Nyt Ikaalisissa. Yli 70 vuotias kuljettaja oli kääntymässä vasemmalle, vaikka vasttatulevaa likennettä oli lähestymässä. Jotenkin pappa huomasi tämän ja koukkasi takaisin, jolloin jo väistämään ehtimässä oleva vastaantiulija törmäsi tähän.
Kyllä asenteet on korjattava muualla ja vasta senjäkjeen palattava takaisin palstan mieliaiheeseen YLINOPEUDET ja siitä johtuvat korkeat menehtymistilastot.
"Nuoret hurjastelijat" kyllä saavat palstatilaa.
Tämä alkaa kohta näkymään meidän nuorempien vakuutusmaksuissakin.
Eikö näillä ole omaisia, eikö valvontaa voi kohdistaa ?
Yhä suurempi ikäluokka on tulemassa eläkeikään, ja viiskytluvulla ajetut ajokortit palkkarissa.
Ennen kun oli vaan pappatunturit, niillä ei tappanut kuin itsensä.
Se oli tämä uutinen tänään Aamulehdessä:
"Nokkakolari aiheutti kilometrien ruuhkat
Törmäys: Yllättävän käännöksen tehnyt iäkäs ikaalislainen kuoli, toinen ikämies loukkaantui.
Ikaalisten suunnasta tullut yli 70-vuotias ikaalislainen kääntyi jostain syystä täydestä vauhdista vastaantulevien kaistan yli vasemmalla olevan hiekkatien suuntaan. Kesken kaiken hän tekikin nopean paluukäännöksen kohti omaa kaistaansa. Parkanon suunnasta tullut auto ehti jo hiukan väistämään kääntyjää keskikaistan suuntaan, mutta ikaalislaisen nopea suunnanmuutos vei autot törmäyskurssille.
Autot törmäsivät toisiinsa oikeista etukulmista, kun ikaalislaisen auto oli vielä vastaantulevien kaistalla. Palokunta joutui leikkaamaan molemmat kuljettajat irti autonromuista.
Korjauskelvottomiksi romuttuneet autot tukkivat kolmostien molemmat kaistat. Loukkaantuneiden irrottamiseksi autot piti leikata täysin auki, mikä vei lähes puoli tuntia.
Tien sulkeminen aiheutti kilometrien ruuhkat molempiin suuntiin."
Edellinen silmiini sattunut uutinen oli 29.9. ja sitä edellinen moottoritiellä vastavirtaan ajanut viikko sitä ennen, näitähän sattuu näköjään viikottain!!!
Vanhuksien aiheuttamissa onnettomuuksissa on harvemmin taustalla asenneongelma, muissa onnettomuuksissa sitäkin useammin.
Minkä ikäisenä ajattelit itse luopua autoilusta vapaaehtoisesti?
LAinaus "Erkki":
Vanhuksien aiheuttamissa onnettomuuksissa on harvemmin taustalla asenneongelma, muissa onnettomuuksissa sitäkin useammin.
Minkä ikäisenä ajattelit itse luopua autoilusta vapaaehtoisesti?
"Vanhuksilla" ei ole enää sitä kuuden kympin lääkärin tarkastusta jossa tarkastettaisiin "ajokyky". Monet jo hieman yli kuuskymppiset ovat alkaneet ruostua ajotaidoistaan ja ajotiedoistaan.
Lainaus Erkki:Vanhuksien aiheuttamissa onnettomuuksissa on harvemmin taustalla asenneongelma, muissa onnettomuuksissa sitäkin useammin.
Minkä ikäisenä ajattelit itse luopua autoilusta vapaaehtoisesti?"
En varsinaisesti minkään ikäisenä, vaan silloin kun hoksottimet ei enää pelaa ( = juovuksissa, tai muuten hörhönä) , ja kun esim. omaiset ehdottaa.
Lääkärintodistuksta en nenne satasen kaa hakemaan, että saisin siihen mieleiseni sisällön!
Minusta tässä on nimenomaan kysymys asenteista, henkilön omista, (viran)omaisten ja yhteisön.
Vai onko sittenkin kysymyksessä 'asenteista riippuva' ? välinpitämättömyys.
Jos Erkki et näe tätä asennekysymyksenä, niin minä silloin ?
Onko sinunmielestäsi hyväksyttävää, että vanhukset turhamaisuuttaan mahdollisesti yliajavat sinut tai lapsesi ?
Heillähän ei pitäisi olla kiire minnekään, joten vaihtoehtoinen kulkuväline ( ja samalla halvempi * ) omalle autolle pitäisi löytyä.
( *eläkkeitä ovat moittineet pieniksi ? )
Miksi nämä samat ? henkilöt ryntäilevät mm pankkeihin ruunkatunteina ?
Miksi vanhuksille tämä sallitaan ( siksikö, koska he ovat tämän kaiken luoneet ). Ovathan hekin joskus olleet nuoria ?
Sitten vielä kysytään, miksi vanhuksia väheksytään ?
Ennevanhaan vanhukset olivat lempeitä, joustavia auttavaisia ja heillä oli mm nuorille aina aikaa.
Nyt alkaa mennä jo liikenneasian ulkopuolelle.
Liikenne on kuitenkin yhteispeliä sekä nuorille että vanhemmille ( jotka vielä ovat todistettavasti kyvykkäitä )
Moni 15-vuotias olisi paljon kyvykkäämpi rattiin kuin vanhus, nuorille se ei kuitenkaan millään keinoin ole mahdollista Suomessa ( USA:ssa kylläkin ) ( ei edes satasen kaa ( = lahjus ) lääkärissä )
Niinpä, jokainen kanssa-autoilijamme on omasta mielestään riittävin eväin mukana liikenteessä.
Sinä olet päättänyt vanhusten olevan suurin liikenneriski ja että niin kauan kuin tämä vanhusongelma on olemassa, sinun ei tarvitse tehdä mitään omien liikennetapojesi parantamiseksi. Niinhän se menee.
15-vuotiaiden kyvykkyydestä auton rattiin olen jyrkästi eri mieltä.
il Diavolo: "Heillähän ei pitäisi olla kiire minnekään, joten vaihtoehtoinen kulkuväline ( ja samalla halvempi * ) omalle autolle pitäisi löytyä.
( *eläkkeitä ovat moittineet pieniksi ? )
Miksi nämä samat ? henkilöt ryntäilevät mm pankkeihin ruuhkatunteina ?"
Kuka päättää toisten kiireistä? Saisinko minä määrätä sinun aikataulujasi. Jos ja yleensä kun mökille ei bussilla, junalla, laivalla tai lentokoneella pääse, saattaa houkutus oman auton käyttöön olla suuri varsinkin, jos ajokortti on taskussa. Asenteesta puhuttaessa ei vanhuksia mielestäni pitäisi kuitenkaan liikaa syyllistää, koska he kokemukseni mukaan nimenomaan välttävät ajamista pimeässä tai muunlaisissa heille vaikeissa olosuhteissa.
Kuinka väsyneenä esim. pitkän työpäivän jälkeen olet joskus ajanut? Vai oletko jättänyt auton työpaikallesi ja tullut bussilla kotiin? Minä en ainakaan koskaan ole kuullut kenenkään toimivan näin. Olisiko tässä asiassa olisi mielummin asennekasvatuksen paikka?
"Sitten vielä kysytään, miksi vanhuksia väheksytään ?"
Tuo on todellakin aiheellinen kysymys. En kertakaikkiaan tiedä. Kerro sinä, jos tiedät!
"Ennevanhaan vanhukset olivat lempeitä, joustavia auttavaisia ja heillä oli mm nuorille aina aikaa."
Ennenvanhaan kaikki oli paremmin. Harmi, etten itse ollut paikalla silloin kokemassa tuota lempeiden vanhusten luomaa paratiisia.
Menee vähän off topicin, mutta menköön.
Ennen vanhuksia kunnioitettiin, kuunneltiin mitä heillä on sanottavana. Noustiin bussissa ylös, annettiin istumapaikka, oltiin ainakin hiljaa kun he puhuivat, ja kuunneltiin. En näe enää tätä tänä päivänä.
Tuntuu, että vanhukset kuljeskelevat yksin, kukaan ei oikeasti välitä heistä, työnnetään mielellään jonnekin hoitokotiin odottamaan mitä? Kuolemaa! Käydään ehkä kerran kuussa katsomassa nopeasti. Siinä se. Mediassa keskustellaan mitä tehdä kaikille vanhuksille ja suurelle eläkeläisryhmälle joka kerralla eläköityy. Siis mitä pitäisi tehdä? Kaikki on valmiina, koko infrastruktuuri, palvelut, terveydenhoito.
Mitä eläkeläiset ja vanhukset ovat tehneet elämänsä aikana? Työtä! Kuten jokainen meistä. Ja maksaneet veroa ansiotyöstä, josta on pidätetty eläkemaksut. Kaikki ovat jo maksaneet etukäteen oman eläkkeensä. Yhteiskunnalta ei tarvita lisätukea. Eläkerahastot ovat keinotelleet näillä rahoilla. Jos niitä ei ole, ovat eläkesäätiöt ja vakuutusyhtiöt "kadotetuista" varoista vastuussa. Tuntuu siltä, että julkinen sana, TV-toimittajat ym. eivät tajua, että jokainen on maksanut omat eläkkeensä sisään työelämänsä aikana.
Päinvastoin, eläkeläiset tulevat olemaan suuri ryhmä jolla on varaa kuluttaa rahaa, säästöjä esim. mökkeilyyn, matkailuun, moneen palveluun ja hoitoon jolloin ei ennen ollut yksinkertaisesti aikaa. Nyt on, eläkeläisillä on miljardeja yhteensä joka tulee kulutukseen. Ei pidä vähekysä tätä ryhmää mitenkään, se on silloin suuri virhe.
Jotkut ovat silti liian "kyvyttömiä" ajamaan...
Näen asian näin: Jos ihminen ei tunne olevansa liian vanha autonrattiin, miten hän voi tuntea olevansa liikaa juopunut tai liikaa lääkehörhössä tähän ?
Ei tässä käsittäkseni ole mitään eroa.
Alkolukko ja näppäryystestiväline pitäisi saada riskirymien autoihin vakiovarustuseksi, samanarvoisena.
Ikä on varsin huono väline täässä asiassa ( molemmistä päistä )
Olen edelleen sitä mieltä, että 15-vuotias olisi kyvykkäämpi rattiin tietyilla rajoituksilla. ( Katso USA-liikennelaki )
Maasuedulla pojjaat ajelee jokatapauksessa luxustraktoreilla ( stereot ja videot jne varustuksena ) eikä siinä synny mitään ongelmaa varrattuna otsikon ongelmaan.
Yhtälailla nuorilla on kiire ja välttämättömät menonsa kuin vanhuksillakin. ( joku tätä yllä painotti )
Millä oikeudella vanhukset siis ovat sallittuja?
Eikös melkein kaikilla yli 65-vuotialla reaktiot ole aika paljon hidastuneet? Reaktioaika on aika tärkeä juttu, tietysti.
Olin juurikin yli 70-vuotiaan kyydissä, sekä kaupungissa että valtatiellä. Mies ajaa autoa joka päivä, joten ei ole satunnainen matkailija. Olen tuntenut hänet jo yli 20 vuotta. Valitettavasti iän myötä toiminnot hidastuvat. Huomiokyky on selvästi heikentynyt, kaistalla ajettiin välillä keskellä, välillä jommassa kummassa reunassa, ajonopeus vaihteli huomattavasti, riippuen mihin huomio oli kiinnittynyt. Valtatiellä ajettiin 10 - 15 km/h alle rajoitusten, joten ohittelijoita riitti. Pari niistä olisivat saaneet sakot, jos poliisi olisi ollut näkemässä. Yhdestä risteyksestä meinattiin mennä pitkäksi.
