Ranska kieltäisi yli 120 hv

11 kommenttia

Eräs mielenkiintoinen teema on mennyt Suomen lehdistöltä ja uutisilta ohi. Hemmetti kun tämä on ranskan kieltä, sen kanssa on vähän onkelmia, mutta näin se menee;

Viime heinäkuussa jolloin Ranska vietti kansallispäivää 14.07., ilmoitti pääministeri Jacques Chirac pääpuheessaan mammuttikongressin tapahtuman alla, jossa olivat edustettuina autonvalmistajat, autoklubit, vakuutusyhtiöt, autoiluun liittyvät merkkihenkilöt jne. Aihe oli liian suuret nopeudet ranskan teillä, liian monet onnettomuudet, sekä liian tehokkaat autot. Chirac syytti suoraan Saksan autoteollisuutta Ranskassa tapahtuviin onnettomuuksien pääaiheuttajaksi!

Syystä, että Saksa valmistaa niin tehokkaita autoja, jolloin hevosvoimat tulee käytettyä arkiliikenteessä. Chirac mainitsi myös jalokivi- ja kultaseppäliikkeisiin tehdyt murrot. Varastetaan Saksalainen raskas maasturi, sillä ajetaan suoraan ikkunasta sisään, kahmitaan jalokivet ja paetaan pienemmällä nopealla autolla!

Lisää löylyä pääministeri heitti Pariisin autonäyttelyn avajaispuheessaan. Autojen valmistus jossa on yli 120 hv tulisi kieltää!
Nopeusrajoittimet kaikkiin autoihin, yksikään ei saa ylittää 130 km/h.

Saksa ja Ranska ovat vääntäneet 1 vuoden tätä asiaa hallitustasolla.
Ihmetyttää ettei TM ole kertonut tai kommentoinut mitenkään asiaa. Onhan se mielenkiintoinen kannanotto suuren EU maan pääministeriltä.

Lopuksi Le Mond:ssa esitetty tilasto.

Liikennekuolemat per 100 000 asukasta.

Saksa 1995: 11,6 Ranska 1995: 15,3
2000: 9,1 2000: 13,6

  
  • Mielenkiintoista. Ranska on näimmä tosissaan. He ovat kuulemma ostaneet tuhat liikennekameraa lisää moottoriteille (en tiedä paljonko oli ennen) ja koska heillä on (tai vuonna 2002 oli) n. 10.000 km moottoriteitä, heillä on siis kohta ainakin yksi kamera kymmentä moottoritiekilometriä kohti.

      
  • Jotenkin vaan tuntuu siltä, että kyseessä taitaa olla enemmänkin huoli oman maan autoteollisuuden kilpailukyvystä.

      
  • Voi se olla niinkin, mutta saataisiinmpahan ensimmäinen tapaus, kun protektionismista on jotain hyötyäkin.

    Jos auto on tehty vaikka maksimissaan 130 km/h nopeuteen, se sopisi paremmin normaaliin liikenteeseen. Jos se suunnitellaan selviämään kunnialla 250 km/h, sen alusta ei voi olla parhaimmillaan nopeuksilla, joita normaalisti käytetään, jopa Saksassa.

      
  • Ei tule toteutumaan, ranskanmaalla voidaan kyllä tehdä pikkukippoja, mutta ei se Saksaan ja muihin automaihin vaikuta. Jenkkihän lyö talouspakotteet kehiin ja se on selvää sen jälkeen. Ranskalaista tunteilua ja kiihkoilua eli hyttysen ininää imo

      
  • Yhtälailla kuten telematiikka tulee yleistymään ajoneuvojen tietokoneissa esim. nopeuden kommunikoimisessa liikennemerkkien tai satelliittien kanssa, etäisyystutkat kohta arkipäivää jne. tulee myös teho ja nopeusrajoittimet jollakin tapaa liikenteeseen. Chiracin kannanotot ovat kuitenkin suuren EU-maan pääministerin lausumat, ja sai Saksan teollisuuden karvat nousemaan! Tässä kun sain apua keskimmäiseltä tyttäreltä joka on lukenut ranskaa 4 vuotta, selvisi lehdestä, että tunteet käyvät tämän asian tiimoilta vieläkin kuumina Saksan ja Ranskan välillä. Jatkan tätä kunhan tuolla lepolassessa puutarhassa lueskelen ja tyttö tulee avittamaan parin sanan kanssa, että kokonaisuus pysyy selvänä ja totuudenmukaisena.

    Monta mutkaa on varmasti matkassa, mutta tulossa on yhtä lailla kuten Irlanti kielsi tupakoinnin kokonaan yleisillä paikoilla! Kohta se on Ruotsissa ja Suomessa! Minä tumppasin jo kun 1 tyttö syntyi 21 v. sitten!

      
  • Saksan vastaus pääministeri Chiracille on, että eräs syy Ranskan huonoihin onnettomuustilastoihin on tottakai ranskalaiset itse jos ajavat ylinopeutta, lisäksi Ranskalla on Saksan mukaan surkeasti hoidettu tiedonkulku, hälytysajoneuvon saaminen onnettomuspaikalle jne. Keskimääräinen aika saada apua paikalle kestää Ranskassa 45 min. Tämä siis Saksalaisten mukaan.

    No kuoleehan sitä jos suolet on valumassa ojaan tai koipi roikku oksantyngässä 45 min. Näinkin sen voi ajatella, josko se kaasupoljin siitä vähän meikäläiselläkin hellittäisi, oliko se Herbert vai Byrokraatti joka kehoitti välillä jollain tapaa näin ajattelemaan?

    Vuoden verran on Saksa ja Ranska nyt vääntänyt mm. tätä asiaa, eikä nyt tarvi olla ruudinkeksijä nähdäkseen mihin homma on karkaamassa hevosvoimien suhteen. Kuitenkin hehkutellaan koko ajan hiilidioksiidipäästöistä ja säästöpolitiikasta toisaalla. Ei nämä kaksi suuntausta kovin kauan voi kulkea rinnan.

      
  • Suomessakin ei saa olla mitään kivoja autoja katurekisterissä... :confused:

      
  • "Suomessakaan ei saa olla mitään kivoja autoja katurekisterissä..."


    Menikö tulkinta oikein?

    Minulla ainakin on oikein kiva auto ihan laillisesti rekisteröitynä. Siinä on 2 litrainen moottori ja Alfan jälkeen markkinoiden tyylikkäin farkkukori. On kivaa, kun tavarat mahtuu, auto kiihtyy tarpeeksi, mutta kuluttaa nykymittapuun mukaan kohtuullisesti. Ajoin sillä taannoin päivässä 1300 km, mutta perillä en kokenut itseäni väsyneeksi. Siinä on vetokoukkukin, joten voin viikonloppuna ottaa veneen perään, ajaa merenrantaan ja lähteä kalastamaan. Törmäystestistä tuli neljä tähteä, joten sekin puoli on kunnossa. Toisaalla kerroin vähän toisenlaisesta hauskasta autosta, kun sitä varta vasten kysyttiin. Siinä on muuten noin 75 kw moottori, kiihtyvyys 0-100 km/h arviolta 20 sekuntia.

    Aiemmalla autollani ajoin 200 tkm ilman ongelmia. Eräs tuttavani hankki hiljattain Ferrarin. Hän kertoi, että 40 tkm määräaikaishuollossa vaihdetaan kytkin. Jokaista jalkakäytävän reunaa saa varoa ihan eri tavalla kuin normaaleissa henkilöautoissa. Toinen tuttavani osti auton, jossa on tehoa vähän päälle 200 hv. Kuukauden kuluttua lähti kortti, kun tuli vähän pidettyä hauskaa ohituskaistalla. Se siitä hauskuudesta. Täytyykin mennä sinne toiselle sivulle katsomaan määritelmääsi hauskasta autosta.


      
  • Nissan Skyline 750 heppasella ei varmaankaan saa ajella eikä Bugatillakaan (yksi syy minkä takia sen kanssa ei saa ajaa on se että se on liian matala?).
    Daewoon 2,5-litran koneella ei saa tuoda päästöjen takia. Näin sanoi minulle ainakin Daewoomyyjä.

      
  • Lainaus:
    05.07.2004 klo 13:31 Tuomas kirjoitti
    *) Nissan Skyline 750 heppasella ei varmaankaan saa ajella eikä **)Bugatillakaan (yksi syy minkä takia sen kanssa ei saa ajaa on se että se on liian matala?).
    ***) Daewoon 2,5-litran koneella ei saa tuoda päästöjen takia. Näin sanoi minulle ainakin Daewoomyyjä.


    Ei saakaan jos se on 'viriviriteini' 20% mallisarjan suurimman yksilön voimavaroista taisi olla. Ei koske muualle EU maahan tuotavia ja siellä rekisteröityjä vermeitä, muualla rekisteriin saatavaa ei voi Suomessa kieltää.

    Suomen lainsäädännössä ei ole pykälää jossa määriteltäisiin auton minimimaavara. Katsastusaseman jarrudynamoon olisi silti suositeltavaa päästä ilman helmojen vaurioita. Myös teiden heikko kunto, vuodenaika nimeltä 'talvi' ja korkeat rotvallit rajoittavat hieman katuautojen kysyntää, mutta estettä Veyronin rekisteröinnille ei ole. (Kts. kohta *)

    Kysehän oli katu/rata-autoista, vieläpä hauskoista moisista. Daewoo ei kuulu tähän sarjaan?

    [piruilu]"Suomessakin ei saa olla mitään kivoja autoja katurekisterissä...[/piruilu]
    Mikä on katurekisteri? En tunne muutakuin yhden autojen rekisteröintijärjestelmän, joka on Ajoneuvohallintokeskus.

    [Mie Ite muokkasi tätä viestiä 05.07.2004 klo 14:39]
      
  • Kaverilla on 160 heppanen Corolla, alkuperältään 55-heppanen, ei saa sen kanssa ajella missään... siis kadulla (tuttavallisesti katurekisterissä).

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit