Tuli syötyä ja vähän muutakin. Sakuista piti kirjoittaa. Olen usein ajellut sekä työkseni ja lomilla saksalaisilla teillä ja monta kertaa todennut saman mitä vihreätkin inttää;vaikka kuinka hyvän ja monikaistaisen moottoritien tekisit löytyy aina niin paljon autoja että tulee ruuhkaa.Ihan tottahan se on mutta siitä eteenpäin ollaankin erimieltä.Vihreät kun haluaa kieltää moottoritiet kokonaan ,minä rakentaisin esim Tampere-Helsinki tien tasoisia väyliä lisää,tosin saisi välillä olevien pikkukylien paikkeilla olla yksi kaista enemmän. Kyseisestä moottoritien pätkästä voi jopa sakemanni käydä ottamassa mallia, varsinkin pimeällä. On mielestäni melkein käsittämätöntä millainen määrä tavaraa siellä,ja muuallakin Euroopassa pyörien päällä kulkee,sopii kysyä että miksei junalla,kun rautatieverkostokin on tiheä ja kattava?? Kalliit ja arat kuljetettavat paremmin sopii rekkaan,varsinkin jos tavaraa ei ole suuria määriä.Ihmettelen vaan,mainostihan teidän VR:kin että tavara kulkee "läveltä lävelle",mutta miten kävi jatkossa?? Saksa on suuri maa ja sakuja on paljon,moottoriteitä myös ja nopeita autoja.Läheskään kaikki saksalaiset joilla nopea auto on ei autoaan hallitse ja se osittain näkyy tilastoissakin samoin se että kunnon talvirenkaat on kielletty. Nopeusrajoitusten noudattaminen on melko olematonta pienemmilläkin teillä ja luulisin myös sen pahentavan tilastoja. Omat kokemukseni saksalaisesta liikenteestä on että jos kaikki toimii, on mootoritiellä tosi nopeaa liikkua, ja jos ajat 140-170kmh ei paljon tarvitse ohitella kuin rekkoja,ohitetuksi kyllä tulee.Ja aina on oltava valmiina tehojarrutukseen.Huonoa tuuria jos on ,saattaa sitten tunti tai parikin ruuhkassa vierähtää, vaikka harvemmin niin on käynyt. Maanteillä taas ei voi niin kovaa ajaakkaan etteikö usein takaa tule joku pitkästi toista sataa vaikka rajoitus olisi sata ja ohitukset on ihan älyttömiä.Jälki on ,sitten kun kopsahtaa ,tietysti aika karseeta. Toisaalta olisi hyvä tietää miten suuri osa saksalaisista liikenneonnettomuuksista johtuu yliarvostetun tekniikan pettämisestä kriittisellä hetkellä.Yleisestihän on tiedossa ettei edes aikoinaan korkea "mersulaatukaan" ole aina entisenlaista.Saas nähdä tuleeko tästä sitten samanlainen poru mikä oli, kun kirjottelin "Tojotan laatu ..." otsikkoon saksalaisesta laadusta. Liikenne entisissä itäblokin maissa on sitten vielä karseempaa mutta se onkin jo toinen juttu.
Mukava poika ilman lainausmerkkejä ajaa 10 km/h ylinopeudella suojatietä ylittävän tyttäreni päälle. Seurauksena elinikäiset vammat ja lupaavien uratoiveiden murskaantuminen.
Kyllä näitä asioita valitettavasti voidaan verrata keskenään. Auto on tappava ja vammauttava peli ja sen käyttö vaatii runsaasti malttia ja viisautta.
Kuinkas tämä näin kieroon lähti?
a) Onko moottoriteillä suojateitä?
b) #&%£$!* poimii uhrin raiskatakseen, 10 km/h ylinopeudella ajava ei aja pientä ylinopeutta tappaakseen/vammauttaakseen.
c) Pelkkä 10 km/h ylinopeus on mikroskooppisen harvoin syy onnettomuuteen. Vaikka muuta yritetään toisinaan kovasti väittääkin.
b) #&%£$!* poimii uhrin raiskatakseen, 10 km/h ylinopeudella ajava ei aja pientä ylinopeutta tappaakseen/vammauttaakseen.
c) Pelkkä 10 km/h ylinopeus on mikroskooppisen harvoin syy onnettomuuteen. Vaikka muuta yritetään toisinaan kovasti väittääkin.
Minä esitin sinulle toisenlaisen kuvan asiasta ja siinä kuvassa ei liikuta moottoritiellä.
Kaupunkinopeuksissa hyvin yleisesti käytetty ja pienenä pidetty 10 km/h:n ylinopeus voi olla ratkaiseva. Kun 40 km/h ajanut auto on pysähtynyt, samasta paikasta 50 km/h nopeudesta jarrutuksen aloittanut auto liikkuu hitaamman auton pysähtymiskohdassa vielä 40 km/h. Ihan oikeasti ja kieroilematta.
[Maukka muokkasi tätä viestiä 30.09.2005 klo 13:29]
Kuljettaja joka lähtee kokeilemaan iltahämärässä moottoripyöränsä huippunopeutta ei tietoisesti yritä ajaa kenenkään päälle.
Jos lähtee yleisille tielle kokeilemaan moottoripyörän huippunopeutta iltahämärässä eli ajaa lähes 300km/h huonossa valaistuksessa, niin minusta kuski ottaa todella suuren TIETOISEN RISKIN.
TeeCee:n mielestä nopeutta on turha spekuloida, mutta minusta juuri kyseisessä tapauksessa sillä on aika lailla merkitystä. Jos nopeus on sallituissa rajoissa tai lievä ylinopeus ja ajaa vahingossa läheisen päälle, niin sellaisen voisin joskus antaa anteeksi, mutta jos joku ajaa 264km/h päälle, niin se täyttää jo törkeän kuoleman tuottamuksen kriteerit ja eikun nurkan taakse ja niskalaukaus.
Etkö ymmärrä?
Ylinopeus on aina tietoinen riski, mutta kukaan täydellä järjellä varustettu yrittää tuskin ajaa kenenkään päälle. Raiskuri yrittää. Väännänkö rautalangasta?
"jos joku ajaa 264km/h päälle, niin se täyttää jo törkeän kuoleman tuottamuksen kriteerit ja eikun nurkan taakse ja niskalaukaus."
Saksassa saisit aikaan kansanmurhan. Siellä kun ajetaan päivittäin pimeässä kyseisiä nopeuksia, äläkä taas sano että jaa siellä Saksassa...
No pakkohan se on sanoa, kun et tunnu käsittävän mitä eroa on Suomen ja Saksan teillä! Koetappa poiketa siitä autobaanalta pienemmille teille ja kierrätäppä siellä 250km/h mittariin ja puhutaan sitten lisää!
Millä pikkutiellä saa Saksassa ajaa 250 km/H?
[alarjak muokkasi tätä viestiä 03.10.2005 klo 22:12]
b) #&%£$!* poimii uhrin raiskatakseen, 10 km/h ylinopeudella ajava ei aja pientä ylinopeutta tappaakseen/vammauttaakseen.
c) Pelkkä 10 km/h ylinopeus on mikroskooppisen harvoin syy onnettomuuteen. Vaikka muuta yritetään toisinaan kovasti väittääkin.
Minä esitin sinulle toisenlaisen kuvan asiasta ja siinä kuvassa ei liikuta moottoritiellä.
Kaupunkinopeuksissa hyvin yleisesti käytetty ja pienenä pidetty 10 km/h:n ylinopeus voi olla ratkaiseva. Kun 40 km/h ajanut auto on pysähtynyt, samasta paikasta 50 km/h nopeudesta jarrutuksen aloittanut auto liikkuu hitaamman auton pysähtymiskohdassa vielä 40 km/h. Ihan oikeasti ja kieroilematta.
Se kun vaan on semmonen juttu että periaatteena on ollut että kaupunkialueella ei ajella ylinopeuksia. Eikä paljon muutenkaan kunhan vaan ihmiset kävis tarkistuttamassa noi nopeusmittarinsa ettei tarttis ajella 90 kymppiä 100 alueella.. eikös nää rajotus asiat oo puhuttu aijemmin selviks?
Kuljettaja joka lähtee kokeilemaan iltahämärässä moottoripyöränsä huippunopeutta ei tietoisesti yritä ajaa kenenkään päälle.
Jos lähtee yleisille tielle kokeilemaan moottoripyörän huippunopeutta iltahämärässä eli ajaa lähes 300km/h huonossa valaistuksessa, niin minusta kuski ottaa todella suuren TIETOISEN RISKIN.
TeeCee:n mielestä nopeutta on turha spekuloida, mutta minusta juuri kyseisessä tapauksessa sillä on aika lailla merkitystä. Jos nopeus on sallituissa rajoissa tai lievä ylinopeus ja ajaa vahingossa läheisen päälle, niin sellaisen voisin joskus antaa anteeksi, mutta jos joku ajaa 264km/h päälle, niin se täyttää jo törkeän kuoleman tuottamuksen kriteerit ja eikun nurkan taakse ja niskalaukaus.
Etkö ymmärrä?
Ylinopeus on aina tietoinen riski, mutta kukaan täydellä järjellä varustettu yrittää tuskin ajaa kenenkään päälle. Raiskuri yrittää. Väännänkö rautalangasta?
"jos joku ajaa 264km/h päälle, niin se täyttää jo törkeän kuoleman tuottamuksen kriteerit ja eikun nurkan taakse ja niskalaukaus."
Saksassa saisit aikaan kansanmurhan. Siellä kun ajetaan päivittäin pimeässä kyseisiä nopeuksia, äläkä taas sano että jaa siellä Saksassa...
No pakkohan se on sanoa, kun et tunnu käsittävän mitä eroa on Suomen ja Saksan teillä! Koetappa poiketa siitä autobaanalta pienemmille teille ja kierrätäppä siellä 250km/h mittariin ja puhutaan sitten lisää!
Millä pikkutiellä saa Saksassa ajaa 250 km/H?
Ei millään! Onko se niin vaikea käsittää, että ei kannata verrata niitä Saksan monikaistaisia moottoriteitä Suomen kapeisiin maanteihin!!! Käsittämätöntä, kun ei tällainen asia mene akkuun!
Kyllähän siellä Saksan baanoilla ajellaankin kovaa pimeälläkin, mutta ne on tehty sitä varten eikä siellä ole traktoreita, pyöräilijöitä, jalankulkijoita ym. ja siellä on kaistoja varattu nimenomaan niille jotka ajaa kovaa.
[Opelixi muokkasi tätä viestiä 04.10.2005 klo 17:05]
En voi muuta kuin Opelix:in kanssa ihmetellä mistä ne kaikki törpöt tulee jotka luulee kaikkia saksan teitä moottoriteiksi .Aika äläkkä on noussut kun olen verrannut saksan maanteitä,joita ihan totta on ja ne on kapeita ja mutkaisiakin,suomalaisiin maanteihin.Kertokaa nyt joku mitä eroa on kapealla ja mutkaisella maantiellä,maasta riippumatta?? Onko se kapempi Saksassa,Puolassa vai ehkä Ranskassa.Vai olisko mutkat suorempia?? Saksassa maantielläkin ajaessaan tulee usein ohitetuksi minunkin ajotyylilläni ja tosi reippaasti.Saksan maanteiden sallittu nopeus on 100kmh kun se vastaavalla tiellä on Suomessa 80kmh ja 70-90kmh Ruotsissa.Vaikka tavallisesti ajan lievää(10-30+) ylinopeutta, tulen varsinkin Saksassa usein ohitetuksi ,ja ohittajan vauhti saattaa olla 150kmh tai ylikin. Ohittajalla tuntuu lisäksi olevan vakavia häiriöitä ainakin itsesuojeluvaistossa kun ohitukseen lähdetään jopa mutkassa ja vastaantulijoista välittämättä. Meillä tai Suomessa näin käy tosi harvoin.Mutta on tilastotkin parempia. Rajoitususkovaisille ja nopeustalibaaneille kehoittaisin lukemaan viime TM:n 50 vuoden takaa palstan Taunuksen koeajon osa nopeuksista,juttu on 50 vuotta vanha!! Kyllä ennen osattiin paremmin!! Missähän TeeCee luuraa??
Niskalaukauksista puheen ollen, ampuisitko Opelixi myös Hannu Karpoa niskaan, hänellä kun on tunnetusti varsin raskas kaasujalka, varsinkin nuorempana?
Niskalaukauksista puheen ollen, ampuisitko Opelixi myös Hannu Karpoa niskaan, hänellä kun on tunnetusti varsin raskas kaasujalka, varsinkin nuorempana?
No jos tapahtuisi näin, että H. Karpo ajaisi 270km/h esim. lapseni päälle, niin voin kertoa, että suositusta TV-ohjelmasta voitaisiin lähettää enään uusintoja.
Ja vaikka itselläkin on välistä raskas kaasujalka, niin ymmärtäisin täysin, jos minä ajaisin jonkun päälle tuollaista vauhtia ja hänen omaisensa haluaisi tappaa minut tai toivottaa minut loppuiäksi vankilaan enkä minä voisi selittää sitä ainakaan vahingoksi. Tuollaisen nopeuden saavuttamiseen kun kuitenkin vaaditaan jo jonkinlainen kiihdytysaika. Se on aivan sama kun alkaisi ampua hirvikiväärillä keskellä kaupunkia.
Moottoriteistä puheenollen, joko Alarjak tajusit, että kaikki Saksan tiet ei ole autobaanoja vapaine nopeuksineen?...
Ajettelin pikemminkin että asia olisi itsellesi epäselvä, tiet ovat Saksassa aivan samanlaisia kuin suomessakin kuten Salo-m sanoi, ainoastaan rajoitukset ovat erilaisia.
Kukaan alle Valentino Rossin kykyjen tuskin pystyy ajamaan pikkuteillä 300km/h. Eiköhän näitä testailla aina moottoriteillä.
Niskalaukauksista puheen ollen, ampuisitko Opelixi myös Hannu Karpoa niskaan, hänellä kun on tunnetusti varsin raskas kaasujalka, varsinkin nuorempana?
No jos tapahtuisi näin, että H. Karpo ajaisi 270km/h esim. lapseni päälle, niin voin kertoa, että suositusta TV-ohjelmasta voitaisiin lähettää enään uusintoja.
Ja vaikka itselläkin on välistä raskas kaasujalka, niin ymmärtäisin täysin, jos minä ajaisin jonkun päälle tuollaista vauhtia ja hänen omaisensa haluaisi tappaa minut tai toivottaa minut loppuiäksi vankilaan enkä minä voisi selittää sitä ainakaan vahingoksi. Tuollaisen nopeuden saavuttamiseen kun kuitenkin vaaditaan jo jonkinlainen kiihdytysaika. Se on aivan sama kun alkaisi ampua hirvikiväärillä keskellä kaupunkia.
No EI aivan.
Tiedätkö miksi sanotaan ihmistä joka alkaa ruuhkassa räiskiä kiväärillä?
Tiedätkö miksi sanotaan ihmistä jonka aivoista puuttuu empatian kyky?
Moottoriteistä puheenollen, joko Alarjak tajusit, että kaikki Saksan tiet ei ole autobaanoja vapaine nopeuksineen?...
Ajettelin pikemminkin että asia olisi itsellesi epäselvä, tiet ovat Saksassa aivan samanlaisia kuin suomessakin kuten Salo-m sanoi, ainoastaan rajoitukset ovat erilaisia.
Kukaan alle Valentino Rossin kykyjen tuskin pystyy ajamaan pikkuteillä 300km/h. Eiköhän näitä testailla aina moottoriteillä.
Olet sinä kyllä uskomaton tyyppi... Muistutampa nyt tässä välissä sinua, mistä tämä Saksan baanoista alkanut puhe lähti:
Opelix:
"jos joku ajaa 264km/h päälle, niin se täyttää jo törkeän kuoleman tuottamuksen kriteerit ja eikun nurkan taakse ja niskalaukaus."
Alarjak:
"Saksassa saisit aikaan kansanmurhan. Siellä kun ajetaan päivittäin pimeässä kyseisiä nopeuksia, äläkä taas sano että jaa siellä Saksassa..."
Minä sanoin sinulle, että ei Saksassakaan tavalliset maantiet ole nopeusvapaita eikä siellä ajeta pimeässä 264km/h !!!!!
Niskalaukauksista puheen ollen, ampuisitko Opelixi myös Hannu Karpoa niskaan, hänellä kun on tunnetusti varsin raskas kaasujalka, varsinkin nuorempana?
No jos tapahtuisi näin, että H. Karpo ajaisi 270km/h esim. lapseni päälle, niin voin kertoa, että suositusta TV-ohjelmasta voitaisiin lähettää enään uusintoja.
Ja vaikka itselläkin on välistä raskas kaasujalka, niin ymmärtäisin täysin, jos minä ajaisin jonkun päälle tuollaista vauhtia ja hänen omaisensa haluaisi tappaa minut tai toivottaa minut loppuiäksi vankilaan enkä minä voisi selittää sitä ainakaan vahingoksi. Tuollaisen nopeuden saavuttamiseen kun kuitenkin vaaditaan jo jonkinlainen kiihdytysaika. Se on aivan sama kun alkaisi ampua hirvikiväärillä keskellä kaupunkia.
No EI aivan.
Tiedätkö miksi sanotaan ihmistä joka alkaa ruuhkassa räiskiä kiväärillä?
Tiedätkö miksi sanotaan ihmistä jonka aivoista puuttuu empatian kyky?
Jos ampuilee kaupungin keskustassa kiväärillä tai ajaa siellä 264km/h niin hulluiksi minä kutsun molempia. Molemmilla on yhtäsuuri todennäköisyys saada joku hengiltä eikä niistä kumpikaan voi väittää tapahtunutta vahingoksi enkä minä ainakaan näe mitään syytä antaa kaaharille lievempää tuomiota.
Moottoriteistä puheenollen, joko Alarjak tajusit, että kaikki Saksan tiet ei ole autobaanoja vapaine nopeuksineen?...
Ajettelin pikemminkin että asia olisi itsellesi epäselvä, tiet ovat Saksassa aivan samanlaisia kuin suomessakin kuten Salo-m sanoi, ainoastaan rajoitukset ovat erilaisia.
Kukaan alle Valentino Rossin kykyjen tuskin pystyy ajamaan pikkuteillä 300km/h. Eiköhän näitä testailla aina moottoriteillä.
Olet sinä kyllä uskomaton tyyppi... Muistutampa nyt tässä välissä sinua, mistä tämä Saksan baanoista alkanut puhe lähti:
Opelix:
"jos joku ajaa 264km/h päälle, niin se täyttää jo törkeän kuoleman tuottamuksen kriteerit ja eikun nurkan taakse ja niskalaukaus."
Alarjak:
"Saksassa saisit aikaan kansanmurhan. Siellä kun ajetaan päivittäin pimeässä kyseisiä nopeuksia, äläkä taas sano että jaa siellä Saksassa..."
Minä sanoin sinulle, että ei Saksassakaan tavalliset maantiet ole nopeusvapaita eikä siellä ajeta pimeässä 264km/h !!!!!
Sehän on mukavaa että täällä on muitakin "uskomattomia" tyyppejä.
Missähän kohtaa MINÄ väitin että muualla kuin autobaanoilla saa ajaa lujaa??
Valtio yrittää kannustaa ihmisiä yrittäjiksi, hyvä sinänsä, mutta "miliisi" antoi yhdelle rehdille yrittäjälle yli 42k sakon ylinopeudesta, kannattaako yrittää? Vertailuna oikeus antoi 300 sakon känniläiselle kortittomalle rattijuopolle kun ajoi liikennemerkin kumoon! Lisäksi antoivat vuoden ajokieltoa, siis saako tuo kortiton ajaa vuoden päästä taas kännissä? Outoa kun lupasivat sen ajaa vuoden päästä, ei ehkä kännissä, mutta kuitenkin saa ajaa ilman korttia?
Valtio yrittää kannustaa ihmisiä yrittäjiksi, hyvä sinänsä, mutta "miliisi" antoi yhdelle rehdille yrittäjälle yli 42k sakon ylinopeudesta, kannattaako yrittää?
Olikohan tässä kyse siitä rehdistä yrittäjästä, joka ajoi 192 km/h lapset kyydissään? Kysymys "kannattaako yrittää" ei mielestäni liity tapaukseen mitenkään, sen sijaan esittäisin kysymykset:
-kannattaako ajaa 192 km/h yleisillä teillä? -kannattaako ajaa 192 km/h lapset kyydissä? -onko 192 km/h yleisillä teillä rehtiä vai tyhmää? -onko epäilty korrelaatio ylenpalttisen rehtiyden ja tyhmyyden välillä tosiaan olemassa? -kannattaako tätä pölvästiä sääliä?
alarjak: ...tiet ovat Saksassa aivan samanlaisia kuin suomessakin kuten Salo-m sanoi, ainoastaan rajoitukset ovat erilaisia.
Eroja on myös liikenneturvallisuudessa, saksalaisia loukkaantuu liikenteessä suomalaisiin verrattuna 3,7-kertaisesti ajosuoritteeseen suhteutettuna. Moottoriteillä saksalaisia kuolee 2,7-kertaisesti (2003) meihin verrattuna, tosin tämä luku on hataralla pohjalla, koska meillä on niin vähän moottoriteitä että otanta on liian pieni.
alarjak: On ne kummallisia teitä siellä Saksassa...
Tuon kommenttisi yläpuolella on lukuja, joiden mukaan Saksan moottoritiet eivät ole juurikaan suomalaisia kummempia. Paitsi tietysti rajoituksiltaan, mutta suositusnopeus on vapailla osuuksillakin 130. Vapaa nopeus taitaa olla vain n. kolmanneksella (muistinvarainen tieto).
Ei kannata ajaa 192 yleisellä tiellä, ei ainakaan jos jetsonit tien varrella! Tiedän tuon tienpätkän ja sillä voi kyllä hyvissä olosuhteissa ajaa tuota nopeutta ihan turvallisesti, jos siis hyvä auto ja kuski! Pointti oli vaan se, että ylinopeus on kännissä ilman korttia kolarointiin verrattuna n. 150 kertaa suurempi rikos? Lisäksi oikeus antoi kortittomalle ajoluvan kun väliaikainen ajokielto loppuu?
Alarjakille ajattelin vastata Opelixin puolesta;jos yrittää ajaa suomalaisella moottoritiellä sanotaan vaikka 3 tuntia noin 150-160kmh keskinopeutta loppuu tie kesken,Saksassa samalla vauhdilla voi ajaa koko päivän.Siis melko tyhjällä moottoritiellä.Suomessa on ainakin yksi tieosuus (Tampere-Helsinki) ympäristöltään loistavan hieno.Saksassa vastaavanlaisella tiellä luultavasti olisi yksi kaista lisää koko matkalla ja isompien kylien kohdalla vähintään neljä kaistaa suuntaansa.Saksalaisilla moottoriteillä on tarvittaessa kaistoja kuusikin ja keskimmäisillä kaistoilla on vähimmäisnopeus.Esim Kasselin mäet joissa kahdella reunimmaisilla voi ajaa niin hiljaa kuin tarve vaatii (alitehoiset eurorekat,asuntovaunut ym).Kahdella seuraavalla pitää ajaa vähintään 80kmh ja kahdella keskimmäisellä 120kmh.Voi olla että kaistoja on tänään useampikin koska en ole niillä nurkilla ajellut muutamaan vuoteen.Parikin kertaa olen kyllä selvinnyt matkan Kiel-Munchenin ohi etelään (E45)tai Itävaltaa kohti (E45-E56 tai E60) saksalaisesta osuudesta noin 6-7 tunnissa tankkaus- ja tupakkataukoineen henkilöautolla.Se ei onnistu Suomessa eikä Ruotsissakaan,matkaa tulee reilut 800km.Saksassa on sopivan vilkkaassa liikenteessä mielestäni helpompaa ajaa koska harvemmin ohituskaistoilla on tahallaan tietä tukkivia ja yleensä taustapeileihin katsotaan muutenkin kuin meikatessa. Siinä niitä eroja nyt alkuun.
[salo-m muokkasi tätä viestiä 13.10.2005 klo 09:26]
Ei kannata ajaa 192 yleisellä tiellä, ei ainakaan jos jetsonit tien varrella! Tiedän tuon tienpätkän ja sillä voi kyllä hyvissä olosuhteissa ajaa tuota nopeutta ihan turvallisesti, jos siis hyvä auto ja kuski! Pointti oli vaan se, että ylinopeus on kännissä ilman korttia kolarointiin verrattuna n. 150 kertaa suurempi rikos? Lisäksi oikeus antoi kortittomalle ajoluvan kun väliaikainen ajokielto loppuu?
Minäkin tiedän tuon tienpätkän eikä siinä todellakaan voi ajaa turvallisesti 192km/h turvallisesti. Tavallinen suomalainen kapea maantie. Pointtina voitaisiin taas nostaa esille se iänikuinen päiväsakko!
Voisikohan Opelixi selvittää meille tyhmemmille mitä eroa on tyhjällä Saksalaisella moottoritiellä ja tyhjällä Suomalaisella moottoritiellä?
Kummatkin näyttää samanlaiselta mutta toisella saa (pystyy) ajamaan yli 300km/h. On ne kummallisia teitä siellä Saksassa...
Näyttääkö samalta? Oletko koskaan käynyt Saksassa?
USA:ssa käsittääkseni kattonopeus on 65 mph. Miltähän siellä mahtaa tuntua körötellä vähän yli satasta 6 litraisella V8:lla keskellä erämaata?
Näyttää. Lue mitä salo-m kirjoitti.
80- luvulla Saksassa oli muistaakseni kaksikaistaisia osuuksia missä ei ollut rajoituksia ja myös Suomessa 70- luvun puoleenväliin saakka.
Usassa oli 90- lopulla 4 vuotta kestänyt kokeilu missä 4 kaistaisilla, Suomen moottoriteitä vastaavilla, sai ajaa vapaasti kunhan nopeudet olivat "järkeviä" tilanteeseen nähden, siis liikenteessä saa käyttää järkeä!
Nykyään kattonopeudet ovat Jenkeissä 55-75mph osavaltiosta riippuen, mitä ei käytännössä kukaan noudata juuri mainitsemastasi syystä.
Kyllä minä luinkin. Sinulta jäi vastaamatta, että oletko itse koskaan käynyt Saksassa (veikkaan, että et).
Suomen motareilla on kaikenlaista kulkijaa eikä kaksikaistaisella tiellä voi olla kattonopeuksittomia osuuksia. Jos rekat varaisi oikean kaistan, niin mahtaisi kolareita syntyä, kun sitä letkaa sitten joku lähtee sillä 80-luvun nokivasaralla ohittamana ja perään paukahtaa miljoonaperillinen BMW:llä 250km/h lasissa.
Mikä mielestäsi sitten Suomen moottoriteillä/maanteillä olisi "järkevä" nopeus? Mikä mahtaisi riittää? Kuinka nopeammin sitä sitten Kerkeäsi Hesasta Lahteen, jos sais ajaa vielä vähän kovempaa? Kannattaisi sitten ottaa myös huomioon se, että Suomessa on renkaiden minikulutuspinta 1.6mm kun Saksassa taitaa olla 3-4mm ym ym.
Tuli syötyä ja vähän muutakin.
Sakuista piti kirjoittaa.
Olen usein ajellut sekä työkseni ja lomilla saksalaisilla teillä ja monta kertaa todennut saman mitä vihreätkin inttää;vaikka kuinka hyvän ja monikaistaisen moottoritien tekisit löytyy aina niin paljon autoja että tulee ruuhkaa.Ihan tottahan se on mutta siitä eteenpäin ollaankin erimieltä.Vihreät kun haluaa kieltää moottoritiet kokonaan ,minä rakentaisin esim Tampere-Helsinki tien tasoisia väyliä lisää,tosin saisi välillä olevien pikkukylien paikkeilla olla yksi kaista enemmän.
Kyseisestä moottoritien pätkästä voi jopa sakemanni käydä ottamassa mallia, varsinkin pimeällä.
On mielestäni melkein käsittämätöntä millainen määrä tavaraa siellä,ja muuallakin Euroopassa pyörien päällä kulkee,sopii kysyä että miksei junalla,kun rautatieverkostokin on tiheä ja kattava?? Kalliit ja arat kuljetettavat paremmin sopii rekkaan,varsinkin jos tavaraa ei ole suuria määriä.Ihmettelen vaan,mainostihan teidän VR:kin että tavara kulkee "läveltä lävelle",mutta miten kävi jatkossa??
Saksa on suuri maa ja sakuja on paljon,moottoriteitä myös ja nopeita autoja.Läheskään kaikki saksalaiset joilla nopea auto on ei autoaan hallitse ja se osittain näkyy tilastoissakin samoin se että kunnon talvirenkaat on kielletty. Nopeusrajoitusten noudattaminen on melko olematonta pienemmilläkin teillä ja luulisin myös sen pahentavan tilastoja.
Omat kokemukseni saksalaisesta liikenteestä on että jos kaikki toimii, on mootoritiellä tosi nopeaa liikkua, ja jos ajat 140-170kmh ei paljon tarvitse ohitella kuin rekkoja,ohitetuksi kyllä tulee.Ja aina on oltava valmiina tehojarrutukseen.Huonoa tuuria jos on ,saattaa sitten tunti tai parikin ruuhkassa vierähtää, vaikka harvemmin niin on käynyt.
Maanteillä taas ei voi niin kovaa ajaakkaan etteikö usein takaa tule joku pitkästi toista sataa vaikka rajoitus olisi sata ja ohitukset on ihan älyttömiä.Jälki on ,sitten kun kopsahtaa ,tietysti aika karseeta.
Toisaalta olisi hyvä tietää miten suuri osa saksalaisista liikenneonnettomuuksista johtuu yliarvostetun tekniikan pettämisestä kriittisellä hetkellä.Yleisestihän on tiedossa ettei edes aikoinaan korkea "mersulaatukaan" ole aina entisenlaista.Saas nähdä tuleeko tästä sitten samanlainen poru mikä oli, kun kirjottelin "Tojotan laatu ..." otsikkoon saksalaisesta laadusta.
Liikenne entisissä itäblokin maissa on sitten vielä karseempaa mutta se onkin jo toinen juttu.
Kyllä näitä asioita valitettavasti voidaan verrata keskenään. Auto on tappava ja vammauttava peli ja sen käyttö vaatii runsaasti malttia ja viisautta.
Kuinkas tämä näin kieroon lähti?
a) Onko moottoriteillä suojateitä?
b) #&%£$!* poimii uhrin raiskatakseen, 10 km/h ylinopeudella ajava ei aja pientä ylinopeutta tappaakseen/vammauttaakseen.
c) Pelkkä 10 km/h ylinopeus on mikroskooppisen harvoin syy onnettomuuteen. Vaikka muuta yritetään toisinaan kovasti väittääkin.
a) Onko moottoriteillä suojateitä?
b) #&%£$!* poimii uhrin raiskatakseen, 10 km/h ylinopeudella ajava ei aja pientä ylinopeutta tappaakseen/vammauttaakseen.
c) Pelkkä 10 km/h ylinopeus on mikroskooppisen harvoin syy onnettomuuteen. Vaikka muuta yritetään toisinaan kovasti väittääkin.
Minä esitin sinulle toisenlaisen kuvan asiasta ja siinä kuvassa ei liikuta moottoritiellä.
Kaupunkinopeuksissa hyvin yleisesti käytetty ja pienenä pidetty 10 km/h:n ylinopeus voi olla ratkaiseva. Kun 40 km/h ajanut auto on pysähtynyt, samasta paikasta 50 km/h nopeudesta jarrutuksen aloittanut auto liikkuu hitaamman auton pysähtymiskohdassa vielä 40 km/h. Ihan oikeasti ja kieroilematta.
Ei, kun löydäänkö puukolla tai kirveellä vai ammutaanko ampuma-aseella. Seuraukset ovat joka tapauksessa helposti kuolemaan johtavia.
Eli autolla aiheutettu toisen kuolema on täysin rinnasteinen tappoon? Lopputuloshan on täysin sama.
Kuljettaja joka lähtee kokeilemaan iltahämärässä moottoripyöränsä huippunopeutta ei tietoisesti yritä ajaa kenenkään päälle.
Jos lähtee yleisille tielle kokeilemaan moottoripyörän huippunopeutta iltahämärässä eli ajaa lähes 300km/h huonossa valaistuksessa, niin minusta kuski ottaa todella suuren TIETOISEN RISKIN.
TeeCee:n mielestä nopeutta on turha spekuloida, mutta minusta juuri kyseisessä tapauksessa sillä on aika lailla merkitystä. Jos nopeus on sallituissa rajoissa tai lievä ylinopeus ja ajaa vahingossa läheisen päälle, niin sellaisen voisin joskus antaa anteeksi, mutta jos joku ajaa 264km/h päälle, niin se täyttää jo törkeän kuoleman tuottamuksen kriteerit ja eikun nurkan taakse ja niskalaukaus.
Etkö ymmärrä?
Ylinopeus on aina tietoinen riski, mutta kukaan täydellä järjellä varustettu yrittää tuskin ajaa kenenkään päälle. Raiskuri yrittää. Väännänkö rautalangasta?
"jos joku ajaa 264km/h päälle, niin se täyttää jo törkeän kuoleman tuottamuksen kriteerit ja eikun nurkan taakse ja niskalaukaus."
Saksassa saisit aikaan kansanmurhan. Siellä kun ajetaan päivittäin pimeässä kyseisiä nopeuksia, äläkä taas sano että jaa siellä Saksassa...
No pakkohan se on sanoa, kun et tunnu käsittävän mitä eroa on Suomen ja Saksan teillä! Koetappa poiketa siitä autobaanalta pienemmille teille ja kierrätäppä siellä 250km/h mittariin ja puhutaan sitten lisää!
Millä pikkutiellä saa Saksassa ajaa 250 km/H?
a) Onko moottoriteillä suojateitä?
b) #&%£$!* poimii uhrin raiskatakseen, 10 km/h ylinopeudella ajava ei aja pientä ylinopeutta tappaakseen/vammauttaakseen.
c) Pelkkä 10 km/h ylinopeus on mikroskooppisen harvoin syy onnettomuuteen. Vaikka muuta yritetään toisinaan kovasti väittääkin.
Minä esitin sinulle toisenlaisen kuvan asiasta ja siinä kuvassa ei liikuta moottoritiellä.
Kaupunkinopeuksissa hyvin yleisesti käytetty ja pienenä pidetty 10 km/h:n ylinopeus voi olla ratkaiseva. Kun 40 km/h ajanut auto on pysähtynyt, samasta paikasta 50 km/h nopeudesta jarrutuksen aloittanut auto liikkuu hitaamman auton pysähtymiskohdassa vielä 40 km/h. Ihan oikeasti ja kieroilematta.
Se kun vaan on semmonen juttu että periaatteena on ollut että kaupunkialueella ei ajella ylinopeuksia. Eikä paljon muutenkaan kunhan vaan ihmiset kävis tarkistuttamassa noi nopeusmittarinsa ettei tarttis ajella 90 kymppiä 100 alueella.. eikös nää rajotus asiat oo puhuttu aijemmin selviks?
Saksasta viis ... mutta Zairessa ja Venezuelassa ... siellä asiat ovat ihan toisin ...
Jos nyt kumminskii pysyteltäisiin vain täällä Suomessa.
Niin, että mitenkäs pitkälle teknisessä valvonnassa voitaisiinkaan mennä? Vai onko tässä osiossa väärä otsikko sisältöönsä nähden - nääs?
Kuljettaja joka lähtee kokeilemaan iltahämärässä moottoripyöränsä huippunopeutta ei tietoisesti yritä ajaa kenenkään päälle.
Jos lähtee yleisille tielle kokeilemaan moottoripyörän huippunopeutta iltahämärässä eli ajaa lähes 300km/h huonossa valaistuksessa, niin minusta kuski ottaa todella suuren TIETOISEN RISKIN.
TeeCee:n mielestä nopeutta on turha spekuloida, mutta minusta juuri kyseisessä tapauksessa sillä on aika lailla merkitystä. Jos nopeus on sallituissa rajoissa tai lievä ylinopeus ja ajaa vahingossa läheisen päälle, niin sellaisen voisin joskus antaa anteeksi, mutta jos joku ajaa 264km/h päälle, niin se täyttää jo törkeän kuoleman tuottamuksen kriteerit ja eikun nurkan taakse ja niskalaukaus.
Etkö ymmärrä?
Ylinopeus on aina tietoinen riski, mutta kukaan täydellä järjellä varustettu yrittää tuskin ajaa kenenkään päälle. Raiskuri yrittää. Väännänkö rautalangasta?
"jos joku ajaa 264km/h päälle, niin se täyttää jo törkeän kuoleman tuottamuksen kriteerit ja eikun nurkan taakse ja niskalaukaus."
Saksassa saisit aikaan kansanmurhan. Siellä kun ajetaan päivittäin pimeässä kyseisiä nopeuksia, äläkä taas sano että jaa siellä Saksassa...
No pakkohan se on sanoa, kun et tunnu käsittävän mitä eroa on Suomen ja Saksan teillä! Koetappa poiketa siitä autobaanalta pienemmille teille ja kierrätäppä siellä 250km/h mittariin ja puhutaan sitten lisää!
Millä pikkutiellä saa Saksassa ajaa 250 km/H?
Ei millään! Onko se niin vaikea käsittää, että ei kannata verrata niitä Saksan monikaistaisia moottoriteitä Suomen kapeisiin maanteihin!!! Käsittämätöntä, kun ei tällainen asia mene akkuun!
Kyllähän siellä Saksan baanoilla ajellaankin kovaa pimeälläkin, mutta ne on tehty sitä varten eikä siellä ole traktoreita, pyöräilijöitä, jalankulkijoita ym. ja siellä on kaistoja varattu nimenomaan niille jotka ajaa kovaa.
En voi muuta kuin Opelix:in kanssa ihmetellä mistä ne kaikki törpöt tulee jotka luulee kaikkia saksan teitä moottoriteiksi .Aika äläkkä on noussut kun olen verrannut saksan maanteitä,joita ihan totta on ja ne on kapeita ja mutkaisiakin,suomalaisiin maanteihin.Kertokaa nyt joku mitä eroa on kapealla ja mutkaisella maantiellä,maasta riippumatta?? Onko se kapempi Saksassa,Puolassa vai ehkä Ranskassa.Vai olisko mutkat suorempia?? Saksassa maantielläkin ajaessaan tulee usein ohitetuksi minunkin ajotyylilläni ja tosi reippaasti.Saksan maanteiden sallittu nopeus on 100kmh kun se vastaavalla tiellä on Suomessa 80kmh ja 70-90kmh Ruotsissa.Vaikka tavallisesti ajan lievää(10-30+) ylinopeutta, tulen varsinkin Saksassa usein ohitetuksi ,ja ohittajan vauhti saattaa olla 150kmh tai ylikin.
Ohittajalla tuntuu lisäksi olevan vakavia häiriöitä ainakin itsesuojeluvaistossa kun ohitukseen lähdetään jopa mutkassa ja vastaantulijoista välittämättä.
Meillä tai Suomessa näin käy tosi harvoin.Mutta on tilastotkin parempia.
Rajoitususkovaisille ja nopeustalibaaneille kehoittaisin lukemaan viime TM:n 50 vuoden takaa palstan Taunuksen koeajon osa nopeuksista,juttu on 50 vuotta vanha!!
Kyllä ennen osattiin paremmin!!
Missähän TeeCee luuraa??
Niskalaukauksista puheen ollen, ampuisitko Opelixi myös Hannu Karpoa niskaan, hänellä kun on tunnetusti varsin raskas kaasujalka, varsinkin nuorempana?
No jos tapahtuisi näin, että H. Karpo ajaisi 270km/h esim. lapseni päälle, niin voin kertoa, että suositusta TV-ohjelmasta voitaisiin lähettää enään uusintoja.
Ja vaikka itselläkin on välistä raskas kaasujalka, niin ymmärtäisin täysin, jos minä ajaisin jonkun päälle tuollaista vauhtia ja hänen omaisensa haluaisi tappaa minut tai toivottaa minut loppuiäksi vankilaan enkä minä voisi selittää sitä ainakaan vahingoksi. Tuollaisen nopeuden saavuttamiseen kun kuitenkin vaaditaan jo jonkinlainen kiihdytysaika. Se on aivan sama kun alkaisi ampua hirvikiväärillä keskellä kaupunkia.
Moottoriteistä puheenollen, joko Alarjak tajusit, että kaikki Saksan tiet ei ole autobaanoja vapaine nopeuksineen?...
Ajettelin pikemminkin että asia olisi itsellesi epäselvä, tiet ovat Saksassa aivan samanlaisia kuin suomessakin kuten Salo-m sanoi, ainoastaan rajoitukset ovat erilaisia.
Kukaan alle Valentino Rossin kykyjen tuskin pystyy ajamaan pikkuteillä 300km/h. Eiköhän näitä testailla aina moottoriteillä.
No jos tapahtuisi näin, että H. Karpo ajaisi 270km/h esim. lapseni päälle, niin voin kertoa, että suositusta TV-ohjelmasta voitaisiin lähettää enään uusintoja.
Ja vaikka itselläkin on välistä raskas kaasujalka, niin ymmärtäisin täysin, jos minä ajaisin jonkun päälle tuollaista vauhtia ja hänen omaisensa haluaisi tappaa minut tai toivottaa minut loppuiäksi vankilaan enkä minä voisi selittää sitä ainakaan vahingoksi. Tuollaisen nopeuden saavuttamiseen kun kuitenkin vaaditaan jo jonkinlainen kiihdytysaika. Se on aivan sama kun alkaisi ampua hirvikiväärillä keskellä kaupunkia.
No EI aivan.
Tiedätkö miksi sanotaan ihmistä joka alkaa ruuhkassa räiskiä kiväärillä?
Tiedätkö miksi sanotaan ihmistä jonka aivoista puuttuu empatian kyky?
Tiedätkö miksi sanotaan ihmistä joka alkaa ruuhkassa räiskiä kiväärillä?
Tiedätkö miksi sanotaan ihmistä jonka aivoista puuttuu empatian kyky?
Minun puolestani noita ihmisiä voi nimittää ihan samalla nimellä kuin sitä, joka ajaa Suomessa liikenteen seassa yli kahtasataa.
Ajettelin pikemminkin että asia olisi itsellesi epäselvä, tiet ovat Saksassa aivan samanlaisia kuin suomessakin kuten Salo-m sanoi, ainoastaan rajoitukset ovat erilaisia.
Kukaan alle Valentino Rossin kykyjen tuskin pystyy ajamaan pikkuteillä 300km/h. Eiköhän näitä testailla aina moottoriteillä.
Olet sinä kyllä uskomaton tyyppi... Muistutampa nyt tässä välissä sinua, mistä tämä Saksan baanoista alkanut puhe lähti:
Opelix:
"jos joku ajaa 264km/h päälle, niin se täyttää jo törkeän kuoleman tuottamuksen kriteerit ja eikun nurkan taakse ja niskalaukaus."
Alarjak:
"Saksassa saisit aikaan kansanmurhan. Siellä kun ajetaan päivittäin pimeässä kyseisiä nopeuksia, äläkä taas sano että jaa siellä Saksassa..."
Minä sanoin sinulle, että ei Saksassakaan tavalliset maantiet ole nopeusvapaita eikä siellä ajeta pimeässä 264km/h !!!!!
No jos tapahtuisi näin, että H. Karpo ajaisi 270km/h esim. lapseni päälle, niin voin kertoa, että suositusta TV-ohjelmasta voitaisiin lähettää enään uusintoja.
Ja vaikka itselläkin on välistä raskas kaasujalka, niin ymmärtäisin täysin, jos minä ajaisin jonkun päälle tuollaista vauhtia ja hänen omaisensa haluaisi tappaa minut tai toivottaa minut loppuiäksi vankilaan enkä minä voisi selittää sitä ainakaan vahingoksi. Tuollaisen nopeuden saavuttamiseen kun kuitenkin vaaditaan jo jonkinlainen kiihdytysaika. Se on aivan sama kun alkaisi ampua hirvikiväärillä keskellä kaupunkia.
No EI aivan.
Tiedätkö miksi sanotaan ihmistä joka alkaa ruuhkassa räiskiä kiväärillä?
Tiedätkö miksi sanotaan ihmistä jonka aivoista puuttuu empatian kyky?
Jos ampuilee kaupungin keskustassa kiväärillä tai ajaa siellä 264km/h niin hulluiksi minä kutsun molempia. Molemmilla on yhtäsuuri todennäköisyys saada joku hengiltä eikä niistä kumpikaan voi väittää tapahtunutta vahingoksi enkä minä ainakaan näe mitään syytä antaa kaaharille lievempää tuomiota.
Ajettelin pikemminkin että asia olisi itsellesi epäselvä, tiet ovat Saksassa aivan samanlaisia kuin suomessakin kuten Salo-m sanoi, ainoastaan rajoitukset ovat erilaisia.
Kukaan alle Valentino Rossin kykyjen tuskin pystyy ajamaan pikkuteillä 300km/h. Eiköhän näitä testailla aina moottoriteillä.
Olet sinä kyllä uskomaton tyyppi... Muistutampa nyt tässä välissä sinua, mistä tämä Saksan baanoista alkanut puhe lähti:
Opelix:
"jos joku ajaa 264km/h päälle, niin se täyttää jo törkeän kuoleman tuottamuksen kriteerit ja eikun nurkan taakse ja niskalaukaus."
Alarjak:
"Saksassa saisit aikaan kansanmurhan. Siellä kun ajetaan päivittäin pimeässä kyseisiä nopeuksia, äläkä taas sano että jaa siellä Saksassa..."
Minä sanoin sinulle, että ei Saksassakaan tavalliset maantiet ole nopeusvapaita eikä siellä ajeta pimeässä 264km/h !!!!!
Sehän on mukavaa että täällä on muitakin "uskomattomia" tyyppejä.
Missähän kohtaa MINÄ väitin että muualla kuin autobaanoilla saa ajaa lujaa??
http://66.249.93.104/search?q=cache:pQs9kmTpqVoJ:library.thinkquest.org/04oct/00450/autobahn.htm+german+autobahn+speeds&hl=fi
Valtio yrittää kannustaa ihmisiä yrittäjiksi, hyvä sinänsä, mutta "miliisi" antoi yhdelle rehdille yrittäjälle yli 42k sakon ylinopeudesta, kannattaako yrittää? Vertailuna oikeus antoi 300 sakon känniläiselle kortittomalle rattijuopolle kun ajoi liikennemerkin kumoon! Lisäksi antoivat vuoden ajokieltoa, siis saako tuo kortiton ajaa vuoden päästä taas kännissä? Outoa kun lupasivat sen ajaa vuoden päästä, ei ehkä kännissä, mutta kuitenkin saa ajaa ilman korttia?
Olikohan tässä kyse siitä rehdistä yrittäjästä, joka ajoi 192 km/h lapset kyydissään? Kysymys "kannattaako yrittää" ei mielestäni liity tapaukseen mitenkään, sen sijaan esittäisin kysymykset:
-kannattaako ajaa 192 km/h yleisillä teillä?
-kannattaako ajaa 192 km/h lapset kyydissä?
-onko 192 km/h yleisillä teillä rehtiä vai tyhmää?
-onko epäilty korrelaatio ylenpalttisen rehtiyden ja tyhmyyden välillä tosiaan olemassa?
-kannattaako tätä pölvästiä sääliä?
alarjak: ...tiet ovat Saksassa aivan samanlaisia kuin suomessakin kuten Salo-m sanoi, ainoastaan rajoitukset ovat erilaisia.
Eroja on myös liikenneturvallisuudessa, saksalaisia loukkaantuu liikenteessä suomalaisiin verrattuna 3,7-kertaisesti ajosuoritteeseen suhteutettuna. Moottoriteillä saksalaisia kuolee 2,7-kertaisesti (2003) meihin verrattuna, tosin tämä luku on hataralla pohjalla, koska meillä on niin vähän moottoriteitä että otanta on liian pieni.
Voisikohan Opelixi selvittää meille tyhmemmille mitä eroa on tyhjällä Saksalaisella moottoritiellä ja tyhjällä Suomalaisella moottoritiellä?
Kummatkin näyttää samanlaiselta mutta toisella saa (pystyy) ajamaan yli 300km/h. On ne kummallisia teitä siellä Saksassa...
alarjak: On ne kummallisia teitä siellä Saksassa...
Tuon kommenttisi yläpuolella on lukuja, joiden mukaan Saksan moottoritiet eivät ole juurikaan suomalaisia kummempia. Paitsi tietysti rajoituksiltaan, mutta suositusnopeus on vapailla osuuksillakin 130. Vapaa nopeus taitaa olla vain n. kolmanneksella (muistinvarainen tieto).
Ei kannata ajaa 192 yleisellä tiellä, ei ainakaan jos jetsonit tien varrella! Tiedän tuon tienpätkän ja sillä voi kyllä hyvissä olosuhteissa ajaa tuota nopeutta ihan turvallisesti, jos siis hyvä auto ja kuski!
Pointti oli vaan se, että ylinopeus on kännissä ilman korttia kolarointiin verrattuna n. 150 kertaa suurempi rikos?
Lisäksi oikeus antoi kortittomalle ajoluvan kun väliaikainen ajokielto loppuu?
Alarjakille ajattelin vastata Opelixin puolesta;jos yrittää ajaa suomalaisella moottoritiellä sanotaan vaikka 3 tuntia noin 150-160kmh keskinopeutta loppuu tie kesken,Saksassa samalla vauhdilla voi ajaa koko päivän.Siis melko tyhjällä moottoritiellä.Suomessa on ainakin yksi tieosuus (Tampere-Helsinki) ympäristöltään loistavan hieno.Saksassa vastaavanlaisella tiellä luultavasti olisi yksi kaista lisää koko matkalla ja isompien kylien kohdalla vähintään neljä kaistaa suuntaansa.Saksalaisilla moottoriteillä on tarvittaessa kaistoja kuusikin ja keskimmäisillä kaistoilla on vähimmäisnopeus.Esim Kasselin mäet joissa kahdella reunimmaisilla voi ajaa niin hiljaa kuin tarve vaatii (alitehoiset eurorekat,asuntovaunut ym).Kahdella seuraavalla pitää ajaa vähintään 80kmh ja kahdella keskimmäisellä 120kmh.Voi olla että kaistoja on tänään useampikin koska en ole niillä nurkilla ajellut muutamaan vuoteen.Parikin kertaa olen kyllä selvinnyt matkan Kiel-Munchenin ohi etelään (E45)tai Itävaltaa kohti (E45-E56 tai E60) saksalaisesta osuudesta noin 6-7 tunnissa tankkaus- ja tupakkataukoineen henkilöautolla.Se ei onnistu Suomessa eikä Ruotsissakaan,matkaa tulee reilut 800km.Saksassa on sopivan vilkkaassa liikenteessä mielestäni helpompaa ajaa koska harvemmin ohituskaistoilla on tahallaan tietä tukkivia ja yleensä taustapeileihin katsotaan muutenkin kuin meikatessa.
Siinä niitä eroja nyt alkuun.
Kiitos asiallisista tiedoista Salo-m.
Pointti oli vaan se, että ylinopeus on kännissä ilman korttia kolarointiin verrattuna n. 150 kertaa suurempi rikos?
Lisäksi oikeus antoi kortittomalle ajoluvan kun väliaikainen ajokielto loppuu?
Minäkin tiedän tuon tienpätkän eikä siinä todellakaan voi ajaa turvallisesti 192km/h turvallisesti. Tavallinen suomalainen kapea maantie. Pointtina voitaisiin taas nostaa esille se iänikuinen päiväsakko!
Kummatkin näyttää samanlaiselta mutta toisella saa (pystyy) ajamaan yli 300km/h. On ne kummallisia teitä siellä Saksassa...
Näyttääkö samalta? Oletko koskaan käynyt Saksassa?
USA:ssa käsittääkseni kattonopeus on 65 mph. Miltähän siellä mahtaa tuntua körötellä vähän yli satasta 6 litraisella V8:lla keskellä erämaata?
Kummatkin näyttää samanlaiselta mutta toisella saa (pystyy) ajamaan yli 300km/h. On ne kummallisia teitä siellä Saksassa...
Näyttääkö samalta? Oletko koskaan käynyt Saksassa?
USA:ssa käsittääkseni kattonopeus on 65 mph. Miltähän siellä mahtaa tuntua körötellä vähän yli satasta 6 litraisella V8:lla keskellä erämaata?
Näyttää. Lue mitä salo-m kirjoitti.
80- luvulla Saksassa oli muistaakseni kaksikaistaisia osuuksia missä ei ollut rajoituksia ja myös Suomessa 70- luvun puoleenväliin saakka.
Usassa oli 90- lopulla 4 vuotta kestänyt kokeilu missä 4 kaistaisilla, Suomen moottoriteitä vastaavilla, sai ajaa vapaasti kunhan nopeudet olivat "järkeviä" tilanteeseen nähden, siis liikenteessä saa käyttää järkeä!
Nykyään kattonopeudet ovat Jenkeissä 55-75mph osavaltiosta riippuen, mitä ei käytännössä kukaan noudata juuri mainitsemastasi syystä.
Kyllä minä luinkin. Sinulta jäi vastaamatta, että oletko itse koskaan käynyt Saksassa (veikkaan, että et).
Suomen motareilla on kaikenlaista kulkijaa eikä kaksikaistaisella tiellä voi olla kattonopeuksittomia osuuksia. Jos rekat varaisi oikean kaistan, niin mahtaisi kolareita syntyä, kun sitä letkaa sitten joku lähtee sillä 80-luvun nokivasaralla ohittamana ja perään paukahtaa miljoonaperillinen BMW:llä 250km/h lasissa.
Mikä mielestäsi sitten Suomen moottoriteillä/maanteillä olisi "järkevä" nopeus? Mikä mahtaisi riittää? Kuinka nopeammin sitä sitten Kerkeäsi Hesasta Lahteen, jos sais ajaa vielä vähän kovempaa? Kannattaisi sitten ottaa myös huomioon se, että Suomessa on renkaiden minikulutuspinta 1.6mm kun Saksassa taitaa olla 3-4mm ym ym.