Esimerkki normaalista liikenteestä: Taksi ohittaa meidät, edessä tuleekin yksisilmäinen auto. Ohitus onnistuu juuri ja juuri. tämä tapautuu Pirkkalassa. Työmatkallani näitä yksisilmäisiä autoja tulee vastaan aamuisin uskomattoman paljon.Ettekö te pöljät käsitä , että te itse olette suurimmassa vaarassa kun ajatte yksisilmäisillä autoilla. Pitääkö poliisin teille sakko määrätä , ennenkuin vaihdatte toimivat polttimot.Ohittaja luulee , että vastaantuleva tulee 800 metrin päässä, mutta kyklooppi tuleekin 300 metrin päässä , että silleen.
Miehet ajatelkaa ja vaihtakaa ne polttimot.
Ennen matkaan lähtöä tarkistin että kaikki valot "palaa". Ajelin siinä päivällä ja sitten oli yksi sitten mennyt "pimeäksi". Enkä huomannut sitä, vasta kun olin matkan määränpäässä. Takastulomatkalla kävin kysymässä yhdessä huoltoasemassa, siellä ei ollut ja sain ajaa pitkän matkan yksisilmäisenä. Kunnes vasta kotipaikkakunnalla homma hoidettiin.
Vaihdan heti kun huomaan ja siihen on mahdollisuus. Tosin en itse vaihda kun ammattimies vaihtaa sen neljä kertaa nopeammin.
Tietyissä autoissa ajovalopolttimon vaihtaminen omatoimisesti on hankalaa, etten sanoisi mahdotonta. Ja huoltoon pääseminen on kuuleman mukaan kuitenkin monen päivän päässä.
Puskuri-ohjelmassa joku otti kantaa, että autolle ei saisi antaa tyyppihyväksyntää jos ei tällaisia asioita ole mietittty paremmin.
Lisäksi laajentaisin kysymystä "Miksi ajatte kaikki valot pimeänä?" kun asetukset kuitenkin määräävät, että ajovaloja on käytettävä AINA kun autolla ajetaan. Erityisesti haluaisin jonkun kertovan, mikä oikeus kuorma-autoilla ja muulla raskaalla liikenteellä on ajella pelkät parkit sytytettyinä?
Tuo on muuten harvinaisen totta, että varsinkin rekoilla tuo tuntuu aika usein unohtuvan, toki ihan meiltä taviksiltakin.
Ja mikä ihmeellisintä, jos parkeilla ajaville välkäyttää valoja, ne jatkavat onnesta soikeana eteenpäin kun ajattelevat, että "onhan mulla valot päällä."
Jos kerran vuodesa vaihtais/vaihdattais polttimot vaikka olis ehjätkin,ei tarvis puolisokeena ajella.Ei olis kustannuksena kovin suuri normaalin huollon yhteydessä.Vai eivätkö kestä koko vuotta?
No siksi kun ranskalaiset on suunnitellu Pösö 307:n ajovalojen liittimet niin kuppasiksi että ne hapettuu. Grrrr!!
Olisivat ottaneet oppia Ruotsista tai Saksasta !!!!
Saattaahan olla, että syynä on juuri tuo huoltoon odottelu aika menossa, mutta paljon on myös 10v vanhoja autoja toinen valo pimeänä. Sitten löytyy kaiken ikäisiä autoja mistä on vielä parkitkin palanut, eli kun toinen lyhyistä ajovaloista menee rikki niin ei näy edes parkkivaloa ja sellaista saattaa syksyllä luulla vaikka mopoksi tai moottoripyöräksi ja jos sattuu olevan vielä kuskinpuolen polttimot pimeänä niin voi p..kele!
Ei sen kummempaa oikeutta, kuin muillakaan. Kokemuksesta kerrottakoon, että parkit unohtuvat helposti päälle, jos auto on seissyt parkeilla ennen ajoon lähtöä.
Porukasta löytyy myös näitä, jotka tarkoituksellisesti ajavat parkeilla. Siihen en osaa vastata, mitä hyötyä sillä saavutetaan.