Ajonopeuksien vaikutuksesta saasteisiin ja turvallisuuteen:
Alkup:
http://www.elmundo.es/elmundomotor/2007/10/18/seguridad/1192693240.html
Altavistan "käännös":
http://babelfish.altavista.com/babelfish/trurl_pagecontent?lp=es_en&url=http%3A%2F%2Fwww.elmundo.es%2Felmundomotor%2F2007%2F10%2F18%2Fseguridad%2F1192693240.html
Kohtia:
* Nopeusrajoitusten alentaminen ei pelkästään saata pahentaa saastetilannetta ja vaan myös heikentää turvallisuutta.
* Turvallisuus paranee ja saasteiden määrä vähenee, kun ajoneuvot käyttävät samoja nopeuksia.
* Liian alhaiset rajoitukset lisäävät kuljettajien stressiä, kärsimättömyyttä, väsymystä, saavat heidät kyllästymään ja tekemään enemmän virheitä liikenteessä.
* Tiukasti rajoitettu/valvottu liikenneympäristö alentaa nopeuksia, mutta ei kuitenkaan näy liikenneturvallisuudessa ja saa aikaan sen että paljon kuljettajia ajaa jatkuvan pelon alaisuudessa.
* Niin kauan kuin nopeuden kriminalisointi on rahallisesti tuottoisaa, liikenneturvallisuus ei parane.
* Kun Espanjassa maanteiden nopeusrajoitus pudotettiin 130 km/h:sta 100 km/h, loukkaantuneiden määrä lisääntyi 3000:lla. Kuolonuhreja sentään tuli vähemmän.
* Maanteillä 2,3 km/h:n keskinopeuden pudotus tuotti uhreja melkein 100 kpl enemmän kuin aiemmin.
* Väärät tilannenopeudet ovat suuri ongelma ja näihin ei tutkalla tapahtuvalla valvonnalla pystytä vaikuttamaan.
Autokannan uudistaminen vähentäisi maanteiden kuolonuhreja 30 - 40 %:
Alkup:
http://www.elmundo.es/elmundomotor/2007/10/09/seguridad/1191917677.html
Altavistan käännös:
http://babelfish.altavista.com/babelfish/trurl_pagecontent?lp=es_en&url=http%3A%2F%2Fwww.elmundo.es%2Felmundomotor%2F2007%2F10%2F09%2Fseguridad%2F1191917677.html
* Tutkimuksessa (profesor de la Universidad Politécnica de Valencia, Juan Dols) selvitettiin sitä, mitä tapahtuisi jos yli kymmenvuotiaista autoista luovuttaisiin.
* Samassa artikkelissa turvallisuusparantamiseen mainitaan keinoina alko-lukot, turvavyömuistuttimet ja nopeudenrajoittimet.
* Mikä tässä on huomionarvoista on se, että Espanjassa autokanta on huomattavasti suomalaista tuoreempaa. Näin ollen suomalaiseen ympäristöön ympättynä ajoneuvonnan uudistaminen säästäisi todennäköisesti vielä huomattavasti enemmän uhreja.
Nopeusrajoituksen pitää olla oikea jotta sitä noudatetaan, siis poisluettuna kaaharit, känniläiset ja idiootit?
Pari kysymystä:Miten paljon vähemmän saasteita tuottaa moottori,joka käy noin sillä kierroslukualueella,jolle se on suunniteltu?Kuinka paljon vähemmän liikenteessä kuolleen hoito maksaa yhteiskunnalle verrattuna pahasti loukkaantuneen (halvaus jne) hoitoon verratuna?
Vastuksia äärimmäisiin kysymyksiin voi jokainen miettiä kohdallaan,mutta parin omakohtaisen kokemuksen pohjalta olen sitä mieltä,että olisi ollut parempi,jos vauhtia olisi ollut riittävästi.
Hyvä salo-m; ja varmaan kommenttisi perustuu tutkittuun tosiasiaan! Haluaisin nähdä tuon spanjoloiden tutkimuksen ihan kokonaan? Vanha sanonta on, että lukee kuin piru raamattua!
Riippuu kai aika tavalla vertailukohtana pidettävästä ei-suunnitellulla-kierroslukualueella-käyvästä moottorista. Mutta kuten Nunchakullekin on vastattu, pitää kai tähänkin todeta, että useimmissa autoissa (ainakin niissä japseissa, joita olen omistanut, eurooppalaisista en ole ihan varma) on vaihteisto, joten moottorin pitäisi aina pystyä käymään sopivalla kierrosluvulla. Joten siltä osin kysymys on aika merkityksetön. Ja jos nyt sattuu hankkimaan itselleen sellaisen auton, joka ei jostain syystä toimi kunnolla usein käytettävissä olosuhteissa, syyttää voi vain itseään. Tienpitäjä ainakin on väärä kohde, vaikka kuinka mieli tekisi löytää syyllinen jostain muualta kuin peilistä.
Itse muuten ajelen oikein mielelläni meikäläisiä pääteitä vanhalla pakettiautolla. Sillä ei tee mieli ajella liian lujaa, mielummin päinvastoin. Alhaiset rajoitukset tai rekkojen tahdittama liikennevirta ei harmita niin paljon kuin hyvällä henkilöautolla ajettaessa. Vanhanaikaisella dieselillä ajaessa myös tuntuma säilyy nopeuteen paremmin, kun kierrosluvun (=nopeuden) muutokset tuntee heti toisin kuin paremmin äänieristetyissä ja herkemmin kiihtyvissä autoissa. Kannattaa ihan vakavasti harkita tällaisiakin puolia ominaisuuksissa, kun mukavaa maantieautoa valitsee. Ainakin Nunchaku tuntuu kovasti kärsivän oman autonsa (joku iso ja kallis saksalainen tai ruotsalainen) äänettömyydestä, suuresta tehosta ja vakavuudesta.