Helsingin nopeusrajoitukset

15 kommenttia

Olemme porukalla miettineet, miten Helsingin liikenteessä voi "säästää". Ostamalla Traktori kantakaupugin liikenteeseen, niin voi ajaa polttoöljyllä kun ei tee kaupallista hommaa. Nykyaikainen traktori ylittää Helsingin nopeusrajoitukset helposti. Mukavuus traktorissa on hyvä, on ilmastointi ja stereota yms. Talvella ei haittaa vaikka kaupunki ei tee lumitöitä ajallaan, neliveto päälle ja hangen läpi. Olisi komea näky esim sata traktoria parkissa Bulevarin varella

  
  • Helsingin kadut ovat siina kunnossa, etta traktori olisi todellakin parempi kulkuneuvo. Miksi rikkoa kallista verollista autoa? Lisaksi traktori saastuttaa autoa enemman ja saasteiden lisaamiinen on Hgin liikennesuunnittelun mielesta vain hyva asia.

      
  • Koska jalankulkijoiden on niin vaarallista liikkua Helsingin keskustassa, ei hakkaamisen eikä ryöstöjien takia, vaan autoilijoiden takia, ehdotan, että autoille tehdään jättimäiset pysäköintipaikat ennen Eduskuntataloa, ja vastaavasti joka suuntaan. Auto siihen ja köpöttelemään. Julkiset ja raitsikat sekä huoltoautot saisivat liikkua keskustassa.

    Terveydellistä hyötyäkin saattaisi tulla autoilijoillekin.
    Tosin, Helsingin kaupunki saa erilaisina maksuina ja sakkoina tuloja € 15,7 miljoonaa vuodessa, joka täytyisi jotenkin kompensoida.

    Sinne Venetsiaan vain ottamaan mallia.

    Ruuhkaa Helsingissä ei voi olla, koska autot ajavat ydinkeskustassa niin huimaa ylinopeutta, että nopeus on alennettava siihen 30 km/h. Tai otetaan mallia vuosisadan Englannista. Mies kävelemään autoon eteen punaista lippua heiluttaen (ei vappumarssi). Ehdottihan joku tässä TMnetissä niistä hirvimerkeistä, että olisi ehkä parempi ampua raketteja kun hirvi lähestyy maantietä!!

    Miten lienee jalankulkijoiden laita?
    Kuinka moni juoksee päin punaista?
    Kuinka moni on jurrissa? Olen nähnyt myös ihmisen konttaavan kadun yli.
    Kuinka moni juoksee kadun yli mistä sattuu?
    Kuinka moni puhuu samalla kännykkään ylittäessä mitä tahansa katua, katsomatta mihinkään, kuulematta mitään.

    Jos jalkaisin liikkuu, on yhtälailla noudatettava sääntöjä, eikö?
    Joudumme katsomaan tilastokehitystä sitten pari vuotta mihin se on johtanut. Vähemmän kuolleita? Tuplasti vammautuneita? Tai sitten ei mikään muutu?

      
  • Ihmisten pitäisi käyttää enemmän julkisia kulkuneuvoja sekä kävellä. Se tekee varmasti hyvää meille autoihmisille. Itse jätän aina auton kauas keskustoista ja kävelen kaupungilla paikasta toiseen murehtimatta paikoitusongelmista.
    Pyörällä liikkuu melkein nopeammin keskustoissa kuin autoilla. Luulisin että tuollaiset nopeusrajoitukset ovat hyvästä... :confused:

      
  • :sunglasses: Kyllä Helsinki on ansainnut pienet rajoitukset. Sattuu liikaa onnettomuuksia. Ehkäpä Hki on vielä joskus vapaa asukkaista, pelkkiä toimistoja, olisiko tuo lopullinen tarkoitus! Onhan sieltä kaikki muuttamassa pois joille se on mahdollista. Oikeastaan paljonhan sieltä on muuttanut maalle ja suunnittelee muuttoa monet virastot ym firmat.

      
  • Hah, ei paljoa puristele! Aina, kun ajan Helsingissä tai missä tahansa muualla, käytän juuri sitä nopeutta, minkä itse arvioin sopivaksi. Yleensä ajan vain noin 20 - 40 kovempaa kuin rajoituksessa seisoo, koska rajoitukset ovat tarkoitetut ajotaidottomille, jotka eivät itse pysty arvioimaan, miten lujaa voisivat heikoilla taidoillaan ajaa.

      
  • Se on harmi, että ne ajotaidottomat joille ne rajoitukset on tarkoitettu, ajavat yleensä 20-40 km/h ylinopeutta.

    Kyllä tekee jarrutusmatkalle hyvää tuollainen ylinopeus. Saattaa jopa ruveta "puristelemaan", kun on jalankulkija konepellillä.

      
  • Miksi minun pitäisi jarrutella? Liikennevalothan on sitä varten, että niissä pysähdytään punaisella ja jalankulkijat pääsevät tien yli. Ei niitä jalankulkijoita kuulu tielle loikkia mistä vain ja miten vain. Jos joku jalankulkija on niin tyhmä, että klo 16:20 juoksee sokkona Sörnäisten Rantatien yli mistä sattuu niin omaa tyhmyyttä. Ei siinä kenenkään kuulu 2 kymppiä körötellä että "ehtisi jarrutella" jos joku kylähullu, huumehörhö tai itsemurhakandidaatti sattuisi poukkoamaan tielle. HALOO.

      
  • A-S:llä on selkärankaa, puhuu kuin aito Stadilainen. Kännyyn vain Jätelaitoksen numero, ne siivoo roinat ellei lokit kerkiää ennen!

      
  • Kyllä SixPackin tarkoittama aito stadilainen on tyypillisimmillään jalankulkija minä minä-asenteella. Punaisia päin kävellään välittämättä tuleeko autoja vai ei. "Kyllä auton pitää väistää..." Painetaan valojen nappia ja kävellään samantien punaisia päin. Autot pysähtyvät sitten turhaan valoihin. Ai niin... sehän on Hellsingin liikennesuunnittelun tarkoituskin. Punaisia päin kävelevät ovatkin sankareita!

    Poliiseja ei kiinnosta pätkääkään, jos jalankulkija aiheuttaa peräänajon kävellessään kännissä punaisia päin. Pitäisikö ottaa laki omiin käsiin ja painaa kaasua, kun seuraavan kerran joku kääliö (känni ääliö) tulee eteen ja näyttää keskisormea? Kyllä pitäisi!

      
  • Lainaus:
    04.05.2005 klo 16:12 SKP kirjoitti
    Pitäisikö ottaa laki omiin käsiin ja painaa kaasua, kun seuraavan kerran joku kääliö (känni ääliö) tulee eteen ja näyttää keskisormea? Kyllä pitäisi!


    Näin voi ehkä toimia raivo raitis. Jos itse ei ole koskaan kääliönä mittailemassa stadin katuja, edes vappuna.

      
  • Lainaus:
    04.05.2005 klo 16:12 SKP kirjoitti
    Kyllä SixPackin tarkoittama aito stadilainen on tyypillisimmillään jalankulkija minä minä-asenteella. Punaisia päin kävellään välittämättä tuleeko autoja vai ei. "Kyllä auton pitää väistää..." Painetaan valojen nappia ja kävellään samantien punaisia päin. Autot pysähtyvät sitten turhaan valoihin. Ai niin... sehän on Hellsingin liikennesuunnittelun tarkoituskin. Punaisia päin kävelevät ovatkin sankareita!



    Kun kaikki mahdollinen rajoitusten kiristäminen ja valvonnan lisääminen keskitetään autolijoihin tulee tilanne, jossa kevyen liikenteen ei tarvitse välittää liikennesäännöistä. Tämä lienee jo toteutunut tavoitekin ainakin Helsingissä.

    Pudotetaan vain rajoituksia 10 km/h kerran kymmenessä vuodessä (kuten nyt on tehty). Ei mene kuin pari vuosikymmentä niin rajoitus on joillakin tieosuuksilla nollassa. Kun tässäkin vaiheessa humalaiset törmäilevät autoihin, on sekin tässä asenneilmapiirissä autoilijan vika.

    Sinänsä hävettää helsinkiläisten puolesta että edesmennyt koiranikin osasi paremmin liikennesäänöt kuin helsinkiläinen jalankulkija. Se meinaan osasi kuunnella valojen piippaukset ja odottaa vihreän valon vaihtumista niiden mukaan. Nykyinen ei vielä osaa, mutta eiköhän sekin hiljalleen opi.

    [Zilo muokkasi tätä viestiä 04.05.2005 klo 18:54]
      
  • Tuo traktori-idea on "landella" jo aikapäiviä keksitty. Pikkutaajamissa nuoret ajavat korttelirallia traktorilla. eikä tartte odotella ajokortti-ikää kun saa jo 16 vanhana kiivetä traktorin ohjaamoon. Nykyaikainen traktori hakkaa lämmitettyine turvohjaamoineen pienen henkilöauton kotteron koska tahansa.

      
  • Lainaus:
    03.06.2004 klo 11:23 pesupetteri kirjoitti
    Olemme porukalla miettineet, miten Helsingin liikenteessä voi "säästää". Ostamalla Traktori kantakaupugin liikenteeseen, niin voi ajaa polttoöljyllä kun ei tee kaupallista hommaa. Nykyaikainen traktori ylittää Helsingin nopeusrajoitukset helposti. Mukavuus traktorissa on hyvä, on ilmastointi ja stereota yms. Talvella ei haittaa vaikka kaupunki ei tee lumitöitä ajallaan, neliveto päälle ja hangen läpi. Olisi komea näky esim sata traktoria parkissa Bulevarin varella


    Luulo ei ole tiedon väärti. Räkänokka ei ole polttoainemaksusta vapaa, vaikka traktorin käyttötarkoitus olisi kuinka älyvapaata: Laki polttoainemaksusta 30.12.2003/1280, 1 § Lain soveltamisala, 7 § Maa- ja metsätaloudessa käytettävät traktorit, jne.

      
  • Lainaus:
    03.05.2005 klo 15:23 Anders-Simo kirjoitti
    Miksi minun pitäisi jarrutella? .. ... Ei siinä kenenkään kuulu 2 kymppiä körötellä että "ehtisi jarrutella" jos joku kylähullu, huumehörhö tai itsemurhakandidaatti sattuisi poukkoamaan tielle. HALOO.


    ..tai lapsi?
    Mitään en niin pelkää kuin että joku koheltaja ajaa pienten lasteni päälle. Kandidaatteja näkyy valitettavasti harva se päivä.
    Kyllä vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kuuluu että nimenomaan ehtii jarrutella.

      
  • Lainaus:
    03.05.2005 klo 15:23 Anders-Simo kirjoitti
    Ei niitä jalankulkijoita kuulu tielle loikkia mistä vain ja miten vain. Jos joku jalankulkija on niin tyhmä, että klo 16:20 juoksee sokkona Sörnäisten Rantatien yli mistä sattuu niin omaa tyhmyyttä.


    Tyylilleen uskollisena Simo kirjoittaa pahaa provokaatiota, mutta kyllä minunkin karvani nousivat pystyyn tuota tekstiä lukiessani. Miltähän Simo Andersista tuntuisi jos hänen paahtaessaan sattuis jalankulkija tömähtämään auton tuulilasista sisään? siinä Simo siten istuisi tyhmän jalankulkijan verinen pää sylissään...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit