta huonolla menestyksellä.Tän kamerapönttöpelleilynkin voisi mielestäni ihan hyvin panna yksityiseksi.Tulis homman taloudellinen kannattavuus ainakin nopeasti selville.Liikenneturvallisuuden paranemisenhan on rajoitustalipaanit ja pykäläuskovaiset tarkoitukseen sopiviin tutkimuksiin vedoten jo tuhanteen kertaan todistaneet .
misar: LP 2004 toiminnan menot 20 Meur sakkotuotot 27 Meur ???
Ja siis tuotto 7 Meur, eikö? Tämä on se jättipotti, jonka vuoksi koko maailman tutkimukset piti väkisin vääntää näyttämään että ylinopeus muka vammauttaisi ihmisiä. Mahtaakohan tämä kattaa edes sakkonsa linnassa istumalla sovittavien kuluja?
Tuotoissa on mukana muutakin kuin ylinopeussakot. Siinä on mukana myös vesillä ja moottorikelkoilla annetut sakot, ajotapavalvonnan yhteydessä annetut sakot jne. Lisäksi tuloja tulee erilaisista muista laskutettavista palveluista, kuten esim. passeista, saattotehtävistä ja ulkopuolisille annetusta ajokoulutuksesta.
Suureksi harmikseni tai miten nyt ottaisi ,ovat päättäjäni tänään päättäneet hankkia 650 uutta kamerapönttöä,eikä siinä kaikki;joka pöntössä tulee olemaan digikamera joka on suorassa yhteydessä Kiirunaan perustettavaan keskukseen jonne kaikkien kameroiden tiedot lähetetään reaaliajassa.Kerrankin jotain järjen hitua hommaan. Tähän asti pöntöissä on kierrätetty noin 50 kameraa,joissa oleva muistikortti on vaihdettava ja kuvien laatukin on ollut huono.Homman hinta SEK300Milliä.Perustetaan uusi osasto hommaa hoitamaan ja siitä ei sitten yksityistäminen ole enää kaukana.Ja rahankeruutavoite tai ylinopeussakkotavoite vähintään 200 000 sakotettua (á tonni minimi) vuodessa.Taidan jättää option hommasta. Katso www.dn.se jos ossoot rantasavvoo. Tässähän joutunee tihruamaan kaikenmailman rajoitusmerkkien ja muun semmosen peräänkin viälä,niinkuin ei auton ratissa parempaakin tekemistä olisi. Saatte nähdä niin perässä tuutte.
[salo-m muokkasi tätä viestiä 27.09.2005 klo 16:30]
Sinänsä tähänkin on aiheellista heittää kysymys: Paljonko liikennesakoilla kerätyistä varoista palautuukaan valvontatyöhön?
Ettei vain suhde olisi vähän sama kuin veroluonteisten autolijoilta kerättyjen maksujen palautuminen esim. tienpidon piiriin?
Jaa'a, suhdetta en tiedä, mutta veikkaampa, että liikkuvapoliisia ja paikallisen poliisin harrastamaa liikenteenvalvontaa ei pelkillä sakkotuloilla voida edes rahoittaa eli on aivan sama palautuuko ne sakkorahat suoraan vai kiertäen, kun se ei kuitenkaan riitä!
LP 2004 toiminnan menot 20 Meur sakkotuotot 27 Meur ???
Mehän tämän kaiken kustannamme! Kaupunki ei ole kiinnostunut siitä, että paikkoja riittäisi kaikille. Se ei ole sakotuksen peruste, että kaikki saisivat jossain vaiheessa pysäköintiruudun. Maksamalla saat seisottaa autosi vaikka vuoden samassa ruudussa. Sakotus on hyvää bisnestä.
Siis ne kustantaa, joka pysäköivät väärin. Yleensähän auto pitää saada enintään viiden metrin päähän paikasta, johon on menossa. Kun satunnaisesti (kerran, pari viikossa) käy keskustassa, niin aina on löytynyt ihan laillinen. tosin maksullinen paikka hallista. Loppumatka sitten apostolin kyydillä, joten kukin taplaa tyylillään.
Mehän tämän kaiken kustannamme! Kaupunki ei ole kiinnostunut siitä, että paikkoja riittäisi kaikille. Se ei ole sakotuksen peruste, että kaikki saisivat jossain vaiheessa pysäköintiruudun. Maksamalla saat seisottaa autosi vaikka vuoden samassa ruudussa. Sakotus on hyvää bisnestä.
Siis ne kustantaa, joka pysäköivät väärin. Yleensähän auto pitää saada enintään viiden metrin päähän paikasta, johon on menossa. Kun satunnaisesti (kerran, pari viikossa) käy keskustassa, niin aina on löytynyt ihan laillinen. tosin maksullinen paikka hallista. Loppumatka sitten apostolin kyydillä, joten kukin taplaa tyylillään.
Aivan samaa mieltä, pakkoko sitä on sakkopaikalle jättää. Aivan oikeinkin, että sakotetaan, jos ei viitsi muutamaa euroa maksaa mittariin. Siks toisekseen siellä Hesan keskustassa ei edes tarvitse autoa eikä ne kaikki autot edes sopisi siellä katujen varsille, vaikka olisivatkin ilmaisia ja kuka hullu rakentaa miljoonien parkkitaloja ilmaiseksi. Muuttakaa tänne böndelle, niin saatte auton kaupan oven eteen ilmaiseksi heti mustalaisten perään.
En minäkään onnistunut löytämään sakkotuloja ja muutenkin olin kirjoittanut ilmeisesti vähän mitä sattuu kun löysin kyllä 37M kokonaissumman ,toisaalta löysin maininnan että liikenteen valvonnassa on ylijäämä 7M.Antaa vähän osviittaa,missä mennään. Parkkitaloa täällä NK:n vieressä kutsutaan myös narkkareiden tavarataloksi.Samoin muissakin parkkitaloissa oli turvallisuus vähän niin ja näin mutta valvontakameroiden myötä on murrot vähentyny.Mutta jos jätät arvotavaraa näkösälle on murto melkein varmaa kameroista huolimatta.
[salo-m muokkasi tätä viestiä 27.09.2005 klo 18:25]
Nyt kun äkkiä vilkaisin, niin jos en aivan väärin ymmärtänyt, että LP on tuottanut voittoa 7 miljoonaa? Eli jos näin on niin sehän on hieno asia, tiesti pitäisi vielä ottaa paikallispoliisien liikenteenvalvonta laskuihin mukaan, mutta siitä taitaa olla vaikea saada mitään lukuja...
On nuo tolpat tosi vaarallisia! Tänäänkin piti parin rekan ohituksen takia ajaa väärää kaistaa pitkästi jotta pääsi tolpan ohi kunnialla, entä jos ois joku tullut eteen? Oli aikaisemmin hirvikin tien vieressä, onneksi hyvin koulutettu koska odotti että pääsin ohi, sitten vasta ylitti tien!
On nuo tolpat tosi vaarallisia! Tänäänkin piti parin rekan ohituksen takia ajaa väärää kaistaa pitkästi jotta pääsi tolpan ohi kunnialla, entä jos ois joku tullut eteen? Oli aikaisemmin hirvikin tien vieressä, onneksi hyvin koulutettu koska odotti että pääsin ohi, sitten vasta ylitti tien!
Jos se vastaantulijakin olis väistänyt niitä tunnistimia ja ajanut myös väärällä puolella, eikös niitä tapaa olla molempiin suuntiin lähes samoissa paikoissa...
Hyvä ajatus toi postiauto,kameran kuvistahan ainakin meillä retusoidaan pois muut kuin kuljettaja, siis oikealla puolella istuja.Vasemmanpuoleiselle penkille asennat vaikka sianpään ja jostain vesiletkun pätkästä jotain ratin näköistä niin asia on pihvi.Sitten kun sinulta kysytään kuka ajoi, voit hyvällä omalla tunnolla sanoo että se oli kai joku #&%£$!* sika, joka lainas sun autoos kun kävit nurkan takana lirillä,mutta toi onneks auton pian ehjänä takaisin ja oli vielä tankannutkin, niin ei kerinnyt varkausilmoitusta tekemään. Kannattaisko kokeilla?? Pönttöjen ammuskelu on turhan vaarallista;onhan mahdollista että saat vaikka kimmokkeen omaan otsaas!
Myös parkkipirkkojen/lappuliisojen määrää lisätään Helsingissä 50 hlöstä 70:een. Helsingin kaupunki on huomannut sakottamisen olevan hyvä bisnes. Sakkokertymä -04 n. 12 Mio, henkilöstökulut 50 hlöä 4 Mio. Tuotto 8,- Mio. Budjetoidut sakkotuotot 70 hlöllä 16 Mio, kulut 6 Mio, nettotuotto 10 Mio. Näitä lukuja on mukava istuskella ja pyöritellä villapaita päällä. Mehän tämän kaiken kustannamme!
Kaupunki ei ole kiinnostunut siitä, että paikkoja riittäisi kaikille. Se ei ole sakotuksen peruste, että kaikki saisivat jossain vaiheessa pysäköintiruudun. Maksamalla saat seisottaa autosi vaikka vuoden samassa ruudussa. Sakotus on hyvää bisnestä.
Saapihan tuosta kannustusjärjestelmästä tietoa vaikkapa kaikkien luettavissa olevalta, mutta varsinaisesti poliiseille tarkoitetulta keskustelupalstalta.
Saatetaan Suomi perikatoon vähentämällä rajusti alkkohoolin kulutusta ja ajamalla liikenteessä sääntöjen mukaisesti.
Tuotahan minäkin olen yrittänyt ajaa läpi, mutta kun se ei kerta kaikkiaan käy. Paljon miähekkäämpää on ajaa niin kuin lystää ja itkeä epiksiä rangaistuksia.
70-luvun alussa oli Tukholman lappuliisatoimi menossa konkurssiin!!
Tappiota tuli miljoonatolkulla, mutta tarjouksestani huolimatta en saanut toimintaa ostaa.Jos olisin saanut, olisin ollut jo kauan sitten miljonääri enkä tässä kirjottelis.
Jotenkin ovat saaneet homman juuri ja juuri kannattavaksi ja siihen liittyykin sitten kaikenmailman osatarinaa jotka ei tähän mahdu.
No,otetaan nyt yksi; 70-luvulla oli lappuliisojen tuotto huono johtuen paljolti kaavoihin kangistuneista rutiineista,kaikki paikalliset tiesi jo etukäteen että tällä kadulla lappuliisat on maanantai aamupäivällä ja silloin pitää maksaa,loppuviikko on ilmaista ja tulot oli sen mukaisia.Homma kyllä oli keikahtaa välillä ihan kohtuuttomaksi toiseen suuntaankin.Muutama vuosi sitten määrättiin liisat laputtamaan autoja uudenvuoden yönä niille kaduille joilla oli siivousyö!!Siitä nousi kyllä aika meteli ja kunta joutu maksaan sakot takaisin ja tais sille poliitikollekin tulla kenkää.Ikävä kyllä ovat nyt luisumassa takaisin 70-luvun rutiineihin.
Näissä parkkihommissa on vähän kumma ilmiö;jos homma alkaa tuottamaan määrää poliitikot epärealistisia säästötavoitteita ja henkilökuntaa vähennetään.
Sama ilmiö vaivaa syystä tai toisesta poliisin toimintaa;esim talousrikoksien tutkinnasta vähennetään resursseja siitä huolimatta että se on yhteiskunnalle kaiken kannattavinta poliisitoimintaa.Talousrikostutkinnan hyötysuhde on kai jotain 1:100 eli sijoitettu miljoona tuo takaisin sata miljoonaa.
Huumejutuissa on voitto vielä isompi ,mutta voittosuhde on vähän vaikeampi laskea.
Tää nyt kai huitoo vähän asian vierestä mutta kaikkee sitä mieleen tuleekin kun yritin löytää tietoja liikennepoliisin kustannuksista suhteessa valtion sakkotuloihin.En päässyt kovin pitkälle;valtion arvioidut sakkotulot ~65M .Liikkuvan poliisin toiminta ~23M ja
tulot ~27M.Sakko tuloista ei löytynyt erittelyä enkä jaksanut syventyä poliisin tilinpäätökseenkään,totesin vain että sana sakkotulot on tuntematon poliisin pikahaulle= 0 osumaa.
Lappuliisojen toimintaa ollaan aina välillä kovasti yksityistetty,mutta huonolla menestyksellä.Tän kamerapönttöpelleilynkin voisi mielestäni ihan hyvin panna yksityiseksi.Tulis homman taloudellinen kannattavuus ainakin nopeasti selville.Liikenneturvallisuuden paranemisenhan on rajoitustalipaanit ja pykäläuskovaiset tarkoitukseen sopiviin tutkimuksiin vedoten
jo tuhanteen kertaan todistaneet .
misar: LP 2004 toiminnan menot 20 Meur sakkotuotot 27 Meur ???
Ja siis tuotto 7 Meur, eikö? Tämä on se jättipotti, jonka vuoksi koko maailman tutkimukset piti väkisin vääntää näyttämään että ylinopeus muka vammauttaisi ihmisiä. Mahtaakohan tämä kattaa edes sakkonsa linnassa istumalla sovittavien kuluja?
Tuotoissa on mukana muutakin kuin ylinopeussakot. Siinä on mukana myös vesillä ja moottorikelkoilla annetut sakot, ajotapavalvonnan yhteydessä annetut sakot jne. Lisäksi tuloja tulee erilaisista muista laskutettavista palveluista, kuten esim. passeista, saattotehtävistä ja ulkopuolisille annetusta ajokoulutuksesta.
Suureksi harmikseni tai miten nyt ottaisi ,ovat päättäjäni tänään päättäneet hankkia 650 uutta kamerapönttöä,eikä siinä kaikki;joka pöntössä tulee olemaan digikamera joka on suorassa yhteydessä Kiirunaan perustettavaan keskukseen jonne kaikkien kameroiden tiedot lähetetään reaaliajassa.Kerrankin jotain järjen hitua hommaan. Tähän asti pöntöissä on kierrätetty noin 50 kameraa,joissa oleva muistikortti on vaihdettava ja kuvien laatukin on ollut huono.Homman hinta SEK300Milliä.Perustetaan uusi osasto hommaa hoitamaan ja siitä ei sitten yksityistäminen ole enää kaukana.Ja rahankeruutavoite tai ylinopeussakkotavoite vähintään 200 000 sakotettua (á tonni minimi) vuodessa.Taidan jättää option hommasta.
Katso www.dn.se jos ossoot rantasavvoo.
Tässähän joutunee tihruamaan kaikenmailman rajoitusmerkkien ja muun semmosen peräänkin viälä,niinkuin ei auton ratissa parempaakin tekemistä olisi.
Saatte nähdä niin perässä tuutte.
Sinänsä tähänkin on aiheellista heittää kysymys: Paljonko liikennesakoilla kerätyistä varoista palautuukaan valvontatyöhön?
Ettei vain suhde olisi vähän sama kuin veroluonteisten autolijoilta kerättyjen maksujen palautuminen esim. tienpidon piiriin?
Jaa'a, suhdetta en tiedä, mutta veikkaampa, että liikkuvapoliisia ja paikallisen poliisin harrastamaa liikenteenvalvontaa ei pelkillä sakkotuloilla voida edes rahoittaa eli on aivan sama palautuuko ne sakkorahat suoraan vai kiertäen, kun se ei kuitenkaan riitä!
LP 2004 toiminnan menot 20 Meur sakkotuotot 27 Meur ???
http://www.poliisi.fi/poliisi/lp/home.nsf/pages/3FAE7DF92E97FEDDC2256DA20038A3CA
"Vuosibudjettimme on 37 miljoonaa euroa." Ja liikenteenvalvonta ei ole yksistään liikkuvalla poliisilla ja mistä löysit sakkotuotot?
Opelixi: "...ja mistä löysit sakkotuotot?"
Ainakin Liikkuvanpoliisin vuoden 2004 vuosikatsauksesta löytyy. Sieltä löytyy kaikki tuotot, ei pelkästään sakoista saadut.
Kaupunki ei ole kiinnostunut siitä, että paikkoja riittäisi kaikille. Se ei ole sakotuksen peruste, että kaikki saisivat jossain vaiheessa pysäköintiruudun. Maksamalla saat seisottaa autosi vaikka vuoden samassa ruudussa. Sakotus on hyvää bisnestä.
Siis ne kustantaa, joka pysäköivät väärin. Yleensähän auto pitää saada enintään viiden metrin päähän paikasta, johon on menossa. Kun satunnaisesti (kerran, pari viikossa) käy keskustassa, niin aina on löytynyt ihan laillinen. tosin maksullinen paikka hallista. Loppumatka sitten apostolin kyydillä, joten kukin taplaa tyylillään.
Kaupunki ei ole kiinnostunut siitä, että paikkoja riittäisi kaikille. Se ei ole sakotuksen peruste, että kaikki saisivat jossain vaiheessa pysäköintiruudun. Maksamalla saat seisottaa autosi vaikka vuoden samassa ruudussa. Sakotus on hyvää bisnestä.
Aivan samaa mieltä, pakkoko sitä on sakkopaikalle jättää. Aivan oikeinkin, että sakotetaan, jos ei viitsi muutamaa euroa maksaa mittariin. Siks toisekseen siellä Hesan keskustassa ei edes tarvitse autoa eikä ne kaikki autot edes sopisi siellä katujen varsille, vaikka olisivatkin ilmaisia ja kuka hullu rakentaa miljoonien parkkitaloja ilmaiseksi. Muuttakaa tänne böndelle, niin saatte auton kaupan oven eteen ilmaiseksi heti mustalaisten perään.
Ainakin Liikkuvanpoliisin vuoden 2004 vuosikatsauksesta löytyy. Sieltä löytyy kaikki tuotot, ei pelkästään sakoista saadut.
No laitatko linkin, en mää vain löydä sitä mistään.
En minäkään onnistunut löytämään sakkotuloja ja muutenkin olin kirjoittanut ilmeisesti vähän mitä sattuu kun löysin kyllä 37M kokonaissumman ,toisaalta löysin maininnan että liikenteen valvonnassa on ylijäämä 7M.Antaa vähän osviittaa,missä mennään.
Parkkitaloa täällä NK:n vieressä kutsutaan myös narkkareiden tavarataloksi.Samoin muissakin parkkitaloissa oli turvallisuus vähän niin ja näin mutta valvontakameroiden myötä on murrot vähentyny.Mutta jos jätät arvotavaraa näkösälle on murto melkein varmaa kameroista huolimatta.
Opelixi: No laitatko linkin, en mää vain löydä sitä mistään.
http://www.poliisi.fi/poliisi/lp/home.nsf/pages/5C388241DFD5712FC2256ECB003BEFC4
http://www.poliisi.fi/poliisi/lp/home.nsf/pages/5C388241DFD5712FC2256ECB003BEFC4
Kiitos TeeCee linkistä.
Nyt kun äkkiä vilkaisin, niin jos en aivan väärin ymmärtänyt, että LP on tuottanut voittoa 7 miljoonaa? Eli jos näin on niin sehän on hieno asia, tiesti pitäisi vielä ottaa paikallispoliisien liikenteenvalvonta laskuihin mukaan, mutta siitä taitaa olla vaikea saada mitään lukuja...
On nuo tolpat tosi vaarallisia! Tänäänkin piti parin rekan ohituksen takia ajaa väärää kaistaa pitkästi jotta pääsi tolpan ohi kunnialla, entä jos ois joku tullut eteen? Oli aikaisemmin hirvikin tien vieressä, onneksi hyvin koulutettu koska odotti että pääsin ohi, sitten vasta ylitti tien!
Jos se vastaantulijakin olis väistänyt niitä tunnistimia ja ajanut myös väärällä puolella, eikös niitä tapaa olla molempiin suuntiin lähes samoissa paikoissa...
Ois kyllä sitten törmännyt niihin ohittamiini rekkoihin!
No perhana, ne unohtu, sori
Pitäs ehkä ostaa postin vanha auto, siinähän on ratti oikealla?
Ois toisaalta helppo ampua liiat pöntöt samalla alas haulikolla ikkunan avaamalla?
Hyvä ajatus toi postiauto,kameran kuvistahan ainakin meillä retusoidaan pois muut kuin kuljettaja, siis oikealla puolella istuja.Vasemmanpuoleiselle penkille asennat vaikka sianpään ja jostain vesiletkun pätkästä jotain ratin näköistä niin asia on pihvi.Sitten kun sinulta kysytään kuka ajoi, voit hyvällä omalla tunnolla sanoo että se oli kai joku #&%£$!* sika, joka lainas sun autoos kun kävit nurkan takana lirillä,mutta toi onneks auton pian ehjänä takaisin ja oli vielä tankannutkin, niin ei kerinnyt varkausilmoitusta tekemään.
Kannattaisko kokeilla??
Pönttöjen ammuskelu on turhan vaarallista;onhan mahdollista että saat vaikka kimmokkeen omaan otsaas!
Tuossa on viisautta, pitää tosiaan ottaa tuo järeä kivääri, ei sitten kimpoile!