Kannattaa lukea tämä VTT:n raportti
http://www.tekes.fi/ajankohtaista/uutisia/uutis_tiedot.asp?id=4559&paluu=
Sen mukaan SUomi ei aio täyttää EU:n vaatimusta biopolttoaineiden suhteen 5,75 %:sta 2010. Vaan tyytyy 3 %:iin.
Syy on valtion verotulojen menetys.
Bioainetta ei veroteta, ja menetettyä verotuloa kutsutaan "verotueksi."
Raportin perusteema ja ainoa huoli näyttää olevan valtion verotulojen menetys, jos biopolttoaineet yleistyvät.
Mikä kauhuskenaario bioaineet onkaan valtiovarainministeriölle!
Antaa kyllä kuvan siitä miten liikenne- ja energiapolitiikka hoidetaan ja mikä on sen ainoa tavoite. Se on verotuksen maksimointi.
Sen takia 3 % saa luvan riittää.
Eikös nyt EU-herrojen ole syytä panna nämä jatkuvasti niskoittelevat suomalaiset virkamiehet kuriin!
EY-Tuomioistuimessa voitaisiin perustaa Suomelle kokonaan oma osasto. Suomi on etunenässä haalimassa puolikuunmaata Turkkia mukaan EU:n, meillä on ihmisoikeusasiat kohtalaisen hyvin kunnossa, mutta ajoneuvo- ja liikenneasioissa pätee sanelupolitiikka ja diktatuuri. Niissä asioissa voisi uskoa Stalinin johtavan Suomea.
Valtion kokonaistuloista oli liikennepolttoaineiden vero-osuus 18% v. 2002. Tietoa ei ole mikä se on tänä päivänä. Iso siivu kokonaisen maan verotuloista, yhdestä tuotteesta!
Öljy- ja Kaasualan Keskusliiton mukaan bensiinin hintarakenne oli v. 2004; Raakaöljy ja jalostuskustannus 19%, jakelukulut 8%, verot 73%, vastaavat luvut dieselille 26%, 15% ja vero 59%. Oudoksuttaa dieselin jakelukulut 15%. Mitähän kuluja sinne on piilotettu, samoilla tankkiautoilla nekin kulkevat! Olisiko piiloveroja 8%, jolloin dieselin vero oikeasti onkin 67%? Tätä eivät tilastot valaise.
Biopolttoaineiden ja synteettisen dieselin suhteen Suomi voisi olla omavarainen. Meillä on niin paljon eloperäistä vihreää josta tuottaa polttoaineita, että se työllistäisi maaseudun kokonaan. Veronmaksajia tulisi lisää, kokonainen uusi teollisuudenhaara syntyisi, ja sitä kautta valtio saisi veroja - mutta ei. Ei voida suunnitella kuin 4 v. eteenpäin, koska hallitus vaihtuu, vaikka samat naamat siellä istuu eri viroissa vain - vuodesta toiseen, eläkeikään asti.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,689661,00.html
Jos ja kun valtio yrittää tällä kertaa epätoivoisesti (ja häviämään tuomittuna) blokata bioaineet niin kun nyt näyttää met ostamme ruokakaupasta Saksasta tuotua "auto" kasviöljyä tai viinaa isoissa 20 litran pöntöissä ja kaadamme sitä tankkiin.
Tämä tuleva farssi ei ole yhtään kummempi kuin autoverofarssi.
Tämä on hyvä esimerkki myös kritisoimastani VTT:n tutkimuksesta. Tutkijat kirjoittaa just niin kun maksajat käskee, ja heidän tehtävä on markkinoida tehtyjä päätöksiä.
Surkuhupaisaa on, että ollaan muka kehittämässä "vientituotetta" ja "osaamista" mutta oman kansanlaiset aiotaan blokata tästä herkusta pois. Ihan Neuvostoliiton malliin.
Eikös se Fortumin uuden biodiesel tehtaankin raaka-aine tule olemaan suurimmalta osin ulkomaista alkuperää.
Ja valtio verottaa biodiesel pientuotantoa yhtä rankasti kuin suurtuotantoa. Poiminta biodiesel.fi sivulta:
"Biodieselistä on suoritettava runsasrikkisen dieselöljyn valmistevero 34,59 senttiä litralta, vaikka se on lähes rikitöntä."
Käsittämätöntä!
Pelkästään tuon veron poistaminen pientuotannolta tuottaisi varmasti uutta yrittämistä ja työllisyyttä maaseudulle. Toki valtiovalta pelkää, että sitten isännät ajelee ilmaisella polttoaineella ja eihän se käy päinsä.
Mikäli muistan Hesarin artikkelin aiheesta oikein, käyttää Fortum suomalaista rapsiöljyä ja teurastamoiden eläinrasvoja. Ehkä näitä joudutaan osittain tuomaan ulkomailta? Fortum valmistaa biodieseliä 170.000 tonnia, ja kaikki menee ulkomaille, pääasiassa Saksaan. Helppo ratkaisu, koska bio sana on valtiolle kirous, se merkitsee käytännössä lievempää verotusta.
Maailmalla liikkuu hyvin paljon maakaasulla käyviä ajoneuvoja. www.mobile.de sivuilla on vaikka kuinka paljon, polttoaineen kohdalla vain hakusanaksi Gas , niin myynnissä on. Suomen laki on siltä osin syrjivä, että käytettyjä maakaasulla/bensalla kulkevia autoja ei saa tuoda Suomeen. Tämä ajatusmalli ei istu enää nykypäivään. Suomi on tuonut Kiinasta silloisen kommunistisen 3-koplan ajatusmallin käytännön politiikkaan - Enestam - Kalliomäki - Vanhanen!
Suomella on retuperällä koko lainsäädäntö koskien liikenneverotusta, siksi ehdotinkin, että Suomea varten perustettaisiin EY-Tuomioistuimeen aivan oma osasto. Vuosikymmenet on autoilijoita kyykytetty huimilla veroilla. Niille jotka ajattelevat toisin, millä hoidamme Terveydenhoito- ym. sosiaalikulut, niin mikä maa EU:ssa on mennyt "konkurssiin" vaikka verotus on ollut maltillisempaa? Edelleen valtion tulot pelkästään polttoaineista olivat v. 2002 18%, Terveys- ja sosiaalimenot v. 2004 olivat 6,1%, joten autoilijat voivat kevyesti kustantaa koko Suomen sairaan- ja terveydenhoidon, kolminkertaiset tienkunnossapidot, koulut - opiskelut, kirjastot ja yli jää vielä roimasti rahaa kun lisätään käyttövoimavero, käyttömaksu ja autovero, niin potti sen kuin vain kasvaa. Kokonaisuudessaan autoilijat kustantavat todennäköisesti valtion menoista tänä päivänä n. 25%. Helppo nakki ostaa yli 500.000,- Mersu eduskunnan puhemielle Lipposelle, asiat sovitaan valmiiksi etukätten, purnataan näön vuoksi hieman, mutta asia on kuitenkin jo 100% selvä.
Mitä 3-kopla ei ole tajunnut on, että moni asia on tänä päivänä kansalasille läpinäkyvää, ja kokonaisverotus liikennasioissa ottaa viimeisiä metrejä ennen pystyseinää.
Onneksi meillä on tuo http://www.arivatanen.com edustamassa meitä autoilija ja pitämässä meidän puolia.
Suomalaisilla poliitikoilla ei taida olla yksittäisenä henkilönä kykyä pitää autoilijan puolta. Onko esim. Salovaara saanut muuta aikaan kuin puhetta alinopeudusta ? Kuka ajaa siellä autovero asiaa ? Miksi vihreät eivät ota esille biodiesel/kaasu asiaa ?