Lumisateen jälkeen ajakaa muitakin raiteita kuin edelliset.
Jos tiellä on lumi- tai jääpolannetta , niin ajakaa niiden päällä.
Vaikka kovametallikärki saattaakin kestää asvaltilla ajoa , niin se kestää varmaankin paremmin lumella ja jäällä ajoa.
Kovalla lumella ja jäällä vierintäkitka on pienempi kuin karkealla asvaltilla.
Melukin on pienempi lumella kuin paljaalla asvaltilla.
Tien kuluttaminen tasaisesti vähentää verorahoillamme tehtävää tien ylläpitoa ja korjausta.
Jos raiteet vähenevät , niin onnettomuudetkin voivat vähentyä.
Meille kitkattomilla ajaville on turvallisempi ajaa , kun karhennatte jään pois.
Hyvä ohje sinänsä, näin minäkin yritän tehdä. Vaatii vaan vähän luonnetta ja taitoa ajaa polanteen harjalla ja lumessa, paljon helpommalla pääsee kun porhaltaa toisen tekemissä raiteissa...
Erityisen vaarallisia raiteet ovat - on täälkäkin muistaakseni jo aikaisemmin käsitelty - kaarteissa, kun ensimmäisenä menneen ajolinjat eivät olekaan olleet ihan omalla kaistalla ja vastaantulija saattaa yllättäen pelästyttää. Ilmeisesti taidon puutteesta johtuen ei ole uskallettu ajaa ihan tien reunassa vaan on varmuuden vuoksi otettu vähän keskemmältä...
Niin, piti sanoa, että olikohan tuossa kirjoitusvirhe "meille kitkattomille" vaan pitikös sinun kirjoittaa "meille nastattomile"?
Niilonpoika: Ilmeisesti taidon puutteesta johtuen ei ole uskallettu ajaa ihan tien reunassa vaan on varmuuden vuoksi otettu vähän keskemmältä...
Niin houkuttelevaa kuin niitä ojaa pelkääviä olisikin moittia ajotaidon puutteesta, niin uskon kuitenkin, että kyse on muusta. Ihminen yrittää päästä pienimmällä vaivalla kuitenkaan omasta edustaan tinkimättä. Taitoa ja järkeä on sen verran, että tietää ettei ole turvallista ajella huonolla kelillä lähellä tien reunaa aitä nopeutta, mitä sillä hetkellä ajaa. Koska ajonopeus on saavutettu etu ja asia, josta ei tingitä kuin tutkatolpan tai poliisiauton kohdalla (silloin tosin sitäkin reilummin), loogisinta on tietysti ajaa kauempana ojasta.
Näin joutuu lähemmäs vastaantulijoita, mutta eihän se haittaa, kun niitä ei ole juuri sillä hetkellä ja myöhemmin samoja uria ajavan murheet taas ovat hänen asiansa.
Eli väittäisin syyksi pikemminkin kokonaisnakemyksen puutetta, yhteishengen puutetta ja henkistä laiskuutta.
Lisää neuvoa
On turvallisempi ajaa tien oikeassa laidassa ainakin valoisalla , kun näkee esteet edessä. Vastaantulevaan törmääminen on keskimäärin vaarallisempaa , kuin ojaan ajo. Pimeällä, kun ei ole valollisia lähistöllä , on turvallisempi kuluttaa keskitietä. Siten säästyy mm. joku pimeä kulkija päälleajolta.
Syviä raiteita pelkäävä voisi ajatella etukäteen ja ajaa omia polkujaan, niin ei raiteita synny.
Katselin hiljattain taas jonoa edessäni ja näin kuinka keskiviivalla ja aivan perässä kiinni ajavilta meni ohituspaikka toisensa jälkeen sivu suun kun eivät nähneet tarpeeksi kauas eteensä. Mietin, miksi sen useammat ohituspaikkaa hakevat eivät ajaneet oikeassa reunassa ja vähän kauempana edessämenevästä, tai edes käyneet siellä kurkkaamassa tilannetta ennen ohitukseen lähtöä. Ajoimme Suomen tiheimmällä peura-alueella ja moni ohituspaikkaa kärkkyvä ei olisi ehtinyt edes nostaa jalkaa kaasulta saati jarruttaa, jos peura olisi saanut aikaan jarrutuksen jonossa.
Sitten mieleeni tuli, että mitä sitten jos kaikki alkaisivatkin ajaa oikeassa reunassa. Minä en näkisi enää ohituspaikkojani puolen auton levyisestä oikealle vapaaksi jäävästä tilasta. Alkaisinko ajaa keskiviivalla, siitähän näkisi uudessa tilanteessa hyvin? Kohtausonnettomuudet tietysti vähenisivät, mutta minun ajamiseni tulisi turvattomammaksi.
Ehkä yksilön kannalta on vaan hyvä, että liikenteessä on mukana monella tavalla ajavia. Sitä paitsi tallainen tavallinenkin ihminen saa tuntea itsensä fiksuksi kun verrokkina on tyhmästi käyttäytyvä.
Laki on yksiselitteinen. Ajoneuvoa on kuljetettava niin lähellä oikeata reunaa kuin se turvallisesti ja muu liikenne huomioiden on mahdollista. Maalaisjärjellä ajatellen, auton paikka olisi lähempänä piennar- kuin keskiviivaa. Joku tietysti kiljaisee, ettei osaa. Miten se on mahdollista, jos omistaa ajokortin?
Suoranaisen koomista katseltavaa leveäkaistatiellä nuo keskiviivan seuraajat. Oikealla olisi tilaa ohittaa vaikka isolla autolla. Näitä ei montaa samalla reissulla näe, mutta valtaosa ajaa silti keskellä kaistaa (=väärin). Hukkaan menevät nuo leveäkaistatiet. Ohjeistusta aiheen tiimoilta löytyy täältä.
Luu5: Joku tietysti kiljaisee, ettei osaa. Miten se on mahdollista, jos omistaa ajokortin?
He varmaan tarkoittavat, etteivät osaa siinä vauhdissa, jota ajavat. Tuntuu matelulta ajaa 80 km/h 90:n sijasta saati sitten vaikka 70. Ymmärrän heitä, kova paikka se on minullekin pudottaa pimeässä hirvivaroitusalueella vauhti 70:iin kun perässä on jonoa ja kiire vaikka töihin. Mutta toisaalta, jos ei ole valmis tekemään myös ikäviä päätöksiä ei pitäisi istua kuljettajan vastuulliselle paikalle.