Mutta, mutta... missä menee raja, että kortti otetaan pois? Olen tätä nyt pari päivää miettinyt. Mikä on riski? Yksi pohdiskelun lopputulos on se, että iäkäs kuljettaja saattaa hyvinkin selviytyä liikenteessä niin kauan, kunnes tapahtuu jotain yllättävää, joka vaatii nopean poikkeuksellisen reaktion, siinä tilanteessa kolahdus on todennäköinen. Toinen seikka on ajonopeuden aleneminen, joka aiheuttaa "ylimääräisiä" ohitustilanteita. Tämä on selvä riski, se tuli nähtyä tuon mainitun ajelun aikana. Iän myötä myös ympäristön ja tapahtumien hahmottaminen rajoittuu. Tämän takia välillä näyttää, että iäkäs kuski luulee olevansa yksin liikenteessä. Eikä kaukana tilanteesta ollakaan, koska omien toimintojen hallinta vaatii kaiken liikenevän huomiokyvyn, ympäristön huomiointiin kyvyt eivät enää riitä.
Millä ja miten ajokykyä pitäisi mitata ja arvioida? Onko lääkäri oikea henkilö? Mihin vedetään raja?
Lääkärit eivät ole oikein tykänneet kai siitä että he joutuisivat ilmoittelemaan huonokuntoisempia asiakkaitaan poliisille. Se huonontaa heidän välisiä suhteita. Eikö se olisi aika mielenkiintoinen ja jännä ratkaisu jos kaikille 70-vuotta täyttäneille "insinööriajo" ja siitä lähtien aina viiden vuolen välein tällainen "insinööriajo"?'
Autokoulunopettaja tai inssi voisi kattoa heidän peräänsä...
Käsittääkseni tuossa Ikaalisten tapauksessa oli kysymyksessä kenties joku sairaskohtaus, jollaista ei tietenkään voi ennakoida. Tietämättä, oliko pappa jo aikaisemmin saanut vastaavia kohtauksia, vai oliko tämä ensimmäinen (ja viimeinen) kerta, ei voi tuomita hänen päätöstään lähteä autolla liikenteeseen.
Uskoisin, että aika monella ikääntyneellä omaiset valvovat tämän edesottamuksia. Onkohan tässä threadissa kärjistetty asioita?
Uskoisin, että aika monella ikääntyneellä omaiset valvovat tämän edesottamuksia. Onkohan tässä threadissa kärjistetty asioita?
Ollaan täällä varmasti kärjistetty asioita mutta on täällä hyviä asioita tullut esille. Sukulaiset eivät yleensä uskalla sanoa eikä tehdä mitään. Ennemminkin ehkä päinvastoin.
Tiedän tapauksen, jossa tytär lääkärinä ei kirjoittanut enää isälleen sopivaa lääkärintodistusta, jolloin kortti jäi uusimatta. Kesämökillä kauppareissut hoituivat kuitenkin sujuvasti ilman ajokorttia omalla autolla.
Diavolo: Kyllä asenteet on korjattava muualla ja vasta senjäkjeen palattava takaisin palstan mieliaiheeseen YLINOPEUDET ja siitä johtuvat korkeat menehtymistilastot.
Eivät vanhukset ja ylinopeus ole toistensa vaihtoehtoja. Nämä kaksi ongelmaa liittyvät toisiinsa, niin kuin melkein kaikki muutkin liikenteen ongelmat. Tavallinen kuski voi auttaa ongelmaa toimimalla niin kuin Tieliikennelaki edellyttää eli varautua KAIKKEEN yllättävään. Keskusteluissa on ihmetelty mihin sitä turvaväliä niin hhelvetisti tarvitaan, kyllä kunnon kuskille riittää sekunti moottoritielläkin. Muistaakseni sinäkin Diavolo olet kysellyt, että mitä siellä moottoritiellä muka voi tulla vastaan, joka muka pysähtyy kuin seinään. Taisit sanoa jotain sen suuntaista, että vaikka edelläsi ajava joutuisi onnettomuuteen, ei se sen kummemmin pysty hidastamaan kuin sinäkään, joten turvaväliksi riittää reaktioajan verran.
Nyt kun olet itse tuonut tälle palstalle monta esimerkkiä täysin ennakoimattomista tapauksista, vieläkö olet samaa mieltä?
Tuttavat (sukulaisita en tiedä) kannustivat tai ainakin pitivät tuttavaansa hyvänä kuskina. Ja käytättivät häntä usein kuskina.
Mutta autokoulun opettajan olessa kyydissä, hän sai todella paljon huomautuksia, hän ei todellakaan huomioinut kevyttä liikennettä jne.
Saattaa kuulostaa uskomattomalta muun maan näkövinkkelistä, mutta äkkinäisiä vauhdinpudotustilanteita tulee eniten juuri aamuruuhkassa moottoritiellä pääkaupunkia lähestyttäessä. Äsken hyvää vauhtia edennyt jono on pysähtynyt lähes täysin siinä pitkähkössä silmänräpäyksessä, jonka aikana huomio oli radiossa, kännykässä tms. ja turvavälistä huolimatta jarrua saa polkea melko voimallisesti. Tavallisella maantiellä vastaavaa ei tapahdu käytännössä koskaan.
Kukin saa tykönään miettiä miksi näin on. Saatatte päätyä mietinnöissänne mm. muiden sujumattomuuteen, joustamattomuuteen ja alinopeuksiin, mutta itse väitän syyksi turvavälien lyhyyttä ja kyvyttömyyttä hidastaa vauhtia tippaakaan ennen kuin edellä ajavan jarruvalot jo palavat.
Kovasti täällä ollan puolustelemassa noita vanhuksia, jotka tietoisesti / tietämättään menevät rattiin vajaakuntoisena.
Miten sitten on, eikö nuorempi voisi samoin puolusteluin mennä vajaakuntoisena ratiiin ( esim juopuneena, huumeessa tai lääkeaineiden alaisena ), jos ei kuitenkaan "aja kuin mökiltä lähimpään kyläkauppaan" tms ( toivottavasti myös takas ).
Mikä tässä on se ero ? Ikä vaiko ymmärtämättömyys ?
Löytyykö tällekin puolestapuhujia ?
Nopeasti selattuna en huomannut ketjussa vajaakuntoisina ajavien vanhusten puolustelua, ehkä sisälukutaidossani on parantamisen varaa. Luultavasti kaikkien mielestä vanhus, jonka kyvyt eivät riitä ajamiseen, on riski liikenteessä. Mutta mikset kanna huolta keski-ikäisten tai nuorien väsyneenä ajamisesta? Lopputuloshan on sama kuin aisteiltaan ja suorituskyvyltään heikon vanhuksen ajaessa. Miksi vain vanhuksilta pitää ottaa kortti pois? En ymmärrä tarvettasi luokitella ihmisiä iän perusteella.
Ruotsalaisen Väg- och trafikinstitutetin tutkimuksessa arvioidaan, että noin 20% kaikista onnettomuuksista poislukien sellaiset, joissa on alkoholilla osuutta asiaan, aiheutuu väsyneenä ajamisesta.
Ei kai vanhemmat ihmiset ole pääsääntöisesti kolarien aiheuttajia.
Nuoret ja vähäisellä ajokokemuksella varustetut kuskit ovat mielestäni enemmän "riskikuskeja", koska heillä rutiini on vielä kehittymässä.
Täysin eri asia on dementikot, joilla ei pelaa enää paljon mikään aisti, mutta heidän pois saaminen liikenteestä tulisi olla omaisten ja lääkärin asia.
Kyllä pahoja ovat Bemarikuskit ja karvanoppa corollalla ajelevat asennevammaiset
Paras olisi kuitenkin, jos itse kukin ajaisimme vain omaa autoamme ja antaisimme muiden yrittää omallaan ja väistellään joustavasti, jos tarvetta on
Jotkut vanhukset ovat jo vaarallisia pyöräkelkalla menevät aika keskellä autokaistaa autotiellä ja kiroskelevat autolle. Pari viikkoa sitten vanha pyöräilijä meni hullun lailla, vähän miten sattui ja kävelijät joutuivat väistämään. Tuntuu siltä että kävely olisi parasta heille, kun huomiokyky on niin usein kovin paljon heikentynyt. Ja lääkäriinkin kuulemma "ei tarvitse" mennä, näen ja kuulen tarpeeksi hyvin jotkut ajattelevat. Vaikka asia ei todellisuudessa ole näin, joidenkin kohdalla.