Helsingin ilmanlaatu

6 kommenttia

Nähtäväksi jää mitä tästä seuraa ...

***********************
Helsinki. Helsingin ilmassa oli viime vuonna liikaa hengitettäviä hiukkasia ja typpidioksidia. Raja-arvot ylittyivät YTV:n Mannerheimintien ja Hämeentien mittausasemilla. Typpidioksidin vuosiraja-arvo ylittyi ensimmäistä kertaa.

Helsingin ympäristökeskuksen ympäristötarkastaja Jari Viinasen mukaan typpidioksidin raja-arvot eivät ylittyneet muissa pääkaupunkiseudun kunnissa.

Hengitettävät hiukkaset ovat enimmäkseen katupölyä. Osa on kuitenkin vaarallisempia aineita kuten liikenteen päästöjä. Epäpuhtaudet edistävät hengitysteiden tulehduksia ja voivat aiheuttaa astmaa.

Typpidioksidia on paljon ilmassa erityisesti vilkkaasti liikennöidyissä paikoissa, joissa rakennukset ja muut esteet estävät saasteiden laimenemisen. Helsingin mittauksia tehtiin pahoiksi tiedetyissä paikoissa.

Helsingin on nyt laadittava suunnitelma, miten pitoisuudet saadaan alas. Aikaa ohjelman laatimiseen on puolitoista vuotta. Typpidioksidin suositeltavat raja-arvot on saavutettava vuoden 2010 alkuun mennessä. YTV:n mukaan ympäristöministeriölle toimitettava ohjelma on tarkoitus laatia yhteistyössä pääkaupunkiseudun kuntien kesken.

Hengitettävien hiukkasten raja-arvot ylittyivät Helsingissä myös 2003. Syypääksi paljastui erityisesti talvihiekoitus.

YTV:n mukaan pääkaupunkiseudun ilmanlaatu on hyvä Euroopan suuriin kaupunkeihin verrattuna. Typpidioksidin ja hengitettävien hiukkasten raja-arvot ylittyivät monissa EU-maissa.

STT
***********************

[Rätkätin muokkasi tätä viestiä 26.01.2006 klo 16:31]
  
  • Niimpä KATUPÖLYÄ, minkä suurin aiheuttaja oli HIEKOITUS. Ei taida olla Tukholman malli kovinkaan kaukainen ajatus, kun aletaan miettiä ongelmaan ratkaisua...

      
  • Tulin juuri pitkältä työmatkalta Bangkokista ja siellä liikenteen sekasorrossa tuli mieleen, että jokaisen suomalaisen autoilijan olisi tämä nähtävä ja koettava. Siellä hengitettävä ilma on silkkaa pakokaasua. Mitenköhän onnistuisi tuollaisissa liikennemäärissä soljuminen suomalaisista? Kyllä hymyilytti tänään pk-seudun "ruuhkat".

      
  • Helsinki.
    Savuinen, sumuinen kaupunki.
    Ihmiset ei tunne edes naapuriaan.
    Kaikilla on kiire,
    harva täällä hymyilee.
    Näkymättömät laudat nykivät jarepivät sätkynukkeja,
    jotka poukkoilevat kuin saaliskalat sumpussa.
    Kaikilla on kiire ei minnekkään.

    Kuusamo
    Nyt kutsuu mua Kuusamo.
    Metsän näen jämäkän,
    ja vaaran sinertävän.
    Kuusamo,
    Nyt kutsuu mua kuusamo.
    Sieltä vaan mä rauhani saan.

    Kuusamo...
    Helsingissä ei asu enää helsinkiläisiä.
    On vain joukko yksinäisiä, ja heitä on monta,
    liian monta.
    En tahtoisi olla yksi heistä.
    Tahdon olla vapaa, ja hengittää havun tuoksua.
    Täällä olen kuin vanki,
    lähden Kuusamoon.

    Kuusamo,
    nyt kutsuu mua Kuusamo.
    Metsän näen jämäkän,
    ja vaaran sinertävän.
    Kuusamo,
    nyt kutsuu mua kuusamo.
    Sieltä vaan
    mä rauhani saan.

    Kaukana,
    on mennyt onni kaukana.
    Mielenrauhan menetin,
    mut sen kai saan takaisin.
    Ainoa,
    lie paikka vailla vainoa.
    Korpimaa,
    se kanssani jaa...

    kuusamo
    nyt kutsuu mua kuusamo... (Danny - Kuusamo)

      
  • Kumpi saa aikaan enemmän päästöjä?

    1. Kuorma-auto, joka ajaa tasaista 40 km/h.

    2. Kuorma-auto, joka 200m:n välein pysähtyy ja taas kiihdyttää 0-40 km/h.

    Kumpi irrottaa tiestä enemmän asfalttia?

    1. Nastarengas, joka pyörii tasaista nopeutta.

    2. Nastarengas, joka kiihdyttää autoa 0-40 km/h.

    Näihin kysymyksiin Helsingin liikennesuunnittelu vastaa kohdan 1.

      
  • Kait kaikki tiisselit tuottaa eniten päästöjä, siis ihmiselle vaarallisisa PAH-päästöjä? :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    01.02.2006 klo 09:52 SKP kirjoitti
    Kumpi saa aikaan enemmän päästöjä?
    ...


    Jostain Helsingin kaupungin liikennesuunnittelun strategiasta luin, että siellä ei katujen välityskykyä haluta nostaa, vaan liikenteen annetaan ruuhkautua. Tämä siksi, että näin edistetään julkista liikennettä ja rajoitetaan liikennemäärien kasvua.

    Onhan tuossa ideaakin, en vain tiedä toimiiko se. Jos yksityisen autoliikenteen edellytyksiä parannetaan, lisääntyy liikenne kunnes kadut ovat jälleen tukossa. Seurauksena on noidankehä eikä päästöjen määräkään ole kohta kovin pieni. Kyse on vain siitä, mitä tilannetta verrataan ja mihin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit