Tänään radiossa ja mm. Kauppalehdessä uutisoitiin että bensiinin hinta nousi aamulla 2-3 senttiä litralta.
Neste taitaa hallita koko Suomen hinnoittelua jos pystyvät päättämään että tiistaiaamuna Suomessa nostetaan hintaa. Olin jotenkin luullut että kyseessä on vapaan kilpailun tulos eri yhtiöiden välillä. Eihän raakaöljynhinta eilen noussut vaan kyseessä on pitkän ajan trendi.
Ja keväämmällä on sitten nousevan trendin mukaisesti tiedossa lisäkorotukset...
Suomessa ei kai kukaan muu tuo bensiiniä maahan kuin Greeni Oy joka toimittaa polttoaineen ST1 asemille ja käsittääkseni myös ABC asemat sitä käyttävät, alkuperä lienee Statoil:n jalostamoista norjasta, joten sinne tankkaamaan. Tekee hyvää monopolille! aivan kuten Lidl Keskolle!
Aivan oikein! Älkää ostako Nesteen ja Keskon tuotteita. Jos meillä ei ole kuin yksi kauppa mistä ostaa esim. polttoainetta, niin voitte olla aivan varmoja siitä, että hinnoittelussa meitä lyödään kuin vierasta sikaa...
Ainakin meidän kylällä juuri ABC on ylivoimaisesti kallein asema, hintaeroa halvimpaan 6-8 senttiä/ litra. ST1:lla on sentin-pari Shell Expressiä ja Jetiä kalliimpaa.
Tänään näytti mittarille ilmestyneen 3 senttiä lisää hintaa, nyt on 1.12,9 eur /ltr. Ensi viikolla kuulemma nousee lisää toisen mokoman...
Huvittavaa noissa hinnankorotuksissa on se selitys, että kun maailmanmarkkinahinta nousee, se nostaa bensan hintaa välittömästi. Ja kun se laskee, lasku tulee viiveellä. Kumpaakin perustellaan muutaman kuukauden varastoilla, mutta kumma on että hinnannousu vaikuttaa välittömästi sen halvemmalla ostetun varastonkin hintaan...
Nythän meidät on pelastanut noilta maailmanmarkkinahinnoilta vain supervahva euro - muuten tankattaisiin bensaa hintaan 1,70 / litra.
Ei bensiinin hinnannousu mikään ihme ole, se on täysin ennustettavissa joka ikinen vuosi maalis/huhtikuun aikaan.
Seuraava korotus tapahtuu marras/lokakuussa ja aivan samoin perustein. Päivänä jonain "Nesteenmiestä" tullaan TAAS haastattelemaan televisiossa. Ja TAAS bensiinin hinnan korotuksille syynä on amerikan pitkä, pimeä ja kylmä talvi. TAAS bensiinivarastot on käytetty siellä loppuun. Niitä täs nyt TAAS täydennetään ja koko lystin maksaa TAAS onnellinen suomalinen autoilija.
Paskamaisinta koko hommassa on se, että suomesta amerikkaan bensiinin viennin kustantaa suomalainen kuluttaja/autoilija, jopa "markka kahdenkymmenen pennin" mittarikorotuksin. Tätä tässä en ymmärrä, miksi hntoja nostetaan vietäessä suureen, rikkaaseen ja mahtavaan amerikan maahan? Onko amerikan kansa todella niin köyhää, ettei sillä ole latin latia itse kustantaa tuontibensiininsä.
Ajatella, että öljystä sotaa käyvään maahan on annettava "suomalaista marshal" avutusta!
Bensiinin hinta nousi 1,13:een, kohta on odotettavissa uusi korotus, ehkä 1,17/l. Hollannissa bensa maksaa kuitenkin 1,28 litralta (siellä tosin verot palautetaan tiestöön jne.)
Koko Euroopan alueen keskihinta oli tänään 24.3. 0,98/l.
Siitä huolimatta mikä raakaöljyn barrelin hinta on, ei bensa tai diesel jalostettuna tuotteena ilman veroja ole kovin kallis. Meillä Suomessa hinta liikkuisi 0,40 tuntumassa. Mutta verottajalle polttoaineen myynti on kultakaivos. Oikeastaan tuottaa kymmeniä kertoja enemmän kuin mikään kultakaivos maan päällä. Ja uskomattomat voitot ei palauteta liikenneväylien parantamiseen, ei liikenneturvallisuuden kohentamiseen, siihen ei valtaapitävillä ole kiinnostusta. 2004 kokonaisliikenne tuotti 6,5 miljardia, budejetoitu -05 6,4 miljardia. Kenellä on käsitys mihin näin valtavat rahavirrat häviävät?
Olin talvilomalla Thaimaassa. Siellä polttoaine silloisella Euron kurssilla tosiaan maksoi 0,38-0,40 EUR/L. Paikallisille ihmisille sekin lienee varsin paljon.