Tukkirekkajutussa sivuttiin tätä aihetta ja muutenkin rekkakuskeja syyllistetään helposti puutteellisesta kuorman sidonnasta, joten katsotaanpa asiaa hieman eri suunnasta.
Muutama päivä sitten jouduin kuljettamaan talvirenkaita autoni tavaratilassa. Neljän suuren renkaan mahduttaminen tavaratilaan vaati kuitenkin takapenkin kaatamisen, joten ajattelin sitoa renkaat kiinni poikkeuksellisen hyvin. Sepä ei ollutkaan helppo homma. Etummaiset koukut ovat tavaratilan etuosassa takapenkin selkänojan kohdalla, mutta kuormasta puolet sijoittui näiden etupuolelle. Jätin kaksi rengasta sitomatta kunnolla, vain jotain epämääräistä yritystä sain aikaiseksi. Tästä huolimatta veikkaan, että kuormaani nähden olin hoitanut asian keskimääräistä paremmin, vaikkakin vaatimukset huomioiden ala-arvoisesti. Pääsin perille ilman yllätyksiä, joten kuormakaan ei liikahtanut.
Miten kukin huolehtii itse kuorman sidonnasta? Nyt saa myös esittää hyväksi havaitsemiaan ratkaisuja, ei kai niitä kannata salata kuten hyviä kalapaikkoja? Uuden auton ostajan kannattaisi kiinnittää huomiota siihen, onko takapenkin jalkatilassa tai takaoven karmissa koukkuja. Silloin mainitsemani kaltaisista tilanteista ei tulisi ongelmaa.
Hyvä pointti!
Yleensä kukaan ei kiinnitä tähän huomioita, eikä kiinnitä kuormaa esim. farkussa tai smurffiautossa mitenkään. Kyllähän ne siinä niin kauan kulkevat, kunnes tai jos tapahtuu törmäys. 5-tähteen yltänyt turvakori varusteineen eivät enää auta ollenkaan mahdollisessa törmäyksessä. Tavarat on niskassa ja soitetaan huilua pilven reunalla.
tuo on tosiaan tärkeä asia. kun tuossa ajoin ojaan, oli autossani sukset sisällä. pikkusen nolotti, kun poliisit varmaan huomasivat ne ja ettei niitä ollut mitenkään "kiinnitetty". kunnon rysäyksessä irti oleva suksi tai sauva olisi aika tappava vekotin. vahingosta viisastuin.
Muutossa minun syystäni kuorma tuli hieman huonosti kiinnitettyä. Tuoli ja pöytä ottivat toisiinsa hieman kosketusta, seurauksena työpöydässäni syvät naarmut ja pitkät...
Muistui mieleeni, kun kerran inttiaikana sain homman hakea kymmenisen uutta kuorma-auton rengasta Rovaniemen Vianorilta (palvelin Sodankylässä). Kuormattiin sitten renkaat kyytiin siinä Vianorin takapihalla ja aloin vetelemään renkaita kiinni parilla kuormaliinalla. Myyjä ja trukkikuski seisoskelivat siinä Scanian vieressä ja naureskelivat jotain keskenään. Sitten toinen heistä kysyi ihmeissään: "Meinaatko tosiaan sitoa nuo renkaat kiinni?" Niitä ei sitten kai ollut tapana sitoa...
Joopa, eräskin mies lastasi pari kuukautta sitten kakkosautoonsa talvirenkaat takakonttiin näppärästi rinnakkain kulutuspinnan varaan. Sivusuunnassa jäi hiukan väljää, joten mies asetti renkaat nojaamaan vasemmalle ja lähti matkaan. Ensimmäisessä vähän jyrkemmässä vasemmalle kaartuvassa valtatien mutkassa takaa kuului klomps ja Felician perä notkahti tuntuvasti oikealle. Miehemme onneksi oppi tuli pitävällä pinnalla eikä täten kaatanut ojaan.
Enoni autoa päin meinasi lentää edeltä menevästä autosta rengas, onneksi enoni ehti väistää, ei olisi ehtinyt väistää ellei iso-äitini olisi vieressä varoittanut ja huudahtanut. Olisikohan se rengas lähtenyt siitä maasturin takana olevasta "vara-renkaan paikasta